2017-11-03, 20:46
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Månadssparande
  • 31% SPP Aktiefond USA
  • 30% Spiltan Aktiefond USA
  • 19,5% Avanza Zero
  • 19,5% Deidner & Greger Småbolag.

Värdering
  • 35,5% Spiltan Aktiefond USA
  • 35,3% SPP Aktiefond USA
  • 21,3% Avanza Zero
  • 7,9% Europa/Småbolag Sverige/Övrigt

Geografi
  • 59,5% Sverieg
  • 35,3% USA
  • 5,2% Europa

Vet inte exakt vad den genomsnittliga avgiften är men runt 0,2%.

Tycker personligen att jag är allt för Sverigetung och då är det framför allt AZ som kanske ska minskas. Utöver det så funderar jag på att köpa Avanza Auto 6 istället för AZ och SPP A. USA men gillar inte att den investerar så mycket i Japan, Europa och Emerging Markets (30%) fördelen är dock att den har US Small Cap (6%).

Vet heller inte vad jag tycker om ombalansering av fonder, känns inte särskilt meningsfullt med tanke på hur volatil börsmarknaden är. Dessutom innebär det att man kastar bra pengar (Sverige, USA) mot dåliga (EU och Japan) å andra sidan sprider man risken. Men kan inte detta göras vid själva insättningstillfället istället?

Skulle vilja ha något högre global spridning än vad jag redan har och USA mid cap/small cap samt Sverige mid/cap.

Om ni har förslag eller tankar på mina fonder hör jag dem gärna. Tack på förhand.

Kan inte säga något om fördelningen annat än att jag tycker du har för mycket i tillväxtmarknad, men det kanske är irrationellt av mig. Men jag gillade valen av fonder. Ska fundera på några av dem. Hur länge har du haft dem och vad var din avkastning i år?

Jag tror (hoppas) att tillväxtfonden kommer gå riktigt bra på längre sikt, jag gillar mycket krydda, händer inte så mycket annars Har gjort 20-22% upp senaste året.
Citera
2017-11-03, 20:58
Medlem
Förlåt det blev fel när jag flyttade om, det ska stå Spiltan Aktiefond Investmentbolag (Svenskt).

Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Du är toktung i både USA och Sverige.
Du är tveksam till ombalansering men vill ha högre global spridning. Med högre menar du väl en bredare geografisk spridning ?
Hur skall du ha det ?

Men du vill inte ha EU,Japan eller Emerging och inte så mycket Avanza Zero heller.

Då blir det inte mycket kvar.

Svårt att få grepp om hur du vill ha det men kanske så här.

Spiltan Global 60%
SPP Aktiefond USA 10%
Didner & Gerge US Small and Microcap 10%
Avanza Zero 10%
Didner & Gerge Småbolag 10%

Då sänker du andelen Sverige, och Globalfonden sprider geografin mer och så får du in lite mer av allt det där du inte vill ha....?????

Jag är inte så förtjust i EU som helhet men har inget emot någon nisch där eller annat europeiskt land. Tror fortfarande USA ännu har tid kvar i solljuset och ser ingen anledning att inte vikta sig tungt där.

Didner & Gerge US Small and Microcap är något jag skulle kunna ha men den har inte levt tillräckligt länge så avstår.

Är det Spiltan Globalfond Investmentbolag du menar? Den är tyngre i Nordamerika än vad jag är (61%) men relativt intressant i övrigt. Annars finns Didner & Gerge Global som alternativ för att ersätta det mesta jag har men den känns relativt dyr till vad den presterar.

Beträffande ombalansering för att sprida risk så undrar jag vari ligger tryggheten att de bra investeringarna omfördelas till de dåliga (särskilt när det kommer till fonder)? Det är en sak att sprida ens ekonomiska risk genom att äga olika tillgångsslag eller investera i olika marknaden. Däremot är jag inte övertygad om att omfördela portföljen från goda placeringar till dåliga är en bra strategi.
Känns som en strategi som endast garanterar lägre avkastning för samma risk. Om USA går åt helvete så dras resten med i fallet, krockkudden är alltså inte verklig. Men jag är öppen för att detta är inkorrekt och lär mig gärna mer om detta.

Ska fundera på dina förslag och se hur jag stuvar om. Trevlig helg!
Senast redigerad av har 2017-11-03 kl. 21:29.
Citera
2017-11-03, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Jag tror (hoppas) att tillväxtfonden kommer gå riktigt bra på längre sikt, jag gillar mycket krydda, händer inte så mycket annars Har gjort 20-22% upp senaste året.

Helt klart lockas man av den höga prognostiserade tillväxten i den "utvecklande" delen av världen. Vi har länder som Kina, Indien, Indonesien, Filippinerna, Vietnam, etc. Men om jag tittar individuellt på varje enskilt land så är de överlag relativt ostabila, så även om tillväxten idag är hög vet jag inte hur länge det håller.

