2017-10-28, 22:47
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vegege
Tycker dock det var lite ironiskt av "Dirty." att ta just Dahlin som exempel när det är rena rama McDavid-klassen på den hypen i Sverige (och utomlands). Skulle inte en stortalang som Dahlin ha en chans som minderårig, även om det fanns andra stora talanger? Give me a break...
Dahlin är otroligt hypad och gjorde även ett riktigt bra JVM förra gången. Men om jag inte missminner mig så var han tilltänkt 7-back och även bland de yngsta någonsin i JVM.
Citera
2017-10-30, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Känns nästan som att det räcker att kolla på hur många minderåriga vi ställer upp med. Hade vi haft bra talanger på alla positioner i rätt årskull hade ju inte ens talanger som Dahlin haft en chans som 16 åring att få vara med. En storvuxen medioker talang som är nästan 20 vid JVM hade antagligen petat Dahlin förra året på förhand t.ex. Tror det är ytterst sällan Kanada t.ex ställer upp med minderåriga jämfört med oss som oftast ställer upp med ett lag där nästan halva truppen (chansar rejält här) även kan spela nästa år. Om Dahlin lever upp till hypen direkt så får vi nog inte se han i JVM nästa år då hans eventuella NHL klubb inte släpper han.

Att spela några få minuter per match i SHL vid 19 års ålder tycker inte jag kan användas som ett argument för att vi har riktigt stora talanger på alla positioner i rätt åldrar när McDavid vann poängligan i NHL vid samma ålder.

Vi ställer upp med 1/3 underåriga. Inget konstigt med det. Skiljer ofta bara ett år mellan spelarna och de konkurerar med ett år äldre lite mindre talangfulla killar.

Kanada ställer upp med några minderåriga till varje JVM. Brukar vara 3-5 st. Ska komma ihåg att McDavid var med i JVM som 16 åring och sedan 17 åring, beror det på dålig konkurrens där?

Lite ironiskt hur du ger dig in i debatter och chansar rejält. Kolla upp det istället så du vet vad du snackar om. Sveriges JVM-trupp är nästan alltid 7-8 underåriga, inte hälften som är 11-12 st.

Att du jämför våra uppfyllnadsspelare med McDavid visar ju bara hur låg nivå du är beredd att ha diskussioner på.

"Att spela några få minuter per match i SHL vid 19 års ålder" är mer att spela 7-12 minuter per match i SHL och göra ett hårt och bra defensivt jobb i världens tredjebästa liga.

Nej, konkurrensen till JVM för Sverige är inte dålig. Det är bara Kanada och USA som kan ha en bättre bredd, Finland, Tjeckien och Ryssland kommer inte upp till den bredden Sverige har i JVM längre.

Till JVM förra året petades:

Moveare
Brännström
Liljegren

Bratt
M.Davidsson

Dålig konkurrens? Nej.

Vår 4:e kedja förra JVM gjorde ett riktigt bra jobb i defensiven. Det är inte dålig bredd.

Jag vet inte riktig vad du väntar dig av ett land med 10 miljoner, att vi ska ha 20 spelare varje år som går i första 2 rundorna?
Senast redigerad av 400Ben 2017-10-30 kl. 02:08.
Citera
2017-10-30, 21:09
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Vi ställer upp med 1/3 underåriga. Inget konstigt med det. Skiljer ofta bara ett år mellan spelarna och de konkurerar med ett år äldre lite mindre talangfulla killar.

Kanada ställer upp med några minderåriga till varje JVM. Brukar vara 3-5 st. Ska komma ihåg att McDavid var med i JVM som 16 åring och sedan 17 åring, beror det på dålig konkurrens där?

Lite ironiskt hur du ger dig in i debatter och chansar rejält. Kolla upp det istället så du vet vad du snackar om. Sveriges JVM-trupp är nästan alltid 7-8 underåriga, inte hälften som är 11-12 st.

Att du jämför våra uppfyllnadsspelare med McDavid visar ju bara hur låg nivå du är beredd att ha diskussioner på.

