Citat:
Underförstått är att vi talar männskligt liv och det finns ingen anledning att göra sig lustig över terminologi när vi båda vet vad som åsyftas med begreppet "mord".Alla är emot tvång och mord, men alla är inte överens om vad som är tvång och mord. Mord är ett ord man brukar använda om sådant dödande man anser är legitimt. Istället för att bara skrika "abort är mord", vilket alltså är ett sätt för dig att säga att abort är illegitimt, vore det bättre om du försökte härleda varför du menar att den här formen av dödande skulle vara illegitim när det är legitimt att döda så många andra sorters liv, allt från spermier och bakterier till fullvuxna boskap.
Citat:
Detta argument är icke vattentätt för fem öre då det, vid prov, ganska fort faller på sin egen orimlighet. Ty om enbart de som förstår konceptet om "rätten till liv" har rätt att ånjuta "rätten till liv", innebär det att man, utan skuld, kan döda spädbarn, mentalt handikappade och komapatienter.
Vi hamnar då i en diskussion om NÄR dödande är legitimt och när det inte är det.
Jag (om jag minns rätt) har redan härlett varför mordförbudet såsom det ser ut idag behöver finnas - folk känner sig tryggare då. Men varför ofödda foster inte behöver samma rättigheter (de har ingen möjlighet att njuta av denna trygghet eftersom de inte förstår den).
Jag (om jag minns rätt) har redan härlett varför mordförbudet såsom det ser ut idag behöver finnas - folk känner sig tryggare då. Men varför ofödda foster inte behöver samma rättigheter (de har ingen möjlighet att njuta av denna trygghet eftersom de inte förstår den).
Citat:
Jag tror på självägandetätten och därav har varje levande människa rätt att leva. Den naturliga följdfrågan är då "när börjar livet?" och den rimligaste gränsdragningen är befruktningsögonblicket.
Nej. Vadå för "rätt"?
Citat:
Är du medvetet dryg för att agera djävulens advokat eller är du bara allmänt dryg av naturen?
Det är även ett obestridigt faktum att bakterier är liv.