2017-10-28, 21:07
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Apropå EAP vill jag nog säga att organisationen är underskattad i Sverige. EAP emanerade ur högerextremisten Lyndon La Rouche amerikanska organisation National Caucusus of Labour Committes (NCLC).

Det var inga låtsasgubbar. La Rouche var god vän med Reagan och hans organisation kan ha varit en spionorganisation åt CIA.

Dessutom tränades 300 NCLC-medlemmar i gerillakrigföring av den amerikanske krigsveteranen Mitch WerBell.

Det viktiga är alltså inte vad Clifford G, Michael E och andra svenska medlemmar pysslade med. Det viktiga är den stora organisation som fanns i bakgrunden. Från USA-organisationen kan en hitman definitivt ha skickats ut.

Och det var naturligtvis inte den pladdrande och oprecise VG.
Ja det är väl som du säger, även om jag själv ofta svävar i väg i mitt sökande, de vi faktiskt vet befann sig i Stockholm är kanske de som är av störst intresse till att börja med.
WerBell avled -83 om jag inte minns fel. För övrigt sysslade hans företag med tillverkning av ljuddämpare avsedda för diverse handeldvapen.

Dessutom tvivlar jag starkt på att Reagan har något med mordet att göra men falanger inom administrationen och falanger inom CIA har säkert en del att förklara för de som är intresserade av att hitta motiv och gärningsmän.
Senast redigerad av Gothus 2017-10-28 kl. 22:05.
Citera
2017-10-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vilka känner han i North Carolina??

Glöm inte att det finns en hel del personkopplingar över tid mellan Laroucherörelsen- Singlaub/Wacl och den legendariske NC senatorn Jesse Helms.

Tyvärr minns jag ej men det framkommer i förhöret när Börje Wingren går igenom VG´s telefonbok och frågar vem är xxx osv. Då är det någon han känner i North Carolina.
Citera
2017-10-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Palmemordspodden, Börje Wingren´s förhör med Victor Gunnarsson.

Är du säker på att det är Mikael E, han säger väl bara "Mikael på röda korset".
Citera
2017-10-28, 21:52
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Jag är rätt säker på att Wingren och Gunnarsson båda nämner Mikael E.
Det var det som fick mig att fundera på varför ingen har noterat detta förut?
Kan ha fel men jag ska lyssna igen om jag hittar rätt sida.
Om jag har rätt ska det vara precis innan halva förhöret eller någonstans i slutet av den första fjärdedelen och/eller i den andra fjärdedelen av poddsändningen som varar i ca 2 timmar o en kvart tror jag. Det var ett långt förhör.
Det är möjligt att Mikael på Röda korset som nämns i förhöret, hette Mikael E och benämns som detta?
Jag kan inte erinra mig detta om det var så eller kan jag ha uppgett fel uppgifter eller har jag erinrat mig fel?

https://www.youtube.com/watch?v=NJ3r8Z1Sa5E
Senast redigerad av Gothus 2017-10-28 kl. 22:19.
Citera
2017-10-28, 23:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Curt Lidgaard var ambassadör i Wien.
Hans Holmér fick tjänst i Wien efter mordet.
Clifford Gaddy studerade vid universitetet i Vienna.
Och jag undrar lite om flera personer i utredningen hade kontakter där?
Var det inte någon inblandad i Harvard-affären, Cedergrens flickvän eller någon annan på Länsrätten som hade vänner/kontakter i just Wien?
Tacksam för hjälp!

SÄPOs egenmäktighe grå eminens Folke Axman gillade att fira semester i Strauss förtrollade stad.

Dessutom är Wien är favorit rendevouz för KGB-agenter och deras handledare.
Citera
2017-10-28, 23:11
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
SÄPOs egenmäktighe grå eminens Folke Axman gillade att fira semester i Strauss förtrollade stad.

Dessutom är Wien är favorit rendevouz för KGB-agenter och deras handledare.
Har du något minne om någon på länsrätten som var inblandad i Harvard-affären, hade kontakter och hade ringt till Wien eller skulle resa dit eller hade varit där nyligen?

Jag har för mig att det var just så, möjligen Cedergrens flickvän eller hennes kollega.

Tror inte KGB hade monopol på vistelse i Wien. Där KGB fanns var även deras motpol på plats.
Senast redigerad av Gothus 2017-10-28 kl. 23:16.
Citera
2017-10-28, 23:39
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint

Mikael är en bekant och personen på Röda korset heter Thomas E i förhöret, ca 8.45-10.50 in i ljudupptagningen.
https://www.youtube.com/watch?v=NJ3r8Z1Sa5E
Citera
2017-10-29, 00:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Har du något minne om någon på länsrätten som var inblandad i Harvard-affären, hade kontakter och hade ringt till Wien eller skulle resa dit eller hade varit där nyligen?