"Att spela några få minuter per match i SHL vid 19 års ålder" är mer att spela 7-12 minuter per match i SHL och göra ett hårt och bra defensivt jobb i världens tredjebästa liga.

Nej, konkurrensen till JVM för Sverige är inte dålig. Det är bara Kanada och USA som kan ha en bättre bredd, Finland, Tjeckien och Ryssland kommer inte upp till den bredden Sverige har i JVM längre.

Till JVM förra året petades:

Moveare
Brännström
Liljegren

Bratt
M.Davidsson

Dålig konkurrens? Nej.

Vår 4:e kedja förra JVM gjorde ett riktigt bra jobb i defensiven. Det är inte dålig bredd.

Jag vet inte riktig vad du väntar dig av ett land med 10 miljoner, att vi ska ha 20 spelare varje år som går i första 2 rundorna?
Så Kanada ställer alltså upp med ungefär hälften så många minderåriga som vi gör i snitt enligt dina siffror. Det passar ju perfekt in på min tes.

Och även min gissning på _nästan_ hälften i Sveriges fall satt ju riktigt nära verkligheten. Tack för att du tog dig tid att kolla upp siffrorna.

Och sen kan du gärna sluta bygga en enorm jävla halmdocka av mina argument, jag har inte sagt att att konkurrensen är dålig överhuvudtaget överlag. Utan att faktumet att vi använder betydligt fler minderåriga än Kanada t.ex tyder på att vi har sämre konkurrens vilket öppnar för mindre talangfulla spelare i rätt ålder/position särskilt när man räknar med bortfall från skador eller liknande också.

En annan sak att tillägga är väl att Svenska spelare sällan blir nekade av sina klubblag att åka till JVM. Jag kan inte komma på ett enda exempel faktiskt samtidigt som Kanada t.ex har haft betydligt fler och om det inte var fallet hade Kanadas antal minderåriga sjunkit ännu mer.
Senast redigerad av Dirty. 2017-10-30 kl. 21:13.
Citera
2017-10-31, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirty.
Så Kanada ställer alltså upp med ungefär hälften så många minderåriga som vi gör i snitt enligt dina siffror. Det passar ju perfekt in på min tes.

Och även min gissning på _nästan_ hälften i Sveriges fall satt ju riktigt nära verkligheten. Tack för att du tog dig tid att kolla upp siffrorna.

Och sen kan du gärna sluta bygga en enorm jävla halmdocka av mina argument, jag har inte sagt att att konkurrensen är dålig överhuvudtaget överlag. Utan att faktumet att vi använder betydligt fler minderåriga än Kanada t.ex tyder på att vi har sämre konkurrens vilket öppnar för mindre talangfulla spelare i rätt ålder/position särskilt när man räknar med bortfall från skador eller liknande också.

En annan sak att tillägga är väl att Svenska spelare sällan blir nekade av sina klubblag att åka till JVM. Jag kan inte komma på ett enda exempel faktiskt samtidigt som Kanada t.ex har haft betydligt fler och om det inte var fallet hade Kanadas antal minderåriga sjunkit ännu mer.

Du skrev att Kanada knappt ställer upp med några och Sverige med hälften. Jag motbevisade din tes, inte bevisade den.

Hälften, ja. Men det handlar om bara ett fåtal spelare. Man kan vända på det och se att Kanada spelar med 20 spelare med åldern inne, Sverige med 16 st. Då skiljer det inte så mycket.

Ja vad väntar du dig när Sverige har 15 gånger mindre hockeyspelare än Kanada?

Inte en enda svensk som blivit nekad JVM? Då ska jag hjälpa dig:

Adam Larsson
Gabriel Landeskog
Hampus Lindholm
Andre Burakowsky

Lägg där till en del svenska spelare åren innan detta.

Kanada har inte överdrivet många som missar JVM varje år då de är upptagna med NHL. Det handlar om 3-4 spelare varje år.

Du bygger dina argument som passar din syn på en felmarginal som är åt rätt håll för dig.

Du hade fel med Kanadensare på ett par spelare åt ett håll som gynnar dig.
Du hade fel med svenskar på 4-5 spelare åt ett håll som gynnar dig.
Du säger att du inte kan komma på några svenskar när det finns 4-7 i realtid.

