2017-11-08, 12:37
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Att Madsens mobil inte ligger där, skulle JAG grunda på att det rapporterats att Madsen faktiskt ringde sin fru sekunderna innan han sänkte ubåten.
Han sänkte ubåten i Kögebukten. Alltså pekar samtalet till hustrun kort därförinnan på att han kastat sin mobil i Kögebukten. Om han inte bar med den iland eller gömde den i den båt som räddade honom. Alltså har vi MINDRE anledning att gissa att man bör dyka efter mobilen någon annanstans.
Citera
2017-11-08, 12:39
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Jag har ett minne av att det var fogsvansen, som han bar ner till båten, de hittat. Och hade ett orange handtag. Men jag kan inte länka till nåt. Bara ett minne att jag läst det.
Det var en fogsvans han bar. Som jag skrev. Det intressanta är vad polisen hittat!
Citera
2017-11-08, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ah du menar att Madsen bekräftat att sågen som hittats är den rätta. Men ingen har gått ut med vilken sorts såg de hittat.
Det är intressant därför att en bågfil anses vara ett verktyg som kan ha funnits ombord.
En fogsvans anses mindre relevant att ha med.
Ett vittnesmål säger att PM bar en fogsvans med till ubåten strax före resan med KW.
= bågfil kan betyda impulshandling, man tager vad man haver. Fogsvans kan peka på planerad handling; jag våldtar mördar och styckar henne , finns i hans plan innan resan påbörjas.
Därför är jag intresserad av om det kommit fram vilken sprts såg de har hittat!

Nedan är vad jag hittat snabbt nu. Du behöver nog inte fundera om det är ett impulsbrott. Impuls på så sätt att han inte planerat att mörda just henne. Han planerade att mörda om tillfälle gavs. Det är jag övertygad om. Och han trodde att tillfälle ev kunde ges just denna ubåtstur, och bar därför ner sågen/fogsvansen utifall att.

I samband med dykningar efter Kim Walls kroppsdelar i Kögebukten hittade polisen en såg.
Polisen fattade misstankar om att sågen använts för att stycka Kim Wall.*
Nu har Peter Madsen erkänt att det var den sågen han använde när han styckade kroppen.* Det uppger Jens Møller Jensen för Aftonbladet.*

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KE1jG/peter-madsen-erkanner-att-han-styckat-kim-wall--men-nekar-till-mord
Citera
2017-11-08, 12:46
Medlem
80231s avatar
Citat:
De har inte sagt att det är just fogsvans. Men Madsen har bekräftat att det är just den sågen han använt för att stycka Kim.
En länk till en artikel om detta:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KE1jG/peter-madsen-erkanner-att-han-styckat-kim-wall--men-nekar-till-mord
Citat:
I samband med dykningar efter Kim Walls kroppsdelar i Kögebukten hittade polisen en såg.
Polisen fattade misstankar om att sågen använts för att stycka Kim Wall.
Nu har Peter Madsen erkänt att det var den sågen han använde när han styckade kroppen. Det uppger Jens Møller Jensen för Aftonbladet.
EDIT: Vi skrev visst samtidigt.
Senast redigerad av 80231 2017-11-08 kl. 12:50.
Citera
2017-11-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80231

Jo, vi gjorde det. Men Kejsarinnankanel är inte intresserad av någon såg. Hon är bara intresserad ang fogsvans. Men som jag förstått är det den fogsvansen han bar ner till båten den där eftermiddagen.
Citera
2017-11-08, 12:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Fogsvansen har han slängt...säger du, har man bekräftat att det är en fogsvans som hittats på botten?
Jag har inte någonstans läst vilken sorts såg polisen hittat.
Nej, inte jag heller (att han kastat den är bara en av flera möjliga hypoteser). - "Fogsvansen" har levt kvar sedan häktningsförhandlingarna och PM har också bekräftat att han använt en såg med orange handtag på ubåten. PM fick se en bild med en fogsvans med svart-orange handtag och menade att han använt sågen men sedan hängt tillbaka den i sin verkstad. Åklagaren hävdade att man varken vid husrannsakan i bostaden eller i verkstaden funnit just den sågen; däremot järnsågar. - Härtill kommer vittnet som sett PM vandra i väg till ubåten med en fogsvans med orange handtag; ett vittne försvaret menade var fientligt sinnat.

Han kanske har haft två sågar ombord: en fogsvans och en metallsåg; kastat bägge men bara en återfunnits? - Det finns flera alternativ och officiellt har efter vad jag förstår ingenting sagts om vilken typ av såg man hittat - varför en bågfil inte kan uteslutas.
Citera
2017-11-08, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Nej, inte jag heller (att han kastat den är bara en av flera möjliga hypoteser). - "Fogsvansen" har levt kvar sedan häktningsförhandlingarna och PM har också bekräftat att han använt en såg med orange handtag på ubåten. PM fick se en bild med en fogsvans med svart-orange handtag och menade att han använt sågen men sedan hängt tillbaka den i sin verkstad. Åklagaren hävdade att man varken vid husrannsakan i bostaden eller i verkstaden funnit just den sågen; däremot järnsågar. - Härtill kommer vittnet som sett PM vandra i väg till ubåten med en fogsvans med orange handtag; ett vittne försvaret menade var fientligt sinnat.

