2017-10-27, 14:58
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rent allmänt sett så är rånmord, där privatpersoner avlider, väldigt ovanligt. I de fall det sker så är det ofta under andra omständigheter, exempelvis vid en kriminell uppgörelse, ett gäng som sparkar/slår ihjäl en ensam person eller ett rån i bostaden (typiskt sett en åldring). En kvinna som är ute och går stavgång i skogen löper sannolikt väldigt mycket större risk att utsättas för ett psykfall och/eller sexualmördare, än en rånare.

Jag är helt enig med dig.

Min kommentar avsåg en debattör vars åsikt är att ett rånmord kunde uteslutas pga. att kvinnan hittades med dina värdesaker i behåll.
Även om andra möjligheter synes vettigare så tycker jag att det inte går att utesluta ett råndmord.
Citera
2017-10-27, 15:17
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Tror du är helt rätt ute. Skulle nog vilja utvidga åldersspannet till 15 till 35, och troligt att GM bor mindre än fem mils omkrets från brottsplatsen. Tror snarare han bor i Ulricehamn.

Fortfarande öppen för ett sexuellt motiv, men att han av misstag hade ihjäl henne, innan den planerade sexuella handlingen inleddes. Antingen på grund av att han inte kunde kontrollera sig, eller på grund av att exempelvis en sten mot hennes huvud tog illa.

Jag tror att du är helt fel ute.. Trotts brottsplats är det förmodligen ett välplanerat relationsmord. GM har förslagsvis närmat sig motionsspåret från den tvärgående landsvägen som går några hundra meter norr om brottsplatsen och därifrån inväntat BO. Därav noll iakttagelser / vittnesuppgifter.
Senast redigerad av LeeVan 2017-10-27 kl. 15:28.
Citera
2017-10-27, 15:19
Medlem
Citat:
Nej, det tror jag inte.

Vad tror du inte?
att GM var med på minnesstunden?
att minnesstunden fyllde folkets hus?
att mordet kan bli ett deckaruppslag för polischefen?
Bara undrar.🤔
Citera
2017-10-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag utgår ifrån det som jag har läst om fallet. Polisen har till exempel sagt att det var sättet hon låg på som gjorde att de fattade misstankar om brott. Hon skall ha legat på ett onaturligt sätt. Det säger mig att det inte var uppenbart att hon hade mördats. Det fanns inget blod och hon var inte naken.
De har även sagt att det troligen inte var sexuellt och att inget hade stulits från BO.

Nu finns det folk som jämför med mordet på Ida Johansson i Upplands Väsby. Men det mordet är typiskt hur ett lustmord eller sexuellt betingat mord ser ut

http://kriminellt.com/mordet-pa-ida-johansson/

Du måste lära dig läsa mellan raderna i sådana artiklar och förstå språkbruket. I inledningen av utredningen av joggingmordet i Upplands Väsby uttryckte sig polisens presstalesman likadant som i det här fallet, „det finns tecken på att hon bragts om livet“ och dylikt. Presstalesmannens roll är oftast att vara så vag som möjligt och samtidigt informera allmänheten.
Citera
2017-10-27, 15:24
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vad tror du inte?
att GM var med på minnesstunden?
att minnesstunden fyllde folkets hus?
att mordet kan bli ett deckaruppslag för polischefen?
Bara undrar.🤔

Jag tror inte att GM var med vid minnesstunden.

Ingen uppfattning om i fall Folkets Hus fylldes, eller om mordet kan bli ett deckaruppslag.
Citera
2017-10-27, 15:25
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Det går inte att utesluta ett "rånmord" då det är mycket möjligt att mördaren inte fann något av värde (kontanter och smycken). Eller, kanske mördaren blev rädd (störd) och lämnade kroppen utan att ha grävt i fickorna?
Visst kan det vara så. Det var en användare som skrev att polisen sagt att detta inte är ett rånmord, jag har inte sett det själv.

Jag tror inte själv att det är rånmord. Detta är nog en helt vanlig knäpp man som mördat med sexuella förtecken.

Visst kan GM ha blivit störd under sin gärning, det är inte otroligt. Polischefen sade att det passerar i genomsnitt en person var tionde minut på den platsen vid aktuell tidpunkt.

Platsen ser inte ut att vara vald utifrån att GM kan lägga sig ner och gömma sig om någon springer/går förbi. I så fall skulle han valt en plats med en stor sten eller ett fällt träd eller liknande. I och för sig kan en stor sten eller dylikt döljas av tältet som polisen satt upp. Om platsen inte är särskilt utvald så bör det ytterligare tyda på en oorganiserad och primitiv GM. Desto "flipprigare" brott desto mer får man väl börja fundera på psyksjuka eller drogade gärningsmän.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-10-27 kl. 15:29.
Citera
2017-10-27, 15:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag tror att du är helt fel ute.. Trotts brottsplats är det förmodligen ett relationsmord. GM har förslagsvis närmat sig motionsspåret från den tvärgående landsvägen som går strax norr om brottsplatsen och där inväntat BO. Därav noll vittnesuppgifter.

Jaha. Och vad bygger du det på?
Citera
2017-10-27, 15:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Jaha. Och vad bygger du det på?

En sammanvägning av den information som hitintills är känd.
Citera
2017-10-27, 15:37
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Jag tror att du är helt fel ute.. Trotts brottsplats är det förmodligen ett välplanerat relationsmord. GM har förslagsvis närmat sig motionsspåret från den tvärgående landsvägen som går några hundra meter norr om brottsplatsen och därifrån inväntat BO. Därav noll iakttagelser / vittnesuppgifter.

Jag tror också att personen kom från bilväg och försvann i bil
Tror icke på rånmord Vad har en tant av värde ute i motionsspåret ???
Citera
2017-10-27, 15:37
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Visst kan det vara så. Det var en användare som skrev att polisen sagt att detta inte är ett rånmord, jag har inte sett det själv.

Jag tror inte själv att det är rånmord. Detta är nog en helt vanlig knäpp man som mördat med sexuella förtecken.

Visst kan GM ha blivit störd under sin gärning, det är inte otroligt. Polischefen sade att det passerar i genomsnitt en person var tionde minut på den platsen vid aktuell tidpunkt.

Platsen ser inte ut att vara vald utifrån att GM kan lägga sig ner och gömma sig om någon springer/går förbi. I så fall skulle han valt en plats med en stor sten eller ett fällt träd eller liknande. I och för sig kan en stor sten eller dylikt döljas av tältet som polisen satt upp. Om platsen inte är särskilt utvald så bör det ytterligare tyda på en oorganiserad och primitiv GM. Desto "flipprigare" brott desto mer får man väl börja fundera på psyksjuka eller drogade gärningsmän.
En tant som regelbundet kör stavgång. Och om jag missminner mig rätt så var hon på en 10 km runda?

Antagligen så är hon inte helt klen. Kanske någon med onda avsikter, kanske sexuella, bjöds på sådant motstånd att mannen i ren panik hade ihjäl henne?
Det kanske handlar om en krutgumma som inte gav upp i första taget? Skulle så vara fallet så kan man ju alltid hoppas på att gärningsmannen har lite småskador.
Citera
2017-10-27, 15:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
En sammanvägning av den information som hitintills är känd.

Lite mer konkret, vad är det som tyder på att det rör sig om ett relationsmord?

I de fall en kvinna faller offer i ett relationsmord så är det i, skulle jag säga, åtminstone 95 fall av 100 ganska uppenbart åt vilket håll misstankarna kan rikta; en man som kvinnan har eller har haft någon form av relation till. I sådana fall brukar ett gripande ske väldigt snabbt. Det är väldigt ovanligt med relationsmord som dessutom är spaningsmord. (Sedan händer det ju då och då att det inte går att inte går att leda i bevis.)

I just det här konkreta fallet vet vi att BO angripits på ett joggingstråk, det utesluter inte ett personligt motiv, men det är inte på något vis något som gör det mer sannolikt.
Citera
2017-10-27, 15:46
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
I likhet med KA som mördade Ida i Väsby så är Liselotts mördare vad som hittills framkommit ,kaotisk.
Dvs motivbild saknas.
Ja, jag tänkte också på det. Exempelvis glasögonen som låg kvar på stigen. Det är väl dock oklart om GM ens märkte att dom tappades. Att dom for av tyder väl förövrigt på viss strid.

Det som talar emot att GM är av typen kaotisk/oorganiserad är väl val av plats. Platsvalet tyder på att GM var mån om att kunna kontrollera förloppet. Även val av offer kan tyda på detta - att han väljer en tant istället för en 25-åring. Eller vad tror du?

En artikel om den oorganiserade mördartypen: https://en.wikipedia.org/wiki/Disorganized_offender
Citat:
Disorganized offenders, lacking confidence and the skills necessary to plan a crime, do not venture far from their homes when committing murders. Their victims are either chosen at random or are people they know personally. The murder is violent, brutal, and sadistic; the disorganized offender uses overkill. A disorganized offender may stab his victim dozens of times even after he or she is dead.

GM saknar förmodligen såväl arbete som bil. Han återfinns i hyreslägenhet, om han nu flyttad hemifrån. Flickvän och liknande saknas också förstås. Någon skrev att han bor inom 5 mil från brottsplatsen...jag tror personligen det är närmare. Mindre än 1 mil skulle jag säga. Förmodligen finns han inom 5 kilometer - om ens det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in