2017-10-28, 16:32
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Gunnarsson nämner i förhör att han umgicks relativt frekvent med Mikael E.

Var återfinner man den uppgiften? Den kände jag inte till!

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det intressanta är dock att VG har flera direkta kontakter med den inre kretsen. Gaddys har bekräftat det men menar att de inte haft någon direkt kontakt med honom de senaste månaderna.

Även detta är helt ny information för mig. Jag har uppfattat det som så, att PU:s kontakter var sporadiska, förhören var svåra att få till, och paret Gaddy uppgav genomgående att de inte visste något om något. Men om Gaddys har bekräftat kontakt med VG hamnar ju saken i ett helt annat läge. Var kan jag hitta detta besked från Gaddys?
Citera
2017-10-28, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det framgår även i förhör att VG känner folk i North Carolina. Så att han hamnar just där är inte så konstigt om han nu väl flyttar till Usa. Sen kan han ha fått hjälp både av sin far och av den lokala kyrkan. Men han är fortfarande ett stort frågetecken.

Vilka känner han i North Carolina??

Glöm inte att det finns en hel del personkopplingar över tid mellan Laroucherörelsen- Singlaub/Wacl och den legendariske NC senatorn Jesse Helms.
Citera
2017-10-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach

Även detta är helt ny information för mig. Jag har uppfattat det som så, att PU:s kontakter var sporadiska, förhören var svåra att få till, och paret Gaddy uppgav genomgående att de inte visste något om något. Men om Gaddys har bekräftat kontakt med VG hamnar ju saken i ett helt annat läge. Var kan jag hitta detta besked från Gaddys?

Finns intervjuer bland annat publicerade av Larouche. Vet inte om de går att hitta längre. Man hade olika ståndpunkter vid olika tillfällen. Först sa man att man haft kontakt men att det varit någon dispyt och att man inte haft kontakt sedan hösten 85. Senare reducerades detta till att han bara varit på något bokbord men de förnekade aldrig kontakten utan man tonade ner den. Sedan de flytt till North Carolina fick aldrig någon extern, inte ens PU som bekant, kontakt med dem. De gick inte att hitta trots att de var bosatta och studerade i NC och uttalanden kom bara via organisationen. Man undrar hur reaktionen hade varit omm den från misstankar friade VG och Gaddys fanns bara några mil från varandra i stora USA. Klart är nog dock att VG var för yvig och aldrig var någon pålitlig aktivist men att han hade kontakter med dem och troligen ej var invigd i de egentliga syftena. I en komplicerad relation skulle det väl stå i en kontaktannons. Skandiamannens relation var mycket mera direkret och praktisk än VG:s även om denne periodvis var mycket Palmehatisk offentligt precis som VG.
Citera
2017-10-28, 18:45
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Gunnarsson nämner i förhör att han umgicks relativt frekvent med Mikael E.
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach

Palmemordspodden, Börje Wingren´s förhör med Victor Gunnarsson.
Senast redigerad av Gothus 2017-10-28 kl. 18:54.
Citera
2017-10-28, 18:49
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det framgår även i förhör att VG känner folk i North Carolina. Så att han hamnar just där är inte så konstigt om han nu väl flyttar till Usa. Sen kan han ha fått hjälp både av sin far och av den lokala kyrkan. Men han är fortfarande ett stort frågetecken.

På vilket sätt framgår det i förhör att Gunnarsson "känner folk i North Carolina"?

Vilken lokal Kyrka menar du?
Citera
2017-10-28, 19:07
Medlem
Gothuss avatar
"He never demonstrated with any group or individually"

Nej Gaddy var inte den typen som ville demonstrera sina åsikter.
Men plötsligt förändrades detta i Sverige genom EAP. Varför?
Citera
2017-10-28, 19:25
Medlem
Basfaktas avatar
Apropå EAP vill jag nog säga att organisationen är underskattad i Sverige. EAP emanerade ur högerextremisten Lyndon La Rouche amerikanska organisation National Caucusus of Labour Committes (NCLC).

Det var inga låtsasgubbar. La Rouche var god vän med Reagan och hans organisation kan ha varit en spionorganisation åt CIA.

Dessutom tränades 300 NCLC-medlemmar i gerillakrigföring av den amerikanske krigsveteranen Mitch WerBell.

Det viktiga är alltså inte vad Clifford G, Michael E och andra svenska medlemmar pysslade med. Det viktiga är den stora organisation som fanns i bakgrunden. Från USA-organisationen kan en hitman definitivt ha skickats ut.

Och det var naturligtvis inte den pladdrande och oprecise VG.
Citera
2017-10-28, 19:29
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag vet inte om detta är en ny teori men det är i alla fall vad som slog mig när jag funderade på detta i natt.

OP:s överklagande i Harvardaffären raderades från Stockholms tingsrätt 18:23 den 28 Februari, alltså samma kväll som MOP och det har jag alltid tyckt varit märkligt. Det måste ju finnas ett samband, men ändå inte. Varför skulle detta överklagande ha något med mordet att göra?

Anledningen är just denna: Överklagandet har inget med mordet att göra. Den stals för att lägga ut ett villospår.

MOP var oerhört välplanerat. De som låg bakom mordet hade lagt ut flera olika villospår för att utredningen skulle köra fast. Det mest uppenbara var ju Viktor Gunnarsson som sprang omkring på mordkvällen och berättade för folk hur mycket han hatade Palme och att han kunde skjuta. VG flyttade ju senare till USA där han blev mördad.

