2017-11-07, 16:17
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Suck. Lever vi i samma verklighet? Vi ser just nu att priserna gått ner åtminstone 10-15% i Stockholm. På ett par månader!

Fantastiskt att produktionskostnaderna har sjunkit så pass på så kort tid. Hur kommer det sig? Billigare byggmaterial? Eller har byggarbetarna gått ner i lön?
2017-11-07, 16:19
Medlem
Fizzlors avatar
Vart håller Baghdad-B... - förlåt, jag menar Omega101 och Svenne-i-banan, hus?

Vad har ni pajasar för förklaring till detta?

http://cornucopia.cornubot.se/2017/11/maklarkaren-bekraftar-nu-10-15-ner-i.html

Citat:
I en artikel hos Dagens Industri bekräftar nu flera mäklarfirmor att lägenhetspriserna gått ner 10 - 15% på några månader. Detta är alltså i linje med de Booli-siffror som Penates och Husmask presenterar, som skrivits om här på bloggen de senaste veckorna. Samtidigt visar nu Husmask ett ras på 22% för Stor-Stockholm. Uppdaterat: Med dagens körning visar Husmask -18% för Stockholms kommun, -13% för Innerstaden och -18% för Stor-Stockholm.

Tycker faktiskt synd om alla som lyssnat på dessa jävla klåpare!
2017-11-07, 16:21
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Fantastiskt att produktionskostnaderna har sjunkit så pass på så kort tid. Hur kommer det sig? Billigare byggmaterial? Eller har byggarbetarna gått ner i lön?

Det borde Flashbacks egna clown Omega101 kunna svara på.
2017-11-07, 16:23
Medlem
När lägenheter i en obetydlig liten skitstad strax söder om polcirkeln på den östra sidan av den skandinaviska halvön har högre priser än New York så borde det börja plinga till lite till slut. Stockholms innerstad är en bruksort av byråkrati. 45 000 statliga byråkrater jobbar där, socialt stabila och verksamheten är helt konjukturokänslig. Dessa kan Stockholms stad inkomsbeskatta. Alla TV licnser hamnar även i Stockholms innerstad och beskattas i Stockholms stad. osv osv. Stockholm som sådant producerar ingenting egentligen. Man säljer tjänster till varandra och allt är baserat på ett enormt skatteflöde från hela landet. - Situationen kan jämföras med Afrika under kolonialtiden. Kommuner är kolonier.

Nu skall man ju börja lite med att flytta myndigheter och delar av myndigheter till övriga Sverige. Med dagens IT teknik finna inga ursäkter. Om hälften av alla statliga jobb försvann så skulle Stockholms innerstad haverera totalt på alla sätt. 1 byråkrat skapar minst 2 jobb i sin tur. (restauranger, butiker osv) Stora dataspelsföretag har köpt ett helt kvarter i centrala Malmö på Möllan och skall ha 600 anställda där. Orsaken är det fördelaktiga läget. Från Möllan tar det 15 minuter till Köpenhamns flygplats med tåg som gå vart 20:e minut.

Om regeingen håller vad de lovar så kommer tusentals lägenheter att frigöras i Stockholms innerstad då myndigheter flyttar ut. DN får färre prenumeranter osv. - Det kommer att ske stora grejor de närmaste åren.
2017-11-07, 16:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nordic property investment planerar att lansera en fond där värdet går upp när bostadspriserna sjunker. Är det en ny Lehmankrasch på gång kanske detta är rätt väg att gå.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/fonden-som-tjanar-pa-bolag-kris/

Det finns gott om små bolag som inte klara att behålla sina tillgångar om det blir en allt mer trögare marknad

Spännande, även om det känns lite att udda att en fond ska vänta ut hela nedgången för att sedan fynda tillgångar till reapris. Hade känts mer naturligt att köpa kreditswappar, blanka bolag, köpa pay-as-you-go-instrument på BR-index (vem som nu skulle sälja det till rimliga priser) eller liknande, för att SEDAN köpa tillgångar på rea.
2017-11-07, 16:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin

Oklart. Men snart får väl byggjobbarna sälla sig till platt-tv-montörerna som inte alls haft nån bra löneutveckling de senaste åren.
2017-11-07, 16:39
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Nordic property investment planerar att lansera en fond där värdet går upp när bostadspriserna sjunker. Är det en ny Lehmankrasch på gång kanske detta är rätt väg att gå.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/fonden-som-tjanar-pa-bolag-kris/

Det finns gott om små bolag som inte klara att behålla sina tillgångar om det blir en allt mer trögare marknad

bara i stockholm eller hela sverige?
bostadsrätter eller villor?
2017-11-07, 16:41
Medlem
johannespauluss avatar
Verkar gå ner ännu mer i närförorter.

Tidigare gick 2or i aspudden och midsommarkrasen för 70-80k/m2. Nu ligger det ett flertal objekt runt 60-65k/m2 fast pris som inte blir sålda.
2017-11-07, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Finns en herrans massa BRF och villaägare som kan ta rätt mycket i form av sjunkade priser Och ändå göra vinst.
Det som händer i ditt scenario är att utbudet växer och få avslut sker. Till slut går proppen och nästa prisnedgång inleds.

Ja, det sker i etapper och jag tror att etapp 1 har ett stort motstånd där vi inte understiger 85k/kvm. Dessa etapper är i tid räknat väldigt långvariga och kan brytas (upp eller ner) av makroekonomiska beslut.
2017-11-07, 16:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Varje gång jag hör ordet bostadsrätt och hyra i samma mening får jag kväljningar. Vet man inte skillnaden mellan hyra och avgift samt vad man de facto betalar för (andel i föreningen) borde man inte vara bemyndigad till att göra ett köp i mångmiljonklassen.
Hyra, avgift, lån. Same same different name.

Man betalar för två lån för en bostadsrätt. Dels föreningens, dels för lånet man tagit för att få nyttja bostadsrätten.
2017-11-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Vilka länder tänker du på? Inte Irland eller Spanien i alla fall. Där sjönk det med mer än 10 procent om året i 7-8 år i följd, utan mer än möjligen något halvår av dämpad nedgång.

https://infographics.economist.com/2017/HPI/index.html

Jag har sett dessa grafer. Du valde i princip de två värsta exemplen. Nederländerna (och Danmark som inte finns med på denna sida) ger en bättre fingervisning. Särskilt Nederländernas nedång är intressant eftersom den triggades av finanskrisen + införandet av amorteringskrav. Där är platån mycket tydlig efter ca 10% nedgång. Totalt gick priserna ner under 5 års tid. Det jag säger är att jag tror att vi har nått ett liknande motstånd vid 85k/kvm (ungefär).
2017-11-07, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Inget sker under en natt, det kan jag hålla med om.

Jag vidhåller att priserna sätts på marginalen. Det verkar som om du inte riktigt förstår vad jag menar. Det spelar ingen roll om jag "vägrar sälja till förlust" om min granne säljer och denna försäljning sätter ribban för priserna i min trappuppgång.

Jag vet exakt vad du menar.

När man köper/säljer värdepapper måste man också ta hänsyn till volym. I annat fall blir volatiliteten väldigt hög vilket ger en spretig prisbild. Det tror jag att vi kommer att se framöver och därför kan man nog om man har flax få tag i något enstaka billigt objekt men räkna inte med att dessa kommer att finnas i överflöd och till den grad att prisbilden cementeras på en sådan låg nivå. Priserna i innerstaden gick ner ungefär så här mycket vid finanskrisen men den nedgången är knappt synlig i en graf som använder glidande medelvärde.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in