2017-11-02, 17:28
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Förklara gärna hur jag tolkar på två olika sätt. Jag har först skrivit att avstängd och utvisad inte är samma sak, för att sedan visa hur reglerna skiljer sig åt för utvisade och avstängda spelare.

"eller ha annan kontakt med sitt lag" gäller enbart för utvisade spelare, ej avstängda, vilket medför att utvisade spelare i mycket högre grad måste hålla sig från sina lagkamrater och definitivt inte kan stå kvar vid sidlinjen under pågående match.

Där finns olika bestämmelser* beroende på huruvida spelaren i fråga är avstängd eller utvisad, varför ingen av bestämmelserna tar sikte på en "utvisad alternativt avstängd" spelare.

Olika bestämmelser: 5 kap. 2 § andra stycket för utvisad spelare. 5 kap. 15 § för avstängd spelare.

Reglerna är förvisso dåligt skrivna, men det ska väldigt mycket till för att man ska landa i de udda slutsatserna som du gör i inlägg #5766.

Din tolkning är obegriplig (fel enligt mig).

Citat:
"Utvisad spelare får under resterande del av matchen och i samma tävlings
nästkommande match, inte uppträda i någon ledarroll. Det innebär bl.a. att
spelaren inte får befinna sig i närheten av det tekniska området samt inte
heller på annat sätt instruera eller ha annan kontakt med sitt lag."

Så du menar att den andra meningen gäller en utvisad spelare oavsett om han har en ledarroll eller inte, men andra meningen gäller inte en avstängd spelare (nästkommande match) som inte har en ledarroll!?
Hur lyckas du komma fram till detta?
Det står ju ordagrant att en "Utvisad spelare" inte får "uppträda i någon ledarroll".
Och domen säger tydligt att regeln bara gäller de som är i en ledarroll.
Citera
2017-11-02, 17:37
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Din tolkning är obegriplig (fel enligt mig).

Så du menar att den andra meningen gäller en utvisad spelare oavsett om han har en ledarroll eller inte, men andra meningen gäller inte en avstängd spelare (nästkommande match) som inte har en ledarroll!?
Det står ju ordagrant att en "Utvisad spelare" inte får "uppträda i någon ledarroll".
Utvisad och avstängd är olika saker. Kim var avstängd, inte utvisad.
Citera
2017-11-02, 17:45
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Citat:
"Utvisad spelare får under resterande del av matchen och i samma tävlings nästkommande match, inte uppträda i någon ledarroll. Det innebär bl.a. att spelaren inte får befinna sig i närheten av det tekniska området samt inte heller på annat sätt instruera eller ha annan kontakt med sitt lag."
Jag har inte påstått att jag håller med den bedömning som Disciplinnämnden gjort.

Den andra meningen i båda bestämmelserna måste läsas tillsammans med den första; den andra meningen ger exempel på vad det innebär att "uppträda i någon ledarroll".

Det är skillnad på formuleringarna vad gäller utvisad (5 kap. 2 § andra stycket TB) och avstängd (5 kap. 15 § TB) spelare; reglerna är som sagt dåligt skrivna och verkar inte heller vara uttömmande, men i 5:2 2 st (men inte i 5:15) nämns också "eller ha annan kontakt med sitt lag".

Det framstår därmed som att det enligt tävlingsbestämmelserna finns en skillnad på vad utvisade och avstängda spelare får göra. Detta diskuteras i domen och om man läser Stavehaugs skiljaktiga mening och Nordins tillägg är det rätt lätt att inse att reglerna kunde ha varit bättre skrivna.
Citera
2017-11-02, 17:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Utvisad och avstängd är olika saker. Kim var avstängd, inte utvisad.

Saken jag argumenterade för nu var att det finns ingen regel som säger att en utvisad spelare inte får sitta kvar på bänken (så länge spelaren inte är i en "ledarroll"), men denna tolkning.

Eller var ser du en regel som stoppar detta med nuvarande tolkning ang. "ledarroll"?

Sedan är det ju så att regeln jag citerade tydligt är skriven för både utvisade och avstängda spelare:
nästkommande match
, inte uppträda i någon ledarroll"
Citera
2017-11-02, 18:01
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jag har inte påstått att jag håller med den bedömning som Disciplinnämnden gjort.

Den andra meningen i båda bestämmelserna måste läsas tillsammans med den första; den andra meningen ger exempel på vad det innebär att "uppträda i någon ledarroll".

Men då är vi tillbaka till paragrafen jag har citerat som tydligt(?) säger att samma sak gäller en utvisad spelare i resten av matchen som i nästkommande.

Ja, får nog släppa detta...
Förvirrande är det. Vi kan säga att det finns förbättringsutrymme när det gäller formuleringarna.
Tolkningen innebär, som jag ser det, att man läser de 2 olika paragraferna på helt olika sätt.
Citera
2017-11-02, 18:07
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Sedan är det ju så att regeln jag citerade tydligt är skriven för både utvisade och avstängda spelare
Nej, det är - rent tekniskt - skillnad på avstängning p g a utvisning och avstängning p g a ackumulerade varningar. Det förstnämnda regleras i 5:2, det sistnämnda i 5:6.
Citera
2017-11-02, 18:45
Medlem
simonvps avatar
Försök till byte av ämne:

Magnus Eriksson fick priset som årets järnkamin. Tycker ni gårdare att det var välförtjänt, eller skulle någon annan ha haft det? Om inte, vem var närmaste utmanare?