För att ta ett konkret exempel: Brasilien (Latinamerika) och Ryssland (Östeuropa) utlovades en fantastisk framtid och tillväxt. Men med facit i hand ser det inte bra ut, även om saker och ting säkerligen kommer förbättras. Spridningen är troligen densamma som MSCI emerging Markets Index och då får man följande: Kina 30%, Sydkorea 15%, Taiwan 12%, Indien 9% , Brasilien 7%, Övrigt 27%. Vilket kanske är helt okej egentligen.

MSCI: USA, Emerging Markets, Europe (Index)
https://www.msci.com/documents/10199/67a768a1-71d0-4bd0-8d7e-f7b53e8d0d9f
https://www.msci.com/documents/10199/c0db0a48-01f2-4ba9-ad01-226fd5678111
https://www.msci.com/documents/10199/db217f4c-cc8c-4e21-9fac-60eb6a47faf0

Om man indexerar mot MSCI Emerging Markets så måste man vara beredd på att den är mer volatil, men det kanske är en fördel sett över längre tid?
Senast redigerad av har 2017-11-03 kl. 22:42.
Citera
2017-11-03, 23:39
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av har
Förlåt det blev fel när jag flyttade om, det ska stå Spiltan Aktiefond Investmentbolag (Svenskt).
Ok, då kan du i princip bortse från hela mitt förra svar då alla förutsättningar förändras.

Jag är inte så förtjust i EU som helhet men har inget emot någon nisch där eller annat europeiskt land. Tror fortfarande USA ännu har tid kvar i solljuset och ser ingen anledning att inte vikta sig tungt där.

Avanza har "länderfonder" i Tyskland,UK,Spanien,Italien,Schweiz, Frankrike och Spanien.
Tror du extra mycket på någon av dessa kan du ju alltid placera 5-15% i någon av dessa.
Hur det går för USA och världsekonomin inom de närmaste åren vet ingen. En del hävdar att kraschen är nära och andra tror det tågar på positivt några år till. Jag personligen vet lika mycket som alla andra...

Didner & Gerge US Small and Microcap är något jag skulle kunna ha men den har inte levt tillräckligt länge så avstår.

Finns en handfull andra USA småbolagsfonder att välja på hos Avanza om det känns bättre. Men Didner & Gerge är bevisligen skickliga förvaltare.

Är det Spiltan Globalfond Investmentbolag du menar? Den är tyngre i Nordamerika än vad jag är (61%) men relativt intressant i övrigt. Annars finns Didner & Gerge Global som alternativ för att ersätta det mesta jag har men den känns relativt dyr till vad den presterar.

Ja, det är den jag menar. Den är också ny, men åter igen bevisligen duktiga förvaltare. Finns andra billiga globalfonder t.ex Länsförsäkringar, SPP, AMF, DNB med flera...

Beträffande ombalansering för att sprida risk så undrar jag vari ligger tryggheten att de bra investeringarna omfördelas till de dåliga (särskilt när det kommer till fonder)? Det är en sak att sprida ens ekonomiska risk genom att äga olika tillgångsslag eller investera i olika marknaden. Däremot är jag inte övertygad om att omfördela portföljen från goda placeringar till dåliga är en bra strategi.
Känns som en strategi som endast garanterar lägre avkastning för samma risk. Om USA går åt helvete så dras resten med i fallet, krockkudden är alltså inte verklig. Men jag är öppen för att detta är inkorrekt och lär mig gärna mer om detta.

De som är "dåliga" kan man inte identifiera på någon månad eller enstaka år. Om vi tar ett exempel så går Asien med Kina i spetsen väldigt bra nu. Kan vara så att inom det närmaste åren så är det kanske Kina/Indien/Andra Tillväxtländer/Japan med flera som går bra då tekniken utvecklas/befolkningen ökar mer än i i EU/USA. Då är det bra att vara med på tåget

Ska fundera på dina förslag och se hur jag stuvar om. Trevlig helg!

