2017-10-30, 22:18
Medlem
Pungs avatar
Märkligt uttalande av managern: "vi har inte någon information om detta".

Hade hon sagt att "vi uttalar oss inte", vore det visserligen dålig krishantering, men ändå följa en viss logik för personer i panik. Men att påstå att man inte har information. Det är ju bara konstigt.

SI borde väl ha massor av information. Han är typ den enda just nu som vet ifall anklagelserna är sanna.

Uttalandet ger intryck av att manegern inte har möjlighet att kommunicera med sin klient. Hon kan inte nå SI och är rädd för att vad hon än säger så kommer det förstöra. Hon vill inte säga nägot till någon innan hon fått instruktioner från SI.

Just nu kan hon bara använda koderna till hans offentliga konton och radera kommentarer.
Citera
2017-10-30, 22:19
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Det är inget man hittar på..hon har redogjort på ett mycket grundligt sätt..

Det vet båda du och jag att det inte är särskilt svårt att hitta på en trovärdig, grundlig historia. Hört talas om skönlitteratur?
Citera
2017-10-30, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Just nu kan hon bara använda koderna till hans offentliga konton och radera kommentarer.

Själv har jag sett massor av kommentarer gällande detta på båda hans Facebook konton och twitterkonto...
Citera
2017-10-30, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Varför hängde Expressen ut Virtanen men inte komikern?

Det finns lag på hur namnpubliceringar av personer framställda som brottsliga eller klandervärda i sitt beteende får göras (Förtal, brottsbalken 5:1 och tryckfrihetsförordningen 7:4). Skulle Expressen påstå att SI är en våldtäktsman endast på ett par personers utsaga så skulle utgivaren utan tvivel fällas för förtal, oavsett om de har rätt eller inte. Går personen själv ut i och identifierar sig själv (likt Timell), eller om uppgiften anses vara allmänt spridd (som i fallet med Virtanen) anses en namnpublicering inte längre vara ett utpekande, ett krav i lagen om förtal. Därför kunde dessa publiceringar göras.

Fallet Virtanen var dock lite mer komplicerat. Det finns något som kallas "försvarlighetsundantaget" i de fall då en uppgift som egentligen klassas som förtal får spridas. För detta krävs att en skälig grund, vilket innebär att uppgiftspridaren (journalisten och utgivaren) måste ha fullgjort sin undersökningsplikt, d.v.s en gedigen granskning av påstående och materialet med korrekt källhänvisning. Det krävs också att den utpekade personens agerande är av allmänhetens intresse och denne helst är en offentlig person. Det var en del i fallet med Virtanen, där expressen gjorde en nogrann granskning som sedan i kombination med allmänhetens vetskap utgjorde grunden för publiceringen. Denna undersökning är troligtvis något expressen arbetar med åt SI, räkna med en namnpublicering om inte allt för länge. Hoppas detta reder ut alla frågor kring hur och när medier får publicera utpekades namn.
Citera
2017-10-30, 22:23
Medlem
trailblasers avatar
Skapligt vitpixlad bild på Expressen. För det handlar väl fortfarande om S-I?
Citera
2017-10-30, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
EN sak jag aldrig förstått är hur man tvingar till sig oralsex? Hade jag blivit tvingad till det hade jag tagit kuken i munnen och bitit allt vad jag har.

Det hade löst situationen omgående.

Rätta mig om jag har fel. Men det räcker väl med att kvinnan i efterhand känt sig tvingad, men kanske inte just i stunden? Om Soran tjatat oavbrutet eller på andra sätt varit påstridig, trots att hon sagt nej innan, men gett med sig till slut, så kan väl det också falla inom kategorin för våldtäkt?
Citera
2017-10-30, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Märkligt uttalande av managern: "vi har inte någon information om detta".

Hade hon sagt att "vi uttalar oss inte", vore det visserligen dålig krishantering, men ändå följa en viss logik för personer i panik. Men att påstå att man inte har information. Det är ju bara konstigt.

SI borde väl ha massor av information. Han är typ den enda just nu som vet ifall anklagelserna är sanna.

