2017-10-26, 20:57
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Så alla kan ha rätt. Men när GW talar om "brottsplatsen i vid mening" så syftar han ju inte på spår på tejpen och offren.

Absolut! Men jag vill fortfarande hävda att när GW sa "brottsplatsen i en vidare mening" så avsåg han inte att utvidga själva begreppet. Han menade att DNA fanns på offrens kroppar eller tejpen eller mordvapnet. Alltså inte på en "plats" utan i vidare mening på en kropp. Men jag tänker inte dra detta i långbänk utan sällar mig till alla som ser fram emot FUP
Citera
2017-10-26, 21:02
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Absolut! Men jag vill fortfarande hävda att när GW sa "brottsplatsen i en vidare mening" så avsåg han inte att utvidga själva begreppet. Han menade att DNA fanns på offrens kroppar eller tejpen eller mordvapnet. Alltså inte på en "plats" utan i vidare mening på en kropp. Men jag tänker inte dra detta i långbänk utan sällar mig till alla som ser fram emot FUP
Vilket troligtvis stämmer, brottsplatsen innefattar inte offrens bil. Om de inte blev mördade i den naturligtvis. Men det kan vi utesluta.

Det GW har sagt betyder att Edvins DNA är utspritt över hela huset.
Citera
2017-10-26, 22:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Definitionen av en (mord-)brottsplats är ju att det ligger kroppar på den. Det vore ju ett fasligt hårklyveri att plötsligt i historien i det hänsendet införa en skillnad mellan plats och kropp. Det där tror du inte ens på själv.
Citera
2017-10-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo, för att plocka upp tråden igen.

Någon här som är kunnig på att panga rutor?

Min tanke var att EG köper tejpen inte för offren utan för att tejpa en garage-/baksidesruta med vävtejp innan h/man slår in denna. Alltså inbrottsförberedelse.

Nu har ju folk kanske i allmänhet flerglasfönster, och då kanske framgången med tejpen är lite mindre uppenbar (men borde ändå minska buller och splitter). Men det finns ju dörrar till ouppvärmda utrymmen som garaget.

Här skulle man vilja tro att GM lurpassat och väntat på att BO skulle fara iväg i deras bil eftersom man räknade med att de skulle besöka något under dagen (handbollsmatch, handla etc.)

Syftet borde då vara att hastigt få med sig gripbara kapitalvaror och värdesaker och snabbt försvinna därifrån, trol. genom att rulla fram egen bil till huset.

Men efter att GM äntrat huset återvänder paret hastigt för att de glömt något, och passageraren springer ur och in bara för att upptäcka tjuven/arna i hemmet. Därav bilens placering direkt vid verandans ingång.

Makarna har sedan dräpts för att priset för att åka fast har upplevts som för högt, av unge gymnasieutbildade EG och hans ev. följeslagare, som påkommits utan masker och ev. med bil stående ute på vägen eller rent av på uppfarten.

Resten är historia.

Kan man tänka sig att EG flyttar på parets bil för att komma ut med den egna, för att slippa lämna hjulspår i gräsmattan?

Ev. har EG med sig någon som kan trakten och som har för vana att lugga folk på bankkort och koder och har vana av att maskera sig inför bankomater. Eller som känner någon som jobbar på banken i borensberg? Eller som hört ryktet om en ej fungerade kamera? Eller som bara har tur.

Hur låter det?

Nope, håller inte. Vi vet att BOs bil används för att åka till Borensberg. Den återfinns sedan vid huset.
Citera
2017-10-26, 22:55
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Nope, håller inte. Vi vet att BOs bil används för att åka till Borensberg. Den återfinns sedan vid huset.

Tack. Det är väl så då. Men det är knasigt.

Det enda rimliga med det för mig är att någon då far iväg och lämnar någon/några med paret. Vilket betyder flera GM.

Att EG inte pekat ut någon skulle antyda att han är kvar i Mantorp medan någon annan åker iväg och är borta en dryg timme och bara råkar stöta på en bankomat med ej fungerande kamera. Allt medan GM sitter och lägger patiens och håller utkik efter söndagsbesökare en junidag.

Man blir arg bara man tänker på hur dumt det är.
Citera
2017-10-26, 23:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Svar nej. Hur ofta brukar inbrottstjuvar tejpa rutor innan de krossar dem?

Har du sett bilder på huset?
Det ligger avsides, så ljud är inte det första GM tänkte på, när denne mördade paret.

Jag vet inte, jag frågar dig. Om det finnns en vits att bete sig så för att minimera ljud och splitter.

I hus med systemlås/ sjutilljållarlås kan väl finnas problem med att få ut stöldgods annat än via fönster, vilket möjligen kan påkalla särskilda tekniker för att hantera eller rensa glas ur fönsterramar etc. Jag vet inte om det finns tjyvtekniker omkring hur man minimerar problem.

Det väsentliga från mitt perspektiv är om man kan argumentera för att tejpen inköptes för ett inbrott som gick snett, inte för rån, utpressning och mord på synbart väldigt lösa boliner (hoppas få ut pengar på bankomatkort, hoppas kameran i bankomaten är sönder, hoppas ingen kollar att tejperna är köpta samtidigt på Netto (eller var var det var).

Det är liksom ovärdigt korkat.
Citera
2017-10-27, 00:04
Medlem
Crustaceas avatar
Citat:
Är såklart jätteintressant och er hänsyn bör tas till detta i brottsutredningar.