Mitt förslag i förra inlägget var baserat på din vilja att ha fonder som nästan enbart är baserade på USA och Sverige. Inte alls baserat på någons eller min rekommendation.
Sen finns det även branschfonder man kan kolla på.
Lycka till och trevlig helg.
Citera
2017-11-06, 21:37
Medlem
Hej!Har cirka 20% av mitt kapital i aktier och skulle nu vilja investera övriga 80% i fonder. Är 21 år så min plan är långsiktig med medelhögrisk.Har tagit fram en potentiell portfölj:

Länsförsäkringar Global Indexnära 25%

SPP Aktiefond Global 20%

Spiltan Aktiefond Investmentbolag 20%

Spiltan Globalfond Investmentbolag 15%

Swedbank Robur Access Asien 10%

PriorNilsson Idea 10%

Hur ser denna ut? Tack!
Citera
2017-11-07, 14:05
Medlem
Har lite funderingar på att gå in med en mindre post i en Japanfond, kollar främst på SPP Aktiefond Japan och Swedbank Robur Access Japan. Båda ligger på 0.20%.
SPP har de senaste 3 åren slagit min globalfond, LF Global Indexnära.
Tycker ni att det är värt att sitta på en ren Japanfond, eller ska man nöja sig med det man har i Global- och Tillväxtfonderna? (8.9+5.3% i mitt fall)
Och vad motiverar egentligen att sitta på en ren Sverigefond istället för Japanfond? Förutom att man är svensk givetvis. Är svenska marknaden stabilare än den japanska?
Citera
2017-11-07, 14:23
Medlem
Hej,

Jag skulle vilja ha lite tips om fondsparande. Har aldrig tidigare sparat i fonder eller aktier, men nu börjar det bli dags. Ska göra detta med sambon. Idag har jag och sambon en bostadsrätt, med belåningsgrad på ca 60 procent.

Vi tänkte börja med ett startkapital på 60.000 kr. Därefter har vi tänkt ytterligare ca 5000 kr per månad. Vår sparhorisont sträcker sig över 10 år. Det är inga pengar vi räknar med att behöva på lång tid, om inget drastiskt skulle hända. I sidan om har vi även en buffert för plötsliga kostnader som skulle kunna dyka upp.

Vi har precis öppnat ett konto på Avanza. Rekommenderar ni använda AF, eller ISK konto? Vilken courtageklass tror ni skulle passa oss?

Vi är som sagt väldigt nya på detta och har läst lite grann.

Hur funkar det med räntefonder? Kommer de gå ner i värde om vi förväntar oss att styrräntan kommer gå upp?

Vi har kommit så här långt och spontant känns det som att risken, allt sammantaget är hög?

Länsförsäkringar Global Indexnära 50 % (0,2% förvaltningsavgift) ( risk 5/7)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 15% (0,2% förvaltningsavgift) (risk 6/7)
Swedbank Robur Access Asien 15% (0,2% förvaltningsavgift) (risk 6/7)
Swedbank Robur ny teknik 15% (1,25% förvaltningsavgift) (risk 5/7)
DNB Teknologi 15% (1,25% förvaltningsavgift) (risk 6/7)

Har ni tips på annan fördelning? I och med att vi har lång sparhorisont är vi beredda på en eventuellt lägre avkastning mot lägre risk. Tar gärna emot tips på andra fonder om ni anser att ovan är för likartat. Vad anser ni om den geografiska spridningen?
Citera
2017-11-07, 17:30
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Och vad motiverar egentligen att sitta på en ren Sverigefond istället för Japanfond? Förutom att man är svensk givetvis. Är svenska marknaden stabilare än den japanska?

Skitbra fråga. Är Sverige givet att ha i portföljen enbart för att man är svensk?
Har även jag sneglat på Japan eftersom de verkar vara så organiserade och driftiga i det landet. Bra företagskultur?
Japan verkar ju inte korrelera kraftigt med tillväxt-fonderna heller, så det blir ju inte "kaka på kaka" med båda två.
Citera
2017-11-07, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Skitbra fråga. Är Sverige givet att ha i portföljen enbart för att man är svensk?
Har även jag sneglat på Japan eftersom de verkar vara så organiserade och driftiga i det landet. Bra företagskultur?
Japan verkar ju inte korrelera kraftigt med tillväxt-fonderna heller, så det blir ju inte "kaka på kaka" med båda två.

Är man insatt i den svenska marknaden förstår jag att man sitter på en Sverigefond. Men för min del kan jag inte påstå att jag är direkt mer insatt i den svenska än den japanska.
Men känslan är att jag tror mer på den japanska marknaden framöver än den svenska.
Citera
2017-11-08, 08:22
Medlem
Jag tycker att vara svensk som bor i Sverige motiverar till att ha iaf 50% i Sverige, dels så blir marknaden mer och mer global så ur riskspridningsynvinkel är olika tillgångsslag mkt viktigare än geografisk spridning
Citera
2017-11-08, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag tycker att vara svensk som bor i Sverige motiverar till att ha iaf 50% i Sverige, dels så blir marknaden mer och mer global så ur riskspridningsynvinkel är olika tillgångsslag mkt viktigare än geografisk spridning

50%? Nyfiken på ditt upplägg
Citera
2017-11-08, 13:40
Medlem
trailblasers avatar
Jag anser att Sverige är riskabelt just nu mycket pga av den oroliga bostadsmarknaden och allt vad det påverkar. 50% låter extremt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in