Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Som jag sade, tro är: "det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser"(Hebr 11:1 NWT)
Om du tror utan bevis, så är det inte sann tro enligt bibeln. Enligt bibeln behövs "det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser".
Citat:
Ursprungligen postat av
innesko
Fast kan du svara på frågan? Finns det något som jag inte skulle kunna tro?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Då förstår jag inte vad du frågar om, kan du utveckla din fråga, med exempel t.ex?
Citat:
Ursprungligen postat av
innesko
Skulle jag kunna säga att Gud inte finns och säga att det är baserat på tro?
Ja på samma sätt som att du kan utveckla en teori som är baserat bevis/evidens. Som jag sade och som jag citerade i bibeln, tro handlar om bevis för det man inte kan se, om du har bevis på att Gud inte existerar, så skulle jag vilja se på dessa bevis/evidens.
Har du bevis/evidens på att Gud inte finns? Vilka är dessa i så fall? Det är min fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
innesko
Du pratade om det som att man behöver se själva sakerna med ögonen, eftersom du började dra upp atomer och svepelektronmikroskop. Det är inget man behöver, man behöver däremot observationer av det som förutspås, exempelvis så förutspåddes det inom evolutionen att det behövdes något som fördes vidare och beskrev hur en organism skulle byggas upp. Senare bekräftades detta med att man fann DNA och RNA.
Fast DNA bekräftar inte bara evolutionsteorin, DNA bekräftar också skapelseteorin.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
innesko
Nej, Newton har ingen teori vad jag vet. Eller menar du Newtons gravitationslag?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja självklart?
Citat:
Ursprungligen postat av
innesko
Så om du syftar på gravitationsteorin, ja det är en teori.
Jag vill inte vara elak mot dig, speciellt när du hjälpt mig och andra med att programmera en ignorera-funktion, men det motsäger vad du nyss sade, du sade först: "Nej, Newton har
ingen teori vad jag vet" och nu säger du: "Så om du syftar på gravitationsteorin, ja det
är en teori."
Som sagt, jag vill inte vara taskig, men du motsäger dig själv här, enligt min mening (för att vara diplomatisk). Är Newtons gravitations-"tanke" en vetenskaplig teori eller inte?