Uttalandet ger intryck av att manegern inte har möjlighet att kommunicera med sin klient. Hon kan inte nå SI och är rädd för att vad hon än säger så kommer det förstöra. Hon vill inte säga nägot till någon innan hon fått instruktioner från SI.

Om du tänker att Soran är häktad och därför är managern mystisk så finns det inga grunder för att häkta han. Häktas gör man om man utger en risk i att påverka utredningen, flyktrisk eller återfallsrisk. Han är för känd för att flyga och nu också för att tjejer skulle gå nära och har polisens ögon på sig så kommer inte påverka utredningen. Därför är en häktning inte trolig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
På vilken grund menar du att de skulle häkta honom..?
Jag ser ingen anledning att häkta honom.

Tja till exempel skaffa sig alibi, påverka BO... Kanske
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Känner inte till så mycket om honom, har tex inte sett honom dra några skämt eller så...

Men tror inte jag skulle tycka de var roliga (ungefär lika lite som pessimistkonsultens skämt om man nu inte också råkade vara kommunist)

Läste Niklas Orrenius artikel om honom i DN från 2014 i går, och av den att döma verkar SI vara en ganska vidrig person, som passar väl in på det han nu är misstänkt för...

Länk tack!
Citera
2017-10-30, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av All.
Rätta mig om jag har fel. Men det räcker väl med att kvinnan i efterhand känt sig tvingad, men kanske inte just i stunden? Om Soran tjatat oavbrutet eller på andra sätt varit påstridig, trots att hon sagt nej innan, men gett med sig till slut, så kan väl det också falla inom kategorin för våldtäkt?
Nej.

Från Brottsbalken 6 kap 1 §:

“Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år.

Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling är jämförlig med samlag genom att utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i ett hjälplöst tillstånd.

Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.” Lag (2005:90).
Citera
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Butcher
Själv har jag sett massor av kommentarer gällande detta på båda hans Facebook konton och twitterkonto...

Mycket raderas också. Särskilt i början.

Min poäng är att managern troligtvis har koder till klientens officiella konton. Att kommentarer tas bort eller kommentarsfunktion stängs av behöver alltså inte nödvändigtvis tolkas som ett livstecken från SI.

Han tycks vara borta, även från sin manager.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRedigKarl
Det finns lag på hur namnpubliceringar av personer framställda som brottsliga eller klandervärda i sitt beteende får göras (Förtal, brottsbalken 5:1 och tryckfrihetsförordningen 7:4). Skulle Expressen påstå att SI är en våldtäktsman endast på ett par personers utsaga så skulle utgivaren utan tvivel fällas för förtal, oavsett om de har rätt eller inte. Går personen själv ut i och identifierar sig själv (likt Timell), eller om uppgiften anses vara allmänt spridd (som i fallet med Virtanen) anses en namnpublicering inte längre vara ett utpekande, ett krav i lagen om förtal. Därför kunde dessa publiceringar göras.

Fallet Virtanen var dock lite mer komplicerat. Det finns något som kallas "försvarlighetsundantaget" i de fall då en uppgift som egentligen klassas som förtal får spridas. För detta krävs att en skälig grund, vilket innebär att uppgiftspridaren (journalisten och utgivaren) måste ha fullgjort sin undersökningsplikt, d.v.s en gedigen granskning av påstående och materialet med korrekt källhänvisning. Det krävs också att den utpekade personens agerande är av allmänhetens intresse och denne helst är en offentlig person. Det var en del i fallet med Virtanen, där expressen gjorde en nogrann granskning som sedan i kombination med allmänhetens vetskap utgjorde grunden för publiceringen. Denna undersökning är troligtvis något expressen arbetar med åt SI, räkna med en namnpublicering om inte allt för länge. Hoppas detta reder ut alla frågor kring hur och när medier får publicera utpekades namn.

Det där är regler all kvällspress redan bryter mot. Snälla, försök inte leka adekvat när du likväl jag vet att det absolut inte funkar så i verkligheten.

Om de hade respekterat lagar och pressetiska regler så skulle ingenting skrivas i kvällspressen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in