2017-10-29, 14:54
  #32725
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte ens det. Det handlar inte om att ha retat upp sig på någon, eller blivit sur, eller arg. Jag är övertygad om att detta helt enkelt är något som han trodde skulle ge honom den ultimata kicken. Efter alla våldsfilmer han sett så var han avtrubbad. Han behövde något mer. Och att det råkade bli Kim var en slump, precis som du säger. Du har samma tanke som jag har där. Förutom att han retade sig på henne, för det tror jag inte att han gjorde. Han behövde en levande tjej, och hon var där.
Det är exakt vad jag tror också.
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nix. Inte impulsivt. Han bar med sig sågen till båten samma dag. Jag är helt klart säker på att han hade en plan innan han gick ner i båten med Kim. Eller plan och plan - OM ett lämpligt tillfälle dök upp under kvällen så tänkte han vara förberedd.
Planen och hans fantasier om det här har antagligen vuxit fram med tiden och till slut tyckte han att ett lämpligt tillfälle dök upp.
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ren spekulation utan underlag!
Visst är det spekulationer, liksom det mesta som skrivs här.
Med tanke på vad vi hittills har fått veta om honom så är det den troligaste förklaringen.
Citera
2017-10-29, 15:33
  #32726
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Motiv? Det handlar inte om att han tycker att hon gjort sig förtjänt av det. Han såg sin chans med en, för honom, okänd kvinna ensam på hans ubåt. Inga känslor, ingen han kände. Äntligen skulle han få testa i real life. Så enkelt. Att blanda in att hon retat upp honom är alldeles för långsökt.
Just det. Han tog dit sågen ifall hon skulle ställa en obekväm fråga.
Citera
2017-10-29, 15:37
  #32727
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Just det. Han tog dit sågen ifall hon skulle ställa en obekväm fråga.
Typ
Citera
2017-10-29, 15:51
  #32728
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nix. Inte impulsivt. Han bar med sig sågen till båten samma dag. Jag är helt klart säker på att han hade en plan innan han gick ner i båten med Kim. Eller plan och plan - OM ett lämpligt tillfälle dök upp under kvällen så tänkte han vara förberedd.

Det är inte alls säkert. Sågen KAN initialt ha varit avsedd för något annat och överfallet/mordet skedde för att PM just då hade "ett gyllene tillfälle" och att KW attraherade honom som slaktoffer. Han skulle troligen inte ha slaktat vem som helst.
Citera
2017-10-29, 15:55
  #32729
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tvärtom. I de flesta fall är häktningsförhandlingar slutna, både i Sverige och Danmark. De två senare i Madsens fall var på begäran av Madsen och dennes advokat. Däremot är huvudförhandlingar offentliga.

Skitsnack!! Grundprincipen är att alla förhandlingar i rätten är offentliga. I vissa fall, begränsar rätten allmänheten tillträde.

Att PM begärt något, är irrelevant, rätten bestämmer, och lät de två senaste vara offentliga, oberoende av vad PM ville. Vid den första förhandlingen, bestämde rätten slutna dörrar.

Jag skickar med en länk, så kan du och andra läsa på vad som gäller, https://www.minilex.se/a/offentlighetsprincipen-i-processr%C3%A4tten
Citera
2017-10-29, 15:56
  #32730
Medlem
Det är många som snöat in på att hon ställde obehagliga frågor. Eller att hon ljugit om Wired. Eller på något annat sätt retat upp Madsen. Ingen verkar begripa att Madsen. med högsta sannolikhet, inte behövde några som helst orsaker för att göra det han gjorde. Hennes yrke tror jag överhuvudtaget hade nån betydelse för honom. Hon var ett objekt som han var helt utan känslor för. Och här kommer psykopaten in. Empati finns inte i hans vokabulär. Han vet inte ens vad det är. Möjligen kan han känna för människor som står honom nära, som Sir*d och De***e. Men inte för random människor. De vara bara små planeter som cirklade runt honom helt utan betydelse. Vi kan inte ge honom känslor som vi själva känner. Hon var enbart ett objekt som skulle tillfredsställa hans nyfikenhet och ge honom en kick. Sexuellt eller inte, det låter jag vara osagt. Men hon var där, och hon skulle offras. Han kommer aldrig bli misstänkt.
Citera
2017-10-29, 15:58
  #32731
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Är du dum på riktigt? ALLT i den här tråden är spekulationer, utom där vi har rena bevis från åklagare och polis.

Ditt beskäftiga sätt att skriva, en blandning mellan fakta och egna spekulationer, gör det svårt att hålla isär belagda fakta och spekulationer.

Jag är bara dum, på låtsas
Citera
2017-10-29, 15:59
  #32732
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Skitsnack!! Grundprincipen är att alla förhandlingar i rätten är offentliga. I vissa fall, begränsar rätten allmänheten tillträde.

Att PM begärt något, är irrelevant, rätten bestämmer, och lät de två senaste vara offentliga, oberoende av vad PM ville. Vid den första förhandlingen, bestämde rätten slutna dörrar.

Jag skickar med en länk, så kan du och andra läsa på vad som gäller, https://www.minilex.se/a/offentlighetsprincipen-i-processr%C3%A4tten
Helt rätt. Förhandlingar är offentliga. Men inte HÄKTNINGSförhandlingar. I så fall har de ändrats de senaste tio åren sen jag själv arbetade på advokatfirma. Och de kan de i och för sig ha gjort. Men om du vet bättre om häktningsförhandlingar så skicka gärna ytterligare en länk eller något annat. För just om häktning kan jag inte läsa om, fast jag läste lite slarvigt.
Citera
2017-10-29, 16:13
  #32733
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ditt beskäftiga sätt att skriva, en blandning mellan fakta och egna spekulationer, gör det svårt att hålla isär belagda fakta och spekulationer.

Jag är bara dum, på låtsas
Hålla isär? Det är inte meningen att jag skall hålla isär begreppen för dig. Det får du försöka göra själv. Du vet ju själv vad som kommit fram, vad som stått i tidningarna, vad som sagts i presskonferenserna i direktsändningarna. Det är ju helt upp till dig. Själv har jag inga problem att veta om det ni skriver är spekulativt eller om det är fakta. Men det är ju jag det.
Citera
2017-10-29, 16:17
  #32734
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Helt rätt. Förhandlingar är offentliga. Men inte HÄKTNINGSförhandlingar. I så fall har de ändrats de senaste tio åren sen jag själv arbetade på advokatfirma. Och de kan de i och för sig ha gjort. Men om du vet bättre om häktningsförhandlingar så skicka gärna ytterligare en länk eller något annat. För just om häktning kan jag inte läsa om, fast jag läste lite slarvigt.

Prövar med en ny länk ( kan inte stå för att den är sanningsenlig, såklart...), http://www.jureka.net/Jureka/jurisprudence.asp?Id=196

Du har nog rätt i att i många häktningsförhandlingar beslutas om lyckta dörrar, och delar av protokollet sekretessbeläggs.

Dock, igen, grundprincipen är att det är öppna förhandlingar i domstolarna, oberoende av typ av förhandling.
Citera
2017-10-29, 16:28
  #32735
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Prövar med en ny länk ( kan inte stå för att den är sanningsenlig, såklart...), http://www.jureka.net/Jureka/jurisprudence.asp?Id=196

Du har nog rätt i att i många häktningsförhandlingar beslutas om lyckta dörrar, och delar av protokollet sekretessbeläggs.

Dock, igen, grundprincipen är att det är öppna förhandlingar i domstolarna, oberoende av typ av förhandling.
I sak är det rätt. Men eftersom de flesta häktningsförhandlingar föregås av att rätten, advokat, åklagare samt den tilltalade redan haft tillgång till dokumenten så tar förhandlingen enbart personalia, och därmed är häktningsförhandlingen över på en halvtimme. Varav 20 min är stängda dörrar. Madsens häktningsförhandlingar har varit exeptionella.

Jag tänker inte gå in i polemik med dig ang detta. Det orkar jag inte, eftersom det är en juridisk fråga som kräver lite tankemöda för att få folk att begripa. Men normalt är en häktningsförhandling stängd för allmänhet. Det är ingen huvudförhandling utan bara en framställan för att hålla en brottsling inburad under förundersökning.
Citera
2017-10-29, 16:29
  #32736
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Där finns säkert ett kausalt samband med IQ - sadister med högre IQ agerar säkert i mindre grad på impulser och planlägger bättre.
Hos personer med exempelvis psykopati ser man att de med lägre IQ agerar impulsivt (klipper till någon på fyllan etc.) och tidigt hamnar i fängelse. De psykopater som finns ute i samhället och lever relativt vanliga liv agerar i mindre utsträckning impulsivt och håller sig därmed undan fängelse. En smart psykopat har samtidigt precis samma avsaknad av empati som en dum psykopat.

T.ex. pedo-nekrofilmonstret Jimmy Savile var medlem i Mensa och spelade rollen av oförarglig rolighetsminister. Han åkte aldrig fast under sin livstid.
__________________
Senast redigerad av Kenpo 2017-10-29 kl. 16:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in