2017-10-28, 00:02
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
För mig har EAP framstått som vulgära och högröstade propagandister. Med drag av rättshaverister. Men någon våldshistoria hittar jag inte hos dom. Finns påståendet om att dom skulle gjort ett attentat mot Demokratisk Allians lokaler 1974. Men det har mig veterligen aldrig bekräftats.

Det var NRP:s ungdomsförbund som brandbombade DA i juni 1974, inte EAP.
Citera
2017-10-28, 00:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natsch
Fast på vilket sätt då menar du? Vad skulle de kunna tänkas ha för nytta av EAP för att genomföra ett mord?
Nu vet jag inte om EAP:are hade någon inblandning i mordet på Olof Palme, men de deltog i över tio år i synnerligen grova trakasserier, vilka antagligen syftade mot avhumanisering av OP och avtrubbning av allmänheten. Under denna tid spionerade andra grupper av "knäppskallar" på Palme, vissa med anknytning till SSI/KSI. Som jag ser det var det en tid av förberedelser och bearbetning.

Genom att verka bland "knäppskallar" så skulle förberedelserna framstå som mindre allvarliga om de hade uppdagats. Vad man kan misstänka är att Clifford Gaddy var någon form av kontaktman eller förbindelseman till CIA och kanske till Stay-behind.
Senast redigerad av iesho 2017-10-28 kl. 00:15.
Citera
2017-10-28, 00:15
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Jo men ganska långt ifrån några kallhamrade, slipade mördare va? De känns ändå lite för tama för att vara direkt inblandade i mordet, tänker mig mer att de utnyttjades som "nyttiga idioter" i diverse kampanjer.

Jag förstår hur du menar och jag håller med dig. EAP:s obefintliga våldshistoria talar emot såväl medverkan som anstiftan.

Men... Det är just därför "en grupp bredvid gruppen" blir intressant. I och omkring de här kretsarna fanns det ett flertal socialt missanpassade hangarounds. Även om det var lättare att vara utslagen i Sverige 1986 än 2017, så var det stigmatiserande och marginaliserande. Och om man inte ens platsade i EAP var man rätt ila ute.

Därför funderar jag ibland på "kufen" i närheten av EAP. En som kraftigt påverkas av propagandan, och som träffar rätt i sin analys, men som går sin egen väg när det gäller själva aktionen. Någons lillebror, någons klasskamrat, någons andrahandsval, någon som behöver utmärks sig...
Citera
2017-10-28, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deBKatzenbach
Jag förstår hur du menar och jag håller med dig. EAP:s obefintliga våldshistoria talar emot såväl medverkan som anstiftan.

Men... Det är just därför "en grupp bredvid gruppen" blir intressant. I och omkring de här kretsarna fanns det ett flertal socialt missanpassade hangarounds. Även om det var lättare att vara utslagen i Sverige 1986 än 2017, så var det stigmatiserande och marginaliserande. Och om man inte ens platsade i EAP var man rätt ila ute.

Därför funderar jag ibland på "kufen" i närheten av EAP. En som kraftigt påverkas av propagandan, och som träffar rätt i sin analys, men som går sin egen väg när det gäller själva aktionen. Någons lillebror, någons klasskamrat, någons andrahandsval, någon som behöver utmärks sig...

Jag kanske har dålig koll, men fanns det någon känd koppling mellan Victor Gunnarsson och EAP?
Citera
2017-10-28, 02:20
Medlem
deBKatzenbachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag kanske har dålig koll, men fanns det någon känd koppling mellan Victor Gunnarsson och EAP?

Kopplingen som finns är känd - och vag. VG skrev under ett av EAPs upprop (1985?) och polisen beslagtog Palmefientligt EAP-material hemma hos VG vid husrannsakan.

Samtidigt nekade såväl EAP som VG till att han var eller hade varit medlem.

Så det är lite vagt och oklart hur det egentligen ligger till. Många försök har att koppla ihop dem har gjorts, men det saknas graverande fakta.

Lite småtrist
Citera
2017-10-28, 08:33
Medlem
Gothuss avatar
Citat:

Så det är lite vagt och oklart hur det egentligen ligger till. Många försök har att koppla ihop dem har gjorts, men det saknas graverande fakta.

Lite småtrist

Gunnarsson nämner i förhör att han umgicks relativt frekvent med Mikael E.

Vem finansierade Gunnarssons flytt till Salisbury, NC?
Citera
2017-10-28, 08:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Proffsen behöver ju inte bikta sig för "knäppskallarna". Utan kanske är proffs också på att samverka med och utnyttja "knäppskallar"?

Troligen Viktors pappa Gunnar. Han var långt ifrån barskrapad.
Citera
2017-10-28, 09:02
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Troligen Viktors pappa Gunnar. Han var långt ifrån barskrapad.
Jag misstänker att du har läst Börje Wingren´s förhör med Gunnarsson, finns det mer information i förhören om Mikael E?
Jag vet att Mikael E´s namn nämns på ett ställe av Gunnarsson i egenskap som en av hans vänner.

Citat:
Man kan få intrycket att Clifford Gaddy är insatt i hur KGB fungerade.

"Talking to Vladimir Putin is like Debating with an 8th Grader"

https://www.youtube.com/watch?v=KfaHwtIzC-M
Senast redigerad av Gothus 2017-10-28 kl. 09:48.
Citera
2017-10-28, 12:05
Medlem
Citat:
För mig har EAP framstått som vulgära och högröstade propagandister. Med drag av rättshaverister. Men någon våldshistoria hittar jag inte hos dom. Finns påståendet om att dom skulle gjort ett attentat mot Demokratisk Allians lokaler 1974. Men det har mig veterligen aldrig bekräftats.

Ja många tillskriver EAP olika epitet. I verkligheten var det en liten liten kärna personer som agerade i oklara syften med oklara mål och ev uppdragsgivare under ett antal olika flaggor. En av dessa flaggor var EAP men som sagt det var en liten kärna på en handfull personer med ett max hundratal sympatisörer varav ett tiotal aktiva. Intrycket är att det är en rörelse som väljer att framträda i olika skepnader med oklara syften bakom men att trakasserier av politiker och andra både utomlands och i staterna ingick i den strategin och att man inte såg så blitt på "avhoppare"

Organisationen utanför kärngruppen var lös och frånsett propagandismen kan man knappast heller uppfylla kriterierna att vara en sekt.

Det intressanta är dock att VG har flera direkta kontakter med den inre kretsen. Gaddys har bekräftat det men menar att de inte haft någon direkt kontakt med honom de senaste månaderna. Där VG själv påstår sig ha nära kontakter med minst en i inre kretsen. När man ser var han hamnade sedan är det en konstig tillfällighet. VG stod nära den inre kretsen i både i WACL och EAP men hörde inte till den hårda kärnan aktivister så vitt vi vet.

De här Palmefientliga kretsarna av mera högljudd art lockade samma målgrupp personer och det var nog mera regel än undantag att de rörde sig mellan grupperna och att uppdragen utanför den formella styrelsen alltid är oklara och som det verkar muternade. Wacl där också VG och "Sakndiamannen" har direkta kopplingar t ex hade ju vid denna tid tagits över och användes som ett slags under cover CIA för särskilda ändamål (utanför den formella Amerikanska regeringens kontroll) och misstankarna att liknande krafter stöttat EAP:s verksamhet och givit dem uppdrag går inte att skoja bort Inte minst sedan personer men koppling till WACL haft stort inflytande med desinformationer (Kurdspåret) och alla andra anomalier som skett.

Ganska säkert har rykten florerat i kretsarna som kan bero på att olika krafter försökte styra och inspirera ideologiskt politiskt motiverade personer till olika dåd. Inklusive smuggling, propagandaspridning, attentat och mord. Ingen på den nivån ha vetat vem eller vilka motiv som verkligen ligger bakom så det är kretsar som lätt kan manipuleras och användas som både avledning och för uppdrag.

Säkert har dessa grupper varit av intresse för olika underrättelseorgnisationer att få inside från och att försöka infiltrera. Ändå är det nog oroande att det finns personkopplingar in i underrättelsekretsar i Sverige(Säpo mm) som ej är helt solklara.

Jag tycker nog att man kan se det som fullt möjligt att konspiratörer mot Palme kunnat använda sådana grupper som avledning och som förlängd arm. Organisationerna och grupperna i sig kanske ej är kapabla att genomföra något sådant som ett statsministermord självständigt. Och definitivt inte att komma undan det. Dock finns där personer som utan tvekan har kunskaper , förmåga och färdigheter att aktivt delta.
Citera
2017-10-28, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Genom att verka bland "knäppskallar" så skulle förberedelserna framstå som mindre allvarliga om de hade uppdagats. Vad man kan misstänka är att Clifford Gaddy var någon form av kontaktman eller förbindelseman till CIA och kanske till Stay-behind.

Nu är jag visserligen ingen större vän av epitetet "knäppskalle", men i EAP:s fall anser jag det vara befogat. De verkar vara skapligt förvirrade och deras führer är ju en minst sagt skruvad typ.

Citat:

Jag har uppfattat EAP:are som en sorts sökande sektmänniskor snarare än socialt missanpassade. En socialt missanpassad person är för mig nån som John Ausonius. Och vi vet ju alla hur bra han var på att skjuta. Nej, jag tycker det är rätt uppenbart att mordet är utfört av en vapenvan och vapenkunnig person. Och såna typer tvivlar jag på att man hittar inom EAP.

Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Organisationen utanför kärngruppen var lös och frånsett propagandismen kan man knappast heller uppfylla kriterierna att vara en sekt.

Du glömmer de religiösa undertonerna som rörelsen har med en karismatisk ledare som dyrkas av medlemmarna. Så jag skulle nog säga att det hela på många sätt påminner om en sekt.
Citera
2017-10-28, 14:18
Medlem
Citat:

Du glömmer de religiösa undertonerna som rörelsen har med en karismatisk ledare som dyrkas av medlemmarna. Så jag skulle nog säga att det hela på många sätt påminner om en sekt.

Religiösa undertoner är inte definitionen på en sekt rent faktiskt.

EAP och alla andra varianter av deras "rörelse" som idag innefattar libertianism har inte de kriterierna men jag förstår hur man kan blanda ihop det.

Deras aktiviteter består av ett antal små organisationer med olika agendor som drar till sig en liten klick vilsna själar men som verkar verka för andra syften än de som annonseras.

truthersrörelsen fungerar på liknande sätt men har betydligt mer sektdrag bara man kommer lite under ytan liksom Scientologirörelsen har klivit över den gränsen med mil.

Man skall vara försiktig att använda väl definierade begrepp slarvigt.

Loroucherörelsens tentakler är redskap för dolda politiska agendor som varierar från extremlägen åt olika håll. EAP blandade vänster och högerextrema teser. Man kan misstänka två syften. Syfte 1 är läskpapperstekniken (dvs dra till sig en viss typ av människor för kartläggning, infiltration och manipulation). Syfte 2 är infiltration (t ex Vietnamdesertörer och republikanska partiet) och False flagoperationer/desinformation.

Där hör EAP hemma även om där finns både politiska och religiösa inslag.
Senast redigerad av boboslacke 2017-10-28 kl. 14:20.
Citera
2017-10-28, 14:43
Medlem
Det framgår även i förhör att VG känner folk i North Carolina. Så att han hamnar just där är inte så konstigt om han nu väl flyttar till Usa. Sen kan han ha fått hjälp både av sin far och av den lokala kyrkan. Men han är fortfarande ett stort frågetecken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in