2017-11-03, 15:46
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Ja lägg av nu. Du behöver inte vara bitter för att du inte orkar slita som mig. Den svenska avundsjukan syns även på flashback

Eftersom jag via jobbet kommer i kontakt med folk som har specialutbildning för köra klassade last (frätande syror, explosivt material mm) så vet jag ungefär vad de tjänar. Så tills du kan på ett seriöst sett bevisa din lön så ser jag ditt inlägg som trollning.
Citera
2017-11-03, 15:56
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Mannen som bjuder på digestivekex och herrgårdsost varje torsdag är uppenbart ett troll. Där gick gränsen.

Men förutom egenföretagare så jobbar även många chefer mer än enligt EU:s riktlinjer. Där kringgås reglerna genom att man har obetald övertid inskrivet i sitt kontrakt.

Jo visst är det så att reglerna kan kringås, t.ex. genom ren provisions eller ackordlön. Och man kan också kringå reglerna genom att en del av arbetsuppgifterna döps om till utbildning. Finns många sätt.

Jag frågade också hur. Jag påstod inte att det inte gick. Att fråga hur någon har gjort något i ett specifikt fall är inte att förneka att det går att göra.
Citera
2017-11-03, 15:59
Medlem
Ratozs avatar
Jag vet inte hur ni andra lyckas men jag kan inte kombinera 150 % sysselsättning med ett rikt socialt liv och är skeptisk till att det går vid 125 %.
Citera
2017-11-03, 16:24
Medlem
MrGallaghers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Jag vet inte hur ni andra lyckas men jag kan inte kombinera 150 % sysselsättning med ett rikt socialt liv och är skeptisk till att det går vid 125 %.
Varför? 125% är bara två timmar extra om dagen? I princip alla min vänner jobbar så mycket. Det är lätt att träffas och äta eller ta en öl vid 20-tiden, eller göra vad man nu vill göra. Vid 150 % finns det alltid lite utrymme på kvällarna..

Sen kan det ju vara så att man har trevliga kollegor och då umgås man också på jobbet.
Citera
2017-11-03, 16:34
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGallagher
Sen kan det ju vara så att man har trevliga kollegor och då umgås man också på jobbet.

Den tid du ägnar åt att umgås på arbetstid är inte tid du jobbar. Du må få lön för 50 timmar, du må ha kontrakt på 50 timmar.

Men du arbetar inte 50 timmar om du hänger med vännerna när du är där delar av den tiden.
Citera
2017-11-03, 16:36
Medlem
Citat:

Tänk dock finns många som jobbar normalt men ändå pendlar 2-4h om dagen utöver. Så faktiska tid arbetarklass är borta är i regel betydligt högre än tiden på papper.

Så bor man bredvid jobb så skulle det vara mer värt jobba övertid och få betalt än jobba 4h gratis varje dag för ta sig till jobbet.
Citera
2017-11-03, 18:09
Medlem
Intressant tråd, ska bjuda på ett annat perspektiv. Bor och arbeter sedan länge i Silicon Valley, som nästan är som en annan planet när det gäller inkomster och utgifter. Årsinkomsten ligger över $500,000 och min fru har en hygglig lön också. Det går självklart ingen nöd på oss men vi lever ett mycket ordinärt medelklassliv. Bor i en vanlig villa (de billigaste husen här kostar 2 miljoner dollar), har en tysk premium-SUV och en annan enklare bil, åker på solsemester en gång per år och hem till Sverige då och då. Som exempel kan jag nämna att dagisavgiften är ca 20,000 sek per barn och månad... Vi lägger dock undan ett par hundra tusen dollar per år som säkert kommer att behövas till pension, universitetsstudier etc... Här kryllar det ju av helt vanliga människor som tjänat hundratals miljoner på uppköp, optioner etc så man känner sig verkligen inte rik på nåt sätt.
Citera
2017-11-03, 18:25
Medlem
Daviddinkelsson85s avatar
Problemet är att ju mer man tjänar ju mer i skatt försvinner det. Så det är lika bra ha ett lätt jobba och få ut 22k efter skatt än slita ut sig som fan som jag gör just nu för att få 5k mer i månaden. (Tjänar 40, varav 13 går till skatt)
Citera
2017-11-03, 18:41
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daviddinkelsson85
Problemet är att ju mer man tjänar ju mer i skatt försvinner det. Så det är lika bra ha ett lätt jobba och få ut 22k efter skatt än slita ut sig som fan som jag gör just nu för att få 5k mer i månaden. (Tjänar 40, varav 13 går till skatt)

Glöm inte bort att över 7,5 inkomstbasbelopp så tjänar du väsentligt mer till din tjänstepension.
Citera
2017-11-03, 19:34
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christallqhulaaa
Ni höginkomsttagare som har en fru/tjej.är dom dyra i drift?

Varför skulle de vara det? Sannolikhet är ju att dessa har varit ihop ganska länge, troligen innan personen tjänade så bra. Så är det i min umgängeskrets infalla fall. Och i många fall så tjänar även kvinnan rätt bra (60+), i svenska mått mätt.
Citera
2017-11-03, 19:37
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:

Innan barnen kommit så går det utmärkt, efter blir det tuffare, alt omöjligt.
Citera
2017-11-03, 19:41
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Glöm inte bort att över 7,5 inkomstbasbelopp så tjänar du väsentligt mer till din tjänstepension.

Jo, men du får absolut 0 från staten på dessa pengar (pension, föräldrarpenning, sjukpenning, osv), men endå ska du betala 50% skatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in