2017-10-08, 18:07
Medlem
Hej!

Jag har en fråga till er. Bor i en bostadsrätt och älskar att sjunga. Jag sjunger varje dag och då gör jag det vid slumpmässiga tider, men aldrig innan kl 11 på morgonen och aldrig efter kl 20.00 på kvällen. Har en granne som massor av gånger nu bankat i min vägg när klockan kanske var 15.00. Tycker det är så jävla kränkande att han bjuder in sig i mitt privata liv och stör min sång. Nu är jag inte heller någon som sjunger falskt utan sjunger faktiskt väldigt bra då jag gjort det hela mitt liv. Men vad har jag för rättigheter? Får jag sjunga under dagarna? Då skriker jag inte utan sjunger med en balanserad ton så det inte ska låta för högt.
Uppskattar svar!
Citera
2017-10-08, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Hej!

Jag har en fråga till er. Bor i en bostadsrätt och älskar att sjunga. Jag sjunger varje dag och då gör jag det vid slumpmässiga tider, men aldrig innan kl 11 på morgonen och aldrig efter kl 20.00 på kvällen. Har en granne som massor av gånger nu bankat i min vägg när klockan kanske var 15.00. Tycker det är så jävla kränkande att han bjuder in sig i mitt privata liv och stör min sång. Nu är jag inte heller någon som sjunger falskt utan sjunger faktiskt väldigt bra då jag gjort det hela mitt liv. Men vad har jag för rättigheter? Får jag sjunga under dagarna? Då skriker jag inte utan sjunger med en balanserad ton så det inte ska låta för högt.
Uppskattar svar!

Det är ofta en hårfin skillnad mellan störande beteende och vardagligt liv som måste accepteras av andra. Jag skulle uppleva det som otroligt mycket störande om jag som din granne hörde dig sjunga återkommande, var dag, i tid och otid även om du inte sjunger på kvällar och nätter.

Det du tycker är kränkande är ju precis vad din granne tycker som bankar i väggen, du har ju gjort "intrång" i grannens vardagliga liv med din sång. Det spelar naturligtvis inte någons som helst roll om du sjunger rent eller falskt.
Citera
2017-10-08, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Det är ofta en hårfin skillnad mellan störande beteende och vardagligt liv som måste accepteras av andra. Jag skulle uppleva det som otroligt mycket störande om jag som din granne hörde dig sjunga återkommande, var dag, i tid och otid även om du inte sjunger på kvällar och nätter.

Det du tycker är kränkande är ju precis vad din granne tycker som bankar i väggen, du har ju gjort "intrång" i grannens vardagliga liv med din sång. Det spelar naturligtvis inte någons som helst roll om du sjunger rent eller falskt.
Glömde faktiskt nämna, denna granne, som är den ENDA som klagar, har en tendens att bråka extremt högljutt med sin fru/flickvän/sambo väldigt sent på kvällarna. Då talar vi om efter klockan 23.00. De är de enda araberna i detta område och de kan skrika så in åt helvete högt på kvällarna, kärringen har även gråtit massor med gånger så man verkligen hör genom väggarna. Har ringt polisen på dem en gång för de seriöst lät som att mannen misshandlade sin fru. Att de sedan har mage att banka mig i väggen är så jävla fräckt. Nyss bankade de så fort jag började sjunga, bankade tillbaka och det gick fram och tillbaka tre gånger innan de gav upp.
Citera
2017-10-08, 18:24
Medlem
Citat:
Glömde faktiskt nämna, denna granne, som är den ENDA som klagar, har en tendens att bråka extremt högljutt med sin fru/flickvän/sambo väldigt sent på kvällarna. Då talar vi om efter klockan 23.00. De är de enda araberna i detta område och de kan skrika så in åt helvete högt på kvällarna, kärringen har även gråtit massor med gånger så man verkligen hör genom väggarna. Har ringt polisen på dem en gång för de seriöst lät som att mannen misshandlade sin fru. Att de sedan har mage att banka mig i väggen är så jävla fräckt. Nyss bankade de så fort jag började sjunga, bankade tillbaka och det gick fram och tillbaka tre gånger innan de gav upp.
Misshandel ska du givetvis anmäla och att höra bråk och gråt är störande, men att det råkar vara människor som bråkar som stör sig på din sång är inte relevant som någon ursäkt för att du ska få störa. Det spelar ingen roll att du är glad och harmonisk och sjunger lågmält och i trevliga toner, du stör helt enkelt. Dra ned på ditt sjungande eller bygg en ljudisolerad studio i något rum.
Citera
2017-10-10, 01:52
Medlem
Frater_Frags avatar
Har du funderat på att lära in lite godsaker skrivna av Wagner? Utöver detta så kan jag livligt rekommendera att du lär dig säckpipa...
Citera
2017-10-21, 21:36
Medlem
Bor i hus och har fått problem som ökat under sommaren. Bredvid mitt hus så ligger en allmänning, där den lokala bostadsägarföreningen har en brygga. En båtägare/boende i kvarteret har börjat tycka att sin båt är en perfekt festanläggning. Dvs ligger på tomgång för att driva stereo, drickandes alkohol i några timmar, gärna på natten. Musiken är på den ljudnivån att det hörs tydligt vad det är för låt. Jag har såklart tagit upp det med både båtägare och hamnkapten för föreningen, utan lösning. Nu inser jag att jag behöver få en lösning.

