Citat:
Ursprungligen postat av
winnertip
För fasen! Nu ställer du till det för mig. Vad menar du med instrumentell ondska? Du hävdar att ondska kan katalogiseras, eller? Jag tror dig inte. Ondska är ondska, rätt och slätt.Härom råder ingen tvekan. Att vara ondskefull, är det något man väljer? Kan det vara så enkelt? Då kommer följdfrågan, kan man vara ondskefull och god på samma gång.
Jag är älskar min dotter, men hatar min son. Jag har inga barn, som tur är.
Den s.k instrumentella ondskan bygger bl.a på att man alltid, precis alltid, gör saker man på något sätt själv har vinning av, enbart för sin egen skull. Man saknar allt vad hänsyn och ödmjukhet och omsog om andra heter och man spelar ut människor mot varandra och skaffar sig hållhakar på dem genom list och intriger.
Onda handlingar, ren och skär elakhet i vissa situationer, om du så vill, betyder inte att man är alltid är ondsint. Den som begår elaka/onda handlingar kan känna skuld och skam efteråt. Till och med be om ursäkt för vad man har gjort. Vilket aldrig psykopaten gör. Den anser att alla andra är idioter som inte tar för sig och att man därför kan utnyttja dem fullt ut. För egen vinning. Sen spelar det ingen roll om det handlar om deras egna barn. Psykopaten själv anser inte att de gör något fel.
De gör bara det de anser står till buds.