Citat:
Ursprungligen postat av
Luftgevar
Hej, har funderat på hur många hundar man kan skaffa på fyra år. Detta är mina teoretiska beräkningar;
2018 första januari köper jag mig en valfri tik som föder många valpar (cirka 6 valpar)
Från vad jag lärt mig så är en hund dräktig 2 månader. Detta leder alltså till att tiken kan föda 6st kullar på ett år. Får hon 6st valpar i varje kull får man alltså 6*6= 36 valpar på ett år.
Har man tur och får 36 honvalpar och när dem är 1 år och kapabla till att föda valpar 2019 så får man 6 kullar med 6 valpar var på 37 tikar (inräknat med hunden jag köpte 2018) och det blir 1332 hundar som man har på slutet av 2019. Återigen vänta ett år tills den nya kullen är kapabla till att föda barn. 2021 har man alltså 1333 hundar som föder 6 kullar med 6 valpar var på ett år (per hund).
På slutet har man alltså 1,775,566 stycken hundar.
Skulle man sälja alla dessa hundar på blocket för ett förmånligt men bra pris (3000kr) så får man 5,326,688,000 svenska kronor.
Detta blir alltså en timlön på cirka 150000, minutlön på 2500 och en sekundlön på 42 kronor.
Ge konstruktiv kritik! Vart kan det gå fel?
Du kommer troligen göra förlust på din hund affärsidé!
Är nog ingen som köper en hund som inte är veterinär besiktad, vaccinerad, chippad mm, helst ha stamtavla från meriterade föräldrar osv, sen förutsätts att du blir av med alla hundar som födds och 1,7 miljoner hundar av samma ras är knappast troligt det finns marknad för.