• 1
  • 2
2017-10-30, 17:54
Medlem
Luftgevars avatar
Hej, har funderat på hur många hundar man kan skaffa på fyra år. Detta är mina teoretiska beräkningar;
2018 första januari köper jag mig en valfri tik som föder många valpar (cirka 6 valpar)
Från vad jag lärt mig så är en hund dräktig 2 månader. Detta leder alltså till att tiken kan föda 6st kullar på ett år. Får hon 6st valpar i varje kull får man alltså 6*6= 36 valpar på ett år.
Har man tur och får 36 honvalpar och när dem är 1 år och kapabla till att föda valpar 2019 så får man 6 kullar med 6 valpar var på 37 tikar (inräknat med hunden jag köpte 2018) och det blir 1332 hundar som man har på slutet av 2019. Återigen vänta ett år tills den nya kullen är kapabla till att föda barn. 2021 har man alltså 1333 hundar som föder 6 kullar med 6 valpar var på ett år (per hund).
På slutet har man alltså 1,775,566 stycken hundar.

Skulle man sälja alla dessa hundar på blocket för ett förmånligt men bra pris (3000kr) så får man 5,326,688,000 svenska kronor.
Detta blir alltså en timlön på cirka 150000, minutlön på 2500 och en sekundlön på 42 kronor.

Ge konstruktiv kritik! Vart kan det gå fel?
Senast redigerad av Luftgevar 2017-10-30 kl. 17:58.
Citera
2017-10-30, 18:19
Medlem
Jellohs avatar
En tik löper inte så många ggr per år. Och folk vill inte ha skräphundar för 3000 kr. Och så är det en massa annat. Jag tror SKK begränsar dig som uppfödare till typ 3 kullar per år och bara idioter köper oregistrerade hundar, och även om du bor i Sverige så finns det inte tillräckligt med idioter.

https://www.skk.se/sv/uppfodning/SKK...l/avelspolicy/
Citera
2017-10-30, 18:28
Medlem
En tik löper en eller två gånger per år, så högst 2 kullar per år. Tikar som får flera kullar i följd kan få stora skador, så veterinär kostnaden blir hög.
Citera
2017-10-30, 18:32
Medlem
Finskpinnes avatar
För det första är det olagligt att para en tik som är under 18 månaders ålder. Sedan löper en tik 1-2 ggr om året, så glöm att hon kan få 6 kullar om året. Får tiken en kull två löp på raken, så måste tiken vila 1 år innan man parar igen. Sedan tillkommer diverse kostnader, t ex: veterinärskostnader (UL-undersökning av tiken, vaccinationer, intyg och chippning av valparna, etc), foder, kunna vara hemma i 2 månader efter att valparna fötts, betala hanhundsägaren för parningen (motsvarande priset av en valp), etc. Även om man parar efter konstens alla regler så blir inte tikarna alltid dräktiga, ibland får de livermoderinflammation när de är havande och då är det operation och "hejdå livmoder och valpar" som gäller. Så många seriösa uppfödare tjänar inte så mycket pengar på sin uppfödning egentligen, utan gör det för själva kärleken för rasen.
Citera
2017-10-30, 18:51
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
...och bara idioter köper oregistrerade hundar, och även om du bor i Sverige så finns det inte tillräckligt med idioter.
Med tanke på hur många sönderavlade hunder som lämnat hundraprocentigt seriösa uppfödare så är ju frågan om det är så mycket värre att köpa en gathund från någons baklucka?
Citera
2017-10-30, 18:55
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Med tanke på hur många sönderavlade hunder som lämnat hundraprocentigt seriösa uppfödare så är ju frågan om det är så mycket värre att köpa en gathund från någons baklucka?

Visst är det så i varierande grad beroende på ras. Men det är ju svårt att meritera en oregistrerad hund, ambitiösa människor brukar ju ha ambitioner även för sina hundar.
Citera
2017-10-30, 20:02
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej, har funderat på hur många hundar man kan skaffa på fyra år. Detta är mina teoretiska beräkningar;
2018 första januari köper jag mig en valfri tik som föder många valpar (cirka 6 valpar)
Från vad jag lärt mig så är en hund dräktig 2 månader. Detta leder alltså till att tiken kan föda 6st kullar på ett år. Får hon 6st valpar i varje kull får man alltså 6*6= 36 valpar på ett år.
Har man tur och får 36 honvalpar och när dem är 1 år och kapabla till att föda valpar 2019 så får man 6 kullar med 6 valpar var på 37 tikar (inräknat med hunden jag köpte 2018) och det blir 1332 hundar som man har på slutet av 2019. Återigen vänta ett år tills den nya kullen är kapabla till att föda barn. 2021 har man alltså 1333 hundar som föder 6 kullar med 6 valpar var på ett år (per hund).
På slutet har man alltså 1,775,566 stycken hundar.

Skulle man sälja alla dessa hundar på blocket för ett förmånligt men bra pris (3000kr) så får man 5,326,688,000 svenska kronor.
Detta blir alltså en timlön på cirka 150000, minutlön på 2500 och en sekundlön på 42 kronor.

Ge konstruktiv kritik! Vart kan det gå fel?
Du kommer troligen göra förlust på din hund affärsidé!

Är nog ingen som köper en hund som inte är veterinär besiktad, vaccinerad, chippad mm, helst ha stamtavla från meriterade föräldrar osv, sen förutsätts att du blir av med alla hundar som födds och 1,7 miljoner hundar av samma ras är knappast troligt det finns marknad för.
Citera
2017-10-30, 20:29
Medlem
Conams avatar
Klart du ska beckna valpar! Go for it, och så småningom lär du dig svadan som får valpförsäljningen att gå som smort.
Du anar inte hur många fantastiskt arbetsskygga människor det finns som nöter och avlar allt vad tygen håller, på vilket jävla skräp som helst.
Citera
2017-10-30, 21:46
Bannlyst
Du får räkna in alla kostnader valpar kostar sen får du räkna med om valparna inte är äkta hundar med en någorlunda bra stamtavla så kan du dra av några nollor på priserna då bland raser inte är värda mer än 1000 lappen tyvärr. De som köper blandraser bryr sig inte om de jag drog upp utan kärlek för hunden

De flesta som köper en hund brukar pruta och det kan handla om flera tusen min vän så du får göra om din räkning
Citera
2017-10-31, 05:41
Medlem
Pinkiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Klart du ska beckna valpar! Go for it, och så småningom lär du dig svadan som får valpförsäljningen att gå som smort.
Du anar inte hur många fantastiskt arbetsskygga människor det finns som nöter och avlar allt vad tygen håller, på vilket jävla skräp som helst.

👍 bra skrivet...
Hund ska inte avlas fram i mängd för att tjäna pengar på så man har sin försörjning kirrad
Som de stackarna ute i eu ex...
Citera
2017-10-31, 08:28
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
En tik löper inte så många ggr per år. Och folk vill inte ha skräphundar för 3000 kr. Och så är det en massa annat. Jag tror SKK begränsar dig som uppfödare till typ 3 kullar per år och bara idioter köper oregistrerade hundar, och även om du bor i Sverige så finns det inte tillräckligt med idioter.

https://www.skk.se/sv/uppfodning/SKK...l/avelspolicy/

Även förutom SKKmedlemskap/registrering så krävs tillstånd för att föda upp 3 eller fler kullar per år. Kolla jordbruksverkets hemsida.
Citera
2017-10-31, 10:51
Moderator
Allaballawallas avatar
Husdjur --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto