Citat:
Ursprungligen postat av
Sepiritz
Min "tro" om du så önskar, är att jag inte vet.
Du har en rätt utvecklad insikt om det metafysiska tycker jag det verkar som, och utifrån det du redan inser/anar skulle du kunna ställa upp ett enkelt argument:
1. Orsaken till den kosmiska begynnelsen övergår tid.
2. Ingen kausalitet är möjlig före tiden.
3. Det finns inget hinder för en orsak som övergår tiden att ha skapats i tiden.
4. Orsaken till den kosmiska begynnelsen har skapats i tiden.
I tiden uppstår medvetna agenter, så mer "magiskt" än så behöver det inte vara. Din otro är alltså inte det mest rationella efter du gjort denna enkla deduktion utifrån vad du redan tror på.
Tilläggas kan att skaparens existens, makt och transcendens genomsyrar världen sedan tidens början, och han är närvarande i den bemärkelsen även om han inte ankommit ännu. Det går att erfara och uppleva honom om du söker honom i tro på att han finns, och vad hindrar dig från att tro, om tro nu är den mer skäliga hållningen?
Skaparen sitter alltså inte i himlen och blickar ner på allt elände utan att göra något, han har helt enkelt inte ankommit ännu i sin fulla kraft och han är därför helt oskyldig till det som sker i världen. Men han har gjort sin vilja känd och han kommer att döma världen när han kommer. Omvänd dig därför och sök honom medan tid är.