2017-11-01, 11:43
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Besök fick t o m Breivik, med glasruta emellan. Så det får ju även Madsen. Om jag förstod en artikel rätt ("så lever Madsen i häktet") så får han ta emot besök varje söndag. Hur det besöket ser ut vet jag dock inte, för det stod inget om det om jag minns rätt. Men troligen är den fullt övervakad.
Visst är det isåfall bevakad, jag antar att Madsen har fulla restriktioner vad gäller rapportering från media, även om det i tråden talas om att han har tillgång till medier. Om han får ta mot besök så lär det ses till att han inte får information som står i media.

Jag har funderat kring det här sedan länge, hur det är med försvarets möten med den anklagade? Hur kontrolleras det att advokaten inte för information vidare till sin klient? Får advokaten säga något om utredningen om det skrivits om den i medierna? Händer det att advokater får sådan information som polisen vill att försvaret skall veta om innan advokaten träffar sin klient?
Citera
2017-11-01, 11:46
Medlem
Grandiosos avatar
Advokat: Madsen har blivit feltolkad

Citat:
Peter Madsen har blivit feltolkad av polisen, anser hans försvarsadvokat Betina Hald Engmark. Han har inte sagt att journalisten Kim Wall miste livet till följd av kolmonoxidförgiftning, hävdar advokaten.
– Min klient vet inte hur hon dog, säger Betina Hald Engmark till danska TV2.
https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article26434008.ab
Citera
Bannlyst
Citat:
Är du galen? Han sitter häktad för ett mycket grovt brott. Han lär inte få ens bevakad permission de närmaste tio åren . Eller... jag vet ju inte, men har väldigt svårt att tro att han skulle få permis på mycket mycket lång tid.

Bra! Skönt och höra!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Visst är det isåfall bevakad, jag antar att Madsen har fulla restriktioner vad gäller rapportering från media, även om det i tråden talas om att han har tillgång till medier. Om han får ta mot besök så lär det ses till att han inte får information som står i media.

Jag har funderat kring det här sedan länge, hur det är med försvarets möten med den anklagade? Hur kontrolleras det att advokaten inte för information vidare till sin klient? Får advokaten säga något om utredningen om det skrivits om den i medierna? Händer det att advokater får sådan information som polisen vill att försvaret skall veta om innan advokaten träffar sin klient?
Allt som advokaten får veta ang utredningen, får hon också berätta för till sin klient. Och det står inget i medierna som inte försvararen redan vet. Hon får ju dessutom rena fakta, och inte mediernas ev. spekulationer. Advokaten har ingen tystnadsplikt gentemot klienten.

Madsen har tillgång till TV, men inte telefon eller internet och liknande.
Citera
2017-11-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Jaha... från artikeln: Enligt Betina Hald Engmark har Madsen bara förklarat att han befann sig uppe i ubåtstornet medan Kim Wall befann sig nere i botten av farkosten, att det var undertyck och att det fanns avgaser i luften.
Citera
2017-11-01, 11:48
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Från artikel i expressen:

En timme varje vecka får han ta emot besök, tid som han får disponera mellan de personer som godkänts av polisen. Enligt uppgifter till BT är dessa personer dock begränsat till Madsens advokat Bettina Hald Engmark och Peter Madsens fru.
Även kommunikation via telefon och brev måste godkännas av polis, och i dessa kontakter får inte de brott Madsen misstänks för enligt regelverket inte diskuteras.
Undrar om frugan får träffa honom utan att det sitter med någon? Tänker mest på att hon I så fall kan informera honom om detaljer i utredningen som kommit till allmänhetens kännedom? Sedan undrar man ju hur någon är skapt om man fortsättningsvis vill ha kontakt med sin man efter att han mördat, torterat, skändat och stycka en ung kvinna?
Citera
2017-11-01, 11:50
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Allt som advokaten får veta ang utredningen, får hon också berätta för till sin klient. Och det står inget i medierna som inte försvararen redan vet. Hon får ju dessutom rena fakta, och inte mediernas ev. spekulationer. Advokaten har ingen tystnadsplikt gentemot klienten.

Madsen har tillgång till TV, men inte telefon eller internet och liknande.
Det där borde jag vetat om, tack för svaret. 😃
Citera
2017-11-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso

Enligt Betina Hald Engmark har Madsen bara förklarat att han befann sig uppe i ubåtstornet medan Kim Wall befann sig nere i botten av farkosten, att det var undertyck och att det fanns avgaser i luften
"Avgaser i luften". Vilket då skulle vara kolmonoxid. Det är väl inte feltolkat kan jag tycka.

EDIT: För övrigt dör man inte av "avgaser i luften". Han är så ute och reser att han borde ha pass.
Senast redigerad av Picasso2 2017-11-01 kl. 11:54.
Citera
2017-11-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Undrar om frugan får träffa honom utan att det sitter med någon? Tänker mest på att hon I så fall kan informera honom om detaljer i utredningen som kommit till allmänhetens kännedom? Sedan undrar man ju hur någon är skapt om man fortsättningsvis vill ha kontakt med sin man efter att han mördat, torterat, skändat och stycka en ung kvinna?
Som polisen tidigare sagt så vet media mycket mindre än vad Madsen får veta om utredningen. Så om lilla frugan berättar något så spelar det ingen roll. Men som jag förstår FÅR de överhuvudtaget inte diskutera fallet, och därmed bör väl besöket vara övervakat.
Citera
2017-11-01, 11:59
Medlem
Jag funderar lite hur han tänkte här. Ponera att det verkligen VAR en olycka. Varför styckar man då kroppen med tanke på hur blodigt hantverk det faktiskt är? Och varför ändrar man då historian ett flertal gånger? Och varför blir advokaten upprörd över att han blivit feltolkad? Och varför säger han nu att han INTE VET hur hon dog? Han hittade henne alltså död och tyckte det var en bra idé att stycka upp henne samt skända henne med 14 knivstick i och omkring könsorganen?

Nej du Madsen lille, den gubben kommer inte gå.
Citera
2017-11-01, 12:07
Medlem
https://www.bt.dk/krimi/raket-madsens-advokat-politiets-forklaring-er-direkte-forkert

Hm, advokaten vill inte direkt bekräfta styckningen. Hon kan bekräfta att han varit i förhör och erkänt griftefrid men vill inte gå in på detaljer om det.
Senast redigerad av diva59 2017-11-01 kl. 12:09.
Citera
2017-11-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vet vi att han fick en hjärnskada? Eller var det bara att han skadade huvudet och blev "konstig(are)" efter det? Jag menar, kollade han upp skallen öht, jag har dålig koll på det här.

Om det inte var en vanlig hjärnskakning utan något allvarligare - och att skadan i så fall finns på pannloben (frontalloben) eller för all del på vänster tinninglob, så KAN den ha orsakat skada på delar av känslolivet.

T.ex den för palmemordet friade Christer Pettersson blev svårt misshandlad som barn och fick av detta skador på frontalloben för all framtid. Och hur han betedde sig (förutom spriten) vet ju de flesta. Men jag jämför naturligtvis inte honom och PM. Det vore en skymf mot salig CP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in