Citat:
Ursprungligen postat av
Ekonomista
Okej så lägenheterna blev belånade med 200 000 kr, dessa pengar användes i kosovo till att bygga lyxvillor och en juice fabrik.
Vad kommer hända med folket som har dessa lägenheter.
Man får höja avgifterna helt enkelt. Sen återstår att se vilka jobb som utförts, vilka som inte utförts, vilka som måste utföras och vad detta kommer att kosta. Konkurs är bara troligt om föreningen inte kan betala sina löpande utgifter och det verkar inte sannolikt i dagsläget.
Det är bedrägligt/kriminellt beteende med i bilden här så föreningen har säkerligen förlorat stora summor pengar men man måste tänka på föreningens storlek också. Det är 738 lägenheter och de många hundra miljonerna må se otroligt mycket ut men det innebär en belåning på under 7.000 kr per kvadratmeter och upp till 10.000 kr per kvadratmeter är normalt sett inget man oroas över.
Problemet här är att föreningen antagligen inte har fått så mycket för sina upplånade 7.000 kr per kvadratmeter och inget vet hur mycket extra som krävs.
Föreningen har tydligen knappt amorterat på sina lån tidigare vilket är ett stort misstag. Det måste de börja göra nu samtidigt som de behöver låna för att utföra visst nödvändigt underhåll. Föreningen kommer sannolikt att vara väldigt sårbar för räntehöjningar. Man har sannolikt inte lånat till de absolut bästa villkoren utan man kan nog misstänka att de som tagit upp lånen mest har varit intresserade av att få ut pengarna och inte sett till föreningens bästa.
De höjda avgifterna (hur stor höjningen är är ännu okänt) kommer sannolikt påverka lägenhetspriserna samtidigt som vi eventuellt går in i en period med allmänt sjunkande lägenhetspriser. Samtidigt är vi i Malmö och det handlar inte om speciellt dyra lägenheter så jag tror att efterfrågan fortsatt kommer att vara hög. Dessutom är det ett ganska trevligt bostadsområde. Gårdarna är fina och husen är, trots att man kan tro motsatsen, tämligen väl underhållna. Det handlar inte om några slumhus med akuta renoveringsbehov.
Jag är ganska övertygad om att det går att reda ut detta. Hade det varit ett privat företag med anställda som hade stått inför samma situation hade det varit enklare att ordna men nu måste det till en frivillig styrelse som ska bära bördan. Man kan bara hoppas att det kommer någon/några driftiga personer som inser allvaret och tar in en extern förvaltare på heltid (kommer att kosta en förmögenhet) som får hjälpa till. Föreningen bör ta in förvaltare, juridisk och ekonomisk kompetens som nystar upp och, framför allt, sätter en stram och hård plan för framtiden. Jag tror att en sådan plan är enda vägen för att återfå förtroendet från bankerna. Jag tror att man bör titta på andra aktörer än HSB för detta.
Detta är inte HSB's fel, föreningen har full bestämmanderätt över sin ekonomi och HSB har inte mer inflytade än att de har en medlem i styrelsen men klart är dock att detta inte är HSB's stoltaste ögonblick.