2017-10-27, 22:45
Medlem
everythingiss avatar
Jag har som många andra här läst hela Fuppen, och jag är som de allra flesta här inne helt säker på att Mats mördade Linda. Jag är såklart med på att vårt rättssystem skall vara säkert, men i det här fallet så tycker jag att indiciekedjan är så pass stark att han borde blivit dömd för åtminstone dråp och brott mot griftefriden.

Om det här fallet skulle tagits upp i en domstol i USA så skulle väl Mats dömts för mord, eller vad tror ni?
Citera
2017-10-28, 12:10
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag har som många andra här läst hela Fuppen, och jag är som de allra flesta här inne helt säker på att Mats mördade Linda. Jag är såklart med på att vårt rättssystem skall vara säkert, men i det här fallet så tycker jag att indiciekedjan är så pass stark att han borde blivit dömd för åtminstone dråp och brott mot griftefriden.

Om det här fallet skulle tagits upp i en domstol i USA så skulle väl Mats dömts för mord, eller vad tror ni?

Tänk om linda dog av någon plötslig hastig inkommande sjukdom?
Citera
2017-10-28, 12:19
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
Tänk om linda dog av någon plötslig hastig inkommande sjukdom?
Den möjligheten finns ju, och det är just därför som vårt rättssystem friar Mats... Fast visst mördade han Linda, tyvärr så lyckades inte polisen binda honom vid hennes död, eller ens påvisa dödsorsak. Han ströp henne i vredesmod, eller så planerade han dådet. Livförsäkringen och det faktum att han struntade i att förbereda bröllopet talar ju för att han inte tänkte låta den dagen komma. Fast allt detta vet ju både vi och polisen redan.
Citera
2017-10-28, 12:36
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Den möjligheten finns ju, och det är just därför som vårt rättssystem friar Mats... Fast visst mördade han Linda, tyvärr så lyckades inte polisen binda honom vid hennes död, eller ens påvisa dödsorsak. Han ströp henne i vredesmod, eller så planerade han dådet. Livförsäkringen och det faktum att han struntade i att förbereda bröllopet talar ju för att han inte tänkte låta den dagen komma. Fast allt detta vet ju både vi och polisen redan.

motivera varför USA skulle ignorera dödsorsak eller ignorera binda mats till hennes död.
Citera
2017-10-28, 12:43
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
motivera varför USA skulle ignorera dödsorsak eller ignorera binda mats till hennes död.
Jag har ingen aning om hur USA:s rättssystem fungerar, det är bara en känsla jag har... Har sett rätt många dokumentärer där jag tycker att bevisbördan verkar vara lägre, men som sagt var... Det var en fråga om vad ni TROR... Skulle Mats blivit dömd för mord i USA?
Citera
2017-10-28, 12:47
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Jag har ingen aning om hur USA:s rättssystem fungerar, det är bara en känsla jag har... Har sett rätt många dokumentärer där jag tycker att bevisbördan verkar vara lägre, men som sagt var... Det var en fråga om vad ni TROR... Skulle Mats blivit dömd för mord i USA?

I usa har man jury där skuldfrågan inte ska vara juridiskt kunskapsbaserad. sen själva påföljdsfrågan kräver juridiska kunskaper från en domare som har betydligt störrre friheter än domarna i sverige.

straffskalorna har betydligt större spektrum än i sverige, dels för att varje brott ackumulerar i straffvärde, men också för att varje enskilt brott har större straffskalor.
Citera
2017-10-28, 14:29
Medlem
SingleStars avatar
Citat:

Indiciekedjan i det här fallet är långt mycket starkare än indiciekedjan som användes när Christine Schürrer dömdes för mord.
Citera
2017-10-28, 17:00
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Indiciekedjan i det här fallet är långt mycket starkare än indiciekedjan som användes när Christine Schürrer dömdes för mord.

starkare och starkare. då kanske du hört detta också: indiciekedja är inte starkare än dess svagaste länk. i linda chen fallet var svagaste länken brist på bevis att mord hade skett.

spelar inte så stor roll att alla andra delarna var starka, är det en länk som brister så kan man inte fortsätta.

jag känner på mig att du behöver många exempel på hur viktigt denna princip är så inte oskyldiga människor blir dömda.
Citera
2017-10-28, 18:28
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
starkare och starkare. då kanske du hört detta också: indiciekedja är inte starkare än dess svagaste länk. i linda chen fallet var svagaste länken brist på bevis att mord hade skett.

spelar inte så stor roll att alla andra delarna var starka, är det en länk som brister så kan man inte fortsätta.

jag känner på mig att du behöver många exempel på hur viktigt denna princip är så inte oskyldiga människor blir dömda.

Läs på i förundersökningen så finns indicierna på där att det är ett mord som har utförts genom strypning.
Citera
2017-10-28, 19:14
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Läs på i förundersökningen så finns indicierna på där att det är ett mord som har utförts genom strypning.

jag har FUP men jag orkar inte skumma igenom tusentals sidor. om du säger istället vilka sidor så tittar jag.
Citera
2017-10-28, 19:34
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Nej jag tror faktiskt inte att det fanns något som visade tecken på någon strypning, men Mats hade tur att kroppen var illa åtgången av djur och förruttnelse när den hittades. Jag har för mig att just halsen var okomplett, alltså inte något tungben att undersöka.
Citera
2017-10-30, 23:39
Medlem
kinematisists avatar
Citat:

Är det inte dags att lyfta in den yngre systern (Hanna) och vrida ur henne sanningen om hennes förehavanden med Mats snart?

Jag är säker på att Mats har, eller haft ett incestförhållande med Hanna och tillsammans planerade dom och utförde dådet.

Den ödesdigra dagen hade Mats sett till att få lillasyrran bakom ratten och själv i baksätet tillsammans med Linda, på sin sista färd, utan att någon kunde höra henne skrika eller kämpa emot när plastpåsen drogs fast runt halsen med ett buntband.

Nu undrar jag, Mats och Hanna, knullade ni efteråt, era sjuka djävlar?

Senast redigerad av kinematisist 2017-10-30 kl. 23:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in