Citat:
Ursprungligen postat av
rakan123
Hej!
Jag har en fråga till er. Bor i en bostadsrätt och älskar att sjunga. Jag sjunger varje dag och då gör jag det vid slumpmässiga tider, men aldrig innan kl 11 på morgonen och aldrig efter kl 20.00 på kvällen. Har en granne som massor av gånger nu bankat i min vägg när klockan kanske var 15.00. Tycker det är så jävla kränkande att han bjuder in sig i mitt privata liv och stör min sång. Nu är jag inte heller någon som sjunger falskt utan sjunger faktiskt väldigt bra då jag gjort det hela mitt liv. Men vad har jag för rättigheter? Får jag sjunga under dagarna? Då skriker jag inte utan sjunger med en balanserad ton så det inte ska låta för högt.
Uppskattar svar!
Sent svar, men att banka i väggen när man upplever att en granne stör är bara kontraproduktivt. Liksom att banka tillbaka, som du skrev i ditt andra inlägg att du gjorde. Barnsligt beteende, som inte löser någonting. För en dialog med grannen istället.
Angående ditt sjungande. Jag hade tyckt att det var okej om du inte sjöng för högt och inte för ofta. Jag har personligen en ganska så hög tröskel för störningar. Så länge som oljuden inte är väldigt sent eller väldigt tidigt eller upprepat festande med "dunka-dunka"-musik mitt i natten, så är jag okej med det mesta. En tidigare granne (tjej) sjöng ibland. Ingen vidare bra sångröst, men det störde inte mig eftersom det var dagtid och inte jätteofta.
Ni som anser att det är en bra idé att "störa tillbaka" - jag förstår ärligt talat inte hur ni tänker. Det är troligtvis det sämsta sättet att lösa en störningsproblematik grannar emellan och ett av de bästa sätten att förvärra konflikten. Dessutom, om klagomålen går vidare till hyresvärden eller längre än så, så kan båda parterna säga att "h*n bankade i väggen också".