Det är svårt att ge ett precist råd utan att veta parametrar som budget, vad TS värderar - bostadsyta eller avstånd till centrum osv.
Men om vi antar att TS är singel och god för lån upp till 2 mkr (dvs lyfter ca 35 tkr/månad brutto och kan få loss 300 tkr till kontantinsats) och söker 2-3 r.o.k. (vilket jag antar är minimum om TS har barn på deltid), är det bara att göra en slagning på Hemnet. En snabb sökning ger mig följande:
Citat:
Lillekärr Södra 164
Hisings Kärra, Göteborg
1 200 000 kr
2 r.o.k. 64 kvm.
Citat:
Bäckebolslyckan 14
Hisings Backa
1 450 000 kr
2 r.o.k. 68,5 kvm.
Citat:
Övralidsgatan 1
Hisings Backa
1 750 000 kr
3 r.o.k. 64,5 kvm.
Ovan är exempel och precis som vi diskuterat ovan, känns Backa och Kärra mest "prisvärt" i dagens läge. Även Mölndal och Partille kanske bör kollas upp, dock får man tänka på att kollektivtrafiken blir dyrare. Jag använde sökfiltret 2-3 rum, max 1 750 000 kr (betänk att lgh ofta stiger ett par-tre hundra tkr efter bud).
Det börjar bli dyrt på riktigt i Göteborg. Svårt att hitta en lägenhet (även 1 r.o.k.) som ropas ut under 1,5 mkr och som inte ligger i, eller i omedelbar närhet av ett s.k. "utsatt område". Svårare att hitta en vettig ingång på bomarknaden i Gbg om man inte har gjort bostadskarriär på annat håll, eller skämts bort av föräldrar.
Men står fast vid att Kärra, Tuve, Backa (i den ordningen) är det i dagsläget mest prisvärda i TS förmodade situation, om bostadsyta och bra/trygga lek- och rekreationsområden för barnen värderas högre än smidig hemresa från krogen.