2017-10-31, 17:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hans allmänna trovärdighet påverkas om han har beslagits med att ljuga vid upprepade tillfällen om precis det som är bra för honom att ljuga om. Så blev det t ex för Christine Schürrer. Hennes berättelse brydde sig domstolen i princip inte om. Däremot är det fortfarande åklagaren som ska bevisa brott - bortom rimligt tvivel i Sverige, och jag utgår från att danskarna har någon liknande formel. Och därvidlag ska man besinna vilka skillnader som finns mellan det här fallet och Mats Alm-fallet, som uppenbart är en implicit eller explicit måttstock här i diskussionen. I det fallet var det inte på minsta sätt klart var Linda Chen dog, och heller inte bevisbart att Mats Alm var närvarande då. I det här fallet vet vi att Kim Wall dog i Madsens ubåt när Madsen och ingen annan var närvarande. Madsen har vidare erkänt att han har styckat kroppen. Det är ett helt annat bevisläge för att komma upp till bortom rimligt tvivel än det som förelåg gentemot Mats Alm, i all synnerhet om Madsen kan beslås med lögn också om koloxidförgiftningen.

Så långt uteslutande av annan gärningsman vilket i sig är lika solklart som rimligt tvivel. Men någon form av dödsorsak måste fram eftersom man inte kan döma en person för mord om man inte riktigt vet hur hon faktiskt dog. Jag vet inte riktigt hur Danmarks bevisvärdering ser ut, men dom ligger högt då det gäller rättssäkerheten. Minst lilla nu som indikerar på en form av dödsorsak, så bör också fallet vara i hamn. Däremot så räcker det inte att motbevisa hans påstående hela tiden utan man måste ha klart för sig hur i helvete hon dog.

Åklagaren verkar säker och talar om att dom i princip är klara förutom några få analyser. Det indikerar på att dom kan veta mer än vad som släpps just nu. Att erkänna styckningen tycker jag är en form av att han mjuknat eller så är det rent strategiskt. Han har tidigare pratat för sin sak att det inte finns bevis för uppsåt. Det kanske till och med är så att han erkänner mer eftersom tiden går för det här verkar vara en komplicerad typ. Christine Schürrer var belagd med förklaringsbörda vilket är extremt ovanligt.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En väl fungerande dieselmotor, ja- men jag har för mig att jag läst någon studie där man fick upp halterna av kolmonoxid till dödlig nivå genom att justera bränsle blandningen så att motorn gick fetare.
Här:
http://www.vho.org/GB/c/FPB/Holtz.pdf
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Såg, buntband samt sänken, det kommer att vändas emot honom tror jag, dådet var planerat.

Plastpåsar och brödkniv fanns säkert naturligt ombord, men såg och sänken?

Buntband används väl till att hålla ihop kablar, hänga upp datorer om man inte ids leta särskimt fäste som passar, transformatorer och annat som man vill hålla still. Sänkena var väl hylsnycklar? Ingendera är väl konstigt om man mekar med något, vare sig det är gräsklipparmotorer eller en ubåtsmotor?
Citera
2017-10-31, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så långt uteslutande av annan gärningsman vilket i sig är lika solklart som rimligt tvivel. Men någon form av dödsorsak måste fram eftersom man inte kan döma en person för mord om man inte riktigt vet hur hon faktiskt dog. Jag vet inte riktigt hur Danmarks bevisvärdering ser ut, men dom ligger högt då det gäller rättssäkerheten. Minst lilla nu som indikerar på en form av dödsorsak, så bör också fallet vara i hamn. Däremot så räcker det inte att motbevisa hans påstående hela tiden utan man måste ha klart för sig hur i helvete hon dog.

Åklagaren verkar säker och talar om att dom i princip är klara förutom några få analyser. Det indikerar på att dom kan veta mer än vad som släpps just nu. Att erkänna styckningen tycker jag är en form av att han mjuknat eller så är det rent strategiskt. Han har tidigare pratat för sin sak att det inte finns bevis för uppsåt. Det kanske till och med är så att han erkänner mer eftersom tiden går för det här verkar vara en komplicerad typ. Christine Schürrer var belagd med förklaringsbörda vilket är extremt ovanligt.

Där (Schurrer) hade de väl en tydlig dödsorsak och koppling till henne?
Citera
2017-10-31, 17:46
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Där (Schurrer) hade de väl en tydlig dödsorsak och koppling till henne?

Har inte med detta fallet att göra du får vända dig till Arbogatråden för du verkar fattar trögt.
Möjligt att du inte hört talas om förklaringsbörda tidigare, men du kan läsa på återkomma till passande tråd för här diskuteras Kim Wall.
Citera
2017-10-31, 17:46
Medlem
Grandiosos avatar
[i][- Det vi kan se vid en kolmonoxidförgiftning är att likfläckarna blir mer röda,
istället för den rödblå färg de vanligtvis har. Men eftersom det tog så lång tid att hitta
kroppen blir det svårt att hitta tecken på förgiftning, säger Peter Thuus Knudsen,
vice statsobducent vid Syddansk Universitet./I]
https://nyheter24.se/nyheter/utrikes...ens-forklaring

Kan ju tänkas att Madsen strypt KW till döds och att han tror att strypning lämnar ungefär
samma spår efter sig i kroppen som en förgiftning av det här slaget gör.
Troligare är emellertid att han bara chansar hejvilt nu efter att fiaskot med luckan
i huvudet var ett obönhörligt faktum.
Förmodligen var det medelst grovt knivvåld KW miste livet.
När han tröttnat på att bearbeta sitt offers underliv med knivstick/hugg kan han
ha avslutat förfärligheterna med ett stick/hugg i bröstkorgen följt av halsavskärning.
Kan inte befria mig från misstanken att PM via alla grymma mordfilmer han ska ha
konsumerat fixerat sig just vid detta sätt att döda folk på och nu var ute efter att få
testa detta själv i sin egen alldeles urspårade verklighet. I sin fördömda farkost
som han kanske en gång byggde för just detta makabra ändamål, vem f*n vet?

Länge har säkert lustarna till sadism och mord på sexuell basis levat inom honom.
Pockat på allt mera under årens lopp. Och nu tyckte han sig inte kunna stå emot längre
när det här gyllene tillfället plötsligt uppenbarade sig med den svenska kvinnliga
journalistens besök i augustiaftonen (men visst skulle han fortsatt kunnat stått emot, ville
bara inte helt enkelt).
Kan ju hända att han gett efter för de genomsjuka drifterna tidigare också.
Bara det att det i så fall förblivit oupptäckt och han klarat sig undan då.
Okänt/okända offer. I Tyskland exempelvis. Immigranter som ingen saknar kanske.

Sedan undrar jag om kriminalvården i Danmark gör precis som i vårt land:
låter sexualbrottslingar sitta på andra avdelningar än det mera "vanliga" buset så att
det inte händer några handgripliga otrevligheter?
Har man speciella "sexbunkrar" där också kanske?
Eller struntar man helt sonika i om sexualbrottslingarna får på truten och skiljer inte
grupperna åt?
Vore ju alla tiders om det vore så.

Även Ulf Åsgård tror att Peter Madsen kommer dömas för mord. Och han kommer inte få det lätt i fängelset.

Andra busar gillar inte sådant här våld mot kvinnor. De har vissa hederskodex och de kommer säkert banka skiten ur honom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-peter-madsen

Brukar väl dock inte bli så mycket av det där när allt kommer omkring.
Det är mest som det snackas. Önsketänkande. Den och den ska man banka skiten ur
när det väl har installerats på kåken men inte en ynka skråma blir det i slutändan. Tyvärr...
Citera
2017-10-31, 17:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Det finns nog inte så många möjligheter kvar till bortförklaring. Att punktera lungorna för att kroppen skall sjunka, kunde ju verka rimligt, men varför då punktera underlivet?
Hans försvar bör i det fallet vara att de 4 + 10 knivsticken främst har att göra med styckningsproblematik; punktering är svårt att se - liksom att ett enda stick in till lungan i kombination med de 14 knivsticken enbart åsamkats torson i punkterande syfte.
Citat:
Kolmonoxiden tycker jag kan avfärdas direkt. Var skulle den komma ifrån. Dieslemotorn med sin höga förbränningstemperatur ger koldioxid. Dieselavgaser innehåller förvisso hälsoskadlig skit - NOx och sotpartiklar bland annat - men just kolmonoxid blir ganska lite.

Koldioxid märker man om det blir mycket. Koldioxidförgiftning känns ungefär som att drunkna i sodavatten. Kvävningskänslan blir intensiv. Man flämtar förtvivlat.

Ren syrebrist kan vara rätt omärkligt. Det vanligaste är att någon kliver in i ett utrymme, som spolats med nitrogen. Tyvärr inte en helt ovanlig industriolycka. Känns ingen skillnad mellan att andas luft (78% nitrogen) och ren kvävgas. Man bara slocknar som om man släcker en lampa.

Liksom Hamilkar misstänker jag, att man kan upptäcka spår av kolmonoxidförgiftning efter ganska lång tid i form av CO-hemoglobin. Det binder till hemoglobinet 200 gånger starkare än syre, om jag minns rätt.
Koldioxid är däremot mycket flyktigt och allestädes närvarande. Snabb jämvikt med omgivande vatten.

Kolmonoxidförgiftningen är alltså, enligt min mening, en ännu sämre lögn än manluckan. Man skulle ju mycket väl kunna tuppa av utan att skallen spricker och få intrakraniella blödningar också. Det visste kanske inte PM så han övergav den förklaringen när han fick veta att skallen var hel.
Ja, det är mycket möjligt att man utan större svårighet kan slå hål på hans berättelse, men dels återstår att höra den; dels att se vad rättsläkarna kan komma fram till betr. likdelarna som befunnit sig i vatten en längre tid. - Det hela låter naturligtvis helt utan verklighetsförankring på alla sätt - med viss reservation, kanske, för PM:s sinnrika konstruktionsförmåga.
Citat:
Frågan är nu: Vad blir nästa försök? Eller är det kanske snart dags att erkänna på riktigt?
Han har inga fler försök att spela med; det här var hans absolut sista. - Det är svårt att förutse hans nästa drag; han är nyckfull; oberäknelig.
Citera
2017-10-31, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Har inte med detta fallet att göra du får vända dig till Arbogatråden för du verkar fattar trögt.
Möjligt att du inte hört talas om förklaringsbörda tidigare, men du kan läsa på återkomma till passande tråd för här diskuteras Kim Wall.

