2017-11-01, 22:13
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Storhetstiden för fingertrycksavläsare på mobila enheter är över samt har i princip blivit en prispressad handelsvara nu för tiden.
Jag hoppas inte ni sitter kvar på denna aktie?
Nu när nya Iphone X har ansiktsigenkänning, så känns Fingerprint inte så heta.
Sen får vi se hur ansiktsigenkänningen fungerar i praktiken.
Ett värre problem är skurkarna som ägt och drivit bolaget.
2017-11-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Storhetstiden för fingertrycksavläsare på mobila enheter är över samt har i princip blivit en prispressad handelsvara nu för tiden.
Jag hoppas inte ni sitter kvar på denna aktie?

Nja men FPC ligger i framkant vad gäller iris-skanning också som verkar bra mycket bättre än iphones variant. Stor frågan är väl om något annat företag hinner lansera sin produkt före.

Dessutom håller de på att utveckla fingerprint scanning som kan användas var som helst på skärmen, det tror jag är nästa stora grej. Jag vill kunna låsa upp min telefon utan att behöva titta på den.

Tror faktiskt att aktien kan stiga rejält inom närmsta året, beroende på om de verkligen får ut de här nya produkterna som det talas om.
2017-11-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peggann
FPC var min första aktie jag köpte. Köpte 2 st á 105kr efter split. Kändes bedrövligt att sälja dem för 65kr st men med facit i hand var det kanon.
Har du skrivit fel, eller menar du på riktigt att det var bedrövligt att sumpa en hundralapp?
2017-11-01, 23:49
Medlem
S.O.Stolps avatar
Dagens klippare kl 11.32?

Citat:
Ursprungligen postat av kotte@
Nu blev det 20000 st

Nu sitter man med 20000 st aktier.

Det går bra nu.
2017-11-02, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crazybitch
Nja men FPC ligger i framkant vad gäller iris-skanning också som verkar bra mycket bättre än iphones variant. Stor frågan är väl om något annat företag hinner lansera sin produkt före.

Dessutom håller de på att utveckla fingerprint scanning som kan användas var som helst på skärmen, det tror jag är nästa stora grej. Jag vill kunna låsa upp min telefon utan att behöva titta på den.

Tror faktiskt att aktien kan stiga rejält inom närmsta året, beroende på om de verkligen får ut de här nya produkterna som det talas om.

Tror faktiskt att de kommer på dessa trams för att trigga upp kursen. Jag är väldig skeptisk till att FPC ligger i framkanten inom dessa områden. Finns det ens någon förklaring till varför deras iris-skanning är bättre än apples?
2017-11-02, 08:10
Medlem
P.Gs avatar
Citat:

Skulle snarare säga att den stora frågan är om marknaden kommer att översvämmas av aktörer med likadana/likvärdiga produkter ännu en gång, inte vem som är först.

Android-tillverkarna gör ju som sagt mer eller mindre nollvinst.
2017-11-02, 19:20
Avstängd
Citat:

Det spelar ingen roll. Marginalerna för produkter som används i mobiler är minimala.
2017-11-03, 20:09
Medlem
Citat:

Irisprodukter med Fingerprints (DeltaID) lösning har funnits på marknaden i 2½ år. Men de är fortfarande väldigt dyra så därför volymerna inte stuckit iväg. Så när vi väl börjar se volymer så kommer ASP ligga på en nivå kanske omkring dagens nivå för fingeravtrycksläsarna, dvs 1kr/enhet? Sedan så gör inte Fingerprint enheterna, utan bara algoritmen, vanliga kameror används, så då kanske vi pratar ännu lägre ASP.

Deras unika lösning är ju full-screen fingerprint. Men de själva säger ju att det ligger minst två år bort, och är än så länge endast en labbprodukt. Så det kan ju gå precis hur som helst, kan lika gärna komma någon annan spelare som hinner släppa något kommersiellt innan Fingerprint.

