2017-10-29, 13:16
  #32713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Motiv? Det handlar inte om att han tycker att hon gjort sig förtjänt av det. Han såg sin chans med en, för honom, okänd kvinna ensam på hans ubåt. Inga känslor, ingen han kände. Äntligen skulle han få testa i real life. Så enkelt. Att blanda in att hon retat upp honom är alldeles för långsökt.

Vad jag menar är inte att hon MEDVETET retat upp honom, utan att det är HAN som har retat sig på henne. Kanske blev då mordet en extra kick? Tror däremot inte att han hade bestämt sig för just henne. Men nu blev det så. Hans bisarra sjuka längtan efter att få utföra dådet hade nått sin kulmen.

Det är en tanke jag har men jag kan naturligtvis ha fel. Han tyckte att hon var ett lämpligt offer i tid och rum.
__________________
Senast redigerad av zilvereko 2017-10-29 kl. 13:20.
Citera
2017-10-29, 13:24
  #32714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad jag menar är inte att hon MEDVETET retat upp honom, utan att det är HAN som har retat sig på henne. Kanske blev då mordet en extra kick? Tror däremot inte att han hade bestämt sig för just henne. Men nu blev det så. Hans bisarra sjuka längtan efter att få utföra dådet hade nått sin kulmen.

Det är en tanke jag har men jag kan naturligtvis ha fel. Han tyckte att hon var ett lämpligt offer i tid och rum.

Jag tror inte ens det. Det handlar inte om att ha retat upp sig på någon, eller blivit sur, eller arg. Jag är övertygad om att detta helt enkelt är något som han trodde skulle ge honom den ultimata kicken. Efter alla våldsfilmer han sett så var han avtrubbad. Han behövde något mer. Och att det råkade bli Kim var en slump, precis som du säger. Du har samma tanke som jag har där. Förutom att han retade sig på henne, för det tror jag inte att han gjorde. Han behövde en levande tjej, och hon var där.
Citera
2017-10-29, 13:34
  #32715
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag har nog trott att det var något som utlöste mordet, någonting som gjorde PM rasande... Men jag har nu plöjt igenom några dokumentärer om fullblodspsykopater och har nog hamnat i att det var någonting som Madsen ville göra.. Så han gjorde det helt enkelt. Fantasierna fanns där och har man då inga moraliska betänkligheter eller empati, så finns det väl inte något som hindrar en.. Inte i Madsens värld iallafall.

Det är bara det att han inte verkar helt bakom flötet, han bort ju rimligtvis förstå att hon skulle saknas. De åkte inte iväg utan att någon visste att de åkte, någon som var i KWs sällskap väl, stod på kajen och fotade när de gick ut från hamnen.

Jag har funderat på om det kan vara så att hon ev. i de inledande kontakterna med PM uppgivit att hon skulle skriva en artikel för Wired om det var dit hon avsåg att sälja in artikeln.
PM kanske kollade upp detta, kanske kontaktade Wired t. o. m. och fick ett nekande besked, att de har ingen KW som skribent verksam hos dem.

PM var antagligen mer snarstucken än vanligt på grund av senaste årens turbulens, samarbetet med tidigare kumpaner var kört i botten, finansiärer hade dragit sig ut, popskribenter med lågt intresse för projekten skriver och kanske överbetonar om vad han kanske anser som "inga konstigheter" med strippor. Så kommer då KW och säger sig skriva för en seriös tidskrift inriktad på teknik, en facktidskrift.
Om han sedan frågat henne om var och när artikeln beräknas publiceras så kanske han såg sig som lurad om hon var vag eller rent undvikande. Hon kanske även ställt frågor om hans liv i övrigt som inte skulle platsa rikyigt i Wired (ifall hon höll öppet för att sälja in artikeln till andra tidningar). Och än värre om hon ställde en initierad fråga om de senaste konflikterna och det framstod/framkom att hon. haft uppgiften från von Bengtsson. Som hennes pojkvän väl kände?

Det nämns mycket att hon var professionell, och ja, hon har blivit publicerad i välkända tidskrifter, bl. a. TIME som jag själv läser (men jag kände dock inte igen hennes namn när det först blev känt att hon försvunnit) men om uppgiften stämmer att hennes pojkvän umgicks med von Bengtsson, som var i konflikt med PM så kan man ju ställa sig frågan om lämpligheten att göra intervjun med PM. Nu är förvisso inte frilandsjournalister verksamma vid offentliga förvaltningar där förvaltningslagens regler om jäv är gällande men journalister har väl ett etiskt ideal för sina arbetsmetoder där man skulle ifrågasatt det. Hon hade ju knappast kunnat publicera en kritisk artikel om PM och kunnat undgå att bli anklagad för att bedriva propaganda om kopplingen till von Bengtsson blev känd.
Kanske därför de vill ge pengar till Journalister utan gränser, som ett slags avlatsgåva?
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-29 kl. 13:38.
Citera
2017-10-29, 13:37
  #32716
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror inte ens det. Det handlar inte om att ha retat upp sig på någon, eller blivit sur, eller arg. Jag är övertygad om att detta helt enkelt är något som han trodde skulle ge honom den ultimata kicken. Efter alla våldsfilmer han sett så var han avtrubbad. Han behövde något mer. Och att det råkade bli Kim var en slump, precis som du säger. Du har samma tanke som jag har där. Förutom att han retade sig på henne, för det tror jag inte att han gjorde. Han behövde en levande tjej, och hon var där.

Om uppgifterna om att hennes pojkvän känner och umgås med von Bengtsson, som är i konflikt med PM, stämmer så kanske det var så att hon inte riktigt hade för avsikt att göra en opartisk intervju för Wired som hon tydligen skulle ha uppgivit? Och PM blev förbannad över detta om han blev varse att så var fallet. Sorgligt nog vore hon väl inte den första journalist som råkar illa ut för att "hjälpa" andra med deras buisness isåfall, Politkovskaya rände väl ärenden titt som tätt hos schewizbaserade affärsmän som hamnat i problem för att de inte hade rätt språkliga eller sociokulturell kunskap för det område de gett sig in på.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-29 kl. 13:42.
Citera
2017-10-29, 13:42
  #32717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är bara det att han inte verkar helt bakom flötet, han bort ju rimligtvis förstå att hon skulle saknas. De åkte inte iväg utan att någon visste att de åkte, någon som var i KWs sällskap väl, stod på kajen och fotade när de gick ut.
Jag har funderat på om det kan vara så att hon ev. i de inledande kontakterna med PM uppgivit att hon skulle skriva en artikel för Wired om det var dit hon avsåg att sälja in artikeln.
PM kanske kollade upp detta, kanske kontaktade Wired t. o. m. och fick ett nekande besked, att de har ingen KW som skribent verksam hos dem.

PM var antagligen mer snarstucken än vanligt på grund av senaste årens turbulens, samarbetet med tidigare kumpaner var kört i botten, finansiärer hade dragit sig ut, popskribenter med lågt intresse för projekten skriver och kanske överbetonar om vad han kanske anser som "inga konstigheter" med strippor. Så kommer då KW och säger sig skriva för en seriös tidskrift inriktad på teknik, en facktidskrift.
Om han sedan frågat henne om var och när artikeln beräknas publiceras så kanske han såg sig som lurad om hon var vag eller rent undvikande. Hon kanske även ställt frågor om hans liv i övrigt som inte skulle platsa rikyigt i Wired (ifall hon höll öppet för att sälja in artikeln till andra tidningar). Och än värre om hon ställde en initierad fråga om de senaste konflikterna och det framstod/framkom att hon. haft uppgiften från von Bengtsson. Som hennes pojkvän väl kände?

Det nämns mycket att hon var professionell, och ja, hon har blivit publicerad i välkända tidskrifter, bl. a. TIME som jag själv läser (men jag kände dock inte igen hennes namn när det först blev känt att hon försvunnit) men om uppgiften stämmer att hennes pojkvän umgicks med von Bengtsson, som var i konflikt med PM så kan man ju ställa sig frågan om lämpligheten att göra intervjun med PM. Nu är förvisso inte frilandsjournalister verksamma vid offentliga förvaltningar där förvaltningslagens regler om jäv är gällande men journalister har väl ett etiskt ideal för sina arbetsmetoder där man skulle ifrågasatt det. Hon hade ju knappast kunnat publicera en kritisk artikel om PM och kunnat undgå att bli anklagad för att bedriva propaganda om kopplingen till von Bengtsson blev känd.
Kanske därför de vill ge pengar till Journalister utan gränser, som ett slags avlatsgåva?

Nej, att hon saknades hade han ju en historia om: han hade satt henne i land och därmed var saken ur världen för hans del. Då skulle hon ha råkat ut för något på Refshaleöen. Och då skulle inte polisen alls tro att han var inblandad. Raket-Madsen stod över alla misstankar där. Trodde han. Tills han hamnade i en sits där kriminalteknisk undersökning bevisade att han var totalt nersölad av hennes vävnadsrester och blod. Så under natten till lördagen kom han på en ny historia: luckhistorien. Som han höll fast i tills huvudet hittades. Och från den dagen har han tigit. Han underskattade polisen helt enkelt.
De flesta mördare tror sig kunna gå fria. De flesta mördare går inte fria. Några gör det. I detta fall lade polisen ner alla resurser som stod till hands. T o m bärgade båten.
Citera
2017-10-29, 13:47
  #32718
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, att hon saknades hade han ju en historia om: han hade satt henne i land och därmed var saken ur världen för hans del. Då skulle hon ha råkat ut för något på Refshaleöen. Och då skulle inte polisen alls tro att han var inblandad. Raket-Madsen stod över alla misstankar där. Trodde han. Tills han hamnade i en sits där kriminalteknisk undersökning bevisade att han var totalt nersölad av hennes vävnadsrester och blod. Så under natten till lördagen kom han på en ny historia: luckhistorien. Som han höll fast i tills huvudet hittades. Och från den dagen har han tigit. Han underskattade polisen helt enkelt.
De flesta mördare tror sig kunna gå fria. De flesta mördare går inte fria. Några gör det. I detta fall lade polisen ner alla resurser som stod till hands. T o m bärgade båten.

Ja när han var nödd till att måsta förklara sig så hostade han upp någon. Men det kan varit ett impulsivt mord/dråp med vilket han målar in sig i det hörnet, det behöver alltså inte varit planerat från början, då hade han väl rimligtvis reflekterat över om hon skulle haft någon överenskommelse med den som vinkar av vid kajen om när de skulle ses igen.

Tycker argumentation i tråden tidvis luktar lite kampanjande, likt när man i da Costa utredningen skulle sälja in förbudet mot sexköp i samband med prostitutionsutredningen som var pågående vid tiden hon dödades. Då fokuserade man bara på en typ av GM med ett påstått motiv och detta förment för de prostituerades väl och ve men skit samma om en horas mördare fick gå fri ifall det inte vare sig var i överklass eller ens en torsk man bort leta efter.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-29 kl. 13:51.
Citera
2017-10-29, 14:11
  #32719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja när han var nödd till att måsta förklara sig så hostade han upp någon. Men det kan varit ett impulsivt mord/dråp med vilket han målar in sig i det hörnet, det behöver alltså inte varit planerat från början, då hade han väl rimligtvis reflekterat över om hon skulle haft någon överenskommelse med den som vinkar av vid kajen om när de skulle ses igen.

Tycker argumentation i tråden tidvis luktar lite kampanjande, likt när man i da Costa utredningen skulle sälja in förbudet mot sexköp i samband med prostitutionsutredningen som var pågående vid tiden hon dödades. Då fokuserade man bara på en typ av GM med ett påstått motiv och detta förment för de prostituerades väl och ve men skit samma om en horas mördare fick gå fri ifall det inte vare sig var i överklass eller ens en torsk man bort leta efter.
Nix. Inte impulsivt. Han bar med sig sågen till båten samma dag. Jag är helt klart säker på att han hade en plan innan han gick ner i båten med Kim. Eller plan och plan - OM ett lämpligt tillfälle dök upp under kvällen så tänkte han vara förberedd.
Citera
2017-10-29, 14:34
  #32720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har de öppna häktningsförhandlingar i Danmark?


Det normala är öppna förhandlingar, särskilda omständigheter kan ge slutna. I detta fall var den första sluten, den andra och tredje öppna, om jag kommer ihåg rätt.
Citera
2017-10-29, 14:38
  #32721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja när han var nödd till att måsta förklara sig så hostade han upp någon. Men det kan varit ett impulsivt mord/dråp med vilket han målar in sig i det hörnet, det behöver alltså inte varit planerat från början, då hade han väl rimligtvis reflekterat över om hon skulle haft någon överenskommelse med den som vinkar av vid kajen om när de skulle ses igen.

Tycker argumentation i tråden tidvis luktar lite kampanjande, likt när man i da Costa utredningen skulle sälja in förbudet mot sexköp i samband med prostitutionsutredningen som var pågående vid tiden hon dödades. Då fokuserade man bara på en typ av GM med ett påstått motiv och detta förment för de prostituerades väl och ve men skit samma om en horas mördare fick gå fri ifall det inte vare sig var i överklass eller ens en torsk man bort leta efter.

Den som vinkade av vid kajen förhördes redan i ett tidigt skede och avfördes då från utredningen. VI vet inte vem det är, men polisen vet det. Jag gissar att det var en fotograf som KW kände och som skulle dokumentera ubåtens avfärd. Inget konstigt eller mystiskt på något sätt.
Citera
2017-10-29, 14:39
  #32722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nix. Inte impulsivt. Han bar med sig sågen till båten samma dag. Jag är helt klart säker på att han hade en plan innan han gick ner i båten med Kim. Eller plan och plan - OM ett lämpligt tillfälle dök upp under kvällen så tänkte han vara förberedd.

Ren spekulation utan underlag!
Citera
2017-10-29, 14:39
  #32723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Det normala är öppna förhandlingar, särskilda omständigheter kan ge slutna. I detta fall var den första sluten, den andra och tredje öppna, om jag kommer ihåg rätt.
Tvärtom. I de flesta fall är häktningsförhandlingar slutna, både i Sverige och Danmark. De två senare i Madsens fall var på begäran av Madsen och dennes advokat. Däremot är huvudförhandlingar offentliga.
__________________
Senast redigerad av Picasso2 2017-10-29 kl. 14:43.
Citera
2017-10-29, 14:44
  #32724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ren spekulation utan underlag!
Är du dum på riktigt? ALLT i den här tråden är spekulationer, utom där vi har rena bevis från åklagare och polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in