2017-11-03, 02:18
  #33781
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Straffeloven § 216

Det är inte griftefridsbrott åklagaren avser med sin senaste rubricering utan det är våldtäktsparagraf, men även försök är straffbart. Däremot är det nog extremt sällsynt med maxstraff på 12 år.
En lagparagraf som ofta används när det gäller övergrepp på barn bland annat.


Jag är helt enig med dig! Det är exactly my point! Och har varit ända sedan inlägget som proximac hoppade på mig efter

Ska kolla på länken!
Citera
2017-11-03, 02:21
  #33782
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
/.../ Jag har inte hört annat än att de har tillfogats i anslutning till döden eller efter.

Vad "i anslutning till döden" innebär rent tidsmässigt förefaller vara lite av en gåta.
Det borde innebära "kort före döden", alt. "i dödsögonblicket" - och att man ej kan säga vilket av sticken som utdelats när (eller om något annat än ett knivstick förorsakat döden) - samt att alla sticken ingått i ett tortyrliknande scenario.

Man verkar säker på att amputationen ägt rum "efter döden" men mindre säker på stickskadorna. Är det fråga om tortyr talar detta närmast för att åtminstone 13 stick utdelats kort tid före döden (och då knappast under längre tid än 1 h).

Något som också kan ha betydelse, är innehållet på de filmer som hittats på PM:s hårddisk.
Citera
2017-11-03, 02:28
  #33783
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Här är en väldigt knepig dom där en person döms för försök till griftefridsbrott för att hon spelade död. Även mordförsök då straffet blev 7 år.

Dock i första instans men ändå värt att plöja dom här få domsluten på sidan.

http://strafferammen.dk/7-aars-faengsel-for-forsoeg-paa-manddrab-og-forsoeg-paa-usoemmelig-omgang-med-lig/

Det lät som en rätt knepig dom, ja. Borde ju helt klart varit våldtäkt. Man undrar hur det gick i nästa instans.
Citera
2017-11-03, 02:34
  #33784
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det borde innebära "kort före döden", alt. "i dödsögonblicket" - och att man ej kan säga vilket av sticken som utdelats när (eller om något annat än ett knivstick förorsakat döden) - samt att alla sticken ingått i ett tortyrliknande scenario.

Man verkar säker på att amputationen ägt rum "efter döden" men mindre säker på stickskadorna. Är det fråga om tortyr talar detta närmast för att åtminstone 13 stick utdelats kort tid före döden (och då knappast under längre tid än 1 h).

Något som också kan ha betydelse, är innehållet på de filmer som hittats på PM:s hårddisk.

Ja, det är ju just filmerna som gör att man drar vissa slutsatser om PM's syfte, och därmed vad som hänt eller kunnat hända.

Men det är just det där med knivsticken. Jag tänker att om man blir stucken 14 gånger i underlivet, och dör av knivsticken, så är döden hyfsat utdragen, jag antar att man förblöder, och att det tar ett tag. Men, om detta med "kort före döden", innebär en tidsrymd betydligt mindre än den tid det tar att förblöda. Då kan, rent tekniskt, inte knvisticken i bålen vara dödsorsaken. Då måste det finnas en annan, mer skyndsam dödsorsak.

Jag har också i åtanke den blogg PM skrev där han fascinerades av piloter ombord på ett störtande flygplan som plötsligt insåg att de nu skulle komma att dö. PM fascinerades just av ögonblicket då de kom till den insikten. Det gör att man får vissa farhågor om vad han ville åstadkomma med KW. Detta och filmerna med halshuggning ger ett skrämmande pussel med alldeles för många bitar som råkar passa alldeles för väl in. Kraftigt obehagligt att tänka på.
Citera
2017-11-03, 02:44
  #33785
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det lät som en rätt knepig dom, ja. Borde ju helt klart varit våldtäkt. Man undrar hur det gick i nästa instans.

Lensretten fastställde domen. Han trodde han våldtog ett lik. Aja, det klargör att om personen tros vara död hamnar det också vid annan rubricering.
Citera
2017-11-03, 02:47
  #33786
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det är ju just filmerna som gör att man drar vissa slutsatser om PM's syfte, och därmed vad som hänt eller kunnat hända.