Så vad har vi kvar? Fingerprint-kort och diverse lås (ex dörrlås/billås). Ja, det kan möjligtvis bli en stor inkomstkälla, men när då? om fem år, tio? Vad kan ASP tänkas bli på ett Visakort? 50 öre, 10 öre? Så även vid en miljard kort/år så snackar vi 500 miljoner kronor. Inte direkt något som motiverar dagens kurs.

Sensorer i bilar blir väl knappast fler än 5-6 st. Varför ska dessa kosta mer än den sensor som idag finns i telefoner? Så troligtvis en ASP på 1kr/sensor vilket ger 6 kr/bil.

Sensorer till dörrlås och dyl borde inte heller kosta mer än dagens sensorer.

Så antingen behöver de själva börja sälja slutprodukterna, ex hela dörrlåset och därigenom kunna ta betalt hundra eller tusen gånger mer per enhet, eller så måste konkurrenterna försvinna så att man kan höja sin ASP på befintliga produkter.
2017-11-03, 20:52
Medlem
Citat:

Vetefan om var som helst på skärmen kommer bli en sån gamechanger. Precis som andra sagt så är mobilmarknaden inte där dom riktiga pengarna finns, och på andra saker (bilar, lås etc) ser jag faktiskt ingen poäng i att inte ha en dedikerad yta man använder.
2017-11-04, 08:41
Medlem
Citat:

The result of our (FPC) study regarding (4000) consumer payments methods:

https://no1biometrics.files.wordpress.com/2017/11/fpc_infographics_payments_global_no_bleed_org.pdf
2017-11-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeriteHeaton
The result of our (FPC) study regarding (4000) consumer payments methods:

https://no1biometrics.files.wordpress.com/2017/11/fpc_infographics_payments_global_no_bleed_org.pdf

Jag vet inte de exakta siffrorna men jag mycket säker på att mobilbetalningen i Kina har större andelar än 37% som påstås i affischen. Nuförtiden använder massan minimalt cash eller mobilepayment för mikrotransaktioner.

Dessutom verkar andelen för "contactless payment card" vara för högt. Under min tid i Kina har jag aldrig skådat eller hört talas om något sånt. Folket är helt enkelt inte intresserad av kort med tanke på den snabba utvecklingen av mobilbetalning.

Är det en affisch som du har ritat själv?
2017-11-04, 10:31
Medlem
Det är mycket enklare samt billigare med att implementera mobilbetalningar, mottagaren behöver endast ett QR-kod i kontrast mot blablabla-cards som behöver ett kortterminal. Mobilbetalningen är inte enbart begränsad till handel i affärerna, det finns också möjligheter att göra transaktioner varsomhelst och närsomhelst. Mobilbetalningen är mer flexibel, snabbare, billigare och framförallt mer tillgänglig. Det finns nästa ingen människa i väst som inte har tillgång till en telefon.

Argumenten för contactless-card är följande(hittat via fb eller avanza-forum):
"Hur betalar jag ifall mobilen är urladdad/ingen teckning?"
"Föredrar att ta med ett litet kort till affären än över en stor och klumpig mobil"
"Öhh, hackad?"

1. "Hur betalar jag ifall mobilen är urladdad/ingen teckning?": Det går att ladda mobilen lite överallt nu och oftast har man med sig en sladd. Med tanke på att trådlös laddning implementeras i senare telefonmodeller kan jag tänka mig allmänna laddningsstationer i framtiden. Vad det gäller teckning, handlar du i sahara?

2. "Föredrar att ta med ett litet kort till affären än över en stor och klumpig mobil.": Sant om vi fortfarande lever i 90-talet, nuförtiden har vi med oss mobilen vart vi än går.

3. "Öhh, hackad?": Öhh hur? Du bekräftar betalningen med ditt fingeravtryck.

Det finns verkligen ingen bra argument till att skaffa contactless-card jämfört med mobilbetalning. Contactless-cards/betalkort är en döende marknad.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in