2017-11-02, 01:03
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Polisen kollar förhoppningsvis upp hennes mobil, vilka hon har ringt/smsat till.

Tror på nära bekant gärningsman
Citera
2017-11-02, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -fakiren-
Någon flashbackare som med egna ögon bevittnat tysken senaste dagarna? Eventuella skador?
Vet vi varför han blev av med jobbet i somras?

Inte egna ögon men har en kollega som sett och hört honom. Han är hos R*becka men håller sig i lägenheten. Polisen är där uppe hela tiden så inte så konstigt att han håller sig inne.
Citera
2017-11-02, 06:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nej det tror jag inte, att hon kan vara så vänlig att ta på sig att göra beslut i andra förvaltningar (poliser kan väl inte ta försvarsbeslut för att det ändå är statligt, exempelvis) , däremot kanske hon haft med personen att göra inom sin egen verksamhet, om han har missbruksproblem eller kanske visat sig våldsam eller hotfull så kanske det anmäls och hon som chef skriver någon slags orosanmälan som sedan når soc om ett pågående ärende redan finns?

Men jag fick denna från en användare som inte kan posta, hen funderade också kring det ovan anförda, bland annat:
PM:
Till att börja med vet jag att polisen idag(1/11) knackade dörr i hyreshuset där LH bodde. De frågade efter allmänna vittnesuppgifter och observationer grannarna kan gjort om LH, maken, besökare osv. Att de gör detta såhär "sent" tolkar jag som att de inte har mycket att gå på, eller börjar rikta misstankar mot anhöriga.

RG, tror jag endast var en dålig chansning av polisen. De har haft ögonen på Rebecka och hennes umgänge i många år. Med anledning att hon själv pundat rejält halva livet och dessutom umgås med många missbrukare/kriminella. Dessutom har hon haft förhållanden med tungt kriminella män, där en av dem är far till hennes unge och en annan relativt nyligen blev dödad i hennes lgh. Om polisen ens bara fått ETT tips om att RG, som då och då bott hos Rebecka, betett sig konstigt/misstänkt, tror jag de var jävligt snabba med att gå på det spåret.

Har läst att många tycker spåret med pappan som fått barnen omhändertagna inte håller, för att LH inte jobbar med att ta sådana beslut. Jag menar att detta visst är ett intressant spår. Beslut om LVU tas av förvaltningsrätten, utredningen görs av soc. Men LH kan mycket väl kommit i kontakt med pappan via sitt jobb, eller så han någon LH var chef för kanske gjort det. Om hon el. annan anställd sett missbruksproblem, våldsamheter osv kan de pga av sitt arbete vara SKYLDIGA att göra en orosanmälan till soc, om de befarar att barnen far illa. På många arbetsplatser är det ofta chefen som gör själva anmälan, även om oron startat hos någon annan. På skolor är det t.ex praxis att rektorn alltid gör det.
Anledningen till att chefen gör det är för att en anmälan från en myndighetsperson inte kan göras anonymt. Chefen tar därför ofta på sig det ansvaret. Och personen som anmälts har ALLTID rätt att få veta vem som anmält. Om LH nu gjort en orosanmälan, tolkas det därför rimligt att ilskan/skulden riktas mot henne.

Min teori är att maken/annan anhörig är skyldig. Jag tror att GM visste att LH skulle gå 10km-spåret. Därför parkerade han utmed vägen som går från industriområdet(som ligger Max 200m från spåret, just där BP är) och väntade in LH i skogen. Att ta den vägen vore smart och logiskt eftersom den inte leder till Lassalyckan. Andra motionärer i området skulle därför aldrig se varken bilen eller mannen.

Slut PM

Att ta på sig ansvaret för andras beslut borde betyda ngt sådant. Dvs. som chef så backar hon upp sina kolleger i deras verksamhet och betraktar besluten som kollektivt/institutionellt fattade. Det borde inte uppfattas som kontroversiellt så länge hon håller sig inom sin domän och så länge besluten inte är kontroversiella. Riskerna uppstår väl när hon ev. backar upp kolleger på avdelningar hon inte är chef över eller när klienten/den drabbade är ovillig att acceptera beslutet.
Citera
2017-11-02, 07:02
Medlem
LaScalas avatar
http://www.ut.se/ulricehamn/kriminologen-mordet-kan-bli-svarlost/

Kriminologen: Mordet kan bli svårlöst

Informationen från polisen är sparsam, samtidigt som allmänheten undrar hur utredningen fortlöper. Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet, kan förklara och ge en allmän bakgrund.

