2017-10-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Men var går gränsen mellan mikro- och makroevolution. När säger biologin stopp? Jag är inte säker på att det finns någon sådan gräns. Skillnaden mellan varg och chihuahua har uppstått under några tiotusentals år. Tänk då vad miljarder år men varierande klimat kan göra.

Jag vet inte var gränsen mellan mikro- och makroevolution går, men det vet inte heller genetiker. Dom vet inte vad för slags mekanism som gör att en art inte kan få avkomma med en annan art. När dom har kunnat förklara det, så har vi en bättre förståelse av det hela.

Jag anser att varg och chihuahua är samma art eftersom dom kan få avkomma med varandra. Detta är ytterligare exempel på att en art kan förändras (genomgå evolution) väldigt mycket utseendemässigt, utan att omvandlas till en annan art.

Man måste också definiera vad en "art" är för något, bibeln har haft samma betydelse av art långt innan vetenskapsmän började omdefiniera det. För mig är en art det som Ernst Mayr och även bibeln talar om, att en art är skild från en annan art genom att dom inte kan få avkomma med varandra.

Att vetenskapsmän anser att man upptäcker "nya arter" var och varannan månad ska man alltså ta med en nypa salt. Det dom menar oftast är att dom har hittat en variant av en art.

Citat:
Gravitationsexemplet var bara illustrativt, jag har inte heller hört om det. Men tänk om det någonstans i bibeln stått " Gud håller allt på plats med sin kraft" eller nåt.

Då hade jag fått ta ställning till det då. Jag anser att Gud skapade gravitationen och hela universum vid ett tillfälle, hans ställde upp lagar för hur allt skulle fungera, sedan har han inte rört vid det, utan har låtit det rulla på, förutom vid tillfällen då han ingripit på jorden mot människor.
Citera
2017-10-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag vet inte var gränsen mellan mikro- och makroevolution går, men det vet inte heller genetiker. Dom vet inte vad för slags mekanism som gör att en art inte kan få avkomma med en annan art. När dom har kunnat förklara det, så har vi en bättre förståelse av det hela.

Jag anser att varg och chihuahua är samma art eftersom dom kan få avkomma med varandra. Detta är ytterligare exempel på att en art kan förändras (genomgå evolution) väldigt mycket utseendemässigt, utan att omvandlas till en annan art.

Man måste också definiera vad en "art" är för något, bibeln har haft samma betydelse av art långt innan vetenskapsmän började omdefiniera det. För mig är en art det som Ernst Mayr och även bibeln talar om, att en art är skild från en annan art genom att dom inte kan få avkomma med varandra.

Det var mer en retorisk fråga, poängen var att det finns ingen riktigt gräns eller spärr. Tror du på människans evolution? Vi skulle sannolikt inte kunna föröka oss med våra förfäder långt bak.
Citera
2017-10-27, 16:47
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja teoretisk bevisföring, men jag pratar om observerbar bevisning, det fick man inte förrän 1919.

Hur mycket teoretisk bevisföring behövs det enligt regelverket, för att man ska få kunna kalla det för en teori? Anser du att Newtons teori kan kallas för teori enligt dagens regelverk?

Jag anser att du har fel. I så fall är evolutionsteorin också en hypotes, eftersom samma bevisföring som används i evolutionsteorin, kan användas i skapelseteorin.

Ett exempel: Man tar likheten i DNA:t mellan chimpans och människa som bevis för att människan och chimpansen utvecklats från samma förfader, men det är inget bevis på att en art kan bli en annan art. Att likheten mellan människans och chimpansens DNA existerar kan lika gärna förklaras att Gud skapade människan och chimpansen på ett liknande sätt, och då borde även DNA:t rimligtvis vara väldigt lika, till skillnad från ormens DNA som inte har händer och fötter t.ex.