Jag har för mig att det var just så, möjligen Cedergrens flickvän eller hennes kollega.

Tror inte KGB hade monopol på vistelse i Wien. Där KGB fanns var även deras motpol på plats.

Sigge Cedergrens ex Annie Fernberg jobbade på länsrätten vid tiden för Harwardärendet . Främst riktades väl sökandet in på en praktikant som erkände att han varit inne och tittat på Palmes alt vid ett tidigare tillfälle. Granskningskommissionen skriver rätt utförligt om turerna runt Harward och länsrätten .

Säkert var också andra hemliga tjänster på plats men KGB/GRU gillade stadens ganska släpphänta myndigheter när det kom till bevakning av misstänkta U - män.
Citera
2017-10-29, 01:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Nja man använde vänstervokabulär men ideerna man saluförde var mera lika dagens truthers som attraherar extremister av de mest skilda slag. I grunden är de dock allt annat än vänsterinriktade. Kanske var målet kartläggning, flugpapper, radikalisering och att skapa splittring som vänstern själv var duktig på iofs.

Ja det var det jag menade, de betecknades offentligt som vänsterextremistiska. Men det kanske fanns en målmedveten subversiv inriktning motvänster hållet.
Kan Palme kommit i kontakt med några kopplade till organisationen vid Harvard?
Citera
2017-10-29, 01:51
Medlem
Citat:
Via Mitch WerBell finns också kopplingen till WACL under Johan Singlaubs överinseende.

Man skall ha klart för sig att dessa organisationer troligen inte seglade direkt under CIA:s flagga utan de inlemmades och gjorde sådant som kongressen mfl inte godkänt eller visste om av fristående om än staten närstående spelare. Grunden var bland annat trots mot den officiella politiken i t ex Nicaragua och man var kapabla till ganska omfattande projekt från knark och vapenhandel till aktiva krigshandlingar by proxy.

Efter att ha blivit brända som falska vietnamdesertörer bildades EAP troligen som propaganda och underättelsinstrument. Både de och WACL-folket stalkade OP verkar det med lite olika strategi.

När Singlaub tog kontrollen förändrades inriktningen en del kring WACL men kanske också när det gäller EAP som dock var mycket mindre väl organiserade och förankrade.

I fråga om mordet på OP finns dock ett stort aber. Turerna i utredningen och oviljan att utreda vissa saker vilket kräver en betydligt starkare lokal förankring talar emot att de på något sätt drivit det här av egen kraft. Möjligen kan inhemska krafter med övertygelse kring OP:s farlighet ha dragit nytta av dem eller så kan de som stalkare ha observerat och observerats.

Fetat ett: den historiken kan ju ha spelat roll för att Putin, som varit verksam vid handelsministeriet, i slutet på 90-talet stegade till Yeltsin och bad honom lämna från sig nycklarna till presidentposten. Kanske därav den magsura kommentaren om Putin som 8th grader. Gaddy gick väl på London School of Economics, studenterna där är väl kända för att snylta på soppköken anglikanska kyrkan som ligger i närheten brukar ha för hemlösa socialfall.

Fetat två: möjligt, de kanske även som organisation får rekommendationer eller vad man ska kalla det om "lämpliga" personer som VG. Kanske inte direkt som att någon lämnar referenser som vid ett ordinärt anställningsförfarande, men någon som har en förmåga av något slag som omtalas vara "på dekis" kan väl kanske bli "groomad" av denna typ av organisationer, ungefär som Scientologerna. VG var väl lärare med viss pedagogisk förmåga och även kapabel till entusiasm som kan få andra engagerade. Sådana personer har väl potential att vara till nytta.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-29 kl. 01:55.
Citera
2017-10-29, 02:38
Medlem
NeutronStars avatar
USA ska enligt CCTV sitta på dokument som bevisar vem Palmes mördare är, men de släpper dem bara på villkor att vi går med i NATO. Antagligen därför sossarna är så på i NATO-samarbetet.
Citera
2017-10-29, 03:01
Medlem
Ska man vara lite harpig, och anknyta till vad som nämndes tidigare om Eek och fasader av sjukpensionärer som spanar på stan, så kanske det ibland uppmuntrats till hejdlöst supande för att bli sjukpensionär för att kunna "absorberas" av någon Palmehusliknande grupp och sedan de snärjer in sig i någon organisation som EAP (om man tar VG och SE som exempel) eller scientologerna?

Åke Hassler har ju bråkat mycket med förvaltningar där man från ledningshåll periodvis ofta försökt beordra diverse diagnoser på anställda.

Nuförtiden fungerar det väl sämre, man blir inte sjukpensionär så lätt då det kostar för mycket och arbetsgivarna har ju ett rehabiliteringsansvar vid anställdas missbruk, vilket ju även väl gäller Försvarsmakten, Polisen eller kommuner.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-29 kl. 03:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in