– Det är tämligen ovanligt med vad som kallas överfallsmord. Statistiken visar att i de allra flesta fallen så finns det en koppling mellan offer och gärningsman. De behöver inte vara nära bekanta men i alla fall ha någon form av beröring med varandra. Till exempel via jobb, intressegrupper, föreningar eller liknande.
Citera
2017-11-02, 07:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Jag sätter nog min peng på tysken ändå. (ögonen). Ser inte helt frisk ut.

Jag lutar mer åt nåt våldtäksförsök alt vansinnesdåd än något slags beställningsjobb.

Polisen säger ju att misstanken kvarstår men har ännu ej kunnat stärkas.

Man har ju dock inte heller avfört honom vilket jag tolkar som man ej funnit någon okänd persons dna på offrets kropp som gått att matcha. Man får istället försöka göra andra analyser. I terräng, misstänkts kläder etc som man kanske inväntar svar från.

Hade man haft någon okänds dna och det ej var tyskens hade väl inte misstanken mot honom kvarstått?

Är jag fel ute?

Jag vet inte om polisens misstanke för med sig att han förväntas inte lämna orten/landet. Vore ju olyckligt om han drog. Detta och närheten till BP och RB torde räcka för polisen.

Jag tror killen har ngn form av "beteendedysfunktion" (tillräcklig för att skapa lite problem för honom) och att han mycket väl kan ha ngt med saken att göra. Vore jag RB skulle jag nog dessutom bett honom att skaffa annat boende...
Citera
2017-11-02, 07:26
Medlem
backsights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
BO och polischefen är båda offentliganställda chefer inom social verksamhet i en liten kommun. De bör således ha träffats i tjänsten många gånger och kan kanske rent av vara nära bekanta.

Att båda samtidigt befinner sig, ensamma, i samma område när den ena avlider är ett synnerligen märkligt sammanträffande.

Fast nu är ju Lena polisområdeschef i Älvsborg, inte i Ulricehamns kommun.
Visst, de kan ha träffats i arbetet, men det tror jag är vid ytterst få tillfällen.

Citat:
Ursprungligen postat av -fakiren-
Någon flashbackare som med egna ögon bevittnat tysken senaste dagarna? Eventuella skador?
Vet vi varför han blev av med jobbet i somras?

Vad jag hört har det stulits alkohol från jobbet, ev varit påverkad när han jobbade, sena ankomster etc.

Och när vissa ändå är inne på galna teorier om att GM är polisområdeschefen pga uppslag till ny bok.
Varför nämner ni inte Colin Nutley och Helena Bergström? De måste väl vilja ha uppslag till nya filmer/serier att filma i Ulricehamn?!
- Och för er som inte är lokala: Colin och Helena har vid ett flertal tillfällen använd Ulricehamn med omnejd som inspelningsområde. Senast för serien Saknad och filmen Cirkus Margot.
Citera
2017-11-02, 08:44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Jag hoppas du inte kallar de för idioter som vet att såna olyckor faktiskt händer.
De poliser som grep en man för mord trots att det var älgbaneman var däremot idioter.
Idioter var också de grannar som vände honom ryggen när han släppts ut och var säkra på att det var han iaf för " för inte kunde väl en älg osv"
Att en golfboll kan förvandlas till en dödande projektil är man idiot om man inte förstår.
Att fylla trådar på ABoK med gissningar som är ungefär lika sannolika som att ha 7 rätt på lotto 10 veckor i rad tycker i alla jag inte tillför något. Det finns ett enda fall om älg och i exemplet med golfbollen var det en som gick i samma par. På det avstånd det här fallet rör sig om så är inte kraften i golfbollen dödande. Om man ska gissa så kan vi fortsätt med ormbett, svalt en geting o.s.v. men det blir trist i längden när det bara är gissningar utan att ha något annat som stödjer teorin.
Citera
2017-11-02, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backsight
Vad jag hört har det stulits alkohol från jobbet, ev varit påverkad när han jobbade, sena ankomster etc.
[/i]

Han jobbade på Bryggan/Format och där är det vanligt att man får ta med sig alkohol hem samt att en större del av de anställda dricker öl inne i köket under arbetstid. Bryggan har även haft kockar som inte kan jobba om de inte är stupfulla. Det är dessvärre en ”vanlig dag” när man arbetar för Herr Andersson
Citera
2017-11-02, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
BO och polischefen är båda offentliganställda chefer inom social verksamhet i en liten kommun. De bör således ha träffats i tjänsten många gånger och kan kanske rent av vara nära bekanta.

Att båda samtidigt befinner sig, ensamma, i samma område när den ena avlider är ett synnerligen märkligt sammanträffande.