Det är jag som påstår att för att man ska kunna bevisa att en art förändras till en annan art, så krävs det observationer, inte teoretisk bevisning, för teoretisk bevisning kan vara fel, en teori är inte fakta eller bevis.

Trots att vetenskapsmän har experimenterat med bananflugor i många decennier, med kort reproduktionstid med massor med generationer, så har bananflugan ändå fortsatt att var en bananfluga, och har inte förändrats till en ny art enligt Ernst Mayrs definition att en art inte kan få avkomma med en annan art. Och detta trots att man t.o.m. manipulerade DNA:t så att man fick många olika sorters missbildade bananflugor, men man fick aldrig till en ny art genom denna direkta DNA manipulation.

Du väljer fortfarande ord godtyckligt så som det passar dig.

Vi har aldrig observerat Plutos hela omloppsbarna, men vi är ändå som gott som 100% säkra på exakt hur lång tid det tar. Det är så bevisföring fungerar. Det behövs inte observeras något i realtid.
Det är irrelevant vad JAG tycker gällande mängden bevisföring. Det finns en tydlig och framarbetad process för vad som är en teori och inte.

En vetenskaplig teori är ett system av definitioner, påståenden (teser), antaganden och/eller modeller som tillsammans ger en möjlig förklaring till ett observerat fenomen och ger upphov till testbara prediktioner. En vetenskaplig teori har undergått rigorösa undersökningar och anses av etablerade forskare inte ha motbevisats av dessa, eller har åtminstone någon form av empiriskt stöd.
I motsats till teori i dagligt tal används ordet inom vetenskap inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen. En vetenskaplig teori skiljer sig från en vetenskaplig hypotes som också är en föreslagen och testbar förklaring men ännu inte har testats rigoröst.

- Wiki.

Du får självklart tycka / tro precis vad du vill, men du har helt enkelt fel.

Evolutionsteorin ÄR en vetenskaplig teori och skapelsetron är inte det.

Det är enligt vetenskapligt språk en arbetshypotes (knappt) utan någon som helst bevisföring bakom sig.
All bevisföring som "de" försöker lägga fram handlar om att försöka peta hål i evolutionsteorin.
Det är inte så vetenskap fungerar.
Citera
2017-10-27, 16:53
Medlem
Citat:
Det var mer en retorisk fråga, poängen var att det finns ingen riktigt gräns eller spärr.

Ok, men jag tror att Gud skapade alla djurarter separat, utan möjlighet att få avkomma med andra arter.

Citat:
Tror du på människans evolution? Vi skulle sannolikt inte kunna föröka oss med våra förfäder långt bak.

Nja, det här är en omfattande och intressant fråga. Frågan är t.ex. om Neandertalare som exempel var människor eller närmare apliknande. Jag vet inte, men det kan ju handla om att Neandertalare var människor som kunde få avkomma med andra människor. Och man påstår ju nu att Neandertalare fick avkomma med människor och att spår finns i DNA.

Om nu Neandertalare kunde få avkomma med människor, så var dom inte en annan art, utan tillhörde arten människa.

Förut gav man en bild av Neandertalare som mer lika apor, som kunde grymta men inte tala som människor. Denna bild har med tiden förändrats, och nu menar man att det inte skilde sig mycket från människan.

Det är svårt/omöjligt att från skelettdelar avgöra om dom kunde t.ex. obehindrat prata som människor.

En annan intressant fråga är varför inga exempel på grupper som kan prata lite grand har överlevt. Man anser att evolutionen går så otroligt långsamt, varför finns det inte grupper som vi som människor kan prata med någorlunda, men att vi betraktar dom som djur ändå?

Det är ingen idag som påstår att vissa grupper av människor är närmare apor än andra grupper, men enligt evolutionsteorin så är det en självklarhet. Det är därför som Hitler och nazisterna kunde dra nytta av Darwins påstående, eftersom det är en självklarhet att djur och människor står på olika evolutionsnivåer.
Citera
2017-10-27, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Du väljer fortfarande ord godtyckligt så som det passar dig.

