Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Jag jämför vägar med bostäder eftersom det är något alla människor behöver oavsett vem vi frågar. Alla behöver en väg att köra på och alla behöver en bostad att bo i. Ser ingen skillnad där överhuvudtaget. Är det krångligt på något sätt?
Ja men alla behöver inte en ny hyresrätt. Det viktigaste är att folk får sitt bostadsbehov tillfredställt, inte att alla bostadslösa ska bo i nya hyresrätter. Det är en utopti i sig.
Med mitt system kan alla få
någonting medan med ditt system så måste man köa allt längre, samtidigt som det blir än med oattraktivt att bygga hyresrätter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Bo i hyrerätt med lyx säger du. Då pratar vi om olika saker. Du snackar om en hyresrätt med en tillhörande butler och ett badrum tillverkat i 24 karat guld.
Ja det är lyx att bo i en ny hyresrätt med full service. Det är en stor skillnad mot att bo i ägt boende där man både måste ta finansiell risk och fixa allt själv om något skulle gå sönder. Det är en av förklaringarna till att hyresrätt också är ett mycket dyrare boende och därför inte passar folk med små plånböcker. Särskilt inte nya hyresrätter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Jag snackar om en normal boendestandard där inte ens badrummet behöver vara kaklat utan det går bra med det enklaste iform av våtrumstapeter, allt för att bygga så billigt som möjligt. Enklast möjliga standard.
Den standard du snackar om sparar man inte många kronor på jämfört med om man kaklar badrummet. Anledningen till att standarden är så pass hög på nyproduktion beror på bruksvärdessystemet. Ju högre standard, desto högre hyra kan man ta ut och därmed finns det väldigt få som bygger på det sätt du beskriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Då var vi där igen. Att du säger att det inte går att sätta högre hyror än folk kan betala med marknadshyror.
Ja vad är det som är så konstigt med det? Vem ska annars bo i ghettolägenheterna? Medelklassen kommer inte att vara intresserad för fem öre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Dom som bor centralt kommer därmed att tvingas flytta ut i ghettot och puttar då undan dom i ghettot, dom som redan bor i ghettot blir hemlösa för dom kan inte byta ner sig. Dom bor redan vid sämsta läget och i dom sämsta hyresrätterna.
Hör talas om att man kan gå ner i storlek också?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Det dom kan byta ner sig till är att bo i ett tält eller bo på gatan när. Förstår du inte något sådant simpelt?
Nej det måste man inte. Man kan flytta till en mindre bostad eller byta område om man vill ha en lika stor. Men varför skulle hyror trissas där folk har dåligt med pengar. Det håller inte hörrö!
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Är definitivt inte på vänsterkanten, du yrar i din nyliberala nattmössa. Jag är mitten rent politiskt. Ekonomiskt mitten och nationella frågor höger därmed inte ett dugg vänster som du insinuerar. Socialkonservativ som du kan ta dig tid att googla.
jaha så du är centerpartist? Det låter snarare som dom är med i VPK eller KPMLR.. med lite SD-influenser.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Hela systemet med marknadshyror är anpassat för länder med funktionell bostadsmarknad, inte en dysfunktionell marknad som vi sett i Sverige som bara blivit värre för varje decennie som gått förbi.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Det är du och dina verklighetsfrånvarande tjommar som ivrigt påhejat och lämnat dörren på vid gavel och importerat en massiv mängd analfabeter i årtionden som fått hela bostadsmarknaden att harvera totalt.
Det hade inte behövt vara så illa om det inte vore för att vi har kvar hyresregleringen. Fakta är att det finns fler bostäder än det finns hushåll men ändå är det bostadsbrist. Visst är det konstigt?
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Säg mig 100k nya analfaber varje år och marknadshyra. Är det en våt dröm för dig så du kan spä på bostasbristen ännu mer och fylla dina fickor ännu mer?
Hur skulle jag kunna fylla mina fickor då jag inte är fastighetsägare. Snarare skulle jag få se min bostad falla i värde om hyresmarknaden började fungera igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Du har en bakomliggande agenda, ingen kan tro något annat. Du tjänar i någon form pengar på bostäder och har ingen som helst vilja eller lust pga egoistiska anledningar att förändra något till det bättre.
Det är du som har en bakomliggande och egoistisk agenda som inte vill att hyresmarknaden ska fungera för att du redan har ett billigt kontrakt förmodligen. Men har du någon gång tänkt på de som inte har ett och hur de ska ha en chans att komma in? Förmodligen inte...
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
En duktig godagspilt aka ultraliberal som bryr dig om dina egna pengarfyllda fickor inget annat kan du övertyga någon annan om.
Och du vill ha ditt rabatterade hyresboende på de bostadslösas bekostnad. Det är höjden av egoism det.