Citat:
Ursprungligen postat av
Imiron
Visserligen inte på premiären, men jag såg samtliga filmer på bio. När den första kom var jag nio år. Var uppvuxen med klassiska sagor som min mor läst för mig och tyckte om riddare, svärd med mera. Det var de mest episka filmögonblicken i mitt liv. Minns hur Aragorn med svärd i ena handen och en fackla i andra fördrev nasgulerna, hur brödraskapet stred sig igenom Morias grottor och hur Boromir dog försvarandes Merry och Pippin.
Mind blown.
Jag hade aldrig sett något liknande. Jag hade sett den första Star Wars trilogin och Episod I, men de äldre star wars filmerna har ju folk konstiga frisyrer i och det hela är generellt inte så "ballt". Episod I (som man kanske kan hata på som äldre) såg ju iaf modern ut och Darth Maul är ju cool, men det kommer liksom inte ens nära Lord of the Rings.
Började hålla på med lajv (larp/levande rollspel) efter det.
Än idag brukar jag titta på klipp från filmerna och få gåshud.
Har accepterat att jag aldrig kommer få en lika häftig bioupplevelse. Kanske kommer jag se mer episka filmer (har fortfarande inte skett, men men), men det blir liksom inte samma sak som när man är 9-11 år.
Det är nog i så fall en generationsfråga.
Star wars EP 1 och alla därefter är rent kommersiellt skräp, utan magi eller substans.
Snarare barn/ungdoms-filmer.
Originaltrilogin var allt annat än tänkt för tonåringar eller barn. På den tiden var de ganska skrämmande,
Visst det fanns lite skräckfilmer här o där, Rosemarys baby och Alien exempelvis.
Men det här var något helt osett. Helt banbrytande.
Man måste kanske vara iaf 35+ för att uppskatta originaltrilogin.
Jag kan inte se konstiga frisyrer. Det enda halv-b jag kan komma på från första rullen är vaders flygande klot som har en kanyl när leia sitter i fängelset. Förutom det är det klockrent.
Och då måste vi ändå tänka på att dessa filmer spelades in på 70- och 80-talet.
Ordet trilogi borde väl härstamma från star wars?