Jag funderade på det GW sa i VB i tisdags på frågan om den häktades DNA fanns på brottsplatsen. Han sa något i stil med "på brottsplatsen, i vidare mening" med en (i brist på bättre ord) klurig blick.

Jag får för mig att DNA:t sitter i direkt anslutning, om inte PÅ, en eller bägge av kropparna. Alltså på
brottsoffren. Kanske häktads blod som blandats med deras eller något i den stilen. Någonting som absolut inte kan förväxlas med att ha blivit överfört s.a.s.

Alternativt att DNA (blod) sitter på den kniv som användes för att skära halsen av dem, vilket det ryktas om skall ha hänt.

Vilken kniv??
Citera
2017-10-27, 00:13
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crustacea
Vilken kniv??

Refererade till en kniv i ett tidigare inlägg och skrev då "den kniv som det spekulerats kring" - alltså det går
rykten om att offren fått halsen avskurna. Men såklart finns det inga belägg för att mordvapnet var en
kniv eller ens att det hittats en kniv på brottsplatsen.
Citera
2017-10-27, 01:47
Medlem
gloriouslifes avatar
Jag tror fortfarande att BO var i Borensberg
och tog ut pengar, att EG såg det och följde
efter dem hem och rånmördade dem.
Citera
2017-10-27, 03:34
Medlem
Citat:
Tycker egentligen inte det är så konstigt. Om man tänker sig att EG bara var medhjälpare så blev han antagligen ganska skrämd av vad kumpanen sysslade med i form av allvarlig misshandel av offren (tex kapa fingrar för att få fram en kod). Han får sedan uppdraget att ta ut pengarna medan kumpanen "slutför" eller "håller vakt" eller nått i den stilen. EG tar då offrens bil och drar iväg. Kanske tänker han först stjäla den, kanske vill han inte väcka uppmärksamhet i en mintgrön raggarbil, kanske av annan anledning. Han sätter sig i bilen och bara drar, svänger av E4an och fortsätter på småvägar.
Har man väl svängt av E4an mot Borensberg finns inte många bankomater (noll?) innan man kommer fram.
Sedan ringer han kumpanen när det inte går att få ut mer än typ 20000 och denna flippar då på offren och har ihjäl dem. EG åker för att hämta kumpanen och ev byta bil. Nu är det lite bråttom att komma därifrån, därav den slarviga parkeringen av offrens bil när han kommer tillbaka.

Utan att pissa på dina tankar och slutsatser så tycker jag inte riktigt den där förklaringen håller. Antingen så har man inlett det hela som ett rån, då är EG mycket väl medveten om vad som kommer hända och händelseförloppet. Fortgår det också som ett rån så kan han omöjligt vara så skärrad när han sätter sig i bilen för att åka och ta ut pengarna, då hade han väl förmodligen irrat bort sig, åkt hem eller dylikt. Inte återvänt efter 60 minuter och tagit ut pengar i en av få bankomater i detta land med trasig övervakning.

Jag förstår fortfarande inte, varför man under pågående rån/mord sätter sig och åker 30 eller 60 minuter för att få tag i en bankomat när det finns bara några minuter bort. Om man i värsta fall är rädd att bli upptäckt även närliggande bankomater. Mycket enklare att ta sig till än den i Borensberg.

Citat:
Ingen aning, känner inte till snubben alls. Det var ju någon som skickat pm om honom, be denna person berätta mer.
Att han har nån form av alibi tar jag för givet, annars hade han nog varit på ett eller annat förhör. Men alibi behöver ju inte betyda oskyldig.

Den närmsta koppligen EG har till Mantorp är väl den som skrivits tidigare, att just Th*im och V*ctor bor där som han umgicks flitigt med.

Att han sitter och håller käft är väl inte så konstigt, antingen gör han det av rädsla för vad som kan hända med hans barn och dylikt, eller så är det så enkelt att det är nära vänner, eller hans egen sambo som är inblandade i dådet. Misstänker att han inte vill att SOC tar barnen.

Dessutom gör väl Polisen en betydligt mer grundlig förundersökning om han inte bara erkänner allt hux flux.
Citera
2017-10-27, 08:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Varifrån kommer dessa hemska beskrivningar om avhuggna huvuden och kroppsdelar uppspikade på väggen och att han skulle ha pissat på dem? I så fall är MGM ett riktigt monster.

Det där med att han skulle ha pissat på dom är bara något jag drog till med eftersom gw pratade om det som att det något absurt kring själva dna-efterlämnandet.

Skulle vara kul att veta var uppgifterna om styckning och kladd med inälvor kommer från.
Jag bor i närheten och borde hört rykten. Om någon som jobbat med fallet skulle ha läckt skulle det finnas fler detaljer. I någon tidning stod det att mordet var bestialiskt och därifrån har nog folk börjat fabulera fritt.
Det enda rykte jag hört irl är att gm tog fel hus.
Citera
2017-10-27, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror fortfarande att BO var i Borensberg
och tog ut pengar, att EG såg det och följde
efter dem hem och rånmördade dem.

Håller med. Men kan lika gärna ha varit i Mantorp BO tog ut pengar, kanske en mindre summa och MGM följde efter. Ville ha mer men ville inte åka tillbaka till samma bankomat. Tror MGM var påverkad av någon drog därav efterföljande förlopp.
MGM har heller ingen koppling till BO eller BO:s familj så han verkar helt enkelt ha följt efter första bästa?
Men jag tror också på fler MGM, kan isf de ha någon koppling?
Jag tror inte det, hatar slumpen men det här verkar som ett verk av en galning, ev starkt drogpåverkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in