Vi har aldrig observerat Plutos hela omloppsbarna, men vi är ändå som gott som 100% säkra på exakt hur lång tid det tar. Det är så bevisföring fungerar. Det behövs inte observeras något i realtid.

Plutos bana går att beräkna och ge evidens för genom observationer, evolutionsteorins påståenden om att en art kan omvandlas till en annan art är inte observerad och därmed finns inga evidens.

Falsk analogi alltså.

Citat:
Det är irrelevant vad JAG tycker gällande mängden bevisföring.

Jag frågade nog egentligen inte dig, utan jag frågade om detta regelverk anser att Newtons teori är en vetenskaplig teori.

Ja eller nej?

Citat:
Det finns en tydlig och framarbetad process för vad som är en teori och inte.

En vetenskaplig teori är ett system av definitioner, påståenden (teser), antaganden och/eller modeller som tillsammans ger en möjlig förklaring till ett observerat fenomen och ger upphov till testbara prediktioner. En vetenskaplig teori har undergått rigorösa undersökningar och anses av etablerade forskare inte ha motbevisats av dessa, eller har åtminstone någon form av empiriskt stöd.
I motsats till teori i dagligt tal används ordet inom vetenskap inte som en nära synonym till ordet "gissning". En teori är tvärtom den starkaste sannolikhetsgrad som kan nås inom vetenskapen. En vetenskaplig teori skiljer sig från en vetenskaplig hypotes som också är en föreslagen och testbar förklaring men ännu inte har testats rigoröst.

- Wiki.

Menar du att avgörandet är om majoriteten av etablerade forskare ger sitt godkännande?

Så om majoriteten av dessa forskare säger att solen snurrar runt jorden, så är det en vetenskaplig teori?

Citat:
Du får självklart tycka / tro precis vad du vill, men du har helt enkelt fel.

Du får också självklart tycka / tro precis vad du vill, men du har helt enkelt fel.

Citat:
Evolutionsteorin ÄR en vetenskaplig teori och skapelsetron är inte det.

Jag pratar inte om "skapelsetron", jag pratar om "skapelseteorin".

Citat:
Det är enligt vetenskapligt språk en arbetshypotes (knappt) utan någon som helst bevisföring bakom sig.
All bevisföring som "de" försöker lägga fram handlar om att försöka peta hål i evolutionsteorin.
Det är inte så vetenskap fungerar.

Då är du okunnig om skapelseteorin.
Citera
2017-10-27, 17:27
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Plutos bana går att beräkna och ge evidens för genom observationer, evolutionsteorins påståenden om att en art kan omvandlas till en annan art är inte observerad och därmed finns inga evidens.

Falsk analogi alltså.

Jag frågade nog egentligen inte dig, utan jag frågade om detta regelverk anser att Newtons teori är en vetenskaplig teori.

Ja eller nej?

Menar du att avgörandet är om majoriteten av etablerade forskare ger sitt godkännande?

Så om majoriteten av dessa forskare säger att solen snurrar runt jorden, så är det en vetenskaplig teori?

Du får också självklart tycka / tro precis vad du vill, men du har helt enkelt fel.

Skapelseteorin!! Det är väl ingen teori! Det är en tro.
Baserad på en tro på en allmäktig gud som fixat allt. Och som understundom antas ingripa i människors vardag, som lyssnar på böner, har skrivit böcker, har gett människan fri vilja, tänker straffa de som använder sin fria vilja, har skapat en himmel och ett helvete för olika människor, har utfärdat en massa obegripliga regler för människor, dödsstraff för obegripliga brott, etc etc.

Herregud!! Jag kan räkna upp tusentals underligheter.

Varför tillåter en god allsmäktig gud att det finns alla möjliga religiösa varianter. Varför tillåter gud att han anses deltaga i alla krig. På alla sidor. Är inte det enda rimliga att religionen bara är ett verktyg för demagoger.
Citera
2017-10-27, 17:30
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Falsk analogi alltså.

