2017-11-04, 23:13
Medlem
Qvaggan gjorde mål och avgjorde Derby della Lanterna. Jag minns att Fula Gubben njöt av Qvaggans insatser vilket gör de är ännu skönare för mig.
Citera
2017-11-04, 23:23
Medlem
Sitter o dillar på fyllan…

Så jag lullar omkring i Italien, fixar upp ett gammalt centro storico. Inte jag personligen eftersom jag bara vet att man ska hålla en hammare på samma vis som då du ska slå en forward i tennis. Har noll koll men efter några miljoner investerade så bränner det till i fickorna och jag inser att jag förmodligen måste börja jobba igen. Vafan i helvete!

Nåväl, jag har hört talas om värre öden än en man i 40 års-åldern som måste jobba, men jag hoppades att det inte var jag…

Oavsett så vill jag lyfta fram den gamla stilen i tråden. Som en blinkning. Inlägg på fyllan som kanske inte var direkt kopplade till en aktuell match. Har ätit en fantastisk middag (jag lagade den!) och njutit av en ost/chark-bricka av hög klass. En del av den var Pecorino Brieblu Argiolis, dvs en pecorino med mögel och stark smak. Nästan en Casu Mrzu. Men bara nästan…

Jag vill påminna om mitt inlägg (om än något pretantiöst) från 2009 på andra ställen på Flashback, som dock har blivit arkiverade:

Eftersom detta inte bara är en osttråd på Flashback utan dessutom i ett forum för livsnjutare, så tänkte jag rekommendera en ost som definitivt sätter guldkant på tillvaron.

Ost, i likhet med det mesta annat i mat och dryckesväg, bör helst avnjutas i den miljö som den skapats. Denna ost garanterar detta eftersom den är olaglig att sälja, men finns ändå tillgänglig i riklig mängd hos lokalbefolkningen.*

Osten jag talar om benämns Casu Marzu och finns på Sardinien. Osten är i grunden en vanlig Pecorino Sardo, dvs en ost gjord av opastoriserad fårmjölk. Det som är speciellt är att man medvetet utsätter den för för larver från ostflugan (Piophila casei). Dessa larvers närvaro bryter ner ostens fetter och skapar en sorts fermentering eller förruttnelse. Casu Marzu betyder rutten ost på sardiska.

Resultatet blir en hårdost med krämigt och bredbart innandöme. Smaken är oerhört pikant, och man kan nästan få en lite domnande känsla på tunga och läppar. När man avnjuter den så är det vanligast att låta larverna vara kvar i osten, men det finns sätt att döda dessa först om man är lite känslig.*

Man kan bre den på pane carasau (en sorts tunnbröd), men jag föredrar något hembakat vanligt bröd. Ett tips är att vika brödet dubbelt eftersom man då slipper få hoppande larver i ögonen (de kan hoppa ca 15 cm). Personligen föredrar jag att avnjuta detta med Cannonau, inte den som exporteras utan den starkare varianten för hemmamarknaden. Men det finns flera lokala viner som passar.

Jag har ätit denna ost på många olika platser på Sardinien och den är förvånansvärt likvärdig överallt. För turister så kan den vara en aning svår att komma över, men ett tips är att tillbringa sin semester på Sardinien på ett agriturismo, en sorts Bed & Breakfast. På det viset kan man komma i kontakt med lokalbefolkningen. Tänk på att det är olagligt att sälja denna ost, så om innehavarna av l’agriturismo vill bjuda, så gör de nog detta i sitt privata hem.

(FB) Den stora osttråden

Oavsett spelar Cagliari mot Hellas imorgon. Kan vara upplagt för nya sammanrabbningar mellan fansen. Men jag tror det inte. Sconvolts har dock trappat upp sin fysiska närvaro den sista tiden och hamnade bl a i strid mot Torinos ultras nu senast.

Jag har efterlyst förklaringar till att Hellas underpresterat, Det skulle kunna vara Cassano och Pazzini. Och mycket riktigt har Pazzini inte platsat trots att han är lagets kapten och i särklass bästa spelare efter att Cassano valde att njuta av avsugningar hemma istället för att svettas på en gräsplan.

Cagliari kommer däremot att återgå till basic. Lopez garanterar rätt inställning, men han är ingen briljant tränare. Båda lagen har kniven mot strupen.
Citera
2017-11-05, 14:36
Medlem
sebastian_s avatar
Jaha då har den gula bollen kommit fram igen. Vi vet alla att det betyder att det är dags för Juventus att växla upp och vinna 10 matcher på raken, samtidigt som den andra lagen växlar ner alternativt kollapsar. Samma sak varje år.

Jag måste berömma Inter för deras publiktryck i matchen mot Torino idag och i andra liknande matcher. Det måste ha varit ca 60 000 på plats. Gick icke att se några tomma stolar på tvn.

EDIT: 73 000 på plats enligt livescore!
Senast redigerad av sebastian_ 2017-11-05 kl. 14:48.
Citera
2017-11-05, 15:11
Medlem
Rdealss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Kul och se mindre kul med resultatet.
Citera
2017-11-05, 16:55
Medlem
Rdealss avatar
Benevento med Armenteros i spetsen har nu 11 förluster på 11 matcher.
Citera
2017-11-05, 17:08
Medlem
snillet_1s avatar
Det har utkristalliserat sig en toppfemma som kommer att bli spännande att följa resten av säsongen:

1 SSC Napoli 12 10 2 0 32 8 24 32
2 Juventus 12 10 1 1 35 11 24 31
3 Inter 12 9 3 0 23 9 14 30
4 Lazio 11 9 1 1 31 12 19 28
5 Roma 11 9 0 2 21 7 14 27

Sexa ligger faktiskt Sampdoria som har skapat sig en egen liten luftficka med 23 poäng - sex ner till Torino och fyra upp till Roma.
Citera
2017-11-05, 17:09
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rdeals
Benevento med Armenteros i spetsen har nu 11 förluster på 11 matcher.

Tolv förluster på tolv matcher till och med. 5-31 i målskillnad.
Citera
2017-11-05, 17:11
Medlem
Rdealss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Tolv förluster på tolv matcher till och med. 5-31 i målskillnad.
Ojdå såg fel. Ännu sämre.
Citera
2017-11-05, 19:26
Medlem
JayGatsbys avatar
Varför ställdes Lazio-Udinese in?
Citera
2017-11-05, 19:28
Medlem
Rdealss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Varför ställdes Lazio-Udinese in?
Pga dåligt väder.
Citera
2017-11-06, 14:59
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jaha då har den gula bollen kommit fram igen. Vi vet alla att det betyder att det är dags för Juventus att växla upp och vinna 10 matcher på raken, samtidigt som den andra lagen växlar ner alternativt kollapsar. Samma sak varje år.

Jag måste berömma Inter för deras publiktryck i matchen mot Torino idag och i andra liknande matcher. Det måste ha varit ca 60 000 på plats. Gick icke att se några tomma stolar på tvn.

Jaha då blev det precis som man befarade. Juventus vänder och vinner med 2-1 samtidigt som Napoli får 0-0 borta Chievo (blir ingen ligatitel där enligt fula gubbens regel), och Inter får bara 1-1 hemma mot Torino. Kraften i den gula bollen är stark.
Citera
2017-11-06, 17:20
Avslutad
Pirlo har spelat sin sista match i MLS då New York åkte ur slutspelet och drar sig tillbaka från fotbollen helt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in