Han kanske har haft två sågar ombord: en fogsvans och en metallsåg; kastat bägge men bara en återfunnits? - Det finns flera alternativ och officiellt har efter vad jag förstår ingenting sagts om vilken typ av såg man hittat - varför en bågfil inte kan uteslutas.
Det är bara ni som hänger upp er på ordet fogsvans. För media är det en såg. Samma såg som han styckade henne med. Och den han tog med till ubåten.
Citera
2017-11-08, 12:58
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Nedan är vad jag hittat snabbt nu. Du behöver nog inte fundera om det är ett impulsbrott. Impuls på så sätt att han inte planerat att mörda just henne. Han planerade att mörda om tillfälle gavs. Det är jag övertygad om. Och han trodde att tillfälle ev kunde ges just denna ubåtstur, och bar därför ner sågen/fogsvansen utifall att.

Polisen fattade misstankar om att sågen använts för att stycka Kim Wall.*
Nu har Peter Madsen erkänt att det var den sågen han använde när han styckade kroppen.* Det uppger Jens Møller Jensen för Aftonbladet.*

Citat:
Ursprungligen postat av 80231

Tackar! Då vet vi inte vilken sorts såg som hittats, eller använts för styckningen. Fattar jag rätt? GW har i likhet med några skribenter här inne fortsatt tala om bågfil, efter polisens fynd. Undrar om han vet eller gissar, jag tror det senare. Själv tror jag det är lättare att göra med en fogsvans...Men då kan vi inte dra slutsatser av fyndet, som vi inte vet om det är fogsvansen.
Citera
2017-11-08, 13:00
Medlem
trngws avatar
När polisen fann sågen ville de inte uttala sig närmare om den.
De har tidigare talat om en fogsvans.

Jag tänker som så att om de hittat något annat än en fogsvans, så hade de åtminstone sagt att det inte var en fogsvans det hittat.
Därmed blir min slutsats att det är en fogsvans de hittat.
Sannolikt är spåren på KW också matchade som kommandes från en fogsvans. Samma visa där. Fogsvansen är central och knyter ihop allting. Polisen har inte dementerat något av det.
Citera
2017-11-08, 13:03
Medlem
Citat:
Tackar! Då vet vi inte vilken sorts såg som hittats, eller använts för styckningen. Fattar jag rätt? GW har i likhet med några skribenter här inne fortsatt tala om bågfil, efter polisens fynd. Undrar om han vet eller gissar, jag tror det senare. Själv tror jag det är lättare att göra med en fogsvans...Men då kan vi inte dra slutsatser av fyndet, som vi inte vet om det är fogsvansen.
Många vet inte skillnaden mellan bågfil och fogsvans. JAG visste inte. Många i media vet kanske inte heller. Dessutom finns det så många språkförbistringar. Jag tror du kan vara lugn för att det är samma fogsvans de hittat. Dvs den han bar ner till båten samma eftermiddag.
Citera
2017-11-08, 13:03
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Det är bara ni som hänger upp er på ordet fogsvans. För media är det en såg. Samma såg som han styckade henne med. Och den han tog med till ubåten.
Nej det är stor skillnad på fogsvans och bågfil. Media kan skriva lite olika men om polisen bekräftar fogsvans hittad och erkänd vara Madsens verktyg, då pekar det tillsamans med vittnesmålet på att PM planerade stora delar av förloppet i förväg, inte bara våldtäkt. Om det däremot är en bågfil som hittats och erkänts använd vid styckningen, då finns inget som stödjer att han hade avsikten innan resan påbörjades.
Fogsvans stödjer tesen om överlagt mord.
Bågfil ger inte sådant stöd och kan därför inte motsäga dråp eller olyckshändelse.
Citera
2017-11-08, 13:07
Medlem
Citat:
Nej det är stor skillnad på fogsvans och bågfil. Media kan skriva lite olika men om polisen bekräftar fogsvans hittad och erkänd vara Madsens verktyg, då pekar det tillsamans med vittnesmålet på att PM planerade stora delar av förloppet i förväg, inte bara våldtäkt. Om det däremot är en bågfil som hittats och erkänts använd vid styckningen, då finns inget som stödjer att han hade avsikten innan resan påbörjades.
Fogsvans stödjer tesen om överlagt mord.
Bågfil ger inte sådant stöd och kan därför inte motsäga dråp eller olyckshändelse.
Herregud vad du krånglar till det. Fallet är enkelt. Han var inte intresserad av våldtäkt. Han var intresserad av att tortera en levande människa och han planerade den eftermiddagen att göra detta om tillfälle kom upp. Så enkelt. Sluta försöka skriva en intrig som är värdig en sämre deckare. Madsen är enkelspårig: en flicka, såg, sänken. Och en ubåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in