2017-11-07, 23:22
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
Tack för svar! Jag har hela tiden haft en känsla av att det väntades väldigt länge innan Johanna larmade. Fanns det en anledning - att insulinet skulle försvinna ur kroppen innan den hittades? Å andra sidan skulle väl obducenten märkt om det fanns stickmärke på kroppen?

Insulin har testats vid andra obduktionen, det skickades ögonvätska till Tyskland för analys, och svaret blev negativt.

GHB är väl en drog som kan läggas i drink, samt är mycket svårt att spåra, men jag tror att det testades redan vid första obduktionen.

Jag tror också på drog, och mycket troligt i drink (då Aki hade alkohol i blodet)......Är det någon som vet om de Alkoläsk som hade inhandlats var sådana blåfärgade "Vodka Blue Ice" (eller vad dom heter) kanske? Jag är fortfarande inne på nätdrog Blå Piller.....typ.
Citera
2017-11-07, 23:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ja, det gör han. Jag blev lite besviken på att han inte värderade det nya åklagaren tog upp idag. Ansåg att det inte förstärkte åklagarens linje alls?

Han hann ev inte beakta eller kunde inte lämna manus... tror jag. Kändes inte som att han tog in annat än kiselalger. (Herr Druid själv, rikets "främste" trollkarl på kiselalger hade besökts (läs "ende").)

Om wenna kan få JM i en båt där och då och så med temsning så kanske det blir lite ändring.

Sen är alltid frågan med GW vartåt han kommer att "falla", dvs. det ska vara lite dimridåer och buller kring saker, och det enda man som betraktare säkert kan förstå är att saker kan komma att ta en vändning. Som det var nu så kändes det mest som retroaktiva poänger, och att det inte finns mycket att hoppas på. Men det kan ju för all del ligga en slamkrypare där i vassen: att vittnesmål eller så förändrar bilden. En vits med att kalla tre vittnen kan ju vara att den minst skyldige upplever sig mest osäker på om denne borde begå menedsbrott i HR om nu inte de andra skulle göra det. De kan ju framhärda i "inga kommentarer" också. Samhället skulle dock utan tvekan kunna göra mest för dem om de sa som det var.

Jag tror nog ändå att en otillfredsställd HR kan fastställa dom och sen får HD avgöra. Och så finner man tid för att hitta mer bevisning. Det som GW säger betyder ju faktiskt omvänt också att rättvisan väntar på svar från de inblandade och att det finns mördare lösa och skuldfrågor kvar. Rättvisan har nämligen all tid i världen och ser riktigt frisk ut i jämförelse. Det eller så efterskänker man mordet på AP av en eller annan anledning.

Det ska f.ö. fan vara kriminolog när sanning och verklighet antingen böjer sig under ens korvfingrar eller hukar i lönndom av allehanda utomrättsliga orsaker och omständigheter.

Men tiden är på rättvisans sida.

På JM:s sida är inte mycket. Jag har faktiskt inte sett henne i rörelse förrän nu när hon togs in i HR och kan inte avgöra riktigt i vilken mån hon gått ner sig psykiskt o annorledes, men hon står fram som mycket mycket ond och mycket mycket dum, i en idiots bemärkelse. Det må hända vem som helst i en jämförbar situation (svårt att laborera det!), men det slog mig som påfallande.

Må det tjäna alla till varnagel.
Citera
2017-11-07, 23:33
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Det är det förhöret jag syftar på när jag sa att de fanns i FUPen, eller hur? Där hon angav att hon inte visste om/när de dött. Hon fick frågor om ett(?) fosterbarn men var mycket vag i svaren IMHO. Det har tidigare talats om ännu ett barn men där kom det inte fram något som styrkte detta alls (minnet sviker lite).

Finns det några mer fakta än detta förhör med AM tillgängligt?

Om inte dessa fosterbarn dog under JMs "vård och omsorg" så hade det ju aldrig tagits upp av polisen. Hade de dött efter sin placering hos JM så hade varken AM eller JM ens fått reda på att de dött.

Placerade barn omges av en minutiös sekretess, mest för att Socialtjänsten ska ha något att gömma sig bakom.

Man kan kolla i Sveriges dödbok för 2010-12 och kolla efter förskolebarn pojke som dött (det kan ju inte vara sååå många), och var dessa tvillingar jourhemsplacerade så var de fortfarande folkbokförda i hemkommunen tillsammans med bioföräldrarna i Vallentuna (om nu den hinten är riktig). Jag vet inte om Förvaltningsrättens alla dumslut är offentliga, men det måste finnas en dom på placering av tvillingar pojke/flicka samma år, om det går att få fram den.......
Citera
2017-11-07, 23:34
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Nu har jag visserligen inte följt tråden slaviskt hela dess livslängd men hela tiden fram till domen i TR i alla fall.