Ja eller nej?

Falsk analogi alltså.

Som jag skrev - vi har ALDRIG observerat Plutos omloppsbana, men är i princip 100% säkra på hur lång tid det tar för objektet att snurra ett varv runt solen.
Det var ett exempel på hur matematisk evidens "holds up".

Gick tydligt rakt över huvudet på dig.

Ja eller nej?

Svar ja.

Nej, det säger jag inte. Du behöver läsa på om vetenskaplig metodik.

Det finns ingen Skapelseteori.

Ordet är ditt.
Lägg fram bevisföringen som inte handlar om att smutskasta evolutionsteorin och jag kommer att lyssna.

Tar fram popcornen.......
Citera
2017-10-27, 17:39
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Enligt bibeln är "tro" detsamma som att man ska få bevis för det man inte kan se:

"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebr 11:1 NWT)

Även vetenskapliga teorier baseras med bevis på verkligheter man inte ser. Länge kunde man inte se atomer, men dom matematiska bevisen talade för att atomer existerade. Vi kan fortfarande inte se atomer med egna ögon, men vi litar på att svepelektronmikroskop visar verkligheten.

Finns det någonting som jag inte skulle kunna tro?

Det är väl ganska självklart att man inte behöver se det som ska bevisas, det finns många andra sätt att göra observationer på. Om de matematiska modellerna som man får utifrån att anta att atomer existerar kan förutsäga vad man kommer observera så är det tillräckligt bra.

Citat:
Jag håller inte med dig riktigt, vetenskapliga teorier kan vara mer eller mindre underbyggda av bevis/verifieringar och mer eller mindre trovärdiga. Man kan i princip ställa upp en teori utan några som helst bevis som stödjer teorin, t.ex. när Einstein ställde upp relativitetsteorin. Den teorin bevisades inte förrän 1919 i en solförmörkelse.

Många vetenskapsmän såg Einsteins relativitetsteori som på en "jorden är platt teorin", ända tills solförmörkelsen 1919.

Teorier kan vara mer eller mindre trovärdiga, Einsteins teori var väldigt trovärdig på grund av att den höll ihop, men den var ändå inte bevisad. "jorden är platt teorin" är inte heller bevisad, men den teorin är inte alls trovärdig på grund av alla dom bevis som motsäger det. Så ja, "Att säga att jorden är platt är en teori i samma bemärkelse som evolutionsteorin är löjligt", men bara för att bevisen motsäger den teorin. Annars är "jorden är platt teorin" och evolutionsteorin båda två olika teorier.

Evolutionsteorin är inte heller bevisad i själva kärnfrågan om att en art kan förändras till en annan art enligt Ernst Mayrs definition av art. Man har aldrig observerat att en art har blivit en annan art enligt Ernst Mayrs definition av art, det finns inga bevis för det.

Skapelseteorin är inte heller bevisad, men jag anser att den är mer trovärdig än evolutionsteorin. Att djur och människor kan förändras motsäger inte skapelseteorin.

Du verkar tyvärr inte ha koll på vad teori betyder, relativitetsteorin var ingen teori innan den hade bevisats. Den var inte heller en teori efter 1919, utan det krävs mer observationer än så för att det ska vara en teori.

Jag råder dig till att kolla upp vad teori faktiskt betyder inom vetenskapen, för det är ganska uppenbart att du inte vet det.
Citera
2017-10-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Skapelseteorin!! Det är väl ingen teori! Det är en tro.

Du är okunnig helt enkelt. För det första: Tro enligt bibeln är att man får bevis/evidens för det man inte kan se:

"Tron är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebr 11:1 NWT)

För det andra: En vetenskaplig teori är uppbackad av evidens, skapelseteorin är uppbackad av samma evidens som evolutionsteorin, förutom att evolutionsteorin går ett steg längre, att arter omvandlas till andra arter (enligt Ernst Mayrs definition), vilket vi inte har några evidens för.