Ja sen att de är rätt lika i utseendet ,tog mördaren fel på polisen/Hylander?
Citera
2017-11-02, 10:35
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
http://www.ut.se/ulricehamn/kriminologen-mordet-kan-bli-svarlost/

Kriminologen: Mordet kan bli svårlöst

Informationen från polisen är sparsam, samtidigt som allmänheten undrar hur utredningen fortlöper. Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi vid Stockholms universitet, kan förklara och ge en allmän bakgrund.

– Det är tämligen ovanligt med vad som kallas överfallsmord. Statistiken visar att i de allra flesta fallen så finns det en koppling mellan offer och gärningsman. De behöver inte vara nära bekanta men i alla fall ha någon form av beröring med varandra. Till exempel via jobb, intressegrupper, föreningar eller liknande.

Sarnecki tycker tydligen att det är bra att polisen är hemlig och polisen är onekligen betydligt hemligare numera än förr. Samtidigt så har Sverige numera lägst uppklarningsprocent på dödligt våld i hela EU, vilket betyder att man kan ifrågasätta den strategin.

Till viss del, så kan det ju vara bra att inledningsvis inte gå ut med så mycket info, men när veckorna går så måste nog polisen berätta lite mer för att få hjälp från allmänheten och hålla liv i intresset. Som det är nu vet vi absolut ingenting. Det finns liksom inget samspel med allmänheten. Det är ju därför de hetaste spåren är typ polischefen eller ett vildsvin.

Finns det nåt specifikt som pekar mot en galen psykopat? Polisen har ju gett sken av att det sannolikt handlar om en sådan, men då måste man ju samtidigt vara medveten att man begränsar tipsen till att handla om den sortens individer.

Utifrån vad polisen har sagt så verkar det ju inledningsvis inte ens ha varit uppenbart att det handlade om dödligt våld och det kan ju tyda på att avsikten inte alls har varit att döda och att det handlar om en rätt normal individ som har begått brottet. Att det kanske inte alls har handlat om en galning som smugit på kvinnor i skogen får att slå ihjäl dem.
Senast redigerad av fernebo 2017-11-02 kl. 10:42.
Citera
2017-11-02, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Sarnecki tycker tydligen att det är bra att polisen är hemlig och polisen är onekligen betydligt hemligare numera än förr. Samtidigt så har Sverige numera lägst uppklarningsprocent på dödligt våld i hela EU, vilket betyder att man kan ifrågasätta den strategin.

Till viss del, så kan det ju vara bra att inledningsvis inte gå ut med så mycket info, men när veckorna går så måste man nog polisen berätta lite mer för att få hjälp från allmänheten och hålla liv i intresset. Som det är nu vet vi absolut ingenting. Det finns liksom inget samspel med allmänheten. Det är ju därför de hetaste spåren är typ polischefen eller ett vildsvin.

Finns det nåt specifikt som pekar mot en galen psykopat? Polisen har ju gett sken av att det sannolikt handlar om en sådan, men då måste man ju samtidigt vara medveten att man begränsar tipsen till att handla om den sortens individer.

Utifrån polisen har sagt så verkar det ju inledningsvis inte ens ha varit uppenbart att det handlade om dödligt våld och det kan ju tyda på att avsikten inte alls har varit att döda och att det handlar om en rätt normal individ som har begått brottet. Att det kanske inte alls har handlat om en galning som smugit på kvinnor i skogen får att slå ihjäl dem.

Jag håller helt med dig. Polisens tystlåtenhet gör folk misstänksamma. Vad finns det för anledning att hålla tyst om hur hon blev mördad? Vilken typ av våld och mordverktyg har använts till exempel.

Jag tror tyvärr inte det finns så mycket mer att gå på i det här fallet. Personen som gjorde det visste att hen skulle komma undan. Kan ha använt regnställ och handskar. Dessutom regnade det precis efter.

FUP kommer aldrig att att bli offentlig då inget åtal kommer att väckas. Mördaren kan sova ganska gott.
Citera
2017-11-02, 10:50
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Det finns exempel på afrikaner som våldtagit svenska åldringar i 80-årsåldern bra mycket äldre än den här kvinnan, så åldern i sig säger inte så mycket som du vill påskina.
Vissa går på allt.
Hur eller vad det rör sig om i just det här fallet återstår dock att se.
BO:s vurmande för flyktingar och ensamkommande kan nog ha ett samband.

Märkligt att skriva att det finns exempel på afrikaner som våldtar äldre...
Varför inte skriva - Det finns exempel på män som våldtar äldre kvinnor!?
I min hemstad hände det, för ca 10 - 15 år sedan, att en kvinna i 80-90 års åldern blev våldtagen och mördad i sin bostad, av en man... En svensk man, så det finns exempel även på det, så tror inte det behöver läggas nån extra vikt i vilken nationalitet det är, det händer i alla nationaliteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in