2017-10-31, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nu tänkte du dig nog inte för, gas är en av de tre formerna ett ämne kan anta, fast, flytande eller gas.
Gift brukar man anse är ett ämne som i relativt små mängder är skadligt för levande ting, för att hålla en generell beskrivning

Ett gift kan vara såväl fast som flytande eller gasformigt.

Huruvida kolmonoxid är ett gift eller inte tycker jag för övrigt är en diskussion som inte hör hemma i denna tråd.

Enig med dig, och det finns flera enkla beskrivningar på hur CO inverkar på en människa, när halterna stiger. CO är en gas, vid normalt tryck och temperatur, som begränsar syresättningen av människokroppen ( och sannolikt de flesta andra däggdjuren på jorden) snabbt, därför kallas den lekmannamässigt för "giftig".
Citera
2017-10-31, 20:53
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst, det finns inredning tillverkad i trä, men varför ska man såga sönder detta ute till havs, inredning som redan är anpassad och på plats?

Tja vad vet jag? Den kanske inte var så bra tillpassad, särskilt om han nu kanske skulle ha dambesök ombord? Det går ju lättare att kapa två tre centimeter från bordsskivan på plats än att börja kånka upp bordet genom luckan och upp på land till verkstaden, tycker du inte, jämfört med att bara bära en fogsvans ombord? Eller om han skulle passa till någon list?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-31 kl. 20:56.
Citera
2017-10-31, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Vi vet att PM nu erkänt att han sågat KW i minst sex delar med sin egen, nu återfunna såg.
Han påstår att han gjort sig av med hennes kroppsdelar efter att hon dött av kolmonoxidförgiftning genom en olyckshändelse.
Sannolikt förklarar han att han delar kroppen för transport och sänkning i havet.

Men 14 knivstick i underlivet??
Har han överhuvudtaget nämnt något om detta? Eller försökt sig på en påhittad förklaring här också?

Eller är det utfört av någon annan som råkat finna torson...?

Peter Madsen har två män boende med sig i sitt radhus. En är en filmare som heter Alexander Lind.

Filmaren har gjort en homoerotisk film med två bröder som heter Carl Plum och Niels Plum.

Carl Plum har halshuggit och lemlästat en häst på en strand i Danmark.

(https://www.expressen.se/kvallsposte...-far-fangelse/)

Alexander Lind som själv är homosexuell och som bor hemma hos Madsen säger i en artikel:

”Jeg identificerer mig rigtigt meget med Carl og Niels...

Der er nærmest en venne-enklave ude på Refshaleøen. 26-årige Niels Plum bor i nabohaven i en tipi, og tvillingebroren Carl Plum bor på en båd i nærheden...

(http://www.ekkofilm.dk/artikler/mod-plum-tvillingerne/)

Polisen hittade filmer i Madsens dator med halshuggning.

Helgen innan Kim Wall åkte med Madsen i ubåten hölls en BDSM-sammankomst på Refshaleøen.

(http://xplore-festival.dk/about-xplore/)

Ulf
Citera
2017-10-31, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag hittar inte heller något och ändå tycker jag att det har stått minst två gånger, en gång kanske en månad efter brottet och en gång ganska nyligen, dvs för 1-2 veckor sedan.
Kanske minns jag fel och det var hans kompanjon som hade tränat något liknande, men det borde ändå gå att hitta.

Kan inte för mitt liv erinra mig att jag läst det som Saruman nämner, att:

"För att öva nödutrymning hade ubåtsbyggarna experimenterat med att dra upp en manskropp ur ubåtens lucka och lyckats med detta, så Madsen visste mycket väl att man kunde få ut en betydligt större och tyngre kropp än KW:s om man ville."

Däremot har jag läst att de tyska ubåtsbyggarna (som varit ombord på Nautilus) testade det och vad jag minns, så sa en av dem, att PM knappast skulle kunna få upp KW genom luckan i helt skick.
Citera
2017-10-31, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qavalah
Peter Madsen har två män boende med sig i sitt radhus. En är en filmare som heter Alexander Lind.

Filmaren har gjort en homoerotisk film med två bröder som heter Carl Plum och Niels Plum.

Alexander Lind som själv är homosexuell och som bor hemma hos Madsen säger i en artikel:

Der er nærmest en venne-enklave ude på Refshaleøen. 26-årige Niels Plum bor i nabohaven i en tipi, og tvillingebroren Carl Plum bor på en båd i nærheden...

Helgen innan Kim Wall åkte med Madsen i ubåten hölls en BDSM-sammankomst på Refshaleøen.

Ulf

Carl Plum är väl son till Camilla Plum som haft en del program som gått i tv-med odling och matlagning för några år sedan. Det var väl hennes häst? Hon gjorde väldigt bra program, hon förklarade varför man gör vissa moment i konservering och dylikt.

Är det den inneboende som Madsen då antyder ska ha laddat ned filmer på hans dator?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-31 kl. 21:11.
Citera
2017-10-31, 21:10
Medlem
mickedansks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qavalah

Ulf

Bästa hittils. Tack för du gjorde dig besväret
Citera
2017-10-31, 21:11
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det finns ett enklare pentry ombord, inte osannolikt att en kniv fanns bland köksprylarna.

Finns det något gjort av trä på raketplattformen?

Med tanke på att vi vet att den typ av rörbitar som hittades i samband med fynd i havet även återfanns i verkstaden misstänker jag att Madsen inte har sågat sönder inredningen i ubåten. åtminstone inte i syfte att skaffa fram sänken.

