Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-18, 14:45
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smallpox9
Nix Så här skriver Windows på sin hemsida " ... En Windows 10-produktnyckel om Windows 10 inte var förinstallerat på datorn av datortillverkaren."

Så luriga är Windows. Trycker man på fel knapp så blir datorn värdelös. Tur att jag har en dator med win7 kvar. Den har ju till och med gratisspelen kvar.

Nu blir det till att installera Ubuntu. Har beställt ubuntuboken och två flashminnen med detta os.

Så luriga är Microsoft menar du väl ? Windows är ett operativ system.

Du virrar till saker. I ditt första inlägg, post #4583 så skriver du att du uppgraderade till W10, om det skeede på rätt sätt så har du fått ditt dåvarande Os omvandlat till W10. Inklusive nyckeln. Tydligen har du inte gjort det.

Nu - kan du alltså utnyttja ett kryphål vilket du fått en länk till i inlägg #4593 för att fixa det ändå. Om inte - så lycka till Ubuntu.
Senast redigerad av 1FF 2016-10-18 kl. 14:48.
Citera
2016-10-18, 15:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
"Allvarligt fel" " Din Start-meny fungerar inte . Vi försöker åtgärda den nästa gång du loggar in."

....är meddelandet jag får så fort jag försöker komma åt startmenyn....

vad tusan är detta och hur löser jag detta utan att formatera om alltsammans...????
Hände för mig när jag ladda hem ett shell för startmenyn.
Citera
2016-10-21, 23:13
Medlem
Trigraphs avatar
Win 10 bekymmer

Windows 10 är ju som vanligt fullt av diverse problem, just nu har jag fastnat vid två som jag inte lyckas lösa. Någon som har något förslag?

1. Behöver uppdatera den inbyggda epost-klienten. Men varje gång jag går till dess sida i "store" så försvinner hela "store"-programmet. wtf? Finns det något annat sätt att göra det på?

2. Lyckas inte byta min standardwebbläsare till något annat än edge och internet explorer. Alla sidor jag hittar säger att jag ska gå till samma ställe (standardappar/standardprogram), men där finns bara ovan nämnda webbläsare.
Jag vill ha chromium/iron istället. Hur får jag in det i listan??

3. Hur får man igång fingeravtrycksavläsning istället för lösenord? Återigen saknas alternativet där sidor påstår att det ska finnas (inloggningsalternativ).
Senast redigerad av Trigraph 2016-10-21 kl. 23:32.
Citera
2016-10-21, 23:53
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trigraph
Windows 10 är ju som vanligt fullt av diverse problem, just nu har jag fastnat vid två som jag inte lyckas lösa. Någon som har något förslag?

1. Behöver uppdatera den inbyggda epost-klienten. Men varje gång jag går till dess sida i "store" så försvinner hela "store"-programmet. wtf? Finns det något annat sätt att göra det på?

2. Lyckas inte byta min standardwebbläsare till något annat än edge och internet explorer. Alla sidor jag hittar säger att jag ska gå till samma ställe (standardappar/standardprogram), men där finns bara ovan nämnda webbläsare.
Jag vill ha chromium/iron istället. Hur får jag in det i listan??

3. Hur får man igång fingeravtrycksavläsning istället för lösenord? Återigen saknas alternativet där sidor påstår att det ska finnas (inloggningsalternativ).

Jag vet inga detaljerade lösningar på dina problem men om du har en uppgradering till W10 så löser du många W10 problem, vilka är flertaliga enligt dig själv, med att göra en ren ny installtion. Något som Ms rekommenderade att man skulle göra efter uppgraderingen. Många fick många olika problem efter en uppgradering vilka alltså försvann efter en ren ominstallation.

Men som sagt - om de löser dina nuvarande problem vet jag ej men åtminstone så tror jag punkt 2 och 3 lär lösas då de inte är vanliga på ett fungerande W10 Os.
Citera
2016-10-22, 00:40
Medlem
Trigraphs avatar
Ominstallerade/återställde i förmiddags med den inbyggda återställningspartitionen.

Punkt 3 verkar helt plötsligt ha löst sig själv.
Citera
2016-10-22, 00:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trigraph
Ominstallerade/återställde i förmiddags med den inbyggda återställningspartitionen.