Skapelseteorin däremot stämmer exakt enligt dom evidens vi har, och även styrks av evolutionsteorins obefintliga evidens.

Citat:
Ursprungligen postat av GamlaSmaaland
Baserad på en tro på en allmäktig gud som fixat allt. Och som understundom antas ingripa i människors vardag, som lyssnar på böner, har skrivit böcker, har gett människan fri vilja, tänker straffa de som använder sin fria vilja, har skapat en himmel och ett helvete för olika människor, har utfärdat en massa obegripliga regler för människor, dödsstraff för obegripliga brott, etc etc.

Herregud!! Jag kan räkna upp tusentals underligheter.

Varför tillåter en god allsmäktig gud att det finns alla möjliga religiösa varianter. Varför tillåter gud att han anses deltaga i alla krig. På alla sidor. Är inte det enda rimliga att religionen bara är ett verktyg för demagoger.

Jag märker lite antagonism? Är det en vetenskaplig metod?
Citera
2017-10-27, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av innesko
Finns det någonting som jag inte skulle kunna tro?

Som jag sade, tro är: "det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser"(Hebr 11:1 NWT)

Om du tror utan bevis, så är det inte sann tro enligt bibeln. Enligt bibeln behövs "det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser".

Jag tolkar det på samma sätt som teorin om atomer och relativitetsteorin. Båda dessa teorier handlade om/handlar om "bevis på verkligheter som man inte ser".

Citat:
Det är väl ganska självklart att man inte behöver se det som ska bevisas, det finns många andra sätt att göra observationer på. Om de matematiska modellerna som man får utifrån att anta att atomer existerar kan förutsäga vad man kommer observera så är det tillräckligt bra.

Precist, detsamma med Gud som "man inte behöver se" för att få bevis, helt enligt dina egna ord.

Citat:
Du verkar tyvärr inte ha koll på vad teori betyder, relativitetsteorin var ingen teori innan den hade bevisats. Den var inte heller en teori efter 1919, utan det krävs mer observationer än så för att det ska vara en teori.

Jag råder dig till att kolla upp vad teori faktiskt betyder inom vetenskapen, för det är ganska uppenbart att du inte vet det.

Ok, jag kanske är okunnig i detta. Kan du ge svar på om Newtons teori är en vetenskaplig teori?
Citera
2017-10-27, 18:03
Medlem
inneskos avatar
Citat:
Som jag sade, tro är: "det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser"(Hebr 11:1 NWT)

Om du tror utan bevis, så är det inte sann tro enligt bibeln. Enligt bibeln behövs "det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser".

Jag tolkar det på samma sätt som teorin om atomer och relativitetsteorin. Båda dessa teorier handlade om/handlar om "bevis på verkligheter som man inte ser".

Fast kan du svara på frågan? Finns det något som jag inte skulle kunna tro?

Citat:
Precist, detsamma med Gud som "man inte behöver se" för att få bevis, helt enligt dina egna ord.

Nej sluta lägg ord i min mun, det är oförskämt. Man behöver observationer, och det behöver vara falsifierbart. Det finns inga observationer för Gud, samt att i princip inga påståenden är falsifierbara.

Citat:
Ok, jag kanske är okunnig i detta. Kan du ge svar på om Newtons teori är en vetenskaplig teori?
Nej, Newton har ingen teori vad jag vet. Eller menar du Newtons gravitationslag?
Citera
2017-10-27, 18:17
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:

Nej, Newton har ingen teori vad jag vet. Eller menar du Newtons gravitationslag?

Menar du att "Gravitationsteorin" inte existerar?

Den förklarar ju ganska (ironi) bra varför 2 objekt dras emot varandra.

Ganska grundläggande vetenskap i min bok....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in