2017-10-28, 15:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Det är en jävligt sjuk historia måste jag säga. Jag är/var spelberonde. Hade skulder på 800.000. Vann en gång 2 miljoner i sommras allt var klart. Betalade av allting och lovade bruden nu är ditt och mitt liv klart osv.

Kändes helt sjukt det ska inte hända speciellt på jävla slotts. Tiden går och spärrar alla sidor förutom en jag kunde verkligen inte. Spelade och spelade och hatar förluster förlorade ALLT!!!!! förutom 200.000 från 1.2 mille

från botten till toppen till botten och ville ta mitt liv. Psyket pallade inte mer detta är en period på 2 veckor från botten till miljonär till botten. Hade knappt hunnit köpa något då jag hade semester och bara satt inne med ångesten. Tänkte vafan ska jag göra, förlorar jag dessa kommer jag ta livet av mig kommer inte klara av det. Kunde inte vistas ute såg jag en bil tänkte ja omg ja hade kunnat casha den där. Såg jag något annat så gick hjärnan igång.

Jag är en enkel kille från förorten aldrig haft sparade cash osv lever livet dagen som den kommer har ingeeeet med aktier att göra trodde bara massa pensionärer höll på med sådant och vissste att HM fanns på börsen. 2 veckor satt jag och tänkte ja kan inte spela där är oddsen emot mig sen kom jag på en kille som jag sålde till edgång som ba JAG GILLAR DIG DU SKA FÅ VETA EN HEMLIS (2 år sen när fing låg på 42 kr) köp den och du kommer bli rik . Ja ba wtf ere för sjuk jävel köpte för några tusen som jag låna av en kompis och den doppade och jag sålde direkt med 3000 förlust fett ångest.

Tänkte ajuste det där ja vad är fing idag? Började läsa varje dag, hittade placera forumet. Gick igenom varenda jävla sida här och sa till bruden eeeey jag har en ide!!! jag tog alla 200 .000 på nivå runt 100-200 när det ökade lånade jag dum som jag är 300.000 och det började fyran sommras va kaos med den villan kunde inte ens jobba typ. Fing blev mitt liv min enda räddning dag ut och dag in studera jag kan allt om företaget om läser överallt , bruden också och stöttar mig.

Börjar så småningom trades haha och fyran vad jag loosa cash jävla trade skit asså fett svårt! men blev bättre och bättre och nu står jag här idag hahhahahaha helt jääääääävla sjukt!!!

Förlåt för all text och säkert osammande är sämst på skriva . Kommer från orten väldigt fattig familj då föräldrarna väldigt sjuka enl svenskar är dem socfall som lever på bidrag haha men får ut 6500 var har hyra på 6000 och har levt ett för jävligt liv. Farsan spelberonde och alkalits men morsan har hållt ihop familjen till 100% hon är väldigt troende och alltid rädd för mig för jag kan va lite okontrollerad ibland med polis knas, osv men skötsamma.

Till jul ska jag betala morsans skulder som hon har efter idiot farsan. Tacka henne att hon lämnade hennes 7 syskon mamma och pappa och flyttade till fucking sverige för att vi förhoppningsvis skulle få ett bättre liv . Ska säga God Jul och att pengar gör ingen lycklig men en jävla frihet så här Mamma får du frihet av mig och ge en större summa så kan hon åka hem där jag vet att hon vill vara och säga att jag slutat spela , pratar med psykolog osv. Ska även sluta med börsen också det är bara ett spel och många blir fast det är bara ett accepterat spelberonde av andra finare med andra ord.

Jag trodde aldrig jag skulle ha mer än 10.000 på kontot men har alltid klarat mig haha Bror . I fukking made it!

Vad är din story

FPC, aktien som var från himmelen sänd...

Eller inte.

Stor humor att läsa historiken
2017-10-28, 17:46
Medlem
alienfins avatar
Är ändå ledningen som bär största ansvaret för vilseledande prognoser. Ganska kraftigt att missa den med en sådär 4-6miljarder kr för 2017,noll riskkalkylering eller?
Ser att zorban följde med raset ett bra tag.
Nä skippa prognoserna helt och låt resultaten tala istället.
2017-10-28, 18:01
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Är ändå ledningen som bär största ansvaret för vilseledande prognoser. Ganska kraftigt att missa den med en sådär 4-6miljarder kr för 2017,noll riskkalkylering eller?
Ser att zorban följde med raset ett bra tag.
Nä skippa prognoserna helt och låt resultaten tala istället.
Var ser du det? Och vilket ras menar du 2015/2016-raset eller det pågende raset efter augusti 2017:s topp. Då var i a f zorb med.
2017-10-28, 18:15
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Var ser du det? Och vilket ras menar du 2015/2016-raset eller det pågende raset efter augusti 2017:s topp. Då var i a f zorb med.

Var väl runt hudringen och ner en bra bit iaf från aug 2016
2017-10-28, 18:55
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
FPC, aktien som var från himmelen sänd...

Eller inte.

Stor humor att läsa historiken
Ganska stor humor att läsa dina svängningar också. Om jag inte missat någon så från tokdissa, till hissa och motivera köp, till att dissa.
2017-10-28, 19:06
Medlem
Det är givetvis alltid lätt att vara efterklok, men i FING så blev folk helt blinda.

Bolaget hade såklart en fantastisk period, när allt bara rullade på. Men för oss med lite erfarenhet vet man att det inte består, särskilt inte i en konkurrensutsatt teknikbransch, och när det handlar om fingeravtryckssensorer...

Jag ser inget fel att investera i högriskbolag, har själv både tjänat och förlorat pengar, dock främst i läkemedelsbolag.

FING är idag inget dåligt bolag egentligen om man bortser från värdering och ledning...de säljer, de är en av de största aktörerna. Men att drömma om ett börsvärde högre än Ericsson...då har man fått hybris.

Jag ser iofs mängder med övervärderade hypebolag idag. Eyeonid, runt miljardvärdering, MyFC osv osv.
Men så länge de lever på hoppet så...
2017-10-28, 19:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ganska stor humor att läsa dina svängningar också. Om jag inte missat någon så från tokdissa, till hissa och motivera köp, till att dissa.

FPC lurade skjortan av alla inkl mig. Jag trodde att det kunde bli nåt vettigt av FPC ett tag, men med papperna på bordet så tycker jag inte bolaget är värt att ta i med tång.

Förtroendet rubbades totalt efter helomvändningen att ta bort utdelningen osv. Och då skrev jag att man gör bäst i att sälja allt. (På dubbla nivån mot dagens kurs)

Men visst gå gärna tillbaka och läs vad jag skrev 2015. jag har inget att skämmas för tycker jag.

Exakt det jag skrev inträffade också. Det blev en läxa som sekten sent skulle glömma.

Jag gav även tips på diversifiering vid den kraftiga uppgången, men inte många som lyssnade på mina tips inte.
2017-10-28, 19:18
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
FPC lurade skjortan av alla inkl mig. Jag trodde att det kunde bli nåt vettigt av FPC ett tag, men med papperna på bordet så tycker jag inte bolaget är värt att ta i med tång.

Förtroendet rubbades totalt efter helomvändningen att ta bort utdelningen osv. Och då skrev jag att man gör bäst i att sälja allt. (På dubbla nivån mot dagens kurs)

Men visst gå gärna tillbaka och läs vad jag skrev 2015. jag har inget att skämmas för tycker jag.

Exakt det jag skrev inträffade också. Det blev en läxa som sekten sent skulle glömma.

Jag gav även tips på diversifiering vid den kraftiga uppgången, men inte många som lyssnade på mina tips inte.
Ja, en galen historia detta. Vi var många som hann göra en del pengar, och kul var det. Hela 2015 chilla de jag och läste lite universitetskurser, försörjde mig på bidrag och avkastning från köp och sälj fp. Rolig erfarenhet. Ej varit inne sedan 92 kr.
2017-10-28, 19:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Ja, en galen historia detta. Vi var många som hann göra en del pengar, och kul var det. Hela 2015 chilla de jag och läste lite universitetskurser, försörjde mig på bidrag och avkastning från köp och sälj fp. Rolig erfarenhet. Ej varit inne sedan 92 kr.

Hehe ja tjänade du pengar så är det bara att gratulera. De flesta har inte gjort det och de som ligger kvar i skiten har förlorat 100 k+ per sektmedlem

Det är som att ha kört i 300 knyck på autobahn utan att krocka. Det kan fungera ett tag men sen kommer verkligheten ifatt förr eller senare...

Jag tror inte riktigt alla som tjänat pengar på FPC inser vilken enorm risk de tog för att få ut sin höga avkastning.
2017-10-28, 20:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bengt2017
Det är givetvis alltid lätt att vara efterklok, men i FING så blev folk helt blinda.

Bolaget hade såklart en fantastisk period, när allt bara rullade på. Men för oss med lite erfarenhet vet man att det inte består, särskilt inte i en konkurrensutsatt teknikbransch, och när det handlar om fingeravtryckssensorer...

Jag ser inget fel att investera i högriskbolag, har själv både tjänat och förlorat pengar, dock främst i läkemedelsbolag.

FING är idag inget dåligt bolag egentligen om man bortser från värdering och ledning...de säljer, de är en av de största aktörerna. Men att drömma om ett börsvärde högre än Ericsson...då har man fått hybris.

Jag ser iofs mängder med övervärderade hypebolag idag. Eyeonid, runt miljardvärdering, MyFC osv osv.
Men så länge de lever på hoppet så...

Det var självklart att det skulle bli så här. Svenska elektronikföretag kan inte konkurrera på dessa stora, breda marknader där konkurrensen är stenhård.

De får sikta in sig på små nischer istället. Där går det att tjäna pengar.
2017-10-28, 22:55
Medlem
Känner någon som legat i denna aktie länge. Vet inte exakt när han klev in eller vad hans slutliga GAV ligger på. Det kanske inte är så meningsfullt att att fråga heller, med tanke på frågans känslighet eller sannolikheten för överdrift. Hur som helst får man hoppas för hans skull att slutresultatet inte blir allt för smärtsamt om han väljer att ligga kvar eller att skutan vänder...

Det jag inte begriper med hans investering eller denna typ av aktie är:

1) Hur räknar man på risken eller handlar det om rent hasardspel? Frågan är ställd både till traders och placerare.

2) Hur är det möjligt att inte sälja 10% efter kursen stigit med 1000%?

3) Hur motiverar man att stanna kvar efter man bränt sig? Tror man fortfarande på bolaget eller handlar det om psykologiska faktorer; är mer rädd att realisera en förlust än man är för risken att förlora mer?

Till er som ligger kvar är jag nyfiken på följande: När klev ni in, vad är ert gav och hur resonerar ni kring aktien?

Jag är inte särskilt insatt i företagets affärsidé men följande frågor sticker ut direkt...
  • Hur ska FPC skydda sin marknadsandel mot större aktörer framställer egna lösningar liksom Apple gör just nu.
  • 2016 var fingersensorsmarknaden ungefär värderad till 3 miljarder USD och den spås växa stadigt. När tror ni den marknaden dubblas och hur ska FNC växa med den. Någon som räknat på vilken lönsamhet som kan förväntas baserat på olika utfall. Om marknaden växer 10% per år och fingerprints marknadsandel är 50%, 40% 30%, 20% 10%, 5%, 0% --> Vad är brytpunkten för de olika fallen?
  • Orkar inte sätta mig in rapporterna men kollar jag årsredovisningen för 2016 så skiljer sig den uppskattade marknadsandelen 55-60% från de 33% IndustryArc:s anger för FNC. Hur rimlig är den uppgivna marknadsandelen från FNC?

http://www.eenewsanalog.com/news/fingerprint-sensor-market-growth-set-continue
http://industryarc.com/Report/15407/fingerprint-sensors-market.html
Senast redigerad av har 2017-10-28 kl. 23:35.
2017-10-28, 23:38
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Till er som ligger kvar är jag nyfiken på följande: När klev ni in, vad är ert gav och hur resonerar ni kring aktien?
Nu ligger jag inte kvar längre, när jag vid vinstvarningen 18 september låg -150k, vilket fick mig att slutgiltigen kasta in handduken gällande FING. Mitt gav låg på 39 kr (efter split) och jag gick in senhösten 2014 med mycket pengar och hade som mest väldigt hög avkastning på nästan 2 millar.

Det som höll mig kvar sedan svackan i våras var löftet om utdelning som sedan drogs tillbaka, vilket gjorde att aktien föll ännu mer. Annars hade jag helt klart sålt vid 50 kr. Vid 2a kvartalsrapporten i juli 2017 såg det ljusare ut; aktien ökade och fler insiderköp gjordes och i bakhuvudet skulle jag då gjort en exit när jag som mest väl låg på +16k. Och sen kom tredje vinstvarningen i september, vilket var droppen för mig. Jag fick ta min förlust men hade jag stannat kvar hade jag i dagsläget förlorat ytterligare 100k. Så det är min story.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2017-10-28 kl. 23:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in