Har inte detta med döda fosterbarn blivit lite av en trådsanning? Dvs att de dött i Johannas vård har väl aldrig blivit klarlagt, eller...?
Spekulationerna i början var att rykten gick att de dött men inte när. Sedan var det ibland ett, ibland två som hade dött.
Jag vet att frågor ställts i förhör med AM(?) som finns i FUPen men som inte mynnade ut i något konkret.

*Ni med bättre minne/fakta - rätta mig gärna.*
Du har så rätt!!!!
Citera
2017-11-07, 23:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är klart hon åker på anstiftan; något annat vore minst sagt mycket anmärkningsvärt. Hade jag fått bestämma hade hon åkt på mord eftersom hon bör ha tagit en så pass aktiv del (från planering till genomförande) i mordet på AP (dränkningen/kvävningen som ej var någon drunkning, alt. den till synes oförklarliga drunkningen som pga alla omständigheter: en lång rad av övertygande och sammanhängande indicier, måste ha varit ett mord) att hennes göranden och låtanden rimligen inte kan bedömas som något annat än ett utvidgat gärningsmannaskap - även om det finns en mördare X och medhjälpare Y resp. Z, och trots att det inte finns en detaljerad gärningsbeskrivning, annat än att JM måste ha sett till att döda AP innan han hann ta ut skilsmässa och hennes If-pengar brann inne.

Hon har försökt övertala sina barn att misshandla AP grovt, att tillsammans med henne överfalla AP och slå ihjäl honom med ett baseballträ, försökt få döttrarnas resp. man att leta reda på någon som mot betalning kunde döda AP, osv. Hon har vidare försökt plantera ut lögnen att AP är drogmissbrukare, försökt få AP:s arbetsgivare att falskeligen intyga att denne känt till AP:s livförsäkring, osv.

Hon har gjort sig skyldig till grovt bedrägeri, urkundsförfalskning, givande av muta mm. Härutöver har hon med siktet inställt på utfallande arv lyckats muta/övertala en drogberoende 20-åring att knivskära sin far och mor till döds; lämnat honom i sticket utanför sitt kontor med hennes betalkort på fickan, för att själv kunna köra hem och slå i sin unge son tillika barnvakt en lögn, för att dagen därpå övertala sonen att ljuga och säga att hon varit hemma.

Hennes trovärdighet = 0; hennes skuld = 100%.

Jag håller med. Och jag kan ändå inte riktigt se att det borde skilja sig så mycket från Bogg-mordet i Idre där GW talade sig varm för indiciekedjan i HR. Enda skillnaden jag ser (förutom specifikt dödssätt då kanske) är att andra (utpekade) människor impliceras i en dom. Men jag är med dig.
Citera
2017-11-07, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Du har så rätt!!!!

Kolla vad som skrivs av Marie-Antoinette här ovan.
Citera
2017-11-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Du ligger liksom efter några månader i tråden....

Det gör jag inte. Men du kanske inte anser att ett litet barns död i ett fosterhem är värt att utreda lika mycket som ett mord på en vuxen? Har du ö.h.t läst varför jag frågar mig och andra vad man vet om barnet? Har du läst vad det står i FUP-förhöret med AM angående det?
Citera
2017-11-07, 23:45
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kolla vad som skrivs av Marie-Antoinette här ovan.
Du är fortfarande inte alls inspelad på tidigare inlägg eller fup... Läs ikapp tråden! Det finns mycket intressant.
Citera
2017-11-07, 23:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Varför tvekar "experterna" då?
Framför allt därför att man inte anser att det kan anses vara hundraprocentigt bevisat att AP mördats, och att det heller inte finns någon gärningsbeskrivning som berättar om hur ett ev. mord har gått till. - Och denna invändning, menar man, lämnar öppet för någon form av olyckshändelse (som man emellertid har väldigt svårt att konkretisera på ett rimligt eller trovärdigt sätt).
Citera
2017-11-07, 23:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Nu ber jag de som är medmisstänkta som med stor sannolikhet läser detta.

JM kommer inte ut ens om ni förtiger hela sanningen, det är vi relativt säkra på.

Om ni är inblandade till den grad att det har inneburit att en annan människa bragts om livet så önskar jag bara framföra er detta att ta er en ordentlig funderare på.

Vi är många fler än ni tror som ser förmildrande omständigheter för de människor som olyckligtvis blivit manipulerade av Johanna. Genom att träda fram så kan man få en klarare bild just hur mycket denna person var kapabel till.
Det må hända att ni/du får ett fängelsestraff, absolut. Men med alla givna faktorer så lär det röra sig om en bestämd tid.
Att inte berätta som det är kommer att innebära en livstidsdom av psykisk ohälsa som ångesten den kommer åsamka kommer att behövas bedövas antingen genom självmedicinering eller föreskriven medicin. Jag gissar vilt att den förstnämnda redan pågår.

Föreställ er Akis familj vilket fruktansvärd saknad och ovisshet om hur och varför. Johanna kommer alltid ändå finnas att besöka..... men Aki är borta. Tänk på de två små barnen som även de alltid kommer att få undra. Är det rätt att skall behöva lida psykiskt för att aldrig fått veta om deras pappa blivit mördad. Tänk vad hemskt att alltid undra om deras mamma eller syskon var ansvariga. Sannolikheten ligger ju nära till hands att ana att även där föreligger en risk att medicinering kommer behövas.... känns det rätt?

