Citat:
Ursprungligen postat av
Adversarium
Att mörda i självförsvar är inte mord och det finns ingen anledning att dra löjliga paraleller då du mycket väl vet vad jag menade.
Ja jag tror mig förstå hur du menade, och det du menade var inte genomtänkt. Du menade nog "dödande är alltid fel och därför är abort också fel", och därför ville jag belysa att nej, allt dödande är faktiskt inte fel. Mordförbudet vill jag ha kvar, men inte bara på grund av någon biblisk dogm "du skall icke dräpa".
Citat:
Suck och stön. Ännu en dumkorkad jämförelse. Faktum kvarstår att det inte finns någon som initialt vill genomgå abort
Vad vill du ha sagt med det då? Antagligen att man ska tänka sig för så mycket att ingen nånsin behöver ta ett abortpiller eller göra abort. Varför det? Det är som att säga "ingen vill behöva tvärbromsa" och utifrån det argumentera att folk ska köra i max 20 km/tim. Onödigt. Det är okej att tvärbromsa även om det på sätt och vis inte kan betraktas som optimal bilkörning. Men verkligheten är inte perfekt utan ibland händer något oväntat och då är det bra att abort finns. Samma sak med tvärbromsningar.
Citat:
och den enda vettiga åtgärden är således försiktighet - använd preventivmedel eller gå i celibat.
Nu kan det finnas tusen anledningar till att vissa inte gör det. Vilken rätt har vi att säga att varenda anledning till att nån råkar bli gravid av misstag måste ha varit fel och att personer till varje pris måste undvika detta?
Försiktighet är väl bra men man kan inte vara 100% planerad och försiktig inom precis allt, så varför ska det vara så skitnödigt med just abort? Alla människor är inte perfekta.
(Själv brukar jag använda kondom för att skydda mig mot könssjukdomar, men det innebär inte att jag dömer alla som lever annorlunda än mig)
Citat:
Abort är inte - och bör inte användas som - ett preventivmedel. Det är ett brutalt ingrepp där man tar livet på en levande organism.
Det bestämmer inte du utan kvinnan som äger kroppen.
Citat:
Jag är för preventivmedel och dagenefterpiller då dessa förhindrar graviditet vilket i sin förhindrar abort. Trodde du att även icke-gravida kvinnor kan be om abort, eller vad menar du?
Ok, jag trodde de flesta abortmotståndare var emot abortpiller, eftersom de väl dödar en spermie efter den nått ägget, vilket är det ögonblick då heligt liv uppstår enligt dessa tokstollar.
Citat:
Samtycke till oskyddat sex är samtycke till graviditet.
Så ingen kan nånsin yttra meningen "vi kan ha oskyddat sex men jag tänker inte bli gravid" eller vad menar du?
Citat:
Klart man har ett ansvar och klart abort ska vara tillåtet, men det bör inte uppmuntras vilket är fallet idag.
"Uppmuntras" och "uppmuntras". Det kan finnas situationer då abort är rätt, vilket du själv verkar hålla med om, och i dessa läge ska det väl då "uppmuntras"?
Det suddigt sagda är det suddigt tänkta.