Vem är årets aik-spelare enligt et gnagare? Blomberg väl? Per Karlsson? Linnér?

I Bajen är såklart Paulsen årets spelare, tätt följd av Junior. Vilka nosar i övrigt? Har Aidoo och Wiland lirat tillräckligt mycket? Hur ska Dibbas insats bedömas?
Citera
2017-11-02, 18:59
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Utvisad spelare får under resterande del av matchen och i samma tävlings nästkommande match, inte uppträda i någon ledarroll. Det innebär bl.a. att spelaren inte får befinna sig i närheten av det tekniska området samt inte heller på annat sätt instruera eller ha annan kontakt med sitt lag.
Denna regeln skulle ju faktiskt kunna innebära att Kim blir ytterligare bestraffad faktiskt trots att den egentligen inte gäller i detta fallet. Här står det ju klart och tydligt att "ledarroll" också inbegriper "ha annan kontakt med sitt lag". Kim hade kontakt, alltså hade han en ledarroll, alltså borde han ha blivit ytterligare bestraffad.

Om nån känner sig manad att överklaga.

Citat:
Saken jag argumenterade för nu var att det finns ingen regel som säger att en utvisad spelare inte får sitta kvar på bänken (så länge spelaren inte är i en "ledarroll"), men denna tolkning.

Eller var ser du en regel som stoppar detta med nuvarande tolkning ang. "ledarroll"?

Sedan är det ju så att regeln jag citerade tydligt är skriven för både utvisade och avstängda spelare:
nästkommande match
, inte uppträda i någon ledarroll"
Du utelämnade en viktig del av den regeln där.
Citat:
Utvisad spelare får under resterande del av matchen och i samma tävlings nästkommande match...... eller ha annan kontakt med sitt lag.
Så om det inte står ytterligare något annat nån annanstans så skulle den utvisade spelaren rent teoretiskt kunna stanna kvar på bänken om han inte har någon kontakt alls med sitt lag. Hur det nu skulle gå till. Och vad poängen skulle vara.

Och som Samizdat skrev, utvisad och avstängd är olika saker. Får man rött kort gäller den regeln du citerar, blir man avstängd på grund av 3/2 varningar så gäller den andra regeln som är lite slappare.
Citera
2017-11-02, 19:04
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
I Bajen är såklart Paulsen årets spelare,
Han har så mycket som vi fans gillar att det nästan blir komiskt. Långhårig och skäggig, gillar (förmodligen) öl-han är ju från Danmark, och inte någon stor virtous på planen men kompenserar med attityd och spelar med hjärtat utanför tröjan...enda som fattas är väl att han inte är född och uppväxt på Söders höjder. Men ingen är ju perfekt.
Annars är ju såklart Kennedy årets spelare, varje år. Degen och Leo är ju trevliga också.

Och som vanligt är publiken mycket bättre än laget, som varje år.
Citera
2017-11-02, 19:23
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Denna regeln skulle ju faktiskt kunna innebära att Kim blir ytterligare bestraffad faktiskt trots att den egentligen inte gäller i detta fallet. Här står det ju klart och tydligt att "ledarroll" också inbegriper "ha annan kontakt med sitt lag". Kim hade kontakt, alltså hade han en ledarroll, alltså borde han ha blivit ytterligare bestraffad.

Om nån känner sig manad att överklaga.
"ha annan kontakt med sitt lag" förekommer enbart i 5:2 2 st vilket gäller utvisade spelare, vilket Nordin påpekar i sitt tillägg: "Anmärkningsvärt nog saknas motsvarande bestämmelse för avstängda spelare. "

Källström var som bekant inte utvisad varför man främst bör kolla på 5:15, inte 5:2 2 st (även om Stevehaug argumenterar för att man borde kunna inhämta vägledning från 5:2 2 st).
Citat:
Så om det inte står ytterligare något annat nån annanstans så skulle den utvisade spelaren rent teoretiskt kunna stanna kvar på bänken om han inte har någon kontakt alls med sitt lag. Hur det nu skulle gå till. Och vad poängen skulle vara.
Bänken tillhör det tekniska området vilket både utvisade och avstängda spelare inte är tillåtna att befinna sig i närheten av.
Citera
2017-11-02, 19:25
Medlem
ziracorns avatar
Angående "friandet" av KIM K. - varför?
Inte för att det är speciellt allvarligt och typ att "NO ONE BRYR SIG", så är
det ett märkligt beslut av SVFF.

Kan vem som helst gå in i omklädningsrummet när som helst under match, så länge denne är anställd av klubben!?
Senast redigerad av ziracorn 2017-11-02 kl. 19:27.
Citera
2017-11-02, 19:39
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Vem är årets aik-spelare enligt et gnagare? Blomberg väl? Per Karlsson? Linnér?
Krpic.

Nej men seriöst så tycker jag Per Karlsson gjort sig förtjänt av titeln årets AIK:are. Håller alltid en så jämn och bra nivå och har dessutom fått toppa det med att äntligen få göra mål! Och det i både cupen och AS. Blomberg höll en mer anonym närvaro under våren men har nog varit vår viktigaste spelare under hösten.

Nisse ska man alltid nämna i dessa sammanhang. Lindkvist är årets kvalitetsökning, det är som natt och dag att jämföra honom med den yra hönan Stipe Vrdoljak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in