2017-10-29, 12:55
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMakaber
Jag har nog skrivit något du reagerat mest på, men det handlar om reaktioner från två håll.

När ex jag ironiserat över Patriks försvinnande. Då har det aldrig handlat om Patrik som person , utan den svans av tusentals personer som gjorde hela HittaPatrik så patetisk.

Att våga exemplifiera och skriva ”svart komedi” var alltid riktat till den sk ”sekt” delen i HP.

Så det har alltid handlat om två helt olika saker.
Saker det trollats om som är kända saker som redan nämnts bland annat på Flashback.

Filmen på perrongen är väldigt otydlig och diffus jag har aldrig lagt något större värde utifrån den. Att han blev kvar på tåget innan han klev av det utesluter inget samtidigt som det förklarar väldigt lite likaså.

Tycker att man måste titta på generella saker och omständigheter omkring allting.

Vilka observationer var det du hade tagit upp som moraltanterna på Facebook inte gillade? Har du gjort egna efterforskningar kring någon av de obsen? Alltså inte åkt runt och letat utan mer över datorn...
Citera
2017-10-29, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Även om jag tycker att din "humor" är sjukt låg och jag verkligen inte kan förstå vissa av dina inlägg så är det ju helt klart intressant att få ta del av dina tankar kring försvinnandet. Men som sagt, på en respektfull nivå då..

https://www.cliffsnotes.com/literature/s/slaughterhousefive/critical-essays/the-vonnegut-humor
Citera
2017-10-29, 13:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Detta forum gillar verkligen att spekulera till ufo nivå.
Jag kan berätta exakt varför folk driver med HittaPatrik engagerade.
Orsaken började ca den 23-25 maj -17 när Facebook gruppen HittaPatrik bildades.

De flesta som följt gruppen insåg snabbt att den var lite speciell, eftersom den var extrem, mot innehållet i gruppen.

Spekulationer om Patriks död var en dödssynd, denna dödssynd råkade jag bryta några gånger när gruppen blev verklighetsfrånvänd och patetisk i absurdum.

När allt handlade om att hyra bussar, fota okända människor, hitta Patriks hemliga gömställe och kontakta medium.

Då blev jag tvungen att vara lite ironisk med denna grupp av Hitta Patrik engagemanget.

Att få troll stämpel var extremt enkelt, själv fick jag det flera gånger och blev utslängd och uthängd, och åtskilliga galna kärringar i Messenger. Eftersom jag skrev att chansen han lever är 0%, han har väl drunknat osv.

Till slut blev jag utslängd ur gruppen på livstid. Min dödssynd fick sitt straff.

Mitt sinne för ironi och humor, kunde inte motstå frestelsen att skriva någon rad och driva med kärringa i HittaPatrik sekten. Även om den lades ned fanns alla personer kvar.

Jag skrev några ”troll” kommentarer om Patriks försvinnande i Missing People, enbart för att driva med dessa överdrivna individer som hela HittaPatrik sekten bestod av. Om man läser så förstår man att de är skriven stor nypa sjuk humor. Vissa uppskattar inte det och tycker den är konfrontativ och upprörande vilket är själva tanken.

HittaPatrik kärringa tror väl fortfarande han gömmer sig någonstans trots fem månader gått!

Och det verkar som flera trollat lite precis som jag.

Hoppas Patrik hittas!

Vad hände egentligen?

Ingen vet någonting!

Själv hade jag samlat ihop en hel del bortglömda obsar och info om liknande försvunna fall. Väldigt mycket material insänt av andra Hitta Patrik realister via messenger. De fick aldrig chansen att dela sina tankar om Patriks försvinnande i den censurerade HittaPatrik sekten.

Allt detta stoff raderades när HittaPatrik kärringa mass anmälde sidan så att allt raderades även opublicerat material. Detta skulle ni på Flashback älskat att läsa och diskutera.

Själv är jag nog en av hitta Patrik gänget som satt sig in mest i detta försvinnande.
Men så fort man skriver något realistiskt raderas det på alla sociala forum!

