Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 11:37
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftturken
Reavinstskatten skall bort för äldre som haft stora värdeökningar. Övriga äldre kan få 50 tusen om de flyttar till mindre hyresrätt.

Kommer mer särlagstiftning och regleringar skapa samhällelig nytta?

https://www.dn.se/debatt/lat-pension...reavinstskatt/

Har för mig att det utomlands finns varianter där man slipper reavinstskatt på privatbostäder som man bott i ett visst antal år. Kanske finns det någon utredning som kollat på det. Har det lett till bättre omsättning och utnyttjande av befintliga bostäder?
Citera
2017-11-07, 11:41
  #62
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftturken
Reavinstskatten skall bort för äldre som haft stora värdeökningar. Övriga äldre kan få 50 tusen om de flyttar till mindre hyresrätt.

Kommer mer särlagstiftning och regleringar skapa samhällelig nytta?

https://www.dn.se/debatt/lat-pension...reavinstskatt/

Med all rätt. Fast det borde endast tillfalla de pensionärer som bidragit i sitt yrkesverksamma liv. Dom har dragit sitt strå till stacken och kan behöva lite extra kulor
Citera
2017-11-07, 13:38
  #63
Medlem
0ldMans avatar
Äldre med villor ska alltså flytta till små hyresrätter. Mig veterligen är det judt små hyresrätter som är bristvara där framgörallt ungdomar och invandrare vill/behöver bo.

Hur ska äldre kunna flytta till något som inte finns?
Citera
2017-11-07, 13:55
  #64
Medlem
Jag har aldrig förstått det här med att bo kvar för att man gjort en så stor vinst på sin lägenhet att man inte vill betala reavinstskatt. Har du gjort en vinst på en miljon är det fortfarande typ 800 000 spänn rakt ner i fickan den dagen du säljer + att du får tillbaka det lägenheten kostade när du köpte den. Är du 65+ har du sannolikt inte särskilt stora lån att lösa heller den dagen du säljer.

Så att sitta och bo kvar i en onödigt stor lägenhet/villa tills man ruttnar i förhoppningen om att skatten ska tas bort och man kan få ut 200 000 kr till känns rätt fånigt. Sälj, flytta till hyresrätt eller utomlands och lev livets glada dagar för pengarna istället för att bo kvar i en lägenhet av ren girighet eller ovilja att betala skatt.

Hoppas verkligen inte silverskedsgenerationen får någon skattelättnad för sina bostäder. De har redan fått så sjukt mycket gratis. Mina farföräldrar erbjöds att köpa nybyggda lägenheter på 60-talet för 10 000 kr i dåtiden värde. Idag hade det varit värda ett par miljoner. Så det går sannerligen ingen nöd på den generationen och de kan gott skatta lite på det också.
Citera
2017-11-07, 14:20
  #65
Medlem
En debattartikel av en socialdemokratisk kommunalpolitiker är inte i närheten av att bli regeringspolitik, det är bara på idéstadiet. Vi har ingen aning om vad regeringen tycker om detta.
Citera
2017-11-07, 14:33
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Jag har aldrig förstått det här med att bo kvar för att man gjort en så stor vinst på sin lägenhet att man inte vill betala reavinstskatt. Har du gjort en vinst på en miljon är det fortfarande typ 800 000 spänn rakt ner i fickan den dagen du säljer + att du får tillbaka det lägenheten kostade när du köpte den. Är du 65+ har du sannolikt inte särskilt stora lån att lösa heller den dagen du säljer.

Så att sitta och bo kvar i en onödigt stor lägenhet/villa tills man ruttnar i förhoppningen om att skatten ska tas bort och man kan få ut 200 000 kr till känns rätt fånigt. Sälj, flytta till hyresrätt eller utomlands och lev livets glada dagar för pengarna istället för att bo kvar i en lägenhet av ren girighet eller ovilja att betala skatt.

Hoppas verkligen inte silverskedsgenerationen får någon skattelättnad för sina bostäder. De har redan fått så sjukt mycket gratis. Mina farföräldrar erbjöds att köpa nybyggda lägenheter på 60-talet för 10 000 kr i dåtiden värde. Idag hade det varit värda ett par miljoner. Så det går sannerligen ingen nöd på den generationen och de kan gott skatta lite på det också.

Jag ska förklara:

Sälj den avbetalda 150 m2-villan för 3 mkr. Villan köptes för 30 år sedan för 500000. Nu ska det betalas skatt på vinsten: 22%, 550'. Kvar blir 2 450 mkr kr.

Sen köper du en nyproducerad trea på 75 m2. Den kostar 2,7 mkr, så du måste tyvärr låna upp 250' för att kunna flytta in. Dessutom har föreningen en månadsavgift på 5000, medan driftkostnaderna på villan var 2500 kr/mån.

Sen sitter du där och har fått betala pengar för att halvera din boarea, och dessutom högre driftkostnader.

Känns som en bra deal?
Citera
2017-11-07, 15:19
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kecke78
Jag ska förklara:

Sälj den avbetalda 150 m2-villan för 3 mkr. Villan köptes för 30 år sedan för 500000. Nu ska det betalas skatt på vinsten: 22%, 550'. Kvar blir 2 450 mkr kr.

Sen köper du en nyproducerad trea på 75 m2. Den kostar 2,7 mkr, så du måste tyvärr låna upp 250' för att kunna flytta in. Dessutom har föreningen en månadsavgift på 5000, medan driftkostnaderna på villan var 2500 kr/mån.