Du kör på med din förskoledemagogi. Du är nog den som fattar trögt. Förklaringsbörda uppkommer när åklagare har tillräckligt bevis som tydligt pekar på en person, exempelvis förekomsten av DNA eller liknande. Än så länge vet vi inte precis som du påpekar dödsorsaken för KW. Det kan ju förvisso vara så att de kännr till den men inte offentliggjort den. Ungefär som man väntat två veckor med att gå ut med att han erkänt styckning. Detta möjligtvis för att han var överbevisad om detta.
Citera
2017-10-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Du kör på med din förskoledemagogi. Du är nog den som fattar trögt. Förklaringsbörda uppkommer när åklagare har tillräckligt bevis som tydligt pekar på en person, exempelvis förekomsten av DNA eller liknande. Än så länge vet vi inte precis som du påpekar dödsorsaken för KW. Det kan ju förvisso vara så att de kännr till den men inte offentliggjort den. Ungefär som man väntat två veckor med att gå ut med att han erkänt styckning. Detta möjligtvis för att han var överbevisad om detta.

Att man erkänner styckningen, tror jag, har med faktumet att han hade KWs benrester på overallen. Han vet att det inte finns något benbrott öht på henne och därmed är han överbevisad i saken.
Citera
2017-10-31, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Att man erkänner styckningen, tror jag, har med faktumet att han hade KWs benrester på overallen. Han vet att det inte finns något benbrott öht på henne och därmed är han överbevisad i saken.

Ja, ungefär. Fast det är väl oklart hur mycket de hunnit analysera från rättsmedicin. Jag har noll koll på hur lång tid det kan ta (de kanske också har väntetider) det påverkas väl en del på vilket skick kvarlevorna var i, de kanske har väntetider där också. Datum för åtalet ligger ju skapligt långt fram i tiden så det framstår ju som att de behöver en del tid för ytterligare analyser och undersökningar och förhör såklart allteftersom de hittar något.
Citera
2017-10-31, 18:06
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
Tänkte alltså isf inte skyddsmask på honom, utan giftmask på henne. Närvarande, det har han varit. Annars vore det helt meningslöst, för en såhär störd individ.
Kolmonoxid är inte ett gift utan en gas. Du kan inte sätta på någon en ”förgiftad mask” med koldioxid, utan behöver i så fall ha riggat med en flaska fylld med kolmonoxid och typ en AGA-mask. Det känns för mig helt osannolikt att det är så här raffinerat han mördat henne (hur fyller man ens en luftflaska med kolmonoxid?). Om det var så här han gjort så borde han sagt att hon dött av kolmonoxidförgiftning med en gång istället för att gå via påståendet om luckan i huvudet.
Citera
2017-10-31, 18:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caracallas
ja gärna lite siffror tack 😊
Ok då. Bra att du frågade förresten, jag ser att jag räknade fel när jag sa 400 ggr mer CO2 än CO nyss.

Högsta tillåtna CO-utsläpp i avgaserna enligt Tier 2 för dieselmotorer för icke vägfordonsbruk i effektområdet 50-100 hp från år 2004 är 5 g CO/kWh axelenergi. Kubota säger sig vara bättre än kravet men jag hittar ingen mätning utan kör med gränsvärdet.

Dieselolja har ett energiinnehåll på ganska prick 10 kWh/l och 1 l dieselolja ger 2,5 kg CO2 vid förbränning (den extra massan kommer från luftens syre). Om motorn på lite lagom last har en verkningsgrad på 30 % blir CO2-utsläppet då c:a 830 g/kWh axelenergi (mekanisk energi på motoraxeln alltså). 830/5≈170 gånger mer CO2 än CO i avgaserna.

Akut dödlig halt CO är c:a 1 % (dödlig på fåtalet minuter, källa) medan halten CO2 måste upp nära 10 % för att döda så snabbt källa (100 000 ppm=10 %).

Värdena på farlighet är tämligen ungefärliga men då CO2-halten är så mycket högre än CO-halten så råder ingen tvekan.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
En väl fungerande dieselmotor, ja- men jag har för mig att jag läst någon studie där man fick upp halterna av kolmonoxid till dödlig nivå genom att justera bränsle blandningen så att motorn gick fetare.
Det stämmer men det var ju en ny fin motor och det finns väl inget som säger att den skulle gå som en gammal traktor från andra världskriget eller så.

Jag tycker inte man ska hänga upp sig på att PM sa koloxid, det är som sagt något många säger utan att veta när de snackar om avgasförgiftning. Avgasförgiftning är det viktiga så får man ta det därifrån. Jag ser det ju inte som trovärdigt oavsett vilken komponent i avgaserna det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in