/Mrs Makaber

Kanske du kan dela med dig här av din samlingar av obsar? Du skriver att du är en av dom från HP gruppen som är mest insatt i Patriks försvinnande?

Ingen vet något om Patriks försvinnande som kan ge klarhet i vad som hänt honom. Alla famlar i mörkret, oavsett. De som känt Patrik närmast kan vara de enda som har något som helst aning om hur han fungerat den sista tiden.

Att en människa med hela livet framför sig försvinner, är så djupt tragiskt för alla nära att det inte går att ta in. Alla möjliga idéer om vad som hänt har kommit upp.

En del tror att deras teori är den enda möjliga, andra tror något annat. För anhöriga kan det möjliga vara omöjligt att ta in; att Patrik möjligen inte lever längre.

Att trolla, ironisera eller skämta i detta läge, känns okänsligt och även omoget. Att argumentera för sina synpunkter är det enda logiska för att föra fram sina synpunkter. Om man inte når fram, vad kan man göra? Man kan tycka annorlunda, helt annorlunda. Men att var ödmjuk och förstå att man även kan ha fel. Att driva med människor och Patriks tragiska öde känns vidrigt.

Om man inte gillar deras sätt att arbeta, eller Missing Peoples sätt att hantera uppgiften finns det mer konstruktiva sätt att angripa problemet. Att förstöra, trolla och förlöjliga är inte konstruktivt. Eller tycker du själv att du uppnådde ditt syfte?

Särskilt om man tycker sig veta mer än alla andra......
Citera
2017-10-29, 13:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag har arbetat med suicid screening och diskuterat detta med andra.
Även läst lite om Patriks bakgrund, uppväxt och sociala liv.
Resultatet av min bedömning av Patriks liv är att han är ingen person som skulle ta självmord.
Om han var psykiskt instabil den 22 maj tror jag inte det var tillräckligt för att han skulle försvinna utav egen gärning.

Har funderat mycket kring detta försvinnande och jag tror mer och mer på att psykisk ohälsa alt självmord inte är en förklaring som håller.

Jag tror Patrik har utsatts för något hemskt det är mitt sista ord.

Ingen kan säkert veta om Patrik tagit självmord eller inte, eller på annat sätt genom psykisk ohälsa råkat illa ut.

Du får det att låta som att du ställt en säker diagnos, trots att du aldrig träffat Patrik (känner du honom????) Även om du gjort en gedigen "utredning" av hans "bakgrund, uppväxt och sociala liv", skulle ingen psykiatriker eller psykolog dra sådana slutsatser.

Jag funderar lite på också hur du kunnat ta del av hans barndom och uppväxt?

Självklart får du tro och spekulera om vad du vill, liksom vi andra här. Bra då att tala om varför man tror något, inte bara att man gör det för man vet så mycket eller har så mycket kunskap om någon eller något. Motivera!!!
Citera
2017-10-29, 14:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske du kan dela med dig här av din samlingar av obsar? Du skriver att du är en av dom från HP gruppen som är mest insatt i Patriks försvinnande?

Ingen vet något om Patriks försvinnande som kan ge klarhet i vad som hänt honom. Alla famlar i mörkret, oavsett. De som känt Patrik närmast kan vara de enda som har något som helst aning om hur han fungerat den sista tiden.

Att en människa med hela livet framför sig försvinner, är så djupt tragiskt för alla nära att det inte går att ta in. Alla möjliga idéer om vad som hänt har kommit upp.

En del tror att deras teori är den enda möjliga, andra tror något annat. För anhöriga kan det möjliga vara omöjligt att ta in; att Patrik möjligen inte lever längre.

Att trolla, ironisera eller skämta i detta läge, känns okänsligt och även omoget. Att argumentera för sina synpunkter är det enda logiska för att föra fram sina synpunkter. Om man inte når fram, vad kan man göra? Man kan tycka annorlunda, helt annorlunda. Men att var ödmjuk och förstå att man även kan ha fel. Att driva med människor och Patriks tragiska öde känns vidrigt.