Sen sitter du där och har fått betala pengar för att halvera din boarea, och dessutom högre driftkostnader.

Känns som en bra deal?

Självklart är det ingen bra deal att byta till ett dyrare boende, men ditt exempel känns väldigt Stockholmspecifikt. Marknaden ser inte riktigt ut så i resten av landet. Där jag kommer ifrån, en medelstor svensk stad på pendlingsavstånd från en storstad, hade det snarare handlat om att fått 2,5 miljoner från villaförsäljningen och sedan flyttat till en hyreslägenhet eller en mindre bostadsrätt som kostar kanske 500 000 - 1 000 000 kr med en hyra runt 4000-5000 kr.

Då skulle du kunna betala den nya lägenheten kontakt och ändå ha 1,5 miljon kvar att leva för resten av pensionen. Då begriper jag inte varför man bor kvar i ett för stort hus och aldrig får ut de där pengarna bara för att man ogillar att betala reavinstskatt. Speciellt som det är betydligt dyrare att bo i villa än i bostadsrätt eller hyresrätt.
Citera
2017-11-07, 17:32
  #68
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftturken
Reavinstskatten skall bort för äldre som haft stora värdeökningar. Övriga äldre kan få 50 tusen om de flyttar till mindre hyresrätt.

Kommer mer särlagstiftning och regleringar skapa samhällelig nytta?

https://www.dn.se/debatt/lat-pension...reavinstskatt/

Pyntade just 700 000 i reavinstskatt då är en muta på 50 000 löjligt lite. De flesta äldre får absolut inget kvar efter att ha sålt en stor villa och köpt en bostadsrätt. Flytta till hyresrätt ja det funkar om de får förtur i bostadskön annars är ett sådan förslag av noll värde!

Sanningen är att kommunerna säljer marken dyrt då tar de sin beskärda del och staten tar ut reavinstskatten och en del rödingar vill ha både förmögenhetsskatt och fastighetsskatt och arvsskatt. Då kommer inte många äldre att kunna bo överhuvudtaget utan gigantiska bostadsbidrag. Hyresrätter har som bekant invandrare förtur till. Tältläger är var jag ser framför mig!

Men det är bra pumpa på med idiotförslag så får S 15% men V får naturligtvis 15% också eftersom de har så många arbetsbefriade ur slöddervänstern som gillar att de konfiskerar allt de äldres sparat under ett helt liv.
Citera
2017-11-07, 17:37
  #69
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Äldre med villor ska alltså flytta till små hyresrätter. Mig veterligen är det judt små hyresrätter som är bristvara där framgörallt ungdomar och invandrare vill/behöver bo.

Hur ska äldre kunna flytta till något som inte finns?

Precis en del kan inte ens räkna, de tror att en villa blir två lägenheter eller kanske tre - fyra? Det som kan hända är att invandrarfamiljer slipper bo trångt de får en billig villa men fler bostäder hur fan tänker och resonerar dom?
Pensionären får en lusig sliten lyhörd hyresbostad och dör snabbt av stress då blir det givetvis vinst!
Citera
2017-11-07, 18:17
  #70
Medlem
senapslamms avatar
Försent att rädda Stockholms bomarknad.
Talade med mäklare i dag. Panik i Södra Sthlm.
Massor av dyra nybyggen utslängda i dåliga lägen mellan Årsta - Haninge.
Det finns helt enkelt inte tillräckligt många kreditvärdiga köpare till söderort.
Nu har psykologin rullat i gång också. De få som har råd avvaktar och väntar på erbjudanden och prissänkningar.
Citera
2017-11-07, 19:05
  #71
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saftturken
Reavinstskatten skall bort för äldre som haft stora värdeökningar. Övriga äldre kan få 50 tusen om de flyttar till mindre hyresrätt.

Kommer mer särlagstiftning och regleringar skapa samhällelig nytta?

https://www.dn.se/debatt/lat-pension...reavinstskatt/

Naturligtvis inte. Ju mer man petar i komplexa system, ju mer problem skapar man.
Citera
2017-11-07, 21:27
  #72
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Jag har aldrig förstått det här med att bo kvar för att man gjort en så stor vinst på sin lägenhet att man inte vill betala reavinstskatt. Har du gjort en vinst på en miljon är det fortfarande typ 800 000 spänn rakt ner i fickan den dagen du säljer + att du får tillbaka det lägenheten kostade när du köpte den. Är du 65+ har du sannolikt inte särskilt stora lån att lösa heller den dagen du säljer.

Så att sitta och bo kvar i en onödigt stor lägenhet/villa tills man ruttnar i förhoppningen om att skatten ska tas bort och man kan få ut 200 000 kr till känns rätt fånigt. Sälj, flytta till hyresrätt eller utomlands och lev livets glada dagar för pengarna istället för att bo kvar i en lägenhet av ren girighet eller ovilja att betala skatt.

Hoppas verkligen inte silverskedsgenerationen får någon skattelättnad för sina bostäder. De har redan fått så sjukt mycket gratis. Mina farföräldrar erbjöds att köpa nybyggda lägenheter på 60-talet för 10 000 kr i dåtiden värde. Idag hade det varit värda ett par miljoner. Så det går sannerligen ingen nöd på den generationen och de kan gott skatta lite på det också.

Reavinstskatten är en avgörande faktor för att äldre inte flyttar i Sthlm. Det tillsammans med att det inte finns några hyresrätter gör det omöjligt att sälja.
Att du sedan inte gillar det är ganska ointressant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback