2017-10-30, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Har läst lite om kolmonoxid och förekomst i kroppen efter döden. Det verkar som att det bildas kolmonoxid i den döde kroppen vid nedbrytningsprocessen. Säkert har försvaret hittat sådana uppgifter och givit sin klient rådet att komma med kolmonoxidlögnen.

Vi får hoppas att det går att utesluta kolmonoxidförgiftning ändå, det borde nog gå på något sätt, den jäveln får inte slippa straff för mord.

Har för mig att jag sett ett inslag om personer som drabbats av kolmonoxidförgiftning. Och det beskrevs som ett illamående som inte kunde beskrivas. I så fall verkar det inte som om detta får en att förlora medvetandet plötsligt och utan förvarning.
Citera
2017-10-30, 14:42
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Absolut inte har hon gjort det! Det FÅR hon inte. Hon skall ge honom ett fullgott försvar, men att sitta och uppmana till lögner samt dessutom tipsa vad han kan komma undan med, då är hon ute på verkligt farliga tassemarker.
Jag tror man kan se på ev höga resp låga halter av kolmonoxid hur hon avlidit. Men det där är för kemister och fysiker. Inte riktigt min liga.
Det kanske går att se om kolmonoxidhalten kommer från nedbrytningsprocessen eller är orsakad av inandning. Det är nog kompetenta rättsmedicinare som blir inkopplade på fallet.
Citera
2017-10-30, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Har läst lite om kolmonoxid och förekomst i kroppen efter döden. Det verkar som att det bildas kolmonoxid i den döde kroppen vid nedbrytningsprocessen. Säkert har försvaret hittat sådana uppgifter och givit sin klient rådet att komma med kolmonoxidlögnen.

Vi får hoppas att det går att utesluta kolmonoxidförgiftning ändå, det borde nog gå på något sätt, den jäveln får inte slippa straff för mord.

Som jag förstår det är det en väldigt liten ökning:

Practically, the only cause of clinically significant increase in COHb is breathing air that is unnaturally polluted with carbon monoxide, i.e. carbon monoxide poisoning [15].https://acutecaretesting.org/en/arti...em-co-oximetry
Citera
2017-10-30, 14:46
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Har för mig att jag sett ett inslag om personer som drabbats av kolmonoxidförgiftning. Och det beskrevs som ett illamående som inte kunde beskrivas. I så fall verkar det inte som om detta får en att förlora medvetandet plötsligt och utan förvarning.
Det kan vara koldioxidförgiftning du tänker på, någon beskrev den förgiftningen som plågsam och kolmonoxidförgiftning som smärtfri. Jag har själv råkat ut för kolmonoxidförgiftning och varit nära att somna... Det kommer från ingenstans, kändes som ett djävligt snabbt blodtrycksfall där jag höll på att slockna.
Citera
2017-10-30, 14:48
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Politi: Peter Madsen har tilstået partering af Kim Wall
Ubådsopfinder Peter Madsen er sigtet for drab, usømmelig omgang med lig og anden kønslig omgang.
https://www.dr.dk/nyheder/indland/po...af-kim-wall#!/

http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenh...ssagen-2240486

Ja då har han erkänt styckningen vilket ger 6 månaders fängelse vid en fällande dom.
Åklagaren är snart klar och man kan kan gå på åtal innan årsskiftet. Lite skillnad i Danmark än i Sverige måste jag säga. Full information, och åtal dröjer inte som i långsamma Sverige. Bara att lyfta på hatten för dansk polis och åklagarmyndighet.
Citera
2017-10-30, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag har ändrat mig flera gånger under utredningen, och lutar numer åt att han begått brottet fullt medveten om att han skulle åka dit.
Han leker lite med åklagaren angående "bevisa att jag mördade henne", men vet naturligtvis att han kommer dömas för mord.
Jag tror inte han bryr sig. Hans rätt misslyckade "karriär" som uppfinnare (som inte uppfunnit något) och mediapajas var slut redan innan detta.
Och riskera sitta i ett 6-8 kvm-rum i resten av sitt liv? Nja, han trodde nog polisen var dummare än tåget och att han skulle komma undan med det hela. Men räknade lite fel.
Citera
2017-10-30, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.dr.dk/nyheder/indland/po...af-kim-wall#!/

http://www.mynewsdesk.com/dk/koebenh...ssagen-2240486

Ja då har han erkänt styckningen vilket ger 6 månaders fängelse vid en fällande dom.
Åklagaren är snart klar och man kan kan gå på åtal innan årsskiftet. Lite skillnad i Danmark än i Sverige måste jag säga. Full information, och åtal dröjer inte som i långsamma Sverige. Bara att lyfta på hatten för dansk polis och åklagarmyndighet.
Den där informationen vi fått är ovanligt även för att komma från danskarna har jag förstått. Dansk polis är normalt inte så villiga att ge ifrån sig information om de kan slippa. Men fallet har så högt allmänintresse att de har ett tryck på sig.
Citera
2017-10-30, 14:51
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Som jag förstår det är det en väldigt liten ökning:

Practically, the only cause of clinically significant increase in COHb is breathing air that is unnaturally polluted with carbon monoxide, i.e. carbon monoxide poisoning [15].https://acutecaretesting.org/en/arti...em-co-oximetry
Det känns som att det kommer att visa sig om det är en naturlig ökning eller en orsakad av yttre omständigheter.
Citera
2017-10-30, 14:51
Medlem
PhDSalanders avatar
Alltså hur mycket kan han egentligen hitta på?

