• 1
  • 2
2017-10-29, 19:04
Medlem
Min dragkedja på Fjällrägenjackan (Michellin modellen) har börjat släppa underdelen. Kan man fixa det någonstans?
Citera
2017-10-29, 19:09
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Min dragkedja på Fjällrägenjackan (Michellin modellen) har börjat släppa underdelen. Kan man fixa det någonstans?

Många skomakare är duktiga på att fixa sånt här. Beroende på hur gammal jackan är kanske du kan reklamera den? 3-års reklamationsrätt i Sverige, dock måste du bevisa att det är fel på sömmen.
Citera
2017-10-29, 19:10
Medlem
enkeltulipans avatar
Vad menar du med tappa underdelen?
Menar du att den delar sig nerifrån så kan det räcka med att klämma till "löparen" lite lätt med en tång så den drar ihop kedjan ordentligt.
Annars får du väl lämna in den för att byta dragkedja.
Citera
2017-10-29, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Många skomakare är duktiga på att fixa sånt här. Beroende på hur gammal jackan är kanske du kan reklamera den? 3-års reklamationsrätt i Sverige, dock måste du bevisa att det är fel på sömmen.

Den är äldre en 3 år. Ingen reklamationsrätt där.

Jag tror man måste byta hela dragkedjan.
Citera
2017-10-29, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Vad menar du med tappa underdelen?
Menar du att den delar sig nerifrån så kan det räcka med att klämma till "löparen" lite lätt med en tång så den drar ihop kedjan ordentligt.
Annars får du väl lämna in den för att byta dragkedja.

Skrev att den släpper vilket är som du säger att den delar sig nerifrån. Lite lätt kläm på löparen så kan det blir bra igen?

Var kan man lämna in den?
Citera
2017-10-29, 19:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det finns sådana "fixkiosker" i nästan varenda köpcentra.
Citera
2017-10-29, 19:37
Medlem
enkeltulipans avatar
Citat:
Skrev att den släpper vilket är som du säger att den delar sig nerifrån. Lite lätt kläm på löparen så kan det blir bra igen?

Var kan man lämna in den?

Ja, men du får vara försiktig annars kan den gå sönder. Bara lite grann alltså så det blir lite tajtare mellan löparen och den grejen som sitter under dragkedjan.
Värt att prova i alla fall.

Vet inte men antar att en skräddare kan fixa det.
Citera
2017-10-29, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns sådana "fixkiosker" i nästan varenda köpcentra.

Vad är det för typ av "fixkiosker" skräddare? Men går det över huvud taget att laga kejdan, behöver man inte behöva byta ut den helt? Vill inte inte ha en löpare som inte passar själva kedja färgen.
Citera
2017-10-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enkeltulipan
Ja, men du får vara försiktig annars kan den gå sönder. Bara lite grann alltså så det blir lite tajtare mellan löparen och den grejen som sitter under dragkedjan.
Värt att prova i alla fall.

Vet inte men antar att en skräddare kan fixa det.

Får kolla upp det, vet att själva löparen är styv. Man vill inte ha den sönder.
Citera
2017-10-29, 19:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Vad är det för typ av "fixkiosker" skräddare? Men går det över huvud taget att laga kejdan, behöver man inte behöva byta ut den helt? Vill inte inte ha en löpare som inte passar själva kedja färgen.

Det är småbutiker som gör det mesta. Fixar en klack, byter ett klockbatteri, byter en dragkedja...

En dragkedja behöver ofta bytas helt, men jag har ingen dålig erfarenhet av någon sådan butik över huvud taget.
Citera
2017-10-29, 19:55
Medlem
Kipps avatar
Jag bytte dragkedja på min fjällrävenjacka. Löparen hade gått sönder och en tand i dragkedjan trasig. 200 spänn hos en skräddare.
Citera
2017-10-29, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är småbutiker som gör det mesta. Fixar en klack, byter ett klockbatteri, byter en dragkedja...

En dragkedja behöver ofta bytas helt, men jag har ingen dålig erfarenhet av någon sådan butik över huvud taget.

Tack. Lika bra att byta ut hela men hur hittar jag original?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in