Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-11-03, 18:01
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du sökt på felkoden samt kB-numret? Jag får upp massa träffar om detta meddelande.
gamla goa omstarten av datorn hjälpte
Citera
2017-11-04, 14:29
Medlem
NightWalker1s avatar
nu har det strulat till sig..jag skulle prova senaste creators update - fall edition eller vad den nu heter men det funkade inge bra så jag gick tillbaka till min förra windows 10 som vanligt.

allt såg bra ut först men jag upptäckte snabbt att det har blivit något riktigt knasigt.

jag kan bara öppna "den här datorn" och ett par program men ingen browser, inte ens internet explorer
så fort jag testat ett program som inte startar så kan jag inte ens öppna startmenyn efter det utan jag måste starta om min dator först genom att hålla i powerknappen och låta den stängas av.

jag kommer åt kontrollpanelen via att gå pil uppåt under "den här datorn" och där ligger den under desktop. men jag kan inte göra mycket mer efter det, under "recovery" har jag försökt att klicka på fliken "if your having problems with your pc, got to settings and try to resetting it" men inget händer.

just nu skriver jag från min laptop, tack och lov att man har den.
vad kan jag göra? snälla hjälp
Citera
2017-11-04, 19:42
Medlem
Kleops avatar
Jag ska sälja min dator så jag tänkte rensa den från all skit jag har samlat på mig genom åren. Är det bara att installera om windows 10 och radera windows.old-mappen som skapas?
Citera
2017-11-04, 20:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Jag ska sälja min dator så jag tänkte rensa den från all skit jag har samlat på mig genom åren. Är det bara att installera om windows 10 och radera windows.old-mappen som skapas?

Med eller mindre. Men installerar en ny version och skriv inte in licensnumret sedan. Det får den nya köparen göra och du behåller så klart licensen till nästa dator.
Citera
2017-11-04, 22:07
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
nu har det strulat till sig..jag skulle prova senaste creators update - fall edition eller vad den nu heter men det funkade inge bra så jag gick tillbaka till min förra windows 10 som vanligt.

allt såg bra ut först men jag upptäckte snabbt att det har blivit något riktigt knasigt.

jag kan bara öppna "den här datorn" och ett par program men ingen browser, inte ens internet explorer
så fort jag testat ett program som inte startar så kan jag inte ens öppna startmenyn efter det utan jag måste starta om min dator först genom att hålla i powerknappen och låta den stängas av.

jag kommer åt kontrollpanelen via att gå pil uppåt under "den här datorn" och där ligger den under desktop. men jag kan inte göra mycket mer efter det, under "recovery" har jag försökt att klicka på fliken "if your having problems with your pc, got to settings and try to resetting it" men inget händer.

just nu skriver jag från min laptop, tack och lov att man har den.
vad kan jag göra? snälla hjälp

Prova med sfc /scannow kommandot i CMD. Annars detsamma i recoverymodulen - starta om nu - avancerade alternativ. Eller via ett installationsmedia

Löses det inte med det så kör - DISM restore Health - kommandot i CMD. Googla.

Vilket återställnings/backupmedia använde du ?
Citera
2017-11-04, 22:37
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Prova med sfc /scannow kommandot i CMD. Annars detsamma i recoverymodulen - starta om nu - avancerade alternativ. Eller via ett installationsmedia

Löses det inte med det så kör - DISM restore Health - kommandot i CMD. Googla.

Vilket återställnings/backupmedia använde du ?
står att jag måste vara admin för att köra sfc/scannow och när jag högerklickar på cmd och väljer kör som admin händer det ingenting, skärmen blir grådaskig och jag ser bara min bakrundsbild.

jag gick tillbaka till min tidigare win10 version genom settings i windows.
hur kan jag scanna via mitt installationsmedia? det enda jag såg var att man kan scanna om datorn inte startar men det gör den ju
Senast redigerad av NightWalker1 2017-11-04 kl. 22:43.
Citera
2017-11-05, 07:44
Medlem
1FFs avatar
Citat:
står att jag måste vara admin för att köra sfc/scannow och när jag högerklickar på cmd och väljer kör som admin händer det ingenting, skärmen blir grådaskig och jag ser bara min bakrundsbild.

jag gick tillbaka till min tidigare win10 version genom settings i windows.
hur kan jag scanna via mitt installationsmedia? det enda jag såg var att man kan scanna om datorn inte startar men det gör den ju

Reparera datorn - felsök - avancerade alternativ - kommandotolken.

Vilket återställ/backupmedia använde du?
Senast redigerad av 1FF 2017-11-05 kl. 08:02.
Citera
2017-11-05, 10:16
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Reparera datorn - felsök - avancerade alternativ - kommandotolken.

Vilket återställ/backupmedia använde du?

? vart ska jag gå för att komma till "reparera datorn" då?

skapade ett installationsmedia på usb via microsoft media creation tool
Citera
2017-11-05, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Med eller mindre. Men installerar en ny version och skriv inte in licensnumret sedan. Det får den nya köparen göra och du behåller så klart licensen till nästa dator.

Nej, NEj NEJ, för Fan!

Installerar man ovanpå den gamla så sparas ju ALLA inställningar, inkl. ens eget konto, inloggningslösen, osv!

Man måste installera en NY version, och då raderas/formateras hårddisken, och ingen kopia blir kvar.

SÖK om detta så hittar du många bra svenska sidor om detta att installera en helt ny Win10.
Citera
2017-11-05, 10:27
Medlem
1FFs avatar
Citat:
? vart ska jag gå för att komma till "reparera datorn" då?

skapade ett installationsmedia på usb via microsoft media creation tool

Jag tolkade din fråga som att du ville köra "sfc" via installationsmediat. Det görs genom att boota från detsamma och sedan välja reparera etc istället för installera.

Jag undrade på vilket vis du återställde Windows, med Windows egna funktion eller 3:dje parts program.
Citera
2017-11-05, 10:37
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Jag tolkade din fråga som att du ville köra "sfc" via installationsmediat. Det görs genom att boota från detsamma och sedan välja reparera etc istället för installera.

Jag undrade på vilket vis du återställde Windows, med Windows egna funktion eller 3:dje parts program.
jag var inne på reparera men där såg jag bara: reset, återställ via image, återställningspunkt i windows med mera men inte det du pratar om.

ok, jag gick tillbaka till mitt förra win10 genom windows ja
Citera
2017-11-05, 11:01
Medlem
1FFs avatar
Citat:
jag var inne på reparera men där såg jag bara: reset, återställ via image, återställningspunkt i windows med mera men inte det du pratar om.

ok, jag gick tillbaka till mitt förra win10 genom windows ja

Det ska finnas där och heter - avancerade alternativ.

Når du inte CMD inom datorn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in