Jag tänker såhär nu: Madsen har angett detta med kolmonoxidförgiftningen nu, eftersom det är vad som ligger närmast för honom i sista steget till att erkänna som dödsorsak.

Alltså tror jag att han torterat henne till döds , detta genom att sätta en påse över huvudet och leda in avgaser där, stuckit med kniven i underlivet så att hon förblödit.

Det har nu även kommit ett tillägg till åtalet som inbegriper en sexualsadistisk handling nämligen denna:

"- Sigtelsen mod Peter Madsen er blevet udvidet. Han er nu også sigtet for 'anden kønslig omgang end samleje under særlig skærpende omstændigheder'. Det sker med baggrund i de 14 knivstik, der ifølge politiet blev tilført Kim Wall i underlivet. Det viste obduktionen af hendes lig efterfølgende. "

https://www.bt.dk/krimi/drabschef-ef...der-i-sagen-nu

I mina ögon förstärks nu i och med denna utvidgade häktningsgrund motivet om ett sexualsadistiskt mord: Jag tror bestämt att Madsen har medvetet använt kolmonoxid i sin utdragna tortyr av BO.

Det är för mig helt solklart nu. Åklagaren säger att han inte "vill spekulera" om motivet, men i och med denna utvidgning som markerar
"sexuellt umgänge under särskilda omständigheter" ung så är motivet egentligen spikat och därför meddelar man att åtalet snart är klart.

Lite förvånande dock att man inte redan har undersökt för gifter på rättsmedicin.

Han vet nu sen ett tag att de inte hittat skador på huvudet, alltså är det sas inifrån hon dött.

De kommer hitta spår av kolmonoxid i Kims lungor, men de kommer inte kunna bevisa att Madsen utsatt Kim för detta medvetet, det vet han och därför kan han fortfarande hävda olycka.
Citera
2017-10-30, 14:56
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den där informationen vi fått är ovanligt även för att komma från danskarna har jag förstått. Dansk polis är normalt inte så villiga att ge ifrån sig information om de kan slippa. Men fallet har så högt allmänintresse att de har ett tryck på sig.

Ja, det avgör ju hur stort intresse som finns, men jag önskar dock att Sverige följer upp gällande det här. Både när det gäller isolering i häkte och tiden för att väcka åtal. Någonstans så går allmänintresset före fullständig förundersökningssekretess men inte i Sverige där man ofta bara lägger locket på med knapphändig information. Vi är verkligen inte att jämföra med dansk polis och åklagare, och det kvittar om det är detta fallet eller andra mordfall. Jag har följt många och dom är betydligt mer skarpare än oss.
Citera
2017-10-30, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Alltså hur mycket kan han egentligen hitta på?

Jag tänker såhär nu: Madsen har angett detta med kolmonoxidförgiftningen nu, eftersom det är vad som ligger närmast för honom i sista steget till att erkänna som dödsorsak.

Alltså tror jag att han torterat henne till döds , detta genom att sätta en påse över huvudet och leda in avgaser där, stuckit med kniven i underlivet så att hon förblödit.

Det har nu även kommit ett tillägg till åtalet som inbegriper en sexualsadistisk handling nämligen denna:

"- Sigtelsen mod Peter Madsen er blevet udvidet. Han er nu også sigtet for 'anden kønslig omgang end samleje under særlig skærpende omstændigheder'. Det sker med baggrund i de 14 knivstik, der ifølge politiet blev tilført Kim Wall i underlivet. Det viste obduktionen af hendes lig efterfølgende. "

https://www.bt.dk/krimi/drabschef-ef...der-i-sagen-nu

I mina ögon förstärks nu i och med denna utvidgade häktningsgrund motivet om ett sexualsadistiskt mord: Jag tror bestämt att Madsen har medvetet använt kolmonoxid i sin utdragna tortyr av BO.

Det är för mig helt solklart nu. Åklagaren säger att han inte "vill spekulera" om motivet, men i och med denna utvidgning som markerar
"sexuellt umgänge under särskilda omständigheter" ung så är motivet egentligen spikat och därför meddelar man att åtalet snart är klart.

Lite förvånande dock att man inte redan har undersökt för gifter på rättsmedicin.

Han vet nu sen ett tag att de inte hittat skador på huvudet, alltså är det sas inifrån hon dött.

De kommer hitta spår av kolmonoxid i Kims lungor, men de kommer inte kunna bevisa att Madsen utsatt Kim för detta medvetet, det vet han och därför kan han fortfarande hävda olycka.
Ditt resonemang är inte dumt. Men det haltar. Varför hoppade han inte över luckteorin och gick direkt på kolmonoxiden då?
Citera
2017-10-30, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag har ändrat mig flera gånger under utredningen, och lutar numer åt att han begått brottet fullt medveten om att han skulle åka dit.
Han leker lite med åklagaren angående "bevisa att jag mördade henne", men vet naturligtvis att han kommer dömas för mord.
Jag tror inte han bryr sig. Hans rätt misslyckade "karriär" som uppfinnare (som inte uppfunnit något) och mediapajas var slut redan innan detta.

En impotent narcissistisk sexualsadist som känner sig överkränkt och nu spelar ut sitt sista kort i en sista föreställning? Lite likt den narcissistiska psykopaten arbogakvinnan Johanna Möller på det viset. Hon var också trängd in i ett hörn när hon begick sina vidriga brott.
Senast redigerad av zilvereko 2017-10-30 kl. 15:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in