Citat:
Men var går gränsen mellan mikro- och makroevolution. När säger biologin stopp? Jag är inte säker på att det finns någon sådan gräns. Skillnaden mellan varg och chihuahua har uppstått under några tiotusentals år. Tänk då vad miljarder år men varierande klimat kan göra.
Jag vet inte var gränsen mellan mikro- och makroevolution går, men det vet inte heller genetiker. Dom vet inte vad för slags mekanism som gör att en art inte kan få avkomma med en annan art. När dom har kunnat förklara det, så har vi en bättre förståelse av det hela.
Jag anser att varg och chihuahua är samma art eftersom dom kan få avkomma med varandra. Detta är ytterligare exempel på att en art kan förändras (genomgå evolution) väldigt mycket utseendemässigt, utan att omvandlas till en annan art.
Man måste också definiera vad en "art" är för något, bibeln har haft samma betydelse av art långt innan vetenskapsmän började omdefiniera det. För mig är en art det som Ernst Mayr och även bibeln talar om, att en art är skild från en annan art genom att dom inte kan få avkomma med varandra.
Att vetenskapsmän anser att man upptäcker "nya arter" var och varannan månad ska man alltså ta med en nypa salt. Det dom menar oftast är att dom har hittat en variant av en art.
Citat:
Då hade jag fått ta ställning till det då. Jag anser att Gud skapade gravitationen och hela universum vid ett tillfälle, hans ställde upp lagar för hur allt skulle fungera, sedan har han inte rört vid det, utan har låtit det rulla på, förutom vid tillfällen då han ingripit på jorden mot människor.