Om man inte gillar deras sätt att arbeta, eller Missing Peoples sätt att hantera uppgiften finns det mer konstruktiva sätt att angripa problemet. Att förstöra, trolla och förlöjliga är inte konstruktivt. Eller tycker du själv att du uppnådde ditt syfte?

Särskilt om man tycker sig veta mer än alla andra......

Jag var aldrig med i Hp gruppen särskilt länge eftersom jag bara blev utslängd. Däremot via en fejk profil följde jag med vad som hände.

Att skämta om döden och andras olycka har skett i tusentals år i människans historia. Fenomenet är knappast nytt och fyller en viktig funktion. Att bearbeta sorg.

Läs
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svart_humor

Finns betydligt mer i engelsk litteratur.

Jag eller något annat Hp troll har knappast förstört eller påverkat negativt. Facebook radera automatiskt allt som skrivs anonymt väldigt snabbt. Vad är trolla att vara negativ och ironisk om Patriks försvinnande, det är väl fullt normalt med tanke på omständigheterna. Det som är tragiskt är att näthatar kollektivet ska massanmäla allt ”kränkande” ....

Är det vidrigt att skämta om Patriks liv?
Det är knappast synd om Patrik.

Jag har bott utomlands, i Thailand blev en patient som var en ofrivillig självmords kandidat som misslyckades med råttgift. Doktorns kommentar var att det finns bättte sätt.

Kanske Patrik hade ansvar för sig eget liv trots allt. Om han höll på med droger vems fel var det om han dukade under i en drog affär?

Om han valde ta självmord vems ansvar är det?

I slutändan är det Patriks fel att han försvann trots allt. Ska vi tycka synd om honom
Och ägna oerhört med resurser åt att finna ett resultat av hans egna val?

Det samma gället uppmärksamheten han fått och det arbete frivilliga och myndigheter gjort?

Hur mycket resurser ska läggas på en person
Som frivilligt avslutat sitt liv?

Patrik kanske vill ha en okänd naturgrav ute i skogen?

Missing People har ägnat hur mycket tid som
Helst åt Patriks försvinnande. Det försvann andra människor under tiden. Dessa har fått en bråkdel av all uppmärksamhet Patrik fått.
Michael och Lina försvann 1 månad efter Patrik. De har fått en bråkdel av den uppmärksamhet Patrik fått.

Titta hur många sidor i flashbacks tråd som handlar om Tina 3 st sidor jämfört med ca 700 st för Patrik,

Detta kanske betyder att det mest sjuka är all uppmärksamhet Patrik fått som valde att avsluta sitt liv.

Godhetsknarkare vad är det?
Godhetspatrik knarkare som har glömt bort resten av Sveriges försvunna.

😂
Senast redigerad av MrsMakaber 2017-10-29 kl. 14:10.
Citera
2017-10-29, 14:15
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Detta forum gillar verkligen att spekulera till ufo nivå.
Jag kan berätta exakt varför folk driver med HittaPatrik engagerade.
Orsaken började ca den 23-25 maj -17 när Facebook gruppen HittaPatrik bildades.

De flesta som följt gruppen insåg snabbt att den var lite speciell, eftersom den var extrem, mot innehållet i gruppen.

Spekulationer om Patriks död var en dödssynd, denna dödssynd råkade jag bryta några gånger när gruppen blev verklighetsfrånvänd och patetisk i absurdum.

När allt handlade om att hyra bussar, fota okända människor, hitta Patriks hemliga gömställe och kontakta medium.

Då blev jag tvungen att vara lite ironisk med denna grupp av Hitta Patrik engagemanget.

Att få troll stämpel var extremt enkelt, själv fick jag det flera gånger och blev utslängd och uthängd, och åtskilliga galna kärringar i Messenger. Eftersom jag skrev att chansen han lever är 0%, han har väl drunknat osv.

Till slut blev jag utslängd ur gruppen på livstid. Min dödssynd fick sitt straff.

Mitt sinne för ironi och humor, kunde inte motstå frestelsen att skriva någon rad och driva med kärringa i HittaPatrik sekten. Även om den lades ned fanns alla personer kvar.