Ni är rädda, förståeligt!!! För en dom... men livstid har ni redan fått genom att hålla den mörka sanningen inom er.....

Vi alla ber er att berätta, hjälp alla förstå för deras skull så har du/ni kommit långt i ert livslånga straff.

Helt riktigt! Det skulle gå att fortsätta.

Ett fängelsestraff är inte en orättvisa utan ett mått på hur länge ens medmänniskor anser det befogat att utsätta någon för frihetsberövande sanktion för en viss förbrytelse. Detta också för att inte vem som helst ska bära hand på den misstänkte eller gå med misstankar, som aldrig upphör. Straffet bestämmer därmed också när förbrytelsen är sonad och misstankarna ska upphöra och förtroende kan återupprättas. Straffet är en gåva jämfört med alternativen. Det är vårt samhälles adelsmärke, principiellt sett. Den som är misstänkt är laglös och har inget liv att hoppas på.

Därtill kommer självföraktet och allt annat för evig tid.

Att ta ett steg fram och säga, "så här var det och så upplevde vi det" kommer att mötas med största möjliga förståelse. Därmed har ni också visat ett relativt mod och ansvar och självständigt förstånd som JM saknar. Att markera distans till henne på det sättet är den enda framkomliga vägen. Det är vägen till återupprättat förtroende.
Citera
2017-11-07, 23:54
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja men varför ändrar sig storyn så väldigt?
161130 MR säger att han fick reda på att Aki drunknat först i samband med att GM/AM dödas
161220 - Då har han erkänt att JM planerat mordet på GM. JJ har berättat att alla (även GM/AM) varit på Granliden när Aki dog. Han tror att JJ vet. Tror du han kan ligga bakom? Kanske.
161229 - Då har han erkänt att det var han och JM. Jag vet inte så mycket. Jag vet inte om det är så att hon har gjort det eller inte. Men jag har en känsla och tror att det är kanske Johanna som planerat det. Inte fått höra mer en känsla att det är JJ och DB inblandade.

Osv, för att landa i att JJ dränkt Aki från båten och sedan i TR ta bort det här med dränkt från båten iom vetskapen om kiselalger.
Att han ändrar historien kan väl ha att göra med att han inte vill riskera sin egen trovärdighet med att ta upp det JJ sagt om "dränkt från båten", pga kiselalgerna. Han lär väl heller inte vara så pigg att snacka om det som inte rör det han erkänt. Är mycket "kanske" och "har en känsla av" och inget som avslöjar speciellt mycket.
Undrar vad JJ egentligen sa till MR? Kanske han sa att han dränkt Aki från båten för att MR skulle bli både skraj och imponerad. Om han skulle ha sagt "dumpad från båten" vore det kanske närmare sanningen. Kanske det var så han egentligen sa och det har blivit någon missuppfattning, vem vet.
Jag tror att både JJ och JB är inblandade. Eventuellt DB också eller så är det "bara" så att han vet vad som hänt men tiger.
"Måste ju hålla ihop inom familjen".
Det är så sorgligt och hemskt hur JM utnyttjat och förlett sina egna barn.
Måtte de kunna frigöra sig från henne.
Frigöra sig och berätta sanningen.
De måste förstå att hon aldrig någonsin tänkt på deras bästa.
Bara på sitt eget bästa.
Skiter fullständigt i den sorg och bedrövelse hon förorsakat.
Hon har förstört flera familjers liv.
Ändå är bara henne det är synd om.
Senast redigerad av magiciadehex 2017-11-07 kl. 23:57.
Citera
2017-11-07, 23:54
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Helt riktigt! Det skulle gå att fortsätta.

Ett fängelsestraff är inte en orättvisa utan ett mått på hur länge ens medmänniskor anser det befogat att utsätta någon för frihetsberövande sanktion för en viss förbrytelse. Detta också för att inte vem som helst ska bära hand på den misstänkte eller gå med misstankar, som aldrig upphör. Straffet bestämmer därmed också när förbrytelsen är sonad och misstankarna ska upphöra och förtroende kan återupprättas. Straffet är en gåva jämfört med alternativen. Det är vårt samhälles adelsmärke, principiellt sett. Den som är misstänkt är laglös och har inget liv att hoppas på.

Därtill kommer självföraktet och allt annat för evig tid.

Att ta ett steg fram och säga, "så här var det och så upplevde vi det" kommer att mötas med största möjliga förståelse. Därmed har ni också visat ett relativt mod och ansvar och självständigt förstånd som JM saknar. Att markera distans till henne på det sättet är den enda framkomliga vägen. Det är vägen till återupprättat förtroende.
Ja, och det är väl inte fel att säga att så här blev vi lurade att göra det vi gjorde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in