2017-10-30, 19:33
Medlem
Mosbulles avatar
Är han straffad och fälld? Om han är det hur kan det ha honom kvar?
Citera
2017-10-30, 19:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mosbulle
Är han straffad och fälld? Om han är det hur kan det ha honom kvar?

Ja, han är dömd. Står i tråden:

(FB) Filmkritikern Hynek Pallas misshandlade kvinnlig kollega (rubrik ändrad /mod)

Angående frågan hur de kan ha honom kvar var väl det senaste budet att han inte längre är kvar. DN avslutade samarbetet.

Det kan noteras att den tidigare så flitiga twitteranvändaren varit tyst sedan 19de Oktober. På hans tweet från det datumet finns följande svar från ett självutnämnt "twittertroll":

Citat:
Erik Ullenhag‏ @erikullenhag666 Oct 28
Har du slutat att misshandla kvinnor Hynek?
https://www.nordfront.se/wp-content/uploads/2017/04/B13758-10.pdf
Citera
2017-10-30, 20:22
Medlem
Mosbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Ja, han är dömd. Står i tråden:

(FB) Filmkritikern Hynek Pallas misshandlade kvinnlig kollega (rubrik ändrad /mod)

Angående frågan hur de kan ha honom kvar var väl det senaste budet att han inte längre är kvar. DN avslutade samarbetet.

Det kan noteras att den tidigare så flitiga twitteranvändaren varit tyst sedan 19de Oktober. På hans tweet från det datumet finns följande svar från ett självutnämnt "twittertroll":

Tack för att du tog dig tid att svar.
Men han fick vara kvar länge efter domen.!? Jobbar han på en annan tidning nu?
Citera
2017-10-30, 20:28
Avslutad
Citat:
Tack för att du tog dig tid att svar.
Men han fick vara kvar länge efter domen.!? Jobbar han på en annan tidning nu?

Spekuleras ju lite på förra sidan i denna tråd. På det där instagramkontot hette det visst:

Citat:
"Kulturskribenten och "feministen" ....... misshandlade sin dåvarande flickvän när de båda var skribenter på SVD. Trots fällande dom jobbade han kvar medan hon kände sig tvungen att sluta pga omständigheterna. Idag skriver han för DN och fortsätter sina feministiska inlägg. "

Men så nu i dagarna så verkar DN ha avslutat samarbetet, som knappast var en riktig anställning, utan väl snarare något slags frilanskontrakt.

Detta förvånade mig, då misshandeln ju är rätt gammal, men det verkar kanske som att #metoo-kampanjen gjorde att DN fick kalla fötter och valde att dumpa honom. Vilket jag uppskattar, även om brottet i sig trots allt är relativt ringa, och man kan mena att han har sonat det.

Jobbar på nån annan tidning gör han nog inte. Däremot skulle jag nog tippa på att han kommer få in lite alster då och då även i framtiden. Det är trots allt ingen Virtanen vi pratar om.
Citera
2017-10-30, 20:31
Medlem
gato12s avatar
Han har väl forskat inom Filmvetenskap. Och har varit anställd på SFI (svenska filminstitutet) på Gärdet. Vet inte om han har kvar sin tjänst där eller om de också avpolleterat honom...det kan blåsa kallt när man åker ut i kylan.
Citera
2017-10-30, 20:38
Medlem
Mosbulles avatar
Det är många godhetstyper som inte lever som de lär.
Jag hoppas att vi slipper se mer av dom alla Hynek Pallas är bara en av dom.
Hur kunde DN anställa någon som misshandlat sin kvinna??
Citera
2017-10-30, 21:12
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Hur kunde DN anställa någon som misshandlat sin kvinna??
Det är väl långt ifrån alla företag som kollar belastningsregister innan man anställer folk...själv hade jag ingen aning om det här heller innan jag såg det här på forumet.
Citera
2017-11-01, 23:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
https://www.dn.se/nyheter/nyheter-hem/dn-pausar-samarbete-med-frilansare/

Antar detta är han?

Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Enligt ett meddelande som skickats till instagramkontot 1337likes så skulle det röra sig om en skribent som tidigare jobbat för SvD och nu skriver för DN. Det verkar inte stämma in på Thente? Vet inte om Pallas gjort några nya dumheter. Tänker mer att det kan vara att DN fick kalla fötter för att Pallas gamla synder uppmärksammats i samband med #metoo-kampanjen.

Har ju redan svarat på detta, men efter att ha läst om notisen i DN inser jag att jag kanske läst lite slarvigt:

Citat:
– Vi har uppmärksammats på delvis nya uppgifter om frilansaren som vi måste utreda närmare. Vi tar allvarligt på saken och behöver undersöka om det finns någon grund för det som påstås eller inte. I väntan på det kommer vi att avvakta vidare medverkan i tidningen, säger Dagens Nyheters chefredaktör Peter Wolodarski.

Så samarbetet är inte avslutat, utan bara "pausat". Och detta för "delvis nya uppgifter". Misshandeln är han ju dömd för, vilket de säkerligen känner till (något som också klart antyds genom formuleringen "delvis nya uppgifter", vilket de aldrig sagt om det inte också fanns nått gammalt).

Så då är frågan: vad har Hynek gått och gjort nu? Twitter är han fortfarande tyst på. Det där instagramkontot där de pekar ut sexförbrytare har jag själv ingen koll på.

(Om det nu är han. Kanske kan vara nån helt annan? )
Citera
2017-11-03, 00:24
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Han har väl forskat inom Filmvetenskap. Och har varit anställd på SFI (svenska filminstitutet) på Gärdet. Vet inte om han har kvar sin tjänst där eller om de också avpolleterat honom...det kan blåsa kallt när man åker ut i kylan.

Har han varit anställd på SFI? Vad gjorde han där?
Citera
2017-11-03, 00:26
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Har han varit anställd på SFI? Vad gjorde han där?
Forskade tror jag. Undervisade. Möjligt att det inte var SFI utan Filmvetenskapen, Universitetet alltså. Brukade se honom skrota runt på filmhuset när jag pluggade där.
Citera
2017-11-03, 00:45
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Forskade tror jag. Undervisade. Möjligt att det inte var SFI utan Filmvetenskapen, Universitetet alltså. Brukade se honom skrota runt på filmhuset när jag pluggade där.

Ja det är ju en stor skillnad. Lär ha varit universitetet där han ju också doktorerade. Har aldrig hört att han skulle ha haft något med SFI att göra. Står inget om det på hans gamla blogg heller.
Citera
2018-03-10, 17:55
Medlem
Det verkar som att kvinnomisshandlaren Pallas fick sluta skriva i DN (som låtsades bli medvetna om hans misshandelsdom först vid MeToo, vilket är lögn) men nu skriver i Expressen, häromdagen i en moraliserande skittext om Ruben Östlund som råkat trampa en viss helig folkgrupp på tårna. Vore intressant att höra Karin Olsson, kulturchef på Expressen, motivera hur hon kan ha en kvinnomisshandlare i skribentstaben. Även på finsmakar-tv-bloggen TV-dags verkar han välkommen. Märkligt, i och med att de i övrigt har så hög svansföring och är stalinistiskt stenhårda mot varje politisk avvikelse från den godkända, regimtrogna linjen. Ni som är aktiva på sociala medier, skriv gärna en rad till de ansvariga...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in