Madsen råkade ha precis allt i ubåten som man behöver för att döda, stycka och sänka en människa, dock så hade han inte tillräckligt med rörbitar och det var ett stort misstag.

Total kortslutning!
I ett av PM:s blogginlägg kan man se plattformen för raketavfyrningen på släp efter Nautilus:
https://ing.dk/blog/seje-billeder-ny...-vandet-202500

Självklart är det också trä inblandat, t.ex. som dämpnings- resp. förtöjningsskydd för plåten mm. - Skulle kunna tänka mig att ha både trä- och stålsåg, diverse metallrör i olika dimensioner, buntband, knivar, verktyg mm stationärt i ubåten (flera stora förvaringslådor i plåt finns redan ombord). - Varför springa mellan hangaren och ubåten för varje litet hantverks- eller reparationsmoment?

Att PM tydligen sagt sig ha fäst hylsnycklar från ubåtens verktygslåda på torson tyder på att han smugglat med sig de metallrör man funnit på likdelarna, alt. att han i sin luckversion bara ville ha bort allt som kunde kopplas till styckningen inkl. sågen. Han måste ju i denna version kunna troliggöra att annan person med tillgång till hans hangar stått för uppfiskning och styckning. - Men nu är ju den versionen inaktuell.

En hypotes (hänförande sig till sagan om den kraniekrossande luckan och ett antaget impulsbrott) är att han hela tiden haft både såg och metallrör ombord, och att han när väl styckning aktualiserades fått använda det han då kunnat rota fram ur ubåtens skrymslen. - Ett planerat brott borde ha inkluderat betydligt bättre och tyngre sänken plus emballage som täckt in alla likdelarna (och minst ett par overallbyten).
Citera
2017-10-31, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Carl Plum är väl son till Camilla Plum som haft en del program som gått i tv-med odling och matlagning för några år sedan. Det var väl hennes häst? Hon gjorde väldigt bra program, hon förklarade varför man gör vissa moment i konservering och dylikt.

Det stämmer. Carl Plum dömdes till fängelse.
Citera
2017-10-31, 21:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tja vad vet jag? Den kanske inte var så bra tillpassad, särskilt om han nu kanske skulle ha dambesök ombord? Det går ju lättare att kapa två tre centimeter från bordsskivan på plats än att börja kånka upp bordet genom luckan och upp på land till verkstaden, tycker du inte, jämfört med att bara bära en fogsvans ombord? Eller om han skulle passa till någon list?

Den enklaste förklaringen brukar vara den rätta, varför konstra till det?

Sunt förnuft är att Madsen inte hade en fogsvans ombord för att kunna dela en bänkskiva till havs, naivt att tro annat.

En sannolikare förklaring är att Madsen hade för avsikt att dela något annat, till exempel en människa.

Buntband kan jag köpa, likaså plastpåsar, men inte rörbitar och en fogsvans.

Ett vittne lär ha sett Madsen bära på fogsvansen den aktuella dagen, således kan man misstänka att fogsvansen fördes ombord den dagen. Den dagen som Madsen skulle förevisa ubåten för KW och således inte ägna sig åt att kapa bänkskivor. Planen var att bjuda KW på en kvällstur för att därefter landa henne, varför ta med sig fogsvansen för denna förevisningsseglats?
Citera
2017-10-31, 21:20
Medlem
Citat:

Sunt förnuft är att Madsen inte hade en fogsvans ombord för att kunna dela en bänkskiva till havs, naivt att tro annat.

En sannolikare förklaring är att Madsen hade för avsikt att dela något annat, till exempel en människa.

Ett vittne lär ha sett Madsen bära på fogsvansen den aktuella dagen, således kan man misstänka att fogsvansen fördes ombord den dagen. Den dagen som Madsen skulle förevisa ubåten för KW och således inte ägna sig åt att kapa bänkskivor. Planen var att bjuda KW på en kvällstur för att därefter landa henne, varför ta med sig fogsvansen för denna förevisningsseglats?

Ni två, OY och bradgardsindianen, har inte PM redan erkänt styckning i förhör? Vad finns det mer att grotta ner sig i det då? Ta en titt tillbaka någon dag eller kanske två i tråden, så hittar ni det.
Senast redigerad av Whyback 2017-10-31 kl. 21:27.
Citera
2017-10-31, 21:25
Medlem
Citat:

För mig är det dock en enkel och tämligen rimlig förklaring. Jag brukar ha en uppsättning verktyg där jag kan tänkas behöva dem, och även om jag använt något tillfälligtvis i ett rum är det inte säkert jag bär tillbaka dem omedelbart efter jag använt dem. En skruvmejsel kan bli liggande på vardagsrumsbordet eller i fönsternischen i veckor efter jag bytt gardiner och skruvat bort änddekorationen på stången. Så länge inte katten klagar på att det ser stökigt ut. Jag har en fogsvans i badrummet bakonm tvättmaskinen sedan förra året när jag målade taket där och satte upp nya lister och kopplade in en badrumsfläkt. Jag har pianotråd med tång som dräller i någon kökslåda efter jag hängt upp tavlor.
Citera
2017-10-31, 21:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ni två, OY och du, har inte PM redan erkänt styckning i förhör? Vad finns det mer att grotta ner sig i det då? Ta en titt tillbaka någon dag eller kanske två i tråden, så hittar ni det.

Jodå, frågan för min del handlar just nu om det var ett planerat mord eller inte.

Jag tycker att det finns omständigheter som talar för att det var planerat, särskilt styckningen. Jag utgår då ifrån att Madsen först tar livet av KW innan han styckar henne, således bör det röra sig om ett planerat mord enligt min uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in