Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Jag uppfattar det som att obduktionen egentligen är klar, men att man fortsätter utreda efter Madsens uttalande om avgaser. Alltså återstår inte mycket i den här obduktionsrapporten. Och jag har inte sett eller hört något från verifierbart håll att det här sticken kan preciseras till innan döden.
Som sagt så kan man inte komma med lösa påståenden utan det måste vara solklart eftersom det har stor betydelse.
Den dieselmotor som drev Nautilus var en fyrcylindrig diesel som inte kan ha haft någon form av katalysator eller avgasrening. Därför kan man rätt och slätt dra slutsatsen att denna motor avger en viss kolväteprofil i avgaserna som borde vara lätt att söka efter i KWs vävnader. Med ett välgjort extraktionsupplägg bör man kunna hitta denna kolväteprofil i KWs vävnader om hon inandats dessa avgaser, och dött av dem. Man behöver alltså inte nödvändigtvis leta efter just kolomonoxid eftersom detta kan vara vanskligt i en kropp som legat en tid.
Kolvätena kan dock stanna kvar i vissa vävnader oförändrade under lång tid efter dödens inträde.
Jag undrar om det inte finns någon utredning kring ett självmord i en bil där den döde hade ledit in avgaserna i kupén, men kroppen hade legat ett bra tag innan bilen med liket hittades, och att det fanns någon sådan analysidé då. Om den genomfördes eller inte, det minns jag inte.
Skulle man inte hitta några kolväten i KWs vävnader så kan man utgå ifrån att hon inte inandats några avgaser alls.
Kolväteprofilen står ofta i samklang med motsvarande koldioxid- och kolmonoxid-halt i avgaserna, när motorn gått en liten stund.
Man har till och med kunnat söka efter sådana här kolväteprofiler och kunnat bestämma på ett ungefär vilket bränsle det rört sig om. Man kan också analysera det emot det aktuella bränslet i tanken.
Andra källor till kolmonoxidförgiftning är tex gasolkök och liknande men dessa tar mycket längre tid på sig att bilda kolmonoxid, pga att luftvolymen inne i ubåten är så stor.
Överhuvudtaget så liknar detta bisarra styckmord, det som drabbade
Catrin da Costa, och vände upp och ner på media. Här finns dock en GM och bara en GM, så tur är väl det.
Ni som hela tiden funderar om det var en transportstyckning, sadiststyckning och funderar på om hur hon dog tycker jag det är tramsigt, Tack fan för att PM också mördat henne, Allt annat är ju bisarrt
Låt oss säga att man i framtiden återigen hittar en styckad kvinnokropp och säger till de anhöriga att vi inom Polisen fick fast styckaren men inte mördaren, det verkar ju korkat, bättre att döma för bägge brotten, och kasta bort cellnyckeln för gott.
Ni som hela tiden funderar i dessa termer över hur hon dog, ni har fått
Catrin da Costas död på hjärnan, jag tror inte att dansk domstol kommer att resonera som ni.
Gissar att PM kommer oavsett vilket straff man dömer honom till att få inverkan på dansk rättspraxis under lång tid framöver.