Citat:
Ursprungligen postat av
everythingis
Jag har nog trott att det var något som utlöste mordet, någonting som gjorde PM rasande... Men jag har nu plöjt igenom några dokumentärer om fullblodspsykopater och har nog hamnat i att det var någonting som Madsen ville göra.. Så han gjorde det helt enkelt. Fantasierna fanns där och har man då inga moraliska betänkligheter eller empati, så finns det väl inte något som hindrar en.. Inte i Madsens värld iallafall.
Det är bara det att han inte verkar helt bakom flötet, han bort ju rimligtvis förstå att hon skulle saknas. De åkte inte iväg utan att någon visste att de åkte, någon som var i KWs sällskap väl, stod på kajen och fotade när de gick ut från hamnen.
Jag har funderat på om det kan vara så att hon ev. i de inledande kontakterna med PM uppgivit att hon skulle skriva en artikel för Wired om det var dit hon avsåg att sälja in artikeln.
PM kanske kollade upp detta, kanske kontaktade Wired t. o. m. och fick ett nekande besked, att de har ingen KW som skribent verksam hos dem.
PM var antagligen mer snarstucken än vanligt på grund av senaste årens turbulens, samarbetet med tidigare kumpaner var kört i botten, finansiärer hade dragit sig ut, popskribenter med lågt intresse för projekten skriver och kanske överbetonar om vad han kanske anser som "inga konstigheter" med strippor. Så kommer då KW och säger sig skriva för en seriös tidskrift inriktad på teknik, en facktidskrift.
Om han sedan frågat henne om var och när artikeln beräknas publiceras så kanske han såg sig som lurad om hon var vag eller rent undvikande. Hon kanske även ställt frågor om hans liv i övrigt som inte skulle platsa rikyigt i Wired (ifall hon höll öppet för att sälja in artikeln till andra tidningar). Och än värre om hon ställde en initierad fråga om de senaste konflikterna och det framstod/framkom att hon. haft uppgiften från von Bengtsson. Som hennes pojkvän väl kände?
Det nämns mycket att hon var professionell, och ja, hon har blivit publicerad i välkända tidskrifter, bl. a. TIME som jag själv läser (men jag kände dock inte igen hennes namn när det först blev känt att hon försvunnit) men om uppgiften stämmer att hennes pojkvän umgicks med von Bengtsson, som var i konflikt med PM så kan man ju ställa sig frågan om lämpligheten att göra intervjun med PM. Nu är förvisso inte frilandsjournalister verksamma vid offentliga förvaltningar där förvaltningslagens regler om jäv är gällande men journalister har väl ett etiskt ideal för sina arbetsmetoder där man skulle ifrågasatt det. Hon hade ju knappast kunnat publicera en kritisk artikel om PM och kunnat undgå att bli anklagad för att bedriva propaganda om kopplingen till von Bengtsson blev känd.
Kanske därför de vill ge pengar till Journalister utan gränser, som ett slags avlatsgåva?