Citat:
Ursprungligen postat av
MegaLomani
Jo, där är problemet som TS pekar på. Att man själv sett eller att trovärdig person sett är inget särskilt starkt indicium.
Jag tänker så här: Hypotes: Klotblixtar finns i verkligheten utanför människors föreställningsvärld.
En teori är starkare, ju mer den förbjuder. (Enligt Karl R. Popper)
Vad får inte hända om klotblixtar finns?
Vad jag kommer på på rak arm: (Minst)Två personer befinner sig vakna och nyktra på samma plats. Den ene observerar klotblixten. Den andre ser den inte (alternativt ser något annat välkänt och förklarat fenomen t ex en ljusreflex).
Om alla närvarande beskriver exakt samma sak, styrker det ju hypotesen, men bevisar den inte.
Ursäkta att jag fortsätter resonera med mig själv.
Om man tillämpar resonemanget ovan på övernaturliga fenomen så ser man svagheten, tycker jag.
Låt oss säga att två personer är ute i skymningen. Den ene säger: Titta! En tomte! Den gick in under husgrunden där.
Den andre säger: Jag såg ingen tomte. Det var grannens katt, Månsan.
Båda är lika övertygade. Vem vi tror har rätt är ju ganska klart.
Det visar ju att
just detta var inte en tomte utan katten Månsan. Det är inget bevis för att det inte finns tomtar, bara att denna iakttagelse var felaktig.
Kanske lite off topic, men på den tiden Sjöbrings personlighetstyper lärdes ut, förklarade en gammal psykiater för mig:
Om en subsolid person hallucinerar och ser en kamel i rummet, så ser han fönstret på andra sidan rakt igenom kamelen. Om den supersolide hallucinerar, då ÄR DET EN KAMEL I RUMMET.
Det kan ha en viss relevans för vittnesmål från en erkänt trovärdig person. Jag kände en gång en person som såg en tomte vid en gammal husgrund (Jonstorp på Hunneberg). Den personen var annars en rätt torr och fantasilös person, som vanligtvis inte trodde på något övernaturligt, men för honom VAR det en tomte och inget annat.
Hade han sett en klotblixt så hade jag trott honom.
Visst, jag är ganska säker på att klotblixtar finns och tror inte på tomtar, men jag kan just nu inte komma på en bra lösning på TS frågeställning vad den principiella skillnaden är.