2017-10-29, 16:58
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMakaber
Att tro Patrik fortfarande lever är väl extremt naivt.

Tre olika dystra scenarier ser jag.

1. Patriks försvinnande blir som Emelie Mengs. På julafton hörde någon av sig om vad kroppen fanns. Hon blev mördad finns inga spår efter gärningsmannen. Detsamma kanske sker i fallet Patrik Linfeldt. När allt lugnat ned sig hör någon av sig anonymt så att Patrik hittas. Vid undersökning av Patriks kvarlevor konstaterar man ett brott har begåtts.

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-tre-teorier-om-forsvunna-emilie/

2. Patriks försvinnande blir som Emelie Granberg. Hon försvann midsommar 2005. Tre månader sedan hittade en jägare skelettdelar utspridda på en myr vilket visade sig vara Emelie. Familjen tror att ett brott begåtts men polisen tror på ingenting.
En intressant notis är att familjen hade en minnesstund på myren efter kroppens upptäckt.

Makabert besök
När familjen fick klartecken från polisen att besöka myren där resterna av Isabell påträffades blev besöket makabert. Den närmaste släkten var samlad för att tända ljus och lägga blommor.
– Vi hittade sju–åtta benrester som polisen hade missat, bland annat en knäskål och en bit av ryggraden. Det blev väldigt traumatiskt, särskilt för ett av barnen som tvingades gå till psykolog för att bearbeta händelsen, berättar Sven Åke som stoppade benresterna i en påse och lämnade dem till polisen.
När pappan vid ett senare tillfälle återvände till platsen hittade han ännu fler benrester samt dotterns hår.
– Men då var Isabell redan begravd, säger han.

https://www.folkbladet.nu/132923/foraldrarna-kritiska-mot-polisutredningen

3. Det mest troliga är att Patriks försvinnande blir som Olof Högboms 1983. Det enda man hittade var ett par glasögon och nycklar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article11505887.ab

Lite ironi om detta fallet och Patriks. Är att Jörgen Linfeldt är fortfarande väldigt engagerad i Patriks försvinnande.

Det är Olof Högboms pappa som har en blogg som fortfarande år 2017 spekulerar om hans sons försvinnande. 😫

http://rubenhogbom.blogspot.com/?m=1

Kommer Patrik pappas fortsätta likt Ruben Högbom gjort 34 år efter sin sons oförklarliga försvinnande 😥😱

http://hittapatrik.blogg.se/

Emilie Meng
(FB) 17 år gamle Emilie Meng forsvunnet, Korsør, Danmark. Fundet død
Isabell Granberg
(FB) 22-årig kvinna försvunnen
(FB) Älgjägare hittade död människokropp
Olle Högbom
(FB) Försvinnandet av 18-årige Olle Högbom 1983

PL försvann mitt på blanka eftermiddagen i ett samhälle med 8 000 inv, en järnvägsknut. Även om det skulle vara vissa likheter med de här fallen så finns det också stora skillnader.
Senast redigerad av pudellus 2017-10-29 kl. 17:03.
Citera
2017-10-29, 19:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Emilie Meng
(FB) 17 år gamle Emilie Meng forsvunnet, Korsør, Danmark. Fundet død
Isabell Granberg
(FB) 22-årig kvinna försvunnen
(FB) Älgjägare hittade död människokropp
Olle Högbom
(FB) Försvinnandet av 18-årige Olle Högbom 1983

PL försvann mitt på blanka eftermiddagen i ett samhälle med 8 000 inv, en järnvägsknut. Även om det skulle vara vissa likheter med de här fallen så finns det också stora skillnader.

Många olikheter ja. Men även några likheter.

Vad gäller fallet med Olle Högbloms försvinnande, så visar pappans blogg (och 34-åriga sorg) att det blir svårt att gå vidare utan svar.:
Från 5/7-17
"Svaret var att vi i tre veckor sökte en levande Olle. Från Stockholm upp mot Luleå. Vi fick tips om att någon som kunde vara Olle hade setts i Umeå, i Hammarstrand, på ett sjukhus i Stockholm… Vi gick skallgång i skogen runt Härnösand. I Stigsjö, Selånger, på Södra Berget. Olle behövde hjälp. Han var förvirrad. Hade förlorat minnet… Tappat sina glasögon…"

http://rubenhogbom.blogspot.se/2017/07/kara-lasare.html?m=1

Påminner om hur man letat efter Patrik.....