Jag skrev några ”troll” kommentarer om Patriks försvinnande i Missing People, enbart för att driva med dessa överdrivna individer som hela HittaPatrik sekten bestod av. Om man läser så förstår man att de är skriven stor nypa sjuk humor. Vissa uppskattar inte det och tycker den är konfrontativ och upprörande vilket är själva tanken.

HittaPatrik kärringa tror väl fortfarande han gömmer sig någonstans trots fem månader gått!

Och det verkar som flera trollat lite precis som jag.

Hoppas Patrik hittas!

Vad hände egentligen?

Ingen vet någonting!

Själv hade jag samlat ihop en hel del bortglömda obsar och info om liknande försvunna fall. Väldigt mycket material insänt av andra Hitta Patrik realister via messenger. De fick aldrig chansen att dela sina tankar om Patriks försvinnande i den censurerade HittaPatrik sekten.

Allt detta stoff raderades när HittaPatrik kärringa mass anmälde sidan så att allt raderades även opublicerat material. Detta skulle ni på Flashback älskat att läsa och diskutera.

Själv är jag nog en av hitta Patrik gänget som satt sig in mest i detta försvinnande.
Men så fort man skriver något realistiskt raderas det på alla sociala forum!

/Mrs Makaber

Jag är en av de som fortfarande tror Patrik är vid liv! Jag är ingen ”HP-Kärring”

Jag kan tycka att när man är så okänslig så man skriver trollinlägg på diverse sidor så förstör man en del chanser att Patrik ska hittas oavsett utgången. Dessutom ger man familjen falskt hopp eller falska uppgifter samt att man driver med dem som faktiskt söker efter Patrik.

Det kommer fortfarande in trovärdiga obsar och om polisen struntar i dessa för att det finns folk som far med lögner och falsk info vet jag inte men dock är det mycket troligt
Citera
2017-10-29, 14:34
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Jag är en av de som fortfarande tror Patrik är vid liv! Jag är ingen ”HP-Kärring”

Jag kan tycka att när man är så okänslig så man skriver trollinlägg på diverse sidor så förstör man en del chanser att Patrik ska hittas oavsett utgången. Dessutom ger man familjen falskt hopp eller falska uppgifter samt att man driver med dem som faktiskt söker efter Patrik.

Det kommer fortfarande in trovärdiga obsar och om polisen struntar i dessa för att det finns folk som far med lögner och falsk info vet jag inte men dock är det mycket troligt

Det finns inget som heter troll inlägg. Det handlar om sanning och gränsen mellan hopp och förtvivlan.

Ungefär som skillnad mellan tro och vetande.
Hp entusiasterna ni klarar inte av en sund realia
Utifrån ett verklighets perspektiv.

Slutligen om man gör det med glimten i ögat är något som inte alla uppskattar eller förstår . 😜
Citera
2017-10-29, 14:42
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Det finns inget som heter troll inlägg. Det handlar om sanning och gränsen mellan hopp och förtvivlan.

Ungefär som skillnad mellan tro och vetande.
Hp entusiasterna ni klarar inte av en sund realia
Utifrån ett verklighets perspektiv.

Slutligen om man gör det med glimten i ögat är något som inte alla uppskattar eller förstår . 😜

Absolut finns det trollinlägg. Folk som skriver för att jävlas. Sen glimten i ögat när en bror och son är försvunnen har jag svårt att få ihop. Nä då får man nog välja att skriva någonstans och inte i en tråd om en saknad person🤔
Citera
2017-10-29, 14:57
Moderator
pudelluss avatar
Uppmärksamheten hade säkert blivit mindre om alla varit övertygade om att det var självmord eller om det är svårt att tänka sig vad som annars skulle ha hänt. Många tror uppenbart inte att självmord är det enda troliga som kan ha hänt.

