2017-11-05, 21:03
Medlem
Är separerad med barn så behöver köpa en trea eller större tvåa.

Någonstans i Göteborg, med bra kommunikationer. För dyrt centralt. Bor idag temporärt i Jönköping och arbetar med projekt men skall från Feb. Bo permanent i Göteborg där min föredetta och barn bor .

Skola etc. Irrelevant då hen går kvar på samma som idag.

Områden att kika i? Är inte ute efter att spekulera utan gärna Bang for the buck. Utveckling är ganska ointressant då jag ser bostaden som en bostad och inte ett sparande / investering i sig.
Citera
2017-11-05, 21:48
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Är separerad med barn så behöver köpa en trea eller större tvåa.

Någonstans i Göteborg, med bra kommunikationer. För dyrt centralt. Bor idag temporärt i Jönköping och arbetar med projekt men skall från Feb. Bo permanent i Göteborg där min föredetta och barn bor .

Skola etc. Irrelevant då hen går kvar på samma som idag.

Områden att kika i? Är inte ute efter att spekulera utan gärna Bang for the buck. Utveckling är ganska ointressant då jag ser bostaden som en bostad och inte ett sparande / investering i sig.
Blir säkert påhoppad men norra Hisings Backa (Blå staden, Backatorp t.ex.) eller Hisings Kärra är lugna områden med bra priser. Smidigt att ta sig in till stan med buss.
Men för många är det på fel sida om älven.
Citera
2017-11-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Blir säkert påhoppad men norra Hisings Backa (Blå staden, Backatorp t.ex.) eller Hisings Kärra är lugna områden med bra priser. Smidigt att ta sig in till stan med buss.
Men för många är det på fel sida om älven.

Hisings Kärra är bra "bang för the buck" om man väger in det faktum att det är ett bra område. Det ligger lite längre från stan än Norra Backa (som iofs är helt ok) men jag upplever det som "bättre" klientel än Backa, vilket antagligen beror på avlägsenheten till allmännyttans hyreslängor (bara BR och villor i Kärra?). Med tanke på att det är barn med i bilden, kanske man borde överväga Kärra framför norra Hisings Backa.

Annars är Tuve helt ok med.
Citera
2017-11-05, 22:09
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Hisings Kärra är bra "bang för the buck" om man väger in det faktum att det är ett bra område. Det ligger lite längre från stan än Norra Backa (som iofs är helt ok) men jag upplever det som "bättre" klientel än Backa, vilket antagligen beror på avlägsenheten till allmännyttans hyreslängor (bara BR och villor i Kärra?). Med tanke på att det är barn med i bilden, kanske man borde överväga Kärra framför norra Hisings Backa.

Håller med om Tuve. Centum där lär dessutom få ett lyft när de nya husen blir klara.

I norra Backa är du långt från hyreshusen (med villaområde som barriär emellan dessutom) och där finns i dagsläget bara BR och villor - precis som Kärra. Garanterat barnsäkert!

Dock kommer det i nya Selma Stad (jag hatar när de byter namn - kommer alltid vara Selma Lagerlöfs Torg!) finnas både hyres-, student- och BRlägenheter. TROR dock inte att det kommer ställa till det. Ett lyft för torget lär det definitivt bli. Svårt att finna något mer deprimerande än i dagsläget.

Edit: Glömde dock hyreslägenheterna på Akkas gata. Skulle inte vilja bo där men inget "bus" därifrån som ställer till det för andra än närmaste grannarna (musik m.m.).
Senast redigerad av SvartaBjorn 2017-11-05 kl. 22:14. Anledning: Tillägg...
Citera
2017-11-06, 07:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak

Jag hade också tveklöst valt Kärra framför Backa, framförallt för klientelet.

Tuve har ju även det bra och mindre bra (inte direkt dåliga) områden med men är tveklöst helt ok.

En aspekt som kanske inte kommit fram är hur långt avståndet får/är acceptabelt att vara mellan TS och dennes ex&barn. Det är ändå en bit mellan t.ex. Kärra och ut mot t.ex. Askimshållet.
Citera
2017-11-06, 11:11
Medlem
NaZdravis avatar
Tuve är nog överlag rätt lugnt men ganska tråkigt och Norumshöjd har blivit ett parabolghetto.
Kärra är lugnt men tråkigt och off.
Citera
2017-11-06, 20:44
Medlem
Det är svårt att ge ett precist råd utan att veta parametrar som budget, vad TS värderar - bostadsyta eller avstånd till centrum osv.

Men om vi antar att TS är singel och god för lån upp till 2 mkr (dvs lyfter ca 35 tkr/månad brutto och kan få loss 300 tkr till kontantinsats) och söker 2-3 r.o.k. (vilket jag antar är minimum om TS har barn på deltid), är det bara att göra en slagning på Hemnet. En snabb sökning ger mig följande:

Citat:
Lillekärr Södra 164
Hisings Kärra, Göteborg

1 200 000 kr

2 r.o.k. 64 kvm.

Citat:
Bäckebolslyckan 14
Hisings Backa

1 450 000 kr

2 r.o.k. 68,5 kvm.

Citat:
Övralidsgatan 1
Hisings Backa

1 750 000 kr

3 r.o.k. 64,5 kvm.

Ovan är exempel och precis som vi diskuterat ovan, känns Backa och Kärra mest "prisvärt" i dagens läge. Även Mölndal och Partille kanske bör kollas upp, dock får man tänka på att kollektivtrafiken blir dyrare. Jag använde sökfiltret 2-3 rum, max 1 750 000 kr (betänk att lgh ofta stiger ett par-tre hundra tkr efter bud).

Det börjar bli dyrt på riktigt i Göteborg. Svårt att hitta en lägenhet (även 1 r.o.k.) som ropas ut under 1,5 mkr och som inte ligger i, eller i omedelbar närhet av ett s.k. "utsatt område". Svårare att hitta en vettig ingång på bomarknaden i Gbg om man inte har gjort bostadskarriär på annat håll, eller skämts bort av föräldrar.

Men står fast vid att Kärra, Tuve, Backa (i den ordningen) är det i dagsläget mest prisvärda i TS förmodade situation, om bostadsyta och bra/trygga lek- och rekreationsområden för barnen värderas högre än smidig hemresa från krogen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in