Citat:
Ursprungligen postat av
J.R.
Snyggt klipp du postade, härligt att se en tisdagkväll i norra sverige. Men varför är inte maldini med bland dina gudar..? Han är väl den enda man kalla sådan imho. (även om baresi ligger bra till).
Svårt att förklara. Baresi imponerade genom att vara en spelare som följt med Milan ned i Serie B två gånger, blev kapten då han var 22 år, men som inte bara var kvar då Berlusconi tog över och gjorde dem till världens bästa lag, utan han ledde dem som en general. Världens bästa försvar genom tiderna. Han var lite av en antihjälte med tröjan hängande utanför och ständigt pekande. Styrde laget, motståndarna, domarna och universum….
Baggio var nästan tvärtom. En enorm talang som utan skador hade varit en av världens odiskutabelt bästa spelare genom tiderna (tänk Pele, Maradona och kanske nu Messi). Till vars nivå jag trots skadorna räknar honom. Och hans storhetstid kom då tränare var sjukligt styrda av sina system. Men han var för briljant för att endast kunna vara en kugge i ett system.
Att just de två blev mina husgudar var delvis tillfälligheter och personlighet (min och deras). Och jag ska väl i sammanhanget nämna att Maradona var en allsmäktig gud… Att jag lärde mig älska Maldini, Del Piero, Totti osv är lite annorlunda. För det blev något som växte fram.
Jag dillar.