Till saken hör att det kan kännas svårt att tänka sig hur det kan ha gått till ute på ett jättestort fält. Ja, diken finns, men tillvägagångssätt och försvinnande är skrämmande tankar. Kan det ske? Man vill inte tro det.
Citera
2017-10-29, 15:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Livingmyownlife
Absolut finns det trollinlägg. Folk som skriver för att jävlas. Sen glimten i ögat när en bror och son är försvunnen har jag svårt att få ihop. Nä då får man nog välja att skriva någonstans och inte i en tråd om en saknad person🤔

603 sidor i Patrik tråden på Flashback.
3 inlägg om Tina i hennes tråd.
Ett fåtal eftersök av Tina jämfört med närmare 30 st efter stackars Patrik.

En Facebook sekt med Max 25 k medlemmar som samlade in kort på hundratals ungamän som liknande Patrik.

Lina har inte någon Facebook grupp.

Att jävlas är det vara kritisk till den sjuka uppmärksamhet Patriks försvinnande fått?
Att driva med den ensidiga mentaliteten som präglat ca 75% av grupp medlemmarna?
Citera
2017-10-29, 15:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag var aldrig med i Hp gruppen särskilt länge eftersom jag bara blev utslängd. Däremot via en fejk profil följde jag med vad som hände.

Att skämta om döden och andras olycka har skett i tusentals år i människans historia. Fenomenet är knappast nytt och fyller en viktig funktion. Att bearbeta sorg.

Läs
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svart_humor

Finns betydligt mer i engelsk litteratur.

Jag eller något annat Hp troll har knappast förstört eller påverkat negativt. Facebook radera automatiskt allt som skrivs anonymt väldigt snabbt. Vad är trolla att vara negativ och ironisk om Patriks försvinnande, det är väl fullt normalt med tanke på omständigheterna. Det som är tragiskt är att näthatar kollektivet ska massanmäla allt ”kränkande” ....

Är det vidrigt att skämta om Patriks liv?
Det är knappast synd om Patrik.

Jag har bott utomlands, i Thailand blev en patient som var en ofrivillig självmords kandidat som misslyckades med råttgift. Doktorns kommentar var att det finns bättte sätt.

Kanske Patrik hade ansvar för sig eget liv trots allt. Om han höll på med droger vems fel var det om han dukade under i en drog affär?

Om han valde ta självmord vems ansvar är det?

I slutändan är det Patriks fel att han försvann trots allt. Ska vi tycka synd om honom
Och ägna oerhört med resurser åt att finna ett resultat av hans egna val?

Det samma gället uppmärksamheten han fått och det arbete frivilliga och myndigheter gjort?

Hur mycket resurser ska läggas på en person
Som frivilligt avslutat sitt liv?

Patrik kanske vill ha en okänd naturgrav ute i skogen?

Missing People har ägnat hur mycket tid som
Helst åt Patriks försvinnande. Det försvann andra människor under tiden. Dessa har fått en bråkdel av all uppmärksamhet Patrik fått.
Michael och Lina försvann 1 månad efter Patrik. De har fått en bråkdel av den uppmärksamhet Patrik fått.

Titta hur många sidor i flashbacks tråd som handlar om Tina 3 st sidor jämfört med ca 700 st för Patrik,

Detta kanske betyder att det mest sjuka är all uppmärksamhet Patrik fått som valde att avsluta sitt liv.

Godhetsknarkare vad är det?
Godhetspatrik knarkare som har glömt bort resten av Sveriges försvunna.

😂

Vet inte om jag riktigt hänger med i ditt resonemang. Men jag tycker att du har en poäng i en del du säger.

Det är djupt orättvist att en del fall av försvinnanden får så mycket uppmärksamhet medan andra inget. Har sett flera av de försvinnanden du nämner på Missing Peoples facebook sida. Svårt att veta exakt varför de blir så, men det finns förstås förklaringar varför människor intresserar sig mer för vissa än andra.

Du tar upp en del etiska problemfrågor som är svåra att svara på. Samtidigt är det ju dessa etiska överväganden som ligger till grund för de beslut vi tar varje dag. Och de överväganden som ligger till grund för vilka försvinnanden som vi värderar som viktiga för oss. T ex tror jag att många omedvetet värderar ett försvinnande annorlunda om man vet att narkotika är involverat i personens liv.