Hoppas, hoppas att man hittar Patrik.
För att föräldrar och bror ska kunna gå vidare, inte älta samma år ut och år in.
Men tyvärr känns det som en stor risk att man aldrig kommer får ett svar på vad som hände......
Citera
2017-10-29, 19:52
Medlem
Citat:
Då kanske jag borde skriva ned mina reflektioner i skriven text. Debatten handlar trots allt om Patriks försvinnande, inte vad vi lightpsykopater skriver i olika nätforum och fantiserar om Patriks liv och död.

Vad har hänt, det är helt omöjligt att svara på men jag har några teorier som är mer eller mindre sannolika.

Hade Patrik en psykos, var han så allvarligt psykisk sjuk att han gav sig ut i skogen.
Där tog han självmord eller var lite dumdristig och råkade dö i en olycka. I allt detta finns spekulationer om stup, drunkning, olika riktningar kring Hallsberg han avvikit på.

De professionella verkar trots allt göra bedömningen att han rört sig mot nordost. Alla genomsök har i stort skett i den riktningen.
Även privat har flera sökt i dessa områden.

Med tanke på mängden sök i begränsad yta åt nordöst måste Patrik kvarlevor befinna sig på en väldigt dold plats. Eller så ligger de inte alls åt det hållet utan åt en helt annan riktning, åt sydväst vid naturreservaten Tomta området???

Men en teori jag börjar tro mer och mer på är att alla fakta om Patriks liv saknas.

Varför kliva av på fel station, varför just i Hallsberg?

Varför ställa ut väskorna så speciellt?

Jag tror med goda spekulativa skäl att Patrik missbrukade lättare droger, typ Cannabis och liknande.

Mina efterforskningar har visat att Hallsberg och Örebro är något slags nationellt centrum för droghandel.

Nätdroger går att beställa och hämta i Hallsberg.

Jämfört med andra städer sker det väldigt mycket droghandel i Örebro/ Kumla/ Hallsberg.

Min teori är att Patrik klev av i Hallsberg medvetet eftersom han bestämt träff med några langare via nätet. Han skulle köpa droger och sedan åka hemåt.

Cannabis och lättare droger är det väldigt många som missbrukar. Speciellt folk som mår lite dåligt. Inom musiker kretsar är väl lite cannabis, hasch och kokain mer regel än undantag. Speciellt för den yngre generationen,

Patrik klev av i Hallsberg och mötte några langare. Efter mötet så försvann Patrik något hände.

Dog Patrik av en överdos, eller test av en ny drog som cirkulerar just nu, eller blev han bragd om livet i en konflikt?

Droglangarna har gömt hans kropp och ställt hans väskor lite halv mystiskt. De var väldigt angelägna om att stänga av Patriks mobil och lämna och inte röra konto kortet. Eftersom då skulle polisen misstänka bortförande.

Langare som lever av drogförsäljning är knappast några idioter. Patriks kropp har nu dumpats och gömts så att ingen ska hitta den.

Patrik blev utsatt för ett brott, det är min mest sannolika teori.

Droglangarna vill på alla sätt undvika att deras lönsamma dolda verksamhet störs.
Jag köper din idé om möjlig langare och han hade ju en bekant i Hallsberg som han tydligen träffat i Falun.
Citera
2017-10-29, 21:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jag köper din idé om möjlig langare och han hade ju en bekant i Hallsberg som han tydligen träffat i Falun.

Den idén ser jag som sannolik.
Om polisen gör insatser i någon typ av brottslighet tar de väl oftast en mindre del.

Då kan man fundera hur verkligheten ser ut när nyheterna är sådana:

Droger säljs helt öppet på gatan över hela staden Juni 2017
https://www.na.se/logga-in/droger-saljs-helt-oppet-pa-gatan-over-hela-staden

Lokalpolisen i Hallsberg 30-tal fast för narkotikabrott på darknet dec 2016
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/30-tal-fast-for-narkotikabrott-pa-darknet

Omfattande drogförsäljning på Alléskolan i Hallsberg http://www.na.se/blaljus/brott/misstankt-drogforsaljning-pa-alleskolan-jag-tycker-det-ar-riktigt-illa

Upploppet i Hallsberg berodde på droger

https://www.na.se/logga-in/misshandel-vapenbrott-och-droger-har-ar-de-haktade-for-upploppen-i-hallsberg

Familjehems placering från Hallsberg pgr drog missbruk. https://www.familjehemsbanken.se/sokesnotiser/filtered/620

Ännu mer om nätdroghandel av lättare droger i Hallsberg http://nwt.se/karlskoga-degerfors/2016/12/01/fyra-gripna-efter-natdrograzzia

Det har väl förekommit rykten om att Patrik försvann pgr drogaffärer.

Hallsberg med omgivning verkar vara rena Klondyke för nätdroger.
Citera
2017-10-30, 07:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Vad gäller fallet med Olle Högbloms försvinnande, så visar pappans blogg (och 34-åriga sorg) att det blir svårt att gå vidare utan svar.:
Från 5/7-17
"Svaret var att vi i tre veckor sökte en levande Olle. Från Stockholm upp mot Luleå. Vi fick tips om att någon som kunde vara Olle hade setts i Umeå, i Hammarstrand, på ett sjukhus i Stockholm… Vi gick skallgång i skogen runt Härnösand. I Stigsjö, Selånger, på Södra Berget. Olle behövde hjälp. Han var förvirrad. Hade förlorat minnet… Tappat sina glasögon…"

För att föräldrar och bror ska kunna gå vidare, inte älta samma år ut och år in.
Men tyvärr känns det som en stor risk att man aldrig kommer får ett svar på vad som hände......

Olof Högbom=Patrik Linfeldt
Ruben Högbom = Jörgen Linfeldt

Livet går vidare trots allt.
Citera
2017-10-30, 10:48
Medlem
Citat:
Att skämta om döden och andras olycka har skett i tusentals år i människans historia. Fenomenet är knappast nytt och fyller en viktig funktion. Att bearbeta sorg.

Bara för att det har hänt i evigheter, betyder det ju inte att det är okej.
Citera
2017-10-30, 13:09
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Bara för att det har hänt i evigheter, betyder det ju inte att det är okej.

Det är definitivt okej, som många skrivit så är det en skyddsmekanism hos människor.

En vän till mig åkte med en färja dagen efter Estoniakatastrofen. Det skrattades och skämtades om flytvästar, meddelanden från kapten om att båten var på väg att sjunka etc. Ingen klarade av att tänka på det otäcka på konkret vis.

Jämför även de som jobbar inom vården, ex på sista anhalten på långvården. Jargongen där är speciell för annars orkar man inte med allt elände.

Att inte kunna dryfta teorin om Patriks eventuella död i Facebookgruppen var ett stoooort misstag.
Citera
2017-10-30, 13:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Att skämta om döden och andras olycka har skett i tusentals år i människans historia. Fenomenet är knappast nytt och fyller en viktig funktion. Att bearbeta sorg.

Hänger på Urtavlan här om varför jag inte tycker att det är roligt att skämta om Patriks försvinnande. Men visst, humor kan användas på många olika sätt och har många olika funktioner. Det finns förmodligen i våra gener.

För Patriks familj ligger det här alldeles för nära i tiden (fem månader) och för nära dom själva (ett barn, ett syskon). Tror inte att de har svårt att hålla sig för skratt nu.

Därför blir det inte roligt för flera av oss andra här när Patrik, hans försvinnande och hans familj utsätts för dessa "skämt", eller "svarta humor" som du kallar det.

"De flesta är överens om att humor verkar ha många funktioner - att stärka gemenskapen i en grupp, att närma sig sådant som är svårt att hantera (chockhumor om hemska händelser), att motverka depression och nedstämdhet, att snärja det motsatta könet, att kommunicera idéer och att erövra och bibehålla maktpositioner, för att bara nämna några."

"Zoologiprofessorn Richard Alexander menar i stället att humor först och främst är ett manipulationsvapen som används för att stärka vår egen status och minska andras, vare sig det handlar om närvarande personer eller andra grupper. "

Humor överraskar hjärnan

En viktig faktor om man tycker det hela kan skämtas om och att det är humor är att det inte ligger en för nära:

"Psykologiskt avstånd spelar in

Men vad är det som avgör att något hemskt ändå kan uppfattas som roligt? Enligt forskarna bakom en ny studie är det viktigt att man har ett visst avstånd till det som det skämtas om. Avståndet kan vara i tid, rum, psykologiskt eller på något annat sätt distanserar dig från ämnet.

– Att man inte står för nära något tragiskt gör att man kan se det roliga i det hela, säger Peter McGraw, en av forskarna bakom studien."

"För att testa teorin om att det är avståndet och storleken på övertrampet som avgör hur roligt det blir utförde forskarna en serie experiment. Ett av experimenten gick ut på att låta försökspersoner avgöra hur mycket humor det kunde finnas i en bilolycka, respektive i att slå stortån i ett bordsben.

Föga förvånande svarade deltagarna att det var roligare att skämta om en så allvarlig sak som en bilolycka om den hade hänt flera år tidigare. Och samtidigt var det roligare med en skadad tå om det hände alldeles nyligen."

Därför skrattar vi åt hemska saker

Jag undrar vad ditt egentliga syfte med att trolla, skämta och ironisera om Patriks försvinnande är.......
Citera
2017-10-30, 17:56
Avstängd
Citat:
Hänger på Urtavlan här om varför jag inte tycker att det är roligt att skämta om Patriks försvinnande. Men visst, humor kan användas på många olika sätt och har många olika funktioner. Det finns förmodligen i våra gener.

För Patriks familj ligger det här alldeles för nära i tiden (fem månader) och för nära dom själva (ett barn, ett syskon). Tror inte att de har svårt att hålla sig för skratt nu.

Därför blir det inte roligt för flera av oss andra här när Patrik, hans försvinnande och hans familj utsätts för dessa "skämt", eller "svarta humor" som du kallar det.

"De flesta är överens om att humor verkar ha många funktioner - att stärka gemenskapen i en grupp, att närma sig sådant som är svårt att hantera (chockhumor om hemska händelser), att motverka depression och nedstämdhet, att snärja det motsatta könet, att kommunicera idéer och att erövra och bibehålla maktpositioner, för att bara nämna några."

"Zoologiprofessorn Richard Alexander menar i stället att humor först och främst är ett manipulationsvapen som används för att stärka vår egen status och minska andras, vare sig det handlar om närvarande personer eller andra grupper. "

Humor överraskar hjärnan

En viktig faktor om man tycker det hela kan skämtas om och att det är humor är att det inte ligger en för nära:

"Psykologiskt avstånd spelar in

Men vad är det som avgör att något hemskt ändå kan uppfattas som roligt? Enligt forskarna bakom en ny studie är det viktigt att man har ett visst avstånd till det som det skämtas om. Avståndet kan vara i tid, rum, psykologiskt eller på något annat sätt distanserar dig från ämnet.

– Att man inte står för nära något tragiskt gör att man kan se det roliga i det hela, säger Peter McGraw, en av forskarna bakom studien."

"För att testa teorin om att det är avståndet och storleken på övertrampet som avgör hur roligt det blir utförde forskarna en serie experiment. Ett av experimenten gick ut på att låta försökspersoner avgöra hur mycket humor det kunde finnas i en bilolycka, respektive i att slå stortån i ett bordsben.

Föga förvånande svarade deltagarna att det var roligare att skämta om en så allvarlig sak som en bilolycka om den hade hänt flera år tidigare. Och samtidigt var det roligare med en skadad tå om det hände alldeles nyligen."

Därför skrattar vi åt hemska saker

Jag undrar vad ditt egentliga syfte med att trolla, skämta och ironisera om Patriks försvinnande är.......

Ja att det är roligt helt enkelt till viss del.

Framförallt är det också ett etiskt dilemma.

Den verklighetsfrånvända mentalitet och fixering i HittaPatrik sekten var något sjukligt sekteristiskt.

När Lina och andra i Patriks ålder som försvunnit inte får ett enda eftersök.

Ja då ska närmare 30 tusen hitta Patrik kärringa engageras på nätet och JL ska snyfta i media hur hemskt detta är.

Lina eller Michaels föräldrar, eller alla andra tiotalet 18-24 åringar som försvunnit i år.

Jag har inte läst en enda snyftartikel om dessa föräldrar.

Men om Patrik medvetet tagit livet av sig eller pundat ihjäl sig med senaste innedrogen är uppståndelsen och fixeringen ett stort skämt.

Världens story kanske blir värsta pundar storyn 😂😱
Senast redigerad av MrsMakaber 2017-10-30 kl. 18:04.
Citera
2017-10-30, 18:35
Avstängd
Citat:

3 sidor om Lina.....
(FB) Lina 23, försvunnen sedan 2017-07-06

Snart 700 sidor om Patrik som avslutade sitt liv på eget initiativ på något märkligt sätt....
Citera
2017-10-30, 18:59
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ja att det är roligt helt enkelt till viss del.

Framförallt är det också ett etiskt dilemma.

Den verklighetsfrånvända mentalitet och fixering i HittaPatrik sekten var något sjukligt sekteristiskt.

När Lina och andra i Patriks ålder som försvunnit inte får ett enda eftersök.

Ja då ska närmare 30 tusen hitta Patrik kärringa engageras på nätet och JL ska snyfta i media hur hemskt detta är.

Lina eller Michaels föräldrar, eller alla andra tiotalet 18-24 åringar som försvunnit i år.

Jag har inte läst en enda snyftartikel om dessa föräldrar.

Men om Patrik medvetet tagit livet av sig eller pundat ihjäl sig med senaste innedrogen är uppståndelsen och fixeringen ett stort skämt.

Världens story kanske blir värsta pundar storyn 😂😱

Ja att skämta när man t ex arbetar med svårt sjuka människor eller andra yrken där man får se och uppleva saker vi inte kan föreställa oss. Förstår att dessa våra hjältar måste skämta för att klara sitt arbete.

Men att komma med vidriga påstående om hur Patriks kropp ser ut nu, "nu är han rutten finns snart bara ben kvar", "han får skylla sig själv" bara några i raden av vidriga kommentarer.
Kan inte tänka mig att räddningspersonal står framför en döende person och skämtar om skadorna,
precis som man inte skriver så otäcka grejer i MPS gruppen om Patrik.

Tror du Patriks föräldrar lättare kan bearbeta sin sorg över sonen med hjälp av din svarta komik? Respektlöst av dig.

Måste citera en annan text du skrev
"Kommer Patrik pappas fortsätta likt Ruben Högbom gjort 34 år efter sin sons oförklarliga försvinnande 😥😱" du skrev även att livet måste gå vidare
Tycker du att det på något sätt är konstigt att om han inte hittas att föräldrarna aldrig kommer att glömma honom och kanske hoppas resten av livet?

En fråga till dig Makaber, varför stör du dig så fruktansvärt mycket på att så många människor engagerar sig i Patriks försvinnande?
Det är väl ändå upptill var och en att engagera sig i vad man vill utan att det skall förlöjligas av någon annan.
Citera
2017-10-30, 20:10
Moderator
pudelluss avatar
Citat:

Från 5/7-17

Man får bara hoppas att de anhöriga får klarhet. Fallet med Olle Högbom tror jag dock inte kommer att lösas. Tyvärr är det nog så. Blev han påkörd av en missbrukare eller föll han i ån? Någon kanske sitter inne med sanningen, men det har gått över 30 år.

Citat:
Den idén ser jag som sannolik.
Om polisen gör insatser i någon typ av brottslighet tar de väl oftast en mindre del.

Då kan man fundera hur verkligheten ser ut när nyheterna är sådana:

Droger säljs helt öppet på gatan över hela staden Juni 2017
https://www.na.se/logga-in/droger-saljs-helt-oppet-pa-gatan-over-hela-staden

Lokalpolisen i Hallsberg 30-tal fast för narkotikabrott på darknet dec 2016
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/30-tal-fast-for-narkotikabrott-pa-darknet

Omfattande drogförsäljning på Alléskolan i Hallsberg http://www.na.se/blaljus/brott/misstankt-drogforsaljning-pa-alleskolan-jag-tycker-det-ar-riktigt-illa

Upploppet i Hallsberg berodde på droger

https://www.na.se/logga-in/misshandel-vapenbrott-och-droger-har-ar-de-haktade-for-upploppen-i-hallsberg

Familjehems placering från Hallsberg pgr drog missbruk. https://www.familjehemsbanken.se/sokesnotiser/filtered/620

Ännu mer om nätdroghandel av lättare droger i Hallsberg http://nwt.se/karlskoga-degerfors/2016/12/01/fyra-gripna-efter-natdrograzzia

Det har väl förekommit rykten om att Patrik försvann pgr drogaffärer.

Hallsberg med omgivning verkar vara rena Klondyke för nätdroger.

Intressant genomgång men... Rykten? Varifrån?
Senast redigerad av pudellus 2017-10-30 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in