2017-10-28, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Din ekvatorsfråga handlar om hur jag ska svara på något jag inte vet, där du däremot hävdar att det du säger är sant annars är jag dum. Jag betvivlar inte din version av ekvatorns längd. Du hävdar ständigt att andra människor är dumma men när jag påpekar det är det off topic, är det inte off topic när du gör det? Är det off topic av dig att ständigt hävda att andra människor inte gått färdigt skolan, att de är dumma osv?
Folks skolgång har jag aldrig spekulerat i, däremot är det uppenbart att de inte kan sådant som de borde ha lärt sig. I den mån det handlar om jordens form så är det inte OT. Det är det det handlar om, inte vem som säger det.
Ekvatorsfrågan borde du kunna svara på med enbart lågstadiekunskaper, såsom jag har formulerat frågan är uppgiften att multiplicera 1000 mil med 6,283.
Sedan ser jag att du inte betvivlar min version av ekvatorns längd. Jaha, då medger du därmed att ekvatorn är 4008 mil lång? Jordens ekvator kan absolut inte har två olika längder samtidigt
Senast redigerad av pewana 2017-10-28 kl. 23:58.
Citera
2017-10-28, 23:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
- och självklart detta ständiga med kartan. Du kan projicera jorden på en banan och kalla det World Geodetic 666 och tycka det är fantastiskt, är det sant för det? Nej.
Visst kan du projicera jorden på en banan om du vill men du kan ju inte få avstånd, vinklar osv. att stämma där men du kan ju inte projicera jorden på en platt karta heller och få avstånden att stämma. Alla platta kartprojektioner t ex Mercator, Gleasons, Lamberts osv. blir förvrängda på ett eller annat sätt medan avstånden stämmer på en jordglob. Hade jorden varit platt så hade ju avstånden varit förvrängda på jordgloben men korrekta på en platt karta. Du hade ju även där kunnat projicera den platta jorden på en glob men avstånden hade ju blivit fel.
Citera
2017-10-29, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Visst kan du projicera jorden på en banan om du vill men du kan ju inte få avstånd, vinklar osv. att stämma där men du kan ju inte projicera jorden på en platt karta heller och få avstånden att stämma. Alla platta kartprojektioner t ex Mercator, Gleasons, Lamberts osv. blir förvrängda på ett eller annat sätt medan avstånden stämmer på en jordglob. Hade jorden varit platt så hade ju avstånden varit förvrängda på jordgloben men korrekta på en platt karta. Du hade ju även där kunnat projicera den platta jorden på en glob men avstånden hade ju blivit fel.
Ditt resonemang förutsätter att världen ser ut som vi vet nu.
Citera
2017-10-29, 00:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ditt resonemang förutsätter att världen ser ut som vi vet nu.
Att avstånden stämmer på jordgloben vet vi och detta bevisar att världen ser ut som vi vet nu och inte är en skiva för då skulle en platt karta stämma med alla avstånd medan jordgloben skulle visa felaktiga avstånd. Skulle världen se ut som du tror så skulle det inte gå att tillverka en jordglob där avstånden stämmer.
Citera
2017-10-29, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att avstånden stämmer på jordgloben vet vi och detta bevisar att världen ser ut som vi vet nu och inte är en skiva för då skulle en platt karta stämma med alla avstånd medan jordgloben skulle visa felaktiga avstånd. Skulle världen se ut som du tror så skulle det inte gå att tillverka en jordglob där avstånden stämmer.
Jag håller med om att avstånden stämmer men det säger inte att jorden rund. Du utgår ifrån Gleesons karta, vilken baseras på en rund jord.
Citera
2017-10-29, 00:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nja, inte helt riktigt. Om man insett att en myndighet ljuger om en sak varför lite på dem i en annan sak.

Det är en sund inställning, det är mycket bättre att undersöka saker själv i stället för att blint lita på vad någon annan påstår - och detta oavsett om det är en myndighet eller någon dåre på YT.

Jag föreslår att du själv undersöker hur jorden ser ut i stället för att lita på vad någon annan säger. Du kan börja med att t.ex studera polstjärnan - om du inte är helt korkad så kommer du snabbt komma fram till slutsatsen att jorden inte är platt.
Citera
2017-10-29, 00:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag håller med om att avstånden stämmer men det säger inte att jorden rund. Du utgår ifrån Gleesons karta, vilken baseras på en rund jord.
Avstånden kan inte stämma om du projicerar en platt jord på en glob. Det enda som kan avbildas på en glob med alla avstånd korrekta är en värld som är rund. Har ingenting med om plattjorden ser ut som Gleasons, Mercator eller något annat.
Citera
2017-10-29, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är en sund inställning, det är mycket bättre att undersöka saker själv i stället för att blint lita på vad någon annan påstår - och detta oavsett om det är en myndighet eller någon dåre på YT.

Jag föreslår att du själv undersöker hur jorden ser ut i stället för att lita på vad någon annan säger. Du kan börja med att t.ex studera polstjärnan - om du inte är helt korkad så kommer du snabbt komma fram till slutsatsen att jorden inte är platt.
Och nu ska jag studera Polstjärnan, men för inte vara korkad måste jag komma till den slutsats du gillar!
Citera
2017-10-29, 00:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Satelliter finns inte.

Ännu ett tomt och dumt påstående. Speciellt med tanke på hur lätt det är att bevisa dess existens.

Du har ännu inte lyckats förklara hur du anser att parabol-TV fungerar.
Hur kan en drönare vara geostationär 36000 km över jorden i tio år?
Citera
2017-10-29, 00:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag håller med om att avstånden stämmer men det säger inte att jorden rund.

Att avstånd, vinklar och koordinater på jordgloben stämmer med verkligheten bevisar utan någon som helst tvekan att jorden är en sfär.
Senast redigerad av madtop 2017-10-29 kl. 00:50.
Citera
2017-10-29, 00:32
Medlem
Citat:
hur skall jag bevisa mina källor? Är det inte mina källor så bevisar mitt påstående. Måste jag nu också bevisa vad mina källor säger?

Du har inte visat någon källa öht, bara "the messenger". Du kan börja med det.

Efter det kan man börja disktutera källans bevis. T.ex. att det är dragit fiberkabel till alla paraboler som finns överallt. Vi kan gå rakt ut i skogen och sätta oss flera mil ifrån cilvilationen och glo på parabol-tv, funkat alldeles utmärkt. Jag har gjort det flera ggr.

Sen efter det om du nu istället flyttat målet till vanlig mark-mast-antenn, så får du förklara för mig hur signalen på 12GHz bandet i 20+ graders vinkel kommer ifrån marknivå då vi står på ett berg. Kan bli intressant, eller inte...
Citera
2017-10-29, 00:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Och nu ska jag studera Polstjärnan, men för inte vara korkad måste jag komma till den slutsats du gillar!

Ja det stämmer.
Om du efter att ha studerat polstjärnas vinkel över horisonten inte kommer fram till att jorden omöjligt kan vara platt så är du korkad.

Att polstjärnan är synlig 60 grader över horisonten på 60:e breddgraden, 50 grader vid 50:e och 40 grader vid 40:e breddgraden är fullständigt omöjligt på en platt jord. Dessa enkla iakttagelser fullständigt falsifierar den platta jorden.
https://3.bp.blogspot.com/-WMGQex04oAQ/VtDfwXoY63I/AAAAAAAAAmA/WS1YEXIrr1g/s1600/where%2BPolaris%2Bat.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in