Citat:
Hans allmänna trovärdighet påverkas om han har beslagits med att ljuga vid upprepade tillfällen om precis det som är bra för honom att ljuga om. Så blev det t ex för Christine Schürrer. Hennes berättelse brydde sig domstolen i princip inte om. Däremot är det fortfarande åklagaren som ska bevisa brott - bortom rimligt tvivel i Sverige, och jag utgår från att danskarna har någon liknande formel. Och därvidlag ska man besinna vilka skillnader som finns mellan det här fallet och Mats Alm-fallet, som uppenbart är en implicit eller explicit måttstock här i diskussionen. I det fallet var det inte på minsta sätt klart var Linda Chen dog, och heller inte bevisbart att Mats Alm var närvarande då. I det här fallet vet vi att Kim Wall dog i Madsens ubåt när Madsen och ingen annan var närvarande. Madsen har vidare erkänt att han har styckat kroppen. Det är ett helt annat bevisläge för att komma upp till bortom rimligt tvivel än det som förelåg gentemot Mats Alm, i all synnerhet om Madsen kan beslås med lögn också om koloxidförgiftningen.
Så långt uteslutande av annan gärningsman vilket i sig är lika solklart som rimligt tvivel. Men någon form av dödsorsak måste fram eftersom man inte kan döma en person för mord om man inte riktigt vet hur hon faktiskt dog. Jag vet inte riktigt hur Danmarks bevisvärdering ser ut, men dom ligger högt då det gäller rättssäkerheten. Minst lilla nu som indikerar på en form av dödsorsak, så bör också fallet vara i hamn. Däremot så räcker det inte att motbevisa hans påstående hela tiden utan man måste ha klart för sig hur i helvete hon dog.
Åklagaren verkar säker och talar om att dom i princip är klara förutom några få analyser. Det indikerar på att dom kan veta mer än vad som släpps just nu. Att erkänna styckningen tycker jag är en form av att han mjuknat eller så är det rent strategiskt. Han har tidigare pratat för sin sak att det inte finns bevis för uppsåt. Det kanske till och med är så att han erkänner mer eftersom tiden går för det här verkar vara en komplicerad typ. Christine Schürrer var belagd med förklaringsbörda vilket är extremt ovanligt.