2017-10-27, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nej, den posten får du lov att länka till.
Det sista jag hörde var, att de hoppades på att knyta MGM till Borensberg. Inte att de gjort det redan.

Alltså jag orkar inte skrolla igenom 6000 inlägg för att hitta detta men polisen gick tidigt ut med att omständigheter gjorde att de misstänkte att GM använt BOs bil. Antingen tvingat dem att köra eller kört själv. Sättet de sa det på innebar att de hade nån form av bevis. De la tom ut bilder på bilen för att folk skulle inkomma med iaktagelser.

Måste vi fortsätta att tjöta om sånt som redan är klart?
Citera
2017-10-28, 00:02
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Alltså jag orkar inte skrolla igenom 6000 inlägg för att hitta detta men polisen gick tidigt ut med att omständigheter gjorde att de misstänkte att GM använt BOs bil. Antingen tvingat dem att köra eller kört själv. Sättet de sa det på innebar att de hade nån form av bevis. De la tom ut bilder på bilen för att folk skulle inkomma med iaktagelser.

Misstänkte.
Alltså en teori.
Citera
2017-10-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82

Detta var en hypotes från polisens sida. Detta på grund av bankomatuttaget i Borensberg och att dottern fann bilen felparkerad.
Någon uppgift om denna hypotes var korrekt eller ej har inte ännu kommit till offentligheten.
Citera
2017-10-28, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Skulle kanske kunna vara om det funnits någon ljusskygg dimension av affären, annars borde polisen väl känna till det.

Alternativt har EG et Co. annonserat efter något (bil eller gamla kassaskåp eller guldmynt) på blocket eller i tidningen under köpes, och sen har BO ringt/nätmejlat på det utan att polisen fått upp ögonen för det av ngn anledning.

Men provkörning till BB låter ju lite långsökt.

Det polisen känner till om detta har inte framkommit än.

Det kan ju vara så att detta bankuttag i Borensberg inte har med morden att göra.
Det kan ha varit paret själva som tog ut pengarna, kanske för att någon skulle dyka upp med något som paret inhandlat.
Denne någon kanske kom tidigare än avtalat och fann att ingen var hemma.

Att parets bil inte var normalt parkerad kan bero på att de upptäckte att dörren eller något fönster var uppbrutet.
Citera
2017-10-28, 02:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62

Det kan ju vara så att detta bankuttag i Borensberg inte har med morden att göra.
Det kan ha varit paret själva som tog ut pengarna, kanske för att någon skulle dyka upp med något som paret inhandlat.

Att parets bil inte var normalt parkerad kan bero på att de upptäckte att dörren eller något fönster var uppbrutet.

Som jag skrev förut kan eg:s bil redan stått på uppfarten och sen har eg flyttat bo:s bil för att komma ut med sin egen.

Men jag tror polisen skulle sett om de ringt på något de skulle köpa. Möjligen då om de kommunicerat via nätformulär eller telefontjänst på datorn som polisen glömt/inte kunnat kolla (för att GM kvaddat deras dator?). Synpunkt på det ngn?

Annars är det ju ganska finurligt om de lyckas hitta en köpare på något av visst värde, och GM vet/tror att bo har den mängden kontanter hemma. Eller så har de fredligen åkt till bankomaten tillsammans för att göra upp affären/ta ut pengar, men sen har GM gått över i rån nör de var tillbaka, eller BO ändrar sig och vill inte göra affär längre, för EG tappade vad de nu tänkte sälja i gatan.
Nåt sånt.
Citera
2017-10-28, 02:54
Medlem
Citat:
Som jag skrev förut kan eg:s bil redan stått på uppfarten och sen har eg flyttat bo:s bil för att komma ut med sin egen.

Men jag tror polisen skulle sett om de ringt på något de skulle köpa. Möjligen då om de kommunicerat via nätformulär eller telefontjänst på datorn som polisen glömt/inte kunnat kolla (för att GM kvaddat deras dator?). Synpunkt på det ngn?

Annars är det ju ganska finurligt om de lyckas hitta en köpare på något av visst värde, och GM vet/tror att bo har den mängden kontanter hemma. Eller så har de fredligen åkt till bankomaten tillsammans för att göra upp affären/ta ut pengar, men sen har GM gått över i rån nör de var tillbaka, eller BO ändrar sig och vill inte göra affär längre, för EG tappade vad de nu tänkte sälja i gatan.
Nåt sånt.

Det är svårt att få någon klar bild av vad EG egentligen hade för avsikter och varför han hamnade på denna plats.

Det enda säkra är, som läget ser ut i dag och inget under inträffar, är att EG kommer att vara häktad till någon gång under senvåren. Då alla processer är avklarade och han förflyttas till en riksanstalt för att låsas in på nästan obestämd tid.
Citera
2017-10-28, 03:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är svårt att få någon klar bild av vad EG egentligen hade för avsikter och varför han hamnade på denna plats.

Det enda säkra är, som läget ser ut i dag och inget under inträffar, är att EG kommer att vara häktad till någon gång under senvåren. Då alla processer är avklarade och han förflyttas till en riksanstalt för att låsas in på nästan obestämd tid.

Ja, polisen vet ju mer och har bättre förutsättningar. Det som är riktigt väsentligt är ju frågan om medhjälpare, och skuldfrågan närmare bestämt. Det är väl inte omöjligt att han åker in själv för något andra borde vara med och dela ansvaret för.

Men jag har ändå svårt att se att han skulle sitta tyst och ta allt ansvaret själv, om det finns andra inblandade. Men är det hans vänner sedan länge, så kanske. Men de flesta av dessa förefaller ännu mer osannolika som mördare än han.

Då återstår frågan om det finns urskiljbara DNA-spår även från andra som är förknippade med gärningen, och inget av det som polisen sagt antyder ju det.

När Fup kommer tror jag ändå att det kommer att gå att skapa sig en klarare bild av förloppet.
Citera
2017-10-28, 05:38
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Eller så lånade EG Volvon för att åka och tvätta sig i stallet.
Han kanske inte ville bloda ner sin egen bil.
Kan det vara hans sambo som är "stallflickan"?
Citera
2017-10-28, 09:16
Medlem
ElakaSofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Eller så lånade EG Volvon för att åka och tvätta sig i stallet.
Han kanske inte ville bloda ner sin egen bil.
Kan det vara hans sambo som är "stallflickan"?

Ja eller så tillhör "stallflickan" med blommiga militär-kängor "sadelstölds-ligan" som rekar och snor sadlar.
Citera
2017-10-28, 10:36
Medlem
hollyvanarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElakaSofia
Ja eller så tillhör "stallflickan" med blommiga militär-kängor "sadelstölds-ligan" som rekar och snor sadlar.
den var bra!!!!! Enda likheten som stallflickan har är med den mulliga tjejen Th**
Citera
2017-10-28, 13:00
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tornero
Undrar lite kring bankomatkortet. Har det återfunnits och var?
Det var flera kort som användes. Det har inte framkommit något ifall de skulle vara återfunna, eller ej.

Citat:
Åkte svanen tillbaka för att lämna bil och bankomatkort? Hade det inte varit "bättre" att ta ut pengarna sist? Fattar inte händelseförloppet alls.
Det vet vi inte än, men det var en tur -och returresa.

Du har så rätt i att det hade varit bättre. Mindre riskabelt om inte annat. Det är just den här detaljen som talar för, enligt mig, att GM inte var ensam.
Citat:
Kan han inte bara börja berätta varför hans DNA är där?
MGM kanske redan har gett förklaring. Men det har inte polisen gått ut med, mer än att han nekar.
Citat:
Eller kan det vara så enkelt så svanen faktiskt inte vet pga något psykbryt den perioden?
Tveksamt. En person med psykos, drogutlöst eller ej, brukar mest vara en fara för sig själv. Undantag finns natuligtvis.

I ett sådant tillstånd är inte heller en GM kapabel, att utföra ett sådant här dåd. Det är för avancerat.

En annan sak som slog mig, är att när en GM som begår ett mord, med sexualsadistiska motiv, så är det vanligt att GM aldrig erkänner brottet. På grund av skam. Trots övertygande bevisning.

Menar absolut inte att det har varit sexualsadistiska motiv i detta fall, men om det nu är Svaanen som är GM, så kanske han nekar på grund av skam.

Bara en teori.
Citera
2017-10-28, 13:07
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Senast jag hörde ngt substantiellt kring det där så efterlyste man vittnen till bilens färdväg och lite sånt, antydande att man har någon form av data som anger att bilen varit ute och åkt.

Men jag har själv inte sett fastslaget att det skulle förhålla sig så att bilen med bestämdhet färdats till Borensberg o tillbaka.

Däremot kan man ju tänka sig att man med hjälp av ngn data har skäl att anta att så varit fallet.

Men fastställt blir det väl kanske inte förrän i en Fup. Eller så. Det kan ju vara svårt om man inte har ett vittne.
Polisen har ju gått ut med att parets bil användes. Men de kan ha fel.

Det troligaste är, som du skriver, att det finns någon form av data som bevisar att bilen varit ute på rull.

Ska söka runt lite, och kolla om det går att se sådant via bilens diagnosuttag. Kanske det finns någon historik kring bilens senaste resor i databoxen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in