Men det är just det där med knivsticken. Jag tänker att om man blir stucken 14 gånger i underlivet, och dör av knivsticken, så är döden hyfsat utdragen, jag antar att man förblöder, och att det tar ett tag. Men, om detta med "kort före döden", innebär en tidsrymd betydligt mindre än den tid det tar att förblöda. Då kan, rent tekniskt, inte knvisticken i bålen vara dödsorsaken. Då måste det finnas en annan, mer skyndsam dödsorsak.
Tror inte man kan utesluta t.ex. knivsnitt över strupen (beror på vad man sett vid obduktionen).
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag har också i åtanke den blogg PM skrev där han fascinerades av piloter ombord på ett störtande flygplan som plötsligt insåg att de nu skulle komma att dö. PM fascinerades just av ögonblicket då de kom till den insikten. Det gör att man får vissa farhågor om vad han ville åstadkomma med KW. Detta och filmerna med halshuggning ger ett skrämmande pussel med alldeles för många bitar som råkar passa alldeles för väl in. Kraftigt obehagligt att tänka på.
Ja, synnerligen obehagligt - och något som är svårt att ta in. - Bröststicket in till centrala delen av lungan är också en möjlighet, men det har förmodligen inte varit direkt dödande, utan bör ha ingått i tortyren och inneburit bl.a. inre blödning och svårigheter att andas.
Citera
2017-11-03, 03:04
  #33787
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag uppfattar det som att obduktionen egentligen är klar, men att man fortsätter utreda efter Madsens uttalande om avgaser. Alltså återstår inte mycket i den här obduktionsrapporten. Och jag har inte sett eller hört något från verifierbart håll att det här sticken kan preciseras till innan döden.

Som sagt så kan man inte komma med lösa påståenden utan det måste vara solklart eftersom det har stor betydelse.

Den dieselmotor som drev Nautilus var en fyrcylindrig diesel som inte kan ha haft någon form av katalysator eller avgasrening. Därför kan man rätt och slätt dra slutsatsen att denna motor avger en viss kolväteprofil i avgaserna som borde vara lätt att söka efter i KWs vävnader. Med ett välgjort extraktionsupplägg bör man kunna hitta denna kolväteprofil i KWs vävnader om hon inandats dessa avgaser, och dött av dem. Man behöver alltså inte nödvändigtvis leta efter just kolomonoxid eftersom detta kan vara vanskligt i en kropp som legat en tid.

Kolvätena kan dock stanna kvar i vissa vävnader oförändrade under lång tid efter dödens inträde.

Jag undrar om det inte finns någon utredning kring ett självmord i en bil där den döde hade ledit in avgaserna i kupén, men kroppen hade legat ett bra tag innan bilen med liket hittades, och att det fanns någon sådan analysidé då. Om den genomfördes eller inte, det minns jag inte.

Skulle man inte hitta några kolväten i KWs vävnader så kan man utgå ifrån att hon inte inandats några avgaser alls.

Kolväteprofilen står ofta i samklang med motsvarande koldioxid- och kolmonoxid-halt i avgaserna, när motorn gått en liten stund.

Man har till och med kunnat söka efter sådana här kolväteprofiler och kunnat bestämma på ett ungefär vilket bränsle det rört sig om. Man kan också analysera det emot det aktuella bränslet i tanken.

Andra källor till kolmonoxidförgiftning är tex gasolkök och liknande men dessa tar mycket längre tid på sig att bilda kolmonoxid, pga att luftvolymen inne i ubåten är så stor.

Överhuvudtaget så liknar detta bisarra styckmord, det som drabbade Catrin da Costa, och vände upp och ner på media. Här finns dock en GM och bara en GM, så tur är väl det.

Ni som hela tiden funderar om det var en transportstyckning, sadiststyckning och funderar på om hur hon dog tycker jag det är tramsigt, Tack fan för att PM också mördat henne, Allt annat är ju bisarrt
Låt oss säga att man i framtiden återigen hittar en styckad kvinnokropp och säger till de anhöriga att vi inom Polisen fick fast styckaren men inte mördaren, det verkar ju korkat, bättre att döma för bägge brotten, och kasta bort cellnyckeln för gott.

