2017-11-07, 18:21
Medlem
Ja eftersom jag inte kan ett skit om sådant här så skall ni inte få höra mina åsikter kring detta, men jag vill gärna höra era

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2017/11/forsvarsmakten-forordar-luftvarnssystemet-patriot/
Citera
2017-11-07, 18:40
Medlem
Det kommer ju lägligt efter att USA varit här och visat upp dem på Aurora 17.
Citera
2017-11-07, 18:42
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
De är väl bra att ha om Norge invaderar. Bortkastade pengar.
Citera
2017-11-07, 18:44
Medlem
kato85s avatar
Effektivt men gammalt system, det andra alternativet hade varit bättre men såklart så är sådana här uppköp på en rent politisk nivå, det handlar om att sälja in sig hos sin beskyddare USA.
Citera
2017-11-07, 18:47
Medlem
Min åsikt är att det är en beprövad robot med flera generationer bakom sig. Sen tycker jag att man tar för mycket betalt för den. Personligen hade jag sett att man gett SAAB uppdrag att ta fram en ny generation robot. Visst det kostar. Men konkurrensen på världsmarknaden är inte mördande. Det är väl princip fransk eller amerikansk om man inte vill ha en rysk/kinesisk. Minst lika stor chans som sälja JAS. Ja, skulle säga större chans kunna sälja en modern robot i större skala än sälja JAS.
Citera
2017-11-07, 19:07
Medlem
franges avatar
Frågan är snarare - kommer jänkarna göra några motköp, som ju brukar vara praxis vid den här typen av större vapenaffärer?
Citera
2017-11-07, 19:09
Medlem
Om 15-20 år blir dom helt värdelösa det är bara att kasta då. Aster 30 hadde varit bäst.
Citera
2017-11-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Frågan är snarare - kommer jänkarna göra några motköp, som ju brukar vara praxis vid den här typen av större vapenaffärer?

Trump vill nog inte gå back på sina affärer.
Citera
2017-11-07, 19:12
Medlem
Citat:

Vad hade USA kunnat köpa från Sverige?
Citera
2017-11-07, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel554

Kammonät och p-skott kanske?
Citera
2017-11-07, 19:21
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Effektivt men gammalt system, det andra alternativet hade varit bättre men såklart så är sådana här uppköp på en rent politisk nivå, det handlar om att sälja in sig hos sin beskyddare USA.

Både spaningsradarn och två av robottyperna är sprillans nya.
Citera
2017-11-07, 19:24
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

USA brukar inte genomföra motköp.

Citat:
Ursprungligen postat av Gargamel554

Det som man redan köper. D.v.s. 57mm akan, radar, pskott, granatgevär, motmedelsystem,cammonät m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in