Punkt 3 verkar helt plötsligt ha löst sig själv.

Trevligt!

Men det är inte detsamma som en ren nyinstallation.

Är det en uppgradering du har?
Citera
2016-10-23, 21:22
Medlem
lobstoks avatar
Windows 7 eller 10 för spel på äldre laptop?
Citera
2016-10-24, 11:22
Efter att ha uppdaterat BIOS, VBIOS (GPU Firmware) och gjort en ren installation av windows har laptopen bettet sig underligt. Igår började den stänga av sig utan förvarning och ville till en början inte ladda. Den startade senare men efter att den igår kväll utan förvarning dog kan jag inte få liv i den och den verkar inte heller ladda.
Citera
2016-10-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vbroms
Efter att ha uppdaterat BIOS, VBIOS (GPU Firmware) och gjort en ren installation av windows har laptopen bettet sig underligt. Igår började den stänga av sig utan förvarning och ville till en början inte ladda. Den startade senare men efter att den igår kväll utan förvarning dog kan jag inte få liv i den och den verkar inte heller ladda.

Jag förutsätter att du självklart kontrollerat alla kontakter, (skarv-)sladdar och vägguttag, samt att du tog rätt bios-fil till din datormodell.

Det är nog tyvärr ingen inställning/installation som kan "rädda" dig, utan du har faktiskt drabbats av ett hårdvarufel.

Sambandet med uppdateringarna är möjligen att laddaren/nätadaptern fick jobba lite hårdare än vanligt.

Uppdateringar kan i ovanliga fall tömma det sista livet ur ett åldrande laptopbatteri, men då ska den ändå funka så länge vägg-strömmen är ansluten. (Du kan iofs prova med laddaren, men utan batteri.)

Du bör gå till en butik/kompis och be att få prova en märkesladdare som exakt motsvarar din, för att kolla om datorn funkar med en likvärdig laddare.
Citera
2016-10-24, 11:49
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Jag förutsätter att du självklart kontrollerat alla kontakter, (skarv-)sladdar och vägguttag, samt att du tog rätt bios-fil till din datormodell.

Det är nog tyvärr ingen inställning/installation som kan "rädda" dig, utan du har faktiskt drabbats av ett hårdvarufel.

Sambandet med uppdateringarna är möjligen att laddaren/nätadaptern fick jobba lite hårdare än vanligt.

Uppdateringar kan i ovanliga fall tömma det sista livet ur ett åldrande laptopbatteri, men då ska den ändå funka så länge vägg-strömmen är ansluten. (Du kan iofs prova med laddaren, men utan batteri.)

Du bör gå till en butik/kompis och be att få prova en märkesladdare som exakt motsvarar din, för att kolla om datorn funkar med en likvärdig laddare.

Börjar misstänka att det helt enkelt är hårdvarufel. Tror inte att det är laddaren eftersom batteriet var fulladdat när jag fick igång datorn efter att det dog första gångerna. Började får problem med alla spel tidigare som efter några få sec. stängdes av, problemet kvarstod efter ominstallation och uppdatering. Lyckades få det att funka några dagar genom att ändra lite inställningar för kompabilitet.

Kan inte ta ut batteriet heller. Är rädd att det kan ha blivit fel när jag uppdaterade BIOS. Är säker på att jag valde rätt alternativ men kan ha behövt kombinera men någon annan Firmware eftersom jag aldrig uppdaterat BIOS sen jag köpte datorn.
Citera
2016-10-24, 17:19
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lobstok
Windows 7 eller 10 för spel på äldre laptop?

Smaksak, men jag hade nog börjat med Windows 7.
Citera
2016-10-24, 19:26
Medlem
Tiramizus avatar
Hallå!

Jag har ett problem med min bärbara som jag hoppas få hjälp med så fort som möjligt.
Det är så att jag har en relativt ny Asus burk med windows 10 som strulat ända sen dag ett, skärmen blir svart helt plötsligt och datorn hänger sig oavsett vad jag gör. Förutom om jag har ett spel startat i bakrunden då fungerar den perfekt. Några tips ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in