Ni som hela tiden funderar i dessa termer över hur hon dog, ni har fått Catrin da Costas död på hjärnan, jag tror inte att dansk domstol kommer att resonera som ni.

Gissar att PM kommer oavsett vilket straff man dömer honom till att få inverkan på dansk rättspraxis under lång tid framöver.
Citera
2017-11-03, 03:15
  #33788
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
http://www.dagens.dk/112/lige-nu-politiet-har-fundet-videoer-af-tortur-og-drab-paa-kvinder-paa-peter-madsens-computer-6



http://nyheder.tv2.dk/2017-10-03-peter-madsen-fremstilles-i-retten-med-krav-om-faengsling

Jag uppfattar det som att obduktionen egentligen är klar, men att man fortsätter utreda efter Madsens uttalande om avgaser. Alltså återstår inte mycket i den här obduktionsrapporten. Och jag har inte sett eller hört något från verifierbart håll att det här sticken kan preciseras till innan döden.

Som sagt så kan man inte komma med lösa påståenden utan det måste vara solklart eftersom det har stor betydelse.

Det är inte "lösa" påståenden. Det är vad jag tolkar som ganska troligt.

Står klart och tydligt att man utökar brottsrubriceringen till "annat än könsligt sexuellt umgänge med särskilt försvårande omständigheter" mot bakrund av dom 14 knivsticken.

Nu verkar vi här inne tolka detta på lite olika sätt. Och det är väl tur. Annars vore det jävligt tyst här inne.
Citera
2017-11-03, 03:20
  #33789
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Den dieselmotor som drev Nautilus var en fyrcylindrig diesel som inte kan ha haft någon form av katalysator eller avgasrening. Därför kan man rätt och slätt dra slutsatsen att denna motor avger en viss kolväteprofil i avgaserna som borde vara lätt att söka efter i KWs vävnader. Med ett välgjort extraktionsupplägg bör man kunna hitta denna kolväteprofil i KWs vävnader om hon inandats dessa avgaser, och dött av dem. Man behöver alltså inte nödvändigtvis leta efter just kolomonoxid eftersom detta kan vara vanskligt i en kropp som legat en tid.

Kolvätena kan dock stanna kvar i vissa vävnader oförändrade under lång tid efter dödens inträde.

Jag undrar om det inte finns någon utredning kring ett självmord i en bil där den döde hade ledit in avgaserna i kupén, men kroppen hade legat ett bra tag innan bilen med liket hittades, och att det fanns någon sådan analysidé då. Om den genomfördes eller inte, det minns jag inte.

Skulle man inte hitta några kolväten i KWs vävnader så kan man utgå ifrån att hon inte inandats några avgaser alls.

Kolväteprofilen står ofta i samklang med motsvarande koldioxid- och kolmonoxid-halt i avgaserna, när motorn gått en liten stund.

Man har till och med kunnat söka efter sådana här kolväteprofiler och kunnat bestämma på ett ungefär vilket bränsle det rört sig om. Man kan också analysera det emot det aktuella bränslet i tanken.

Andra källor till kolmonoxidförgiftning är tex gasolkök och liknande men dessa tar mycket längre tid på sig att bilda kolmonoxid, pga att luftvolymen inne i ubåten är så stor.

Överhuvudtaget så liknar detta bisarra styckmord, det som drabbade Catrin da Costa, och vände upp och ner på media. Här finns dock en GM och bara en GM, så tur är väl det.

Ni som hela tiden funderar om det var en transportstyckning, sadiststyckning och funderar på om hur hon dog tycker jag det är tramsigt, Tack fan för att PM också mördat henne, Allt annat är ju bisarrt
Låt oss säga att man i framtiden återigen hittar en styckad kvinnokropp och säger till de anhöriga att vi inom Polisen fick fast styckaren men inte mördaren, det verkar ju korkat, bättre att döma för bägge brotten, och kasta bort cellnyckeln för gott.

Ni som hela tiden funderar i dessa termer över hur hon dog, ni har fått Catrin da Costas död på hjärnan, jag tror inte att dansk domstol kommer att resonera som ni.