Det jag nu är tämligen säker på är att Sigge Cedergren också hade som uppgift att lägga ut villospår. Den som stal Palmes överklagande på tingsrätten var Sigge Cedergrens flickvän Annie Fernberg. Det var en i sig en meningslös handling men många människor har funderat över den genom åren helt i onödan.

Sigge Cedergren var lite grand spindeln i nätet när det gällde att förvilla polisen. Det var han som sa att mördaren såg ut som Ted Gärdestad och det var också han som pekade ut Christer Pettersson.

Varför han gjorde detta kan dels ha varit för att slippa straff och dels kan det ha varit pengar så klart, dessutom ogillade han Palme.
Curt Lidgaard var ambassadör i Wien.
Hans Holmér fick tjänst i Wien efter mordet.
Clifford Gaddy studerade vid universitetet i Vienna.
Och jag undrar lite om flera personer i utredningen hade kontakter där?
Var det inte någon inblandad i Harvard-affären, Cedergrens flickvän eller någon annan på Länsrätten som hade vänner/kontakter i just Wien?
Tacksam för hjälp!
Senast redigerad av Gothus 2017-10-28 kl. 20:14.
Citera
2017-10-28, 19:29
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
"He never demonstrated with any group or individually"

Nej Gaddy var inte den typen som ville demonstrera sina åsikter.
Men plötsligt förändrades detta i Sverige genom EAP. Varför?

Syftet, eller del av det, var kanske att verka för en annan inriktning, att locka en annan typ av "medlemmar" som kanske var mer aktivistiska? Det kanske var ett uppdrag av något slag. Dessförinnan var de väl mer eller mindre vänsterextremistiska.
Användare "heheho" postade ju ett dokument av äldre slag med ursprung frpn CIA där de närpå beklagade sig över att folk inte verkade så aktiva med demonstrationer etc. Man kanske supportade EAP i någon omfattning för att kunna finna någon slags subversiva element som man antagit skulle söka sig till den typen av organisationer? Men vänstern i Sverige kanske hellre pimplade rödtjut och filosoferade? Svenskar har väl överlag dåligt rykte bland extremistorganisationer för att sakna vilja att bli tillräckligt rabiata, kanske därför Gaddy drog till Ryssland istället?
Citera
2017-10-28, 19:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Apropå EAP vill jag nog säga att organisationen är underskattad i Sverige. EAP emanerade ur högerextremisten Lyndon La Rouche amerikanska organisation National Caucusus of Labour Committes (NCLC).

Det var inga låtsasgubbar. La Rouche var god vän med Reagan och hans organisation kan ha varit en spionorganisation åt CIA.

Dessutom tränades 300 NCLC-medlemmar i gerillakrigföring av den amerikanske krigsveteranen Mitch WerBell.

Det viktiga är alltså inte vad Clifford G, Michael E och andra svenska medlemmar pysslade med. Det viktiga är den stora organisation som fanns i bakgrunden. Från USA-organisationen kan en hitman definitivt ha skickats ut.

Och det var naturligtvis inte den pladdrande och oprecise VG.

Ja, den typen av organisation, och elementen i den är väl hyfsat görligt att tillfälligtvis kunna placera någon i med mer eller mindre dold agenda. Finns tillräckligt många "knäppskallar", som dessutom kanske är högljudda med åsikter åt något extremisthåll (oavsett vänster eller högerriktning) så är det ju de som vanligtvis syns och följaktligen granskas (medan en tillfällig silent operator inte märks ens kanske inom grupperingen). VG kan ju varit inviterad som just en sådan som är tänkt att fungera som ett slags synlig sköld, även om han själv kanske smickrats till att tro att han skulle fungera som något annat?
Citera
2017-10-28, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

Via Mitch WerBell finns också kopplingen till WACL under Johan Singlaubs överinseende.

Man skall ha klart för sig att dessa organisationer troligen inte seglade direkt under CIA:s flagga utan de inlemmades och gjorde sådant som kongressen mfl inte godkänt eller visste om av fristående om än staten närstående spelare. Grunden var bland annat trots mot den officiella politiken i t ex Nicaragua och man var kapabla till ganska omfattande projekt från knark och vapenhandel till aktiva krigshandlingar by proxy.

Efter att ha blivit brända som falska vietnamdesertörer bildades EAP troligen som propaganda och underättelsinstrument. Både de och WACL-folket stalkade OP verkar det med lite olika strategi.

När Singlaub tog kontrollen förändrades inriktningen en del kring WACL men kanske också när det gäller EAP som dock var mycket mindre väl organiserade och förankrade.

I fråga om mordet på OP finns dock ett stort aber. Turerna i utredningen och oviljan att utreda vissa saker vilket kräver en betydligt starkare lokal förankring talar emot att de på något sätt drivit det här av egen kraft. Möjligen kan inhemska krafter med övertygelse kring OP:s farlighet ha dragit nytta av dem eller så kan de som stalkare ha observerat och observerats.
Citera
2017-10-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Dessförinnan var de väl mer eller mindre vänsterextremistiska.
Nja man använde vänstervokabulär men ideerna man saluförde var mera lika dagens truthers som attraherar extremister av de mest skilda slag. I grunden är de dock allt annat än vänsterinriktade. Kanske var målet kartläggning, flugpapper, radikalisering och att skapa splittring som vänstern själv var duktig på iofs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in