Kan jag dra in lagen i det hela. Kan jag polisanmäla förening eller båtägare? Eller är civilrättsfall som gäller?
Citera
2017-10-21, 21:39
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Bor i hus och har fått problem som ökat under sommaren. Bredvid mitt hus så ligger en allmänning, där den lokala bostadsägarföreningen har en brygga. En båtägare/boende i kvarteret har börjat tycka att sin båt är en perfekt festanläggning. Dvs ligger på tomgång för att driva stereo, drickandes alkohol i några timmar, gärna på natten. Musiken är på den ljudnivån att det hörs tydligt vad det är för låt. Jag har såklart tagit upp det med både båtägare och hamnkapten för föreningen, utan lösning. Nu inser jag att jag behöver få en lösning.

Kan jag dra in lagen i det hela. Kan jag polisanmäla förening eller båtägare? Eller är civilrättsfall som gäller?

Om det inte går att snacka med grannen så kontakta kommunens miljökontor. Om de inte bryr sig om musiken, reagerar de nog på att han har motorn på. Polisanmälan hamnar nog i runda arkivet.
Citera
2017-10-22, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om det inte går att snacka med grannen så kontakta kommunens miljökontor. Om de inte bryr sig om musiken, reagerar de nog på att han har motorn på. Polisanmälan hamnar nog i runda arkivet.
Har kontaktat dessa redan faktiskt. Tomgångkörning med båt är lagligt (ej med bil). Har dock inte nämnt musiken
Citera
2017-10-22, 07:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Har kontaktat dessa redan faktiskt. Tomgångkörning med båt är lagligt (ej med bil). Har dock inte nämnt musiken

Ja, det kan väl vara så lokalt. Dock är det inte lagligt om ljudet och avgaserna orsakar olägenheter.
Citera
2017-10-25, 21:31
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Hej!

Uppskattar svar!

Sent svar, men att banka i väggen när man upplever att en granne stör är bara kontraproduktivt. Liksom att banka tillbaka, som du skrev i ditt andra inlägg att du gjorde. Barnsligt beteende, som inte löser någonting. För en dialog med grannen istället.

Angående ditt sjungande. Jag hade tyckt att det var okej om du inte sjöng för högt och inte för ofta. Jag har personligen en ganska så hög tröskel för störningar. Så länge som oljuden inte är väldigt sent eller väldigt tidigt eller upprepat festande med "dunka-dunka"-musik mitt i natten, så är jag okej med det mesta. En tidigare granne (tjej) sjöng ibland. Ingen vidare bra sångröst, men det störde inte mig eftersom det var dagtid och inte jätteofta.

Ni som anser att det är en bra idé att "störa tillbaka" - jag förstår ärligt talat inte hur ni tänker. Det är troligtvis det sämsta sättet att lösa en störningsproblematik grannar emellan och ett av de bästa sätten att förvärra konflikten. Dessutom, om klagomålen går vidare till hyresvärden eller längre än så, så kan båda parterna säga att "h*n bankade i väggen också".
Citera
2017-11-03, 22:04
Medlem
Störiga grannar bostadsrätt

Jag har mitt vardagsrum vägg i vägg med mina grannars vardagsrum, vilket gör att jag alltid hör när de har musik. Nyss kunde jag till o med sjunga med i låten, Så bra hörs det. De brukar ha musik fram till 22-23. Ibland har de fester längre än så. Har mejlat bostadsrättsföreningen men får inget svar. Och de har inte så bra telefontider. Men iaf hur mycket ska man behöva höra? Det är inte så mysigt när jag och killen kollar film, o plötsligt ska de lyssna på musik som blir samma volym som vi har på tvn..
Sen vill jag heller inte vara den som klagar..
Citera
2017-11-03, 22:06
Medlem
Halloween2s avatar
I fall ni inte klagar så tror grannarna att deras ljud nivå är ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in