2011-03-13, 16:52
Medlem
Puggens avatar
Parkerar nästan aldrig med handbromsen åtdragen. Ibland i branta backar sommartid, aldrig vintertid. Det är 1:ans växel som gäller för min del. Handbromsen motionerar jag dock relativt ofta genom att dra åt den med jämna mellanrum.
Citera
2011-03-13, 16:54
Medlem
Lägger i backen. Bilen har ALDRIG flyttat på sig. Och jag använder nästan aldrig parkeringsbromsen. Men det beror på att den kärvat sig sen vintern.... (handbromsen alltså)
Senast redigerad av Northling 2011-03-13 kl. 16:57.
Citera
2011-03-13, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hiiish
Hej

När man parkerar en bil, vad är det som rekommenderas vad gäller bromsen, att man har parkeringsbroms eller att man bara lägger in ettans växel?

Vad blir man lärd på en körskola? Vad gäller vid en uppkörning? Vad är rekomendationerna från trafikverket?

Både och alltid. Så var det på min tid i alla fall. Många struntar i handbromsen. Står du då i en liten backe, trampar ner kopplingen för att starta så börjar bilen att rulla. Du kanske inte märker något förrän du rullat in i någon.

Dessutom bör handbromsen användas dagligen så att den inte rostar/kärvar fast. Det bli bara dyra reparationer.

Angående frysning: Har kört bil i snart 30 år. Har alltid använt växel och handbroms. Handbromsen har frusit fast max 3-4 gånger på 29 år.

Kör man automatväxlad bil är det viktigt att dra åt handbromsen. Sprintarna i växellådan som ska hålla bilen i P läge är inte till för att hålla bilen. Det har man handbromsen till.
Senast redigerad av mirafiori 2011-03-13 kl. 17:08.
Citera
2011-03-13, 18:06
Medlem
Fullfittans avatar
Alltid parkeringsbroms och ingen fastfrysning på 12 år.
Citera
2011-03-13, 19:07
Medlem
toby79s avatar
Tidigare använde jag aldrig parkeringsbroms. Detta ledde ofrånkomligen till att alla mina bilar hade dåliga värden på parkeringsbromsen, alternativt att den var ur funktion helt eller delvis.
På de två sista bilarna har jag däremot hållit efter bromsen och eftersom jag då haft en broms som fungerar både fram och bakåt så har det blivit att jag använder den automatiskt. Men jag lägger ofta i växel ändå, antar att det är av gammal vana.
Citera
2011-03-14, 22:00
Medlem
Yohos avatar
Använder både och :>
Citera
2011-03-15, 16:35
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Både och - extra säkerhet skadar aldrig. Hemma på min egen parkering använder jag dock aldrig parkeringsbroms. Dels för att bilen ändå inte kan rulla iväg, och dels för att den kan bli stående ett tag, och jag vill inte att den ska fastna.
Citera
2011-03-18, 03:52
Medlem
Spindel-tarzans avatar
Problem med fastfrusen handbroms måste ju vara konstruktionsfel t.ex Saab 900/93 modellen som fryser i vajern så att den ej släpper, finns säkert fler bilsorter men Saaben är väl vanligast med det felet.
Citera
2011-03-21, 01:03
Medlem
Handbroms+vrider på ratten(om det sluttar).
Citera
2017-11-05, 08:51
Medlem
Egentligen skall man bara anv växlar när man kör, kopplingen slits om man har i växlar när man parkerar har jag läst.
Citera
2017-11-05, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rinkeby4
Egentligen skall man bara anv växlar när man kör, kopplingen slits om man har i växlar när man parkerar har jag läst.

Stämmer inte.
Citera
2017-11-05, 13:51
Medlem
bl-gr-ns avatar
På Saab måste man lägga i backväxel för att få ut tändningsnyckeln.
Så Saabar som står parkerade har handbromsen åtdragen

Det ska vara en rejäl lutning på backar för att en Saab 95 eller 900 ska börja rulla med backväxel i.
Fast utan eller dålig handbroms har man ett rejält handikapp när man ska ställa ifrån sig bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in