"I slutändan är det Patriks fel att han försvann trots allt. Ska vi tycka synd om honom" frågar du. Om jag förstår dig rätt utgår du från att Patrik hade egna val att göra, om han drogade eller valde att ta självmord.

Personligen tycker jag att vi alla, hela samhället har ett väldigt stort ansvar här. Att lägga enskilda personer till last gagnar ingen, men att forska på psykisk ohälsa för att kunna förebygga självmord och missbruk är väl väldigt, väldigt viktigt?

Vet inte om du menar att du har lite olika teorier, har saxat lite olika meningar från dina inlägg. Hänger inte riktigt med här:

"Patrik blev utsatt för ett brott, det är min mest sannolika teori."
"Jag tror Patrik har utsatts för något hemskt det är mitt sista ord."
"Detta kanske betyder att det mest sjuka är all uppmärksamhet Patrik fått som valde att avsluta sitt liv."
"Som frivilligt avslutat sitt liv"

Svart humor har vi tidigare diskuterat här i tråden. Syftet med svart humor är att kunna skämta om svåra saker för att provocera, förtydliga och därigenom kunna påverka människor. Alltså syftet är att kunna få fram ett budskap, för att kunna få människor att förstå, inte att kränka eller såra.
Ja, och ibland skojar man om det svåra, för att det är svårt att prata om det. Men det tycker jag är en annan sak. Patrik försvinnande känns nog inte som något man kan skoja om ännu med hans närmaste. Du är ju helt utanför denna sorg (om du inte känner Patrik). Det är inte ditt barn som försvunnit och troligen aldrig kommer hem igen.....
Citera
2017-10-29, 15:45
Avstängd
Att tro Patrik fortfarande lever är väl extremt naivt.

Tre olika dystra scenarier ser jag.

1. Patriks försvinnande blir som Emelie Mengs. På julafton hörde någon av sig om vad kroppen fanns. Hon blev mördad finns inga spår efter gärningsmannen. Detsamma kanske sker i fallet Patrik Linfeldt. När allt lugnat ned sig hör någon av sig anonymt så att Patrik hittas. Vid undersökning av Patriks kvarlevor konstaterar man ett brott har begåtts.

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-tre-teorier-om-forsvunna-emilie/

2. Patriks försvinnande blir som Emelie Granberg. Hon försvann midsommar 2005. Tre månader sedan hittade en jägare skelettdelar utspridda på en myr vilket visade sig vara Emelie. Familjen tror att ett brott begåtts men polisen tror på ingenting.
En intressant notis är att familjen hade en minnesstund på myren efter kroppens upptäckt.

Makabert besök
När familjen fick klartecken från polisen att besöka myren där resterna av Isabell påträffades blev besöket makabert. Den närmaste släkten var samlad för att tända ljus och lägga blommor.
– Vi hittade sju–åtta benrester som polisen hade missat, bland annat en knäskål och en bit av ryggraden. Det blev väldigt traumatiskt, särskilt för ett av barnen som tvingades gå till psykolog för att bearbeta händelsen, berättar Sven Åke som stoppade benresterna i en påse och lämnade dem till polisen.
När pappan vid ett senare tillfälle återvände till platsen hittade han ännu fler benrester samt dotterns hår.
– Men då var Isabell redan begravd, säger han.

https://www.folkbladet.nu/132923/foraldrarna-kritiska-mot-polisutredningen

3. Det mest troliga är att Patriks försvinnande blir som Olof Högboms 1983. Det enda man hittade var ett par glasögon och nycklar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/article11505887.ab

Lite ironi om detta fallet och Patriks. Är att Jörgen Linfeldt är fortfarande väldigt engagerad i Patriks försvinnande.

Det är Olof Högboms pappa som har en blogg som fortfarande år 2017 spekulerar om hans sons försvinnande. 😫

http://rubenhogbom.blogspot.com/?m=1

Kommer Patrik pappas fortsätta likt Ruben Högbom gjort 34 år efter sin sons oförklarliga försvinnande 😥😱

http://hittapatrik.blogg.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in