Gissar att PM kommer oavsett vilket straff man dömer honom till att få inverkan på dansk rättspraxis under lång tid framöver.

Vad fasen svamlar du om? Är väl ingen som inte tror att Madsen mördat henne här inne just nu? Inte på länge iallafall.

Sedan tror du inte dansk domstol kommer vela veta hur hon dog? Det är väl klart dom kommer vilja veta det, så långt in i kaklet som det går att bevisa.
Citera
2017-11-03, 04:26
  #33790
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vad fasen svamlar du om? Är väl ingen som inte tror att Madsen mördat henne här inne just nu? Inte på länge iallafall.

Sedan tror du inte dansk domstol kommer vela veta hur hon dog? Det är väl klart dom kommer vilja veta det, så långt in i kaklet som det går att bevisa.

Ursäkta att jag blandade in Catrin da Costas fall i det här, men era reaktioner är en repris på reaktionerna på Catrin da Costas fall. Som dock istället ventilerades i media då det hade hänt.

Så detta styckmord är Danmarks motsvarighet till da Costa vad gäller mediaintresset.

Det skulle väl jag tro att de 14 djupa knivhuggen i underlivet kan räcka som dödsorsak, utav en tänkt prognos av en rimlig blodförlust. Med 56 kg i kroppsvikt så har hon bara lite drygt 4 liters blodvolym.
0,8 liters blodförlust vilket inte är så mycket i absoluta termer så räcker det för att försätta kroppen i koma som hon aldrig kan vakna upp ur utan intensivvård.

Vid knivstick emot buken och underlivet så rinner det inte alltid ut mycket blod, nä det mesta av blodet kan faktiskt stanna kvar inne i bukhålan. Sådant bukhåleblod deltar inte i cirkulationen så även om allt läcker in där så dör patienten ändå.

Det kan ju hända att PM som vi numera vet är en mycket fantasirik figur kan ju ha fått en ingivelse i att leka kirurg/obducent på sin ubåt - Det vet vi ju inte - han kanske hade hittat en dissekeringsvideo som han drömde om, inte fan vet jag...
Citera
2017-11-03, 04:43
  #33791
Medlem
Med tanke på hans intressen och kyla så har han nog studerat henne medans han lät henne förblöda med knivstick i underlivet.
Citera
2017-11-03, 04:48
  #33792
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ursäkta att jag blandade in Catrin da Costas fall i det här, men era reaktioner är en repris på reaktionerna på Catrin da Costas fall. Som dock istället ventilerades i media då det hade hänt.

Så detta styckmord är Danmarks motsvarighet till da Costa vad gäller mediaintresset.

Det skulle väl jag tro att de 14 djupa knivhuggen i underlivet kan räcka som dödsorsak, utav en tänkt prognos av en rimlig blodförlust. Med 56 kg i kroppsvikt så har hon bara lite drygt 4 liters blodvolym.
0,8 liters blodförlust vilket inte är så mycket i absoluta termer så räcker det för att försätta kroppen i koma som hon aldrig kan vakna upp ur utan intensivvård.

Vid knivstick emot buken och underlivet så rinner det inte alltid ut mycket blod, nä det mesta av blodet kan faktiskt stanna kvar inne i bukhålan. Sådant bukhåleblod deltar inte i cirkulationen så även om allt läcker in där så dör patienten ändå.

Det kan ju hända att PM som vi numera vet är en mycket fantasirik figur kan ju ha fått en ingivelse i att leka kirurg/obducent på sin ubåt - Det vet vi ju inte - han kanske hade hittat en dissekeringsvideo som han drömde om, inte fan vet jag...

Ja, att PM inspireras av filmer verkar troligt, Psykopat Bateman ifrån American Psycho och snuff. Han har säkert tittat på Dexter också och fått inspiration till styckning och dumpning av kroppsdelar i havet. Men jag kom just att tänka på en film, där det förekommer en vidrig scen, filmen ”Seven”. Där följer mördaren de 7 dödssynderna och scenen där han mördar en kvinna, dödssynden Lust, är ju att han hugger henne med kniv flera gånger i underlivet, obehagligt så in i bänken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in