Enda du har rätt i är att Kanada har betydligt fler, men du försöker få det till att Sverige har 0 spelare som inte släpps medan Kanada har massor :P

Du kan inte förneka detta. Du förskönar sanningen för dina egna arguments skull :P

Att du heller inte kan komma på några svenskar som inte släppts till JVM och inte har koll på siffror utan chansar lite bevisar din okunskap och att du inte borde ha denna diskussionen heller.

När du säger saker har du 30 % fel där, 30 % fel där osv osv. Du kanske ser det som rätt nära sanningen med dina chansningar, men till slut så blir inte bilden du beskriven sanningsenlig utan skev.

För att vara övertydlig och pedagogisk ska jag ge ett exempel:

Vi båda springer ett 100-meterslopp på 10 sek.

Du säger att du sprang på 8. Inte så långt ifrån sanningen
Du säger att jag sprang på 12. Inte så långt ifrån sanningen.
Men helt plötsligt sprang vi inte lika fort utan du 4 sek snabbare. Pga dina felmarginaler som pekar åt ditt håll hela tiden.

Du sa att Kanada har knappt några minderåriga (1-2 st då?) medan Sverige har hälften (12 st).
Skillnaden är ca 10 spelare enligt dig. Men skillnaden är mer 5 spelare (8 svenskar - 3 kanadensare).
Senast redigerad av 400Ben 2017-10-31 kl. 01:57.
Citera
2017-10-31, 02:33
Medlem
Kollar man alla spelare som gått i förstarundan har lagen dessa tillgängliga:

Kanada
#3 Pierre-Luc Dubois (F)
#4 Cale Makar (D)
#6 Cody Glass (D)
#9 Michael Rasmussen (F)
¤10 Tyson Jost (F)
#10 Owen Tippett (F)
#11 Gabriel Vilardi (F)
#12 Michael McLeod (F)
#13 Jake Bean (D)
#13 Nick Suzuki (F)
#14 Cal Foote (D)
#17 Dante Fabbro (D)
#18 Logan Stanley (D)
#20 Dennis Cholowski (D)
#20 Robert Thomas (F)
#23 Kailer Yamamoto (D)
#27 Brett Howden (F)
#27 Morgan Frost (F)
#28 Shane Bowers (F)
#30 Sam Steel (F)

USA
#8 Casey Mittelstadt (F)
#11 Logan Brown (F)
#19 Kieffer Bellows (F)
#19 Joshua Norris (F)
#22 Kailer Yamamoto (F)
#24 Max Jones (F)
#25 Riley Tufte (F)
#25 Ryan Poehling (F)
#26 Jake Oettinger (G)
#29 Trent Frederic (F)

Sverige
#5 Elias Pettersson (F)
#7 Lias Anderson (F)
#8 Alexander Nylander (F)
#15 Erik Brännström (D)
#17 Timothy Liljegren (D)

Ryssland
#22 German Rubtsov (F)
#31 Klim Kostin (F)

Finland
#3 Miro Heiskanen (D)
#4 Jesse Puljujärvi (F)
#5 Olli Juolevi (D)
#16 Juuso Välimäki (D)
#18 Urho Vaakanainen (D)
#24 Kristian Vesalainen (F)
#29 Henri Jokiharju (D)
#30 Eeli Tolvanen (F)

Tjeckien
#12 Martin Necas (F)
#21 Filip Chytil (F)

Släpps nog inte:
#1 Nico Hischier, Schweiz (F)
#2 Patrik Laine, Finland (F)
#2 Nolan Patric, Kanada (F)
#7 Clayton Keller, USA (F)
#9 Mikhail Sergachyov, Ryssland (D)
#16 Jakob Chychrun, Kanada (D)
Senast redigerad av 400Ben 2017-10-31 kl. 02:40.
Citera
2017-10-31, 03:28
Medlem
Utan att kolla igenom lagen grundligt blir min analys så här:

Kanada
Luc Dubois, Rasmussen och Jost ska leda Kanada framåt. Annars inte så jätteimponerade lag. Kanadensare draftas oroväckande högt jämfört mot européer. Defensiven är som alltid ett frågetecken. Många här som tror de är bättre än vad de är och kan bli svårt att få ihop lagbygget. Men självklart en fantastisk bredd.

USA
Har dålig koll på Casey Mittelstadt, men Logan Brown är en stjärna för turneringen. Annars saknas det där riktiga spetsen, men bredden finns som alltid. Jake Oettinger i mål turneringens absolut största målvaktstalang.

Sverige
Fin spets i Pettersson, Andersson och Nylander. Lägg där till Dahlin som inte kunnat draftats ännu, Bratt som gjort 10 poäng på 10 matcher i NHL och Gustavsson i mål som kan vara turneringens näst bästa målvakt. Kommer bli farliga, men ung backsida.

Ryssland
Rubtsov, Kostin och Svechnikov i all ära, men det ser tunt och svagt ut. Brukar alltid kunna skramla ihop iaf en skaplig trupp, men ser svagt ut denna säsong. Hur är defensiven? Sergachyov lär nog inte släppas. Deras backar har gått som #84, #178 och #207 då. Väldigt oroväckande.

Finland
Floppade rejält förra året med en ung trupp. Nu är många bara ett år yngre än de äldsta och inte två. Talang finns helt klart. Heiskanen och Juolevi finns som backar, där man bakom det också har bra talangfulla backar som täcker upp. Puljujärvi, Vesalainen och Tolvanen bildar stark spets där fram. Kan utmana om guldet.

Tjeckien
Ser som vanligt svagt ut här. Filip Zadina som inte kunnat draftats ännu, Necas och Chytil räcker inte. Många frågetecken.

EDIT: Cody Glass är F, inte D som jag skrev i inlägget ovan.
Senast redigerad av 400Ben 2017-10-31 kl. 03:40.
Citera
2017-10-31, 04:28
Medlem
von_Ss avatar
Nog för att många av dessa kanske kan passa in här framöver, men jag tror ändå att du är i fel tråd.
Citera
2017-10-31, 04:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Nog för att många av dessa kanske kan passa in här framöver, men jag tror ändå att du är i fel tråd.

Ja de 2 senaste inläggen skulle in i JVM tråden. Kan nån admin flytta?
Citera
2017-10-31, 08:01
Medlem
Dirty.s avatar
Citat:
Mitt ursprungliga inlägg med det viktiga i det här fallet fetmarkerat så vi kommer tillbaka till den ursprungliga poängen:
Jag har ingen jävla aning hur du tror att du motbevisar det påståendet med 3/23 för Kanada och 8/23 för Sverige. Du bygger bara en enorm halmdocka i dagsläget och tappar greppet om poängen helt.

Citat:
Ja vad väntar du dig när Sverige har 15 gånger mindre hockeyspelare än Kanada?
Vad handlar det där om egentligen t.ex? Jag har inte sagt något som överhuvudtaget kan tolkas som att jag påstår något annat.

Jag sa att jag inte kunde nämna någon, det betyder knappast att det inte finns någon. Återigen bygger du en halmdocka av saker jag inte sagt. Du säger senare:

Citat:
Enda du har rätt i är att Kanada har betydligt fler, men du försöker få det till att Sverige har 0 spelare som inte släpps medan Kanada har massor

Vilket uppenbarligen var min poäng, jag har inte försökt påstå något annat. Kul att du kunde nämna några däremot så jag lärde mig något nytt.

Du kan antagligen betydligt mer än mig om Hockey förövrigt, men det betyder inte att du motbevisat min tes om jag nu måste klargöra det.
Citera
2017-11-24, 09:36
Medlem
Vad hände med William Wallen egentligen? Handlar det bara om hans längd eller annat också? Var ju riktigt bra som 16-17 åring.
Citera
2017-11-24, 09:55
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Vad hände med William Wallen egentligen? Handlar det bara om hans längd eller annat också? Var ju riktigt bra som 16-17 åring.

Hjärnblödning.

Ja han var minst sagt riktigt bra.
Citera
2017-11-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Hjärnblödning.

Ja han var minst sagt